Resident Evil oslavuje 25. narodeniny, pričom za túto dobu zažila ako vzostupy, tak i slušné pády. Hoci napriek zakopnutiam vždy išlo o populárnu značku, až Resident Evil VII biohazard z roku 2017 dokázal mierne zašlej sláve prinavrátiť niekdajší lesk. Na enormný úspech sedmičky tak Capcom, samozrejme, chcel nadviazať, a tak tu máme pokračovanie Resident Evil Village. Funguje však recept z minula i tentokrát?

Síce siedmy regulárny diel nebol prvý, ktorý sa vzdal pohľadu z tretej osoby, išlo o prvý prípad, kedy sa tak stalo v rámci hlavnej línie. Preč boli i známe tváre, hoci jeden navrátilec sa predsa len ukázal, no zhostili sme sa v podstate obyčajného chlapíka menom Ethan Winters, ktorý pátral po svojej žene, ktorá sa z ničoho nič ozvala po troch rokoch, čo bola nezvestná a považovaná za mŕtvu. Ethan tak zamieril do Louisiany, kde sa pri pátraní po svojej žene musel popasovať aj s poriadne šialenou rodinkou Bakerovcov. To je však minulosť, nakoľko sa v Resident Evil Village posúvame o tri roky vpred a ako už je každému jasné, Ethan musí opäť vyraziť do boja.

Na výlete v Európe

Tentoraz sa z amerického zapadákova presúvame do Európy, konkrétne na jej východ do dediny, ktorá nie je tak úplne v poriadku, ako ostatne žiadne prostredie v sérii Resident Evil. Dedina je temná, obyvatelia vystrašení, pobehujú tu Lycani (vlkolaci), obrovský hrad nad dedinou obýva upírka aj s dcérami, a to ani zďaleka nie je všetko. Sú to však tie správne ingrediencie, z ktorých je možno namiešať pútavý akčný titul s hororovými prvkami.

Do tejto “malebnej” dedinky sa Ethan vyberá zachrániť svoju polročnú dcérku Rosemary, nakoľko práve o ňu hneď v úvode príde. Ako sa ukáže, príbeh Resident Evil Village toho ponúka viac, než iba “obyčajnú” cestu za záchranou potomka a hoci vám mozgové závity nezavarí, scenáristi si tentoraz vybrali tú lepšiu chvíľu. Nečakajte však nič svetoborné, no v rámci série ide o jeden zo zaujímavejších naratívov. Vyzdvihnúť však musím samotnú dedinu, pretože prezentácia a i výprava sú v tomto ohľade špičkové, čo, samozrejme, poteší.

Čo však veľmi nepoteší je samotný Ethan Winters, ktorý, bohužiaľ, aj tento krát pôsobí veľmi roboticky a akosi málo uveriteľne. Neviem, či je to dabingom, alebo ide o zámer autorov, no ak sa pred vami objaví nejaké monštrum, ktoré povedzme roztrhá na kusy niekoľko ľudí, očakávate i adekvátnu reakciu a nie suché a oneskorené “čo sa to deje?”. Je pravdou, že v tomto smere značka nikdy nevynikala, no ak hráme za obyčajného človeka, ktorý nemá vojenský výcvik (hoci si u Bakerovcov prežil zaujímavé chvíle) a stane sa mu niečo neuveriteľné, šialené, či šokujúce, mal by na to tak i reagovať. Skrátka, Ethan pôsobí pri komentovaní situácie rušivo, i keď som sa s ním tento raz dokázal stotožniť lepšie, než minule.

Samotný príbeh je inak fajn, ponúka niekoľko zaujímavých momentov, pričom ho zvládnete zdolať za zhruba rovnakú dobu, ako aj Resident Evil VII biohazard. Počítať tak možno s 10 hodinami, čo nie je nejako veľa, no viac by už z môjho pohľadu bolo na škodu, nakoľko tempo, ktoré autori nastolili je poriadne hektické a nedovolí vám až na niekoľko momentov vydýchnuť. Na jednu stranu chválim, že hra nenudí a neustále sa na vás niečo “valí”, avšak utrpela tým hororová atmosféra. V tomto ohľade nutno vyzdvihnúť dom pani Beneviento, ten totiž predstavuje vrchol hororu v Resident Evil Village.

Je škoda, že sme hororu nedostali viac, titulu by to prospelo, no čo sa dá robiť. Mám mierne obavy, aby nabudúce Capcom nezašiel ešte ďalej, pretože to už by sme smerovali k Resident Evil 5/6, ktoré boli viac-menej už iba akcie a horor ste v nich hľadali iba s ťažkosťami. To však uvidíme až v budúcnosti, tento raz to ešte je v rámci možností v poriadku. Zabudnúť nemôžem ani na to, že po vzore predošlej časti opäť platí, že prvá polovica hry je lepšia, ako tá druhá. Hovorí sa, že dvakrát do rovnakej rieky nevstúpiš, no pre Capcom to neplatí, hoci sa v recenziách RE VII kritikou na druhú polovicu hry nešetrilo.

Klasika

Po stránke hrateľnosti sa ôsmy diel Resident Evil príliš neodklonil od predchodcu. Stále tak ide o first-person počin, kde je sem-tam nutné vyriešiť nejakú tú hádanku, bojovať s obmedzeným priestorom v inventári, či zbierať liečivé rastlinky a následne si roztokom polievať ruku, čo Ethanovi zázračne pomáha. Nechýba možnosť blokovať útoky nepriateľov, ukladať hru iba na špecifických miestach (písacie stroje sú späť), či nakupovať “dobroty” a vylepšenia u obchodníka menom Duke. Ten predstavuje útočisko no i osobu, ktorá vám pomáha pochopiť, čo sa to vlastne deje. Autori už vopred avizovali, že chceli spojiť mechanizmy známe z Resident Evil VII biohazard a legendárneho Resident Evil 4, čo sa im aj podarilo. Znalci série tak budú poznávať charakteristické prvky pre oba zmienené diely, prípadne i ďalšie.

Trochu ubrať

Možno to z doterajšieho textu vyzerá tak, že Resident Evil Village ma vyložene nebavil, no opak je pravdou. Počas hrania som sa bavil a to veľmi dobre. Mrzí ma však, že na základe nejakej hlúpej ankety, ktorej výsledkom bolo, že siedmy diel bol príliš strašidelný, sa autori priklonili k akčnejšiemu poňatiu. Už vyššie som spomínal hektické tempo, ktoré má za následok, že hráč sa síce nenudí, no ani nemá kedy poriadne si užiť napríklad reklamnou kampaňou zvelebenú Lady Dimitrescu a jej hrad, či iných, minimálne napohľad zaujímavých nepriateľov. Samotný pobyt v hrade je iba “epizódka”, ktorú pri normálnej náročnosti prefrčíte bez nejakého väčšieho zakopnutia, keďže tri otravné dcérky pošlete na večnosť tempom alá Rýchlo a zbesilo, pričom iné to nie je ani so samotnou Dimitrescu.

Ak by autori trochu zvoľnili tempo, pridali viac survivalu, možno zvolili o niečo náročnejšie riešenie hádanie, hráč by si jednotlivé lokality a nepriateľské strety užil viac. Nemuselo to tak byť v celej hre, no minimálne stretnutie s Dimitrescu mohlo byť poňaté inak, keď už sa správa ako Mr. X z Resident Evil 2 a prenasleduje vás. Ak berieme “veľkých” nepriateľov v hre, máme tu štyroch a nad nimi týčiacu sa Mother Mirandu, ktorá je však minimálne pre mňa sklamaním. Pasáž u pani Beneviento je výborná (hoci nie z pohľadu dopadu na príbeh), čiže ak by sa k nej pridala ešte spomenutá Dimitrescu, bolo by to 50 na 50, ak Mirandu berieme ako niečo viac. Rozhodne by ma to uspokojilo viac.

Napriek tomu je však hranie Resident Evil Village zábava. Užil som si každú minútu a som zvedavý, čo prinesie ďalšie pokračovanie, keďže Resident Evil VII až IX by mali predstavovať Wintersovu trilógiu. Nabudúce by to však chcelo trochu originality aj v hrateľnosti, opakovať už dva razy použitý recept by mohol byť problém.

Nezadýchala si sa?

Hru som primárne recenzoval na PlayStation 4 Pro, nakoľko nás v redakcii zaujímalo, ako sa pôvodne hra určená iba pre next-gen kvôli “nedostatku výkonu staršej generácie konzol” bude na dosluhujúcom hardware hýbať. V prípade výkonnejšej PS4 Pro je na výber z dvoch režimov, a to 1080p pri 60fps, prípade upscalované 4K pri 30fps.

Minimálne majitelia PS4 Pro sa tak nemusia báť, že by si kvôli staršiemu hardwaru najnovší Resident neužili, pretože autori odviedli dobrú prácu. Oba režimy ponúkajú to, čo sľubujú, dokonca v zmienenom “4K” režime je framerate vyšší, než 30 snímkov za sekundu (podľa testov 35-40fps v priemere). Nevýhodou je, že snímkovanie kolísa, čiže by bolo fajn, ak by Capcom pridal aj tretí režim so zámkom na 30fps, nakoľko niektorí hráči budú na takého výkyvy háklivý. Čo sa nahrávanie týka, to je štandardné, a teda nejakých 30-35 sekúnd. Po technickej stránke tak bola odvedená dobrá práca. Základná PS4 je na tom, pochopiteľne, najhoršie, avšak tú som nemal možnosť otestovať.

Nakoľko však mám k dispozícii aj PlayStation 5, hru som otestoval aj na aktuálnom hardware. Nikoho neprekvapí, že hra tu vyzerá najlepšie, má lepšie snímkovanie a dokonca nechýba ani populárny ray-tracing. Nahrávanie je bleskovo rýchle, takže ste späť v hre za necelé 2-3 sekundy. Nechýba ani podpora Tempest 3D audia, takže si v prípade vlastníctva adekvátne kvalitných slúchadiel, prípadne domáceho kina užijete aj výborné nazvučenie, ktoré pomáha zlepšovať celkový zážitok. Lepšie však mohol byť využitý DualSense ovládač, z jeho potenciálu autori ani zďaleka nevyťažili všetko.

Aha, Mercenaries

Do Resident Evil Village sa dostal aj medzi fanúšikmi obľúbený Mercenaries režim, ktorý si odomknete až po zdolaní príbehovej časti, navyše za neho musíte “zaplatiť” hernou menou, ktorú počas priechodu získate. Táto arkádová zábava sa však autorom podarila a ak máte radi zdolávanie výziev, určite tu nejednu hodinu strávite. V tomto režime budete totiž na čas zdolávať levely z hry, pričom za úlohu bude likvidácia určitého počtu nepriateľov, za čo následne získavate menu. Medzi úrovňami potom môžete minúť nazbieranú menu u Dukea a nakúpiť si vylepšenia, či upgrady. Kto má chuť, môže tak zlepšovať svoj skill a dosahovať čoraz lepšie výsledky. Je iba škoda, že tu nie je nejaká tabuľka, kde by ste mohli vidieť ako sa darilo iným hráčom, veľa súťaživých jedincov by to podľa mňa ocenilo.

Všetko najlepšie, Resident!

Resident Evil Village je kvalitným príspevkom do dlhoročnej série a veľmi pekná oslava 25. výročia. Mohlo to však byť aj o niečo lepšie. Napriek tomu som sa pri hraní dobre bavil, a to ako na PS4 Pro, tak aj na PS5. Starší hardware tak, našťastie, nie je prekážkou v tom, aby ste si ďalšiu kapitolu v príbehu Ethana Wintersa užili, nakoľko konzoly PlayStation 5 sú stále nedostatkový tovar.

Do budúcna však už budem chcieť predsa len niečo viac. Nepotrebujem, aby prípadný deviaty diel bol žánrovou revolúciou, no nejaké zásadné novinky budú iba vítané, nakoľko tu priestor nedostali. Budúcnosť Resident Evil však vyzerá ružovo, nakoľko po toľkých kvalitných hrách je medzi hráčmi o túto franšízu enormný záujem. A aký ešte len bude, keď dorazí remake Resident Evil 4. Zatiaľ tu však máme Village, ktorý napriek príklonu k akcii patrí medzi kvalitné počiny v rámci série, hoci predchodca bol predsa len o niečo lepší. To však nevadí, tento atmosférický východoeurópsky výlet vám možno bez väčších výhrad odporučiť.

Resident Evil Village - Winters opäť v akcii
Resident Evil sa po roku vracia s ďalším titulom, tentoraz regulárnou osmičkou nazvanou Village. A i keď ubudlo hororu a predchodca bol predsa len o niečo lepší, Resident Evil Village je od začiatku po koniec zábavná a pútavá hra, ktorá fanúšikov série nesklame.
  • Výborné tempo, pútavé zasadenie a i jednotlivé lokality
  • Dobrá atmosféra, pasáž v dome pani Beneviento
  • Zaujímavý dejový zvrat a napojenie na ostatné časti