V roku 2019 sa nám po prvýkrát predstavila hororová strieľačka Trepang2. Tá už vtedy zaujala najmä tým, že mnohým hneď pripomínala slávnu sériu F.E.A.R., či už svojimi prostrediami alebo štýlom hrateľnosti. Odvtedy už ubehla dosť dlhá doba a hra si prešla mnohými zmenami a úpravami, no aj naďalej ide o titul, ktorý sa v mnohom inšpiroval v populárnych akčných hrách, ktoré dodnes milujeme. Na nej však pracoval len malý tím vývojárov z Trepang Studios a poďme sa spoločne pozrieť, ako sa im vydarila a na čo sa môžete tešiť.

Trepang2 sa vracia k zaužívaným mechanikám, ktoré boli populárne najmä pred 10-15 rokmi. Základom hry je poriadne brutálna akcia, ktorú sprevádza jednoduchý príbeh. Ste subjekt 106, supervojak, ktorý sa nejakým spôsobom dostal do rúk globálnej spoločnosti Horizon. Tá vás drží vo svojom tajnom väzenskom komplexe, kde na vás robia experimenty. Do toho sa však zapletie organizácia Syndicate, ktorá vás zachráni a presvedčí, aby ste jej pomohli Horizon zdiskreditovať a zničiť. Vás tak čaká séria hlavných a vedľajších misií, ktoré vás zavedú do rôznych kútov sveta. Tie pritom pôsobia skôr epizódne, keďže nie sú navzájom veľmi prepojené, o to je však hra zaujímavejšia. Vývojári sa v nej navyše snažili predstaviť kombináciu hororových aj mysterióznych prvkov po vzore spomínanej série F.E.A.R. Čakajú vás šialené experimenty na ľuďoch, stretnutie s UFO či tajuplné miznutie ľudí na Sibíri. Už len vďaka takejto rôznorodosti vás Trepang2 dokáže baviť až do samého konca, pričom vám bude možno aj ľúto, že sa už skončil.

Ako som už spomenul vyššie, hlavnú dejovú líniu sprevádzajú i vedľajšie misie. Tie sú pomerne krátke a väčšina z nich pozostáva z boja proti vlnám nepriateľov. No vaším hlavným cieľom bude hacknúť servery alebo aktivovať protilietadlovú obranu, čo sa vám budú snažiť nepriatelia prekaziť. Okrem toho sa môžete tešiť aj na preskúmavanie poriadne desivého bunkra či havarovaného lietadla v rádioaktívnej oblasti. Počas nich inak narazíte na špeciálnych nepriateľov, čo je len také drobné okorenenie titulu, no ich výskyt závisí od zvolenej náročnosti. Hra síce neobsahuje multiplayer, ale zážitok si môžete rozšíriť vďaka sandboxovému režimu. Ten vám ponúkne hneď niekoľko máp, na ktorých budete likvidovať vlny nepriateľov. Za dokončovanie misií na určitých náročnostiach sa vám bude zase odomykať nová výbava a cheaty. Napriek tomu si však úprimne myslím, že titul má dosť nízku znovuhrateľnosť. Herná doba tak vo veľkej miere závisí od zvolenej náročnosti, čiže Trepang2 viete odohrať do 10 hodín a následne na neho zabudnúť. A to je vcelku škoda.

Hlavný hrdina Subjekt 106 je inak len ďalším príkladom supervojaka. Skoro všetky schopnosti máte už od začiatku, takže v hre je prakticky nulový rozvoj vašej postavy. Približne v polovici sa akurát naučíte držať naraz dve zbrane. Už s jednou zbraňou je pritom ťažšie strieľať na väčšie vzdialenosti, keďže všetky riadne kopú, takže používať naraz dve mi neprišlo až tak užitočné. Takto navyše ani neunesiete viac munície, takže len rýchlejšie strieľate. Ako supervojak však disponujete nesmiernou silou a schopnosťami zneviditeľniť sa a spomaliť čas. Obzvlášť spomalenie času je veľmi užitočná schopnosť, ktorú budete používať vždy, keď sa to bude dať. To platí o to viac, že likvidovanie nepriateľov v tomto režime pôsobí efektne, hoci herná fyzika je niekedy až príliš prehnaná. Neviditeľnosť zase dokáže poriadne zmiasť nepriateľov, no trvá dosť krátko, takže túto schopnosť si veľmi neužijete.

Trepang2 sa vo veľkom chváli najmä kontaktnými bojmi. Aj kvôli nim je hra viac zameraná na bezhlavé prestrelky než na taktický postup s využitím krytov a vykláňania sa. Len zbrane s optikou viete priblížiť, takže pri všetkých ostatných sa musíte spoliehať na zameriavač v strede obrazovky. Hra sa snaží na začiatku ukázať, že ju môžete hrať aj stealth štýlom, čo sa však v konečnom dôsledku veľmi nevydarilo, keďže na to nemáte príliš veľa príležitostí. Boj si však viete uľahčiť aj tým, že odzadu chytíte nepriateľa a použijete ho ako živý štít. Trepang2 vám takto ponúka viacero možností, ako v ňom môžete postupovať, ale aj tak je nakoniec jediným správnym riešením zlikvidovať všetok odpor. Popri bežných nepriateľoch vás však čaká aj niekoľko súbojov s bossmi, ktoré sú vždy v niečom špecifické.

Celkovo tu nájdete pomerne bohatý arzenál zbraní, no naraz môžete mať len dve z nich. Väčší problém je skôr ten, že unesiete pomerne málo munície. To v praxi znamená, že tie špeciálne (granátomet, guľomet či vystreľovač výbušných šípok) si veľmi neužijete. A ak ich chcete používať v sandboxovom navyše, musíte hru odohrať na ťažkej náročnosti, čo tiež nie je pre všetkých. Okrem toho vás čaká aj rôzne vybavenie ako granáty a míny, no aj vrhacie nože a tomahavky, určené na stealth postup. Zbrane si inak viete i upravovať. V jednotlivých misiách tak môžete nájsť rôzne doplnky, ktoré si môžete následne nasadiť, či už tlmiče, laserové zameriavače, optiky, a podobne.

Presuňme sa ešte k technickej stránke hry. Už na prvý pohľad je vidieť, že grafika nie je najsilnejšou stránkou. Oproti mnohým indie titulom ide stále o vcelku pôsobivý počin, no veľmi ťažko ho môžeme porovnávať s aktuálnymi AAA hrami. Vďaka tomu má však Trepang2 pomerne dobrú optimalizáciu a nízke hardvérové nároky. Odohral som to na notebooku s RTX 2070 na Full HD rozlíšení a so všetkým na maximálnych nastaveniach a len párkrát sa mi stalo, že framerate klesol pod 50 fps, väčšinou to však išlo približne 70-80 fps, čo je veľmi slušné. Skôr mi vadilo dosť zvláštne nasvietenie objektov, všetko totiž pôsobí až neprirodzene lesklo. Hra je poriadne brutálna a krvavá, aj keď v spojení s fyzikou to pôsobí občas trochu zvláštne až tragikomicky, keďže si vývojári zvolili napríklad to, že po nepriateľoch ostávajú na zemi celé nenarušené orgány. Z technických chýb mi za celú hru udrelo do očí akurát prechádzanie cez textúry, inak už v recenzentskej verzii bola hra vo veľmi dobrom stave. Trepang2 sa navyše nechce tváriť ako aktuálne hry s cenovkou 70 €, takže jej ťažko vytýkať niečo výraznejšie.

Do dnešného dňa sa raz za čas vraciam k prvému dielu série F.E.A.R., aj preto ma Trepang2 ihneď zaujal na prvý pohľad. Hra srší mnohými nápadmi, ktoré síce mohli byť rozvinutejšie (mysteriózne a hororové pasáže), no napriek tomu som sa bavil až do konca. Osobne by som akurát uvítal viac taktických možností alebo trochu prepracovanejší stealth. Primárne je však hra brutálnou strieľačkou, čoho sa až do konca drží pri každej prestrelke či súboji s bossom. V budúcnosti by mi teda vôbec nevadilo, keby sme sa dočkali ďalších epizódnych misií v podobe DLC obsahu. Trepang2 je skrátka vydareným titulom slúžiacim sa na odreagovanie sa a ak máte radi sériu F.E.A.R., potom pre vás bude dobrou voľbou.

Trepang2 - Brutálna akcia opradená nadprirodzenom
Trepang2 sa snaží skĺbiť herné mechanizmy, ktoré sme mohli vidieť v tituloch ako F.E.A.R. či Crysis, čo sa mu aj darí. A hoci pôsobí trochu zastaralo, neobsahuje multiplayer a neponúka veľa priestoru pre znovuhrateľnosť, za vyskúšanie rozhodne stojí.
  • Hororová atmosféra a mysteriózne prvky
  • Nízke hardvérové nároky
  • Svižná a brutálna akcia