Na úvod sa musím priznať, že odjakživa som bol veľký milovník hororov v akejkoľvek forme. Knižnej, filmovej či hernej. Mám rád, keď vo mne niečo vyvolá pocit strachu. Keď som videl trailer na novinku od Nox Noctis, bol som úprimne nadšený. Hororový titul spracovaný v štýle escape room, kde budeme prenasledovaní nebezpečnou príšerou? I preto ma veľmi mrzí, že recenziu musím začať slovami, že Do Not Open vnímam ako jedno z najväčších tohtoročných sklamaní. Tvorcovia nám síce v ničom zásadnom neklamali a hra naozaj priniesla to, čo som od nej očakával. Lenže nie tak, ako som si to podľa ich slov predstavoval.

Budem však voči titulu fér. Skôr než sa pustím do kritizovania, rozoberiem jeho silné stránky. Myslím si, že si to zaslúži a je na ňom vidieť, že doň boli vložené dobré nápady. Ak sú dve veci, ktoré určite titulu nemôžem upierať, tak je to jeho zvuková stránka a budovanie atmosféry. Zvládnuté skutočne na jednotku. V minulosti som hral veľké množstvo hororových titulov a zväčša ste v nich našli zopár strašidelnejších momentov, ku ktorým ste sa však museli dostať cez veľké množstvo oveľa všednejších. Tu sa nič také nekoná. Hra na vás celou svojou atmosférou doslova dýcha všade.

Celý dom má v sebe niečo, čo vyvoláva husiu kožu. Každá jedna miestnosť je osvetlená dostatočne na to, aby ste nemali problém s viditeľnosťou, no súčasne nemáte nikdy pocit, že by ste tu boli v bezpečí. Najbezpečnejším miestom mi prišla hala, z ktorej sa následne presúvate do jednotlivých oblastí. Je však možné, že ak by som sa v nej zdržiaval príliš dlho, bolo by nutné sa niekde ukryť – jej priestory totiž rozhodne nepôsobia upokojujúco. V prípade, že by však potrebovali lepšie vidieť, stačí si rozsvietiť baterku, čo oceňujem.

Vizuál možno nie je najsilnejšou stránkou titulu a viem si predstaviť, že by hra mohla vyzerať aj o niečo lepšie, určite je však svojim spôsobom pôsobivý. Viete si prejsť všetky kúty tohto domu a získať o ňom celkom slušnú predstavu. Možno by mi nevadilo keby bol ešte o niečo otvorenejší, no k tomu sa dostanem o chvíľku. Celkovo môžem povedať, že titul vyzerá na pohľad slušne. No všetko toto skvele podfarbuje práve spomínaný zvuk.

V každej miestnosti totiž dokonale dotvára výsledný efekt. Každý jeden krok, vŕzgajúca podlaha, kvapkajúca voda a vonku zúriaca búrka pomáhajú umocniť všetko, čo sa okolo nás deje. Jediné, čo uberá atmosfére body je pre mňa celkom slušná dávka strašenia v štýle, že niečo na vás vybafne a následne zmizne. Nedá sa pritom povedať, že by tieto ľakačky neboli efektívne, no myslím si, že atmosféra jednotlivých miestností by v kombinácii so zvukovými efektmi absolútne stačila. Reálne by som videl ich význam v prípade, že by prinášali ďalšiu dávku ohrozenia. Túto funkciu však rozhodne neplnia. Na čo si však treba určite dávať pozor je odstraňovanie dosiek zo zatarasených dverí. Ak to totiž spravíte nesprávne, spôsobí to riadny hluk a ten je v tomto dome vašim najväčším nepriateľom.

Chcel by som ešte dodať že escape room element je tu spracovaný celkom dobre. Hlavolamy síce nepatria medzi náročnejšie a dajú sa zvládnuť celkom rýchlo. Je tu však aj celkom zaujímavá matematická hádanka, nad ktorou som sa musel trochu zamyslieť. No inak si myslím, že skladačky, správne kombinácie nožov alebo morzeovku zvládnete v pohode. Keď sa nad nimi zamyslíte, dajú sa vyriešiť ale netreba sa pri nich príliš zdržiavať. Neustále totiž máte v pätách nebezpečného protivníka.

K nemu poviem len toľko, že má podľa mňa skvelý dizajn, jeho prítomnosť určite nebude pre vás príjemná a preto sa pred ním treba čo najlepšie ukryť a nepútať jeho pozornosť nadmerným hlukom. Dáva hre ten potrebný adrenalín, pri ktorom budete pociťovať tú nepríjemnú časovú tieseň. A najhoršie je, že kedykoľvek vás dostane, môžete celú miestnosť prechádzať odznova. Aby to však bolo zaujímavejšie, kľúčové predmety sa nachádzajú na iných miestach a riešenia hádaniek budú upravené. No v prípade, že hru dokončíte a začnete od znova, zmení sa aj celkové rozloženie jednotlivých miestností. Čo dáva samozrejme priestor si titul zopakovať. Plynie z toho akurát jedna menšia nevýhoda. A tou je skutočnosť, že princíp hádaniek bude vždy rovnaký a zmení sa iba riešenie. Keď sme si teda toto všetko rozobrali, v čom vlastne tkvejú problémy s titulom a prečo som ostal sklamaný?

Za najväčší kameň úrazu považujem fakt, že hra je až tak krátka, že ani som sa nenazdal a na obrazovku mi nabehli titulky. Prejsť celý titul mi zabral dokopy asi 3 hodiny. Ocitáte sa v obrovskom dome, ktorý máte dokopy rozčlenený na 5 oblastí, pričom úvodná pivnica slúži skôr ako malý tutoriál, kde sa musíte naučiť jednotlivé mechaniky. Čiže stačí prejsť cez štyri oblasti, zozbierať štyri kľúče, otvoriť bránu a to je všetko. V prestrihoch sa nachádzajú aj videosekvencie, ktoré sa nám snažia podať celkový príbeh, no tie natiahnu hru dokopy len o pár minút. Ak by som sa rozhodol hru vyskúšať opätovne, dokázal by som celkový čas ešte viac znížiť.

Nerozumiem takisto prečo máme sprístupnené len spodné podlažie domu. Schodisko, ktoré by nás mohlo dostať do ďalších častí domu je zablokované obrovskou almarou, ktorú nemôžete nijakým spôsobom dostať z cesty. Je to rozhodne škoda, keďže to mohlo spraviť hru ešte o niečo zaujímavejšou. Alebo si zobrať inšpiráciu zo zámockých častí Resident Evil: Village, kde sme mali voľný prístup po celom zámku, no museli sme sa vyhýbať nebezpečnej Lady Dimitrescu. Hru by to zväčšilo a zážitok by bol efektnejší. Skutočnosť, že hra je oklieštená len na dolné podlažie, pričom v momente ako vylúštite v danej sekcii všetky hádanky a získate kľúč, nadobro sa vám uzavrie jej veľmi nepomáha. Väčšia voľnosť by určite nebola na škodu.

Mrzí ma aj fakt, že hra má podľa mňa celkom zaujímavý príbeh. Rodinná dráma zabelená v solídnom horore s démonom mala ohromnú dávku potenciálu. Problém je však v tom, že z jednotlivých videosekvencií nie ste schopní dostatočne vstrebať všetko, čo sa vlastne odohralo. Na to, aby to celé fungovalo by hra potrebovala viac času a hlavne by potrebovala príbeh viac zakomponovať aj do reálneho hracieho času. K tomu slúžia iba flashbacky, ktoré budete sledovať po každom úspešnom opustení miestnosti. Predstavu mi to síce dalo, no prial by som si, aby som mohol vidieť viac.

Do toho musím ešte započítať aj bugy, s ktorými som sa neustále stretával. A hoci nešlo o také, ktoré by mi nejakým spôsobom bránili úspešne dokončiť hru (možno s výnimkou jedného), rozhodne vám na zážitku nepridajú. Raz som napríklad získal kľúč v tanečnej miestnosti a začala ma prenasledovať spomínaná príšera, no v jednom bode sa zasekla a celú dobu sa snažila pretlačiť cez stenu. Rovnako neviem ako fungujú obrovské kufre, ktoré sa v dome nachádzajú. Pôsobia ako skrýše, no keď som sa v nich rozhodol ukryť, z nejakého nevysvetliteľného dôvodu ma príšera odhalila – no nebola vonkoncom schopná ho otvoriť. Tým pádom som v nich mohol byť ukrytý naveky alebo vyjsť von a skončiť to.

Za zvláštnosť považujem ešte aj to, že v niektorých miestnostiach sú umiestnené aj zrkadlá, v ktorých však postavu nijak nevidieť. Neviem či to malo symbolizovať, že hlavná postava je upír, duch, alebo sa len tvorcom skrátka nechcelo zapracovať na dizajne. Najlepšie to však určite nepôsobí. Problémy mi občas robilo aj ovládanie a to najmä počas častí, keď som sa potreboval ukryť. Podľa všetkého sa totiž treba k úkrytu správne postaviť, aby postava reagovala. Často som však stál priamo pred truhlicou a bez akejkoľvek reakcie. A sú tu i ďalšie nezvládnuté detaily – prečo nie je v menu možnosť vypnúť hru? Prečo musíte vždy ísť cez Alt+F4? Prečo si hra nepamätá jazyk, ktorý si nastavíte a svojvoľne ho mení? (Ja bohužiaľ neovládam španielčinu, ktorú sa mi pokúsila dvakrát nanútiť) Prečo sa v menu posúvate pomocou W a S namiesto šípok alebo myši? Prečo je v minihre odstraňovania dosiek úsek, do ktorého treba zakaždým kliknúť na presne rovnakom mieste? Keby išlo o kvalitný titul, boli by to pre mňa len malichernosti, no v tomto prípade to boli ďalšie aspekty, ktoré len umocňovali sklamanie.

Vo výsledku tak Do Not Open absolútne nedosiahol na úroveň, akú som od neho očakával. O zlý titul síce nejde, no pozitívne hodnotenie si odo mňa neodnesie. A nepomôže tomu ani fakt, že sa príbeh odohráva v mestečku Burkittsville z Blair Witch Project. Tento malý detail ma síce príjemne potešil, v princípe je však úplne zbytočný. Mohli sme sa pokojne ocitnuť v Dulvey Parish z Resident Evil 7 Biohazard a výsledok by bol identický. Je to rozhodne škoda, pretože potenciál tohto titulu bol oveľa väčší. Snáď sa teda niekedy v budúcnosti dočkáme kvalitnejšieho hororového escape room titulu, ktorý by ma nadchol. Zo srdca si to prajem.

Do Not Open - Sám doma, stratený v temnote
Do Not Open nepomáha ani skutočnosť, že sa dej odohráva v Burkittsville. I keby bol zasadený v Dulvey Parish z Resident Evil 7 Biohazard,výsledok by bol identický.
  • Zvuk, vizuály a atmosféra