Výborně, další karetní hra, si při pohledu na Card Shark jistě mnozí z vás ironicky říkají a zavírají záložku prohlížeče. Zkuste s námi však ještě chvíli vydržet. Britští vývojáři ze studia Nerial a vydavatelství Devolver Digital se totiž rozhodli vydat svou vlastní cestou a Card Shark tak není karetní hra, ale hra o kartách. Že zatím nevidíte rozdíl? Stačí číst dál.

Píše se druhá polovina 18. století a Francie ještě netuší, že se již brzy ocitne na prahu velké revoluce. Ačkoliv se vláda Ludvíka XV. nedá označit za zcela bezproblémovou, rod Bourbonů svůj blížící se konec na horizontu zatím nevidí. Na pozadí se však dávají do pohybu síly, které s monarchií hodlají skoncovat. K jedné takové síle se zdánlivě náhodou připlete i náš mladý hrdina, který se po setkání s profesionálním podfukářem hrabětem Saint Germainem stává jeho učedníkem. Společně s hrabětem se vydávají na cestu, která však nemá za cíl jen si namastit kapsy nečestně získaným zlatem. Hrabě totiž pátrá po spiknutí týkajícího se tajemných Dvanácti lahví mléka, které, pokud by se dostalo na veřejnost, by mělo potenciál změnit další osud Francie…

Aby se ale hrabě s naším hrdinou dostali mezi tu nejvybranější francouzskou smetánku, budou muset nejdřív nashromáždit dostatečné množství financí, informací a kontaktů… a jak toho lépe docílit, než u “poctivé” partičky karet. Poctivé píšu záměrně v uvozovkách, jelikož náš drahý hrabě toto slovo ve slovníku nemá a pravidla hry jsou pro něj pouhá doporučení. A stejně jako je filozofickou otázkou, zda když v lese spadne strom a nikdo není poblíž, udělá to zvuk… pokud vás nikdo nepřistihne při podvádění, skutečně jste podváděli nebo jste pouze hráli lépe a chytřeji než váš protivník?

Moralitu Saint Germainova počínání stranou, vaším úkolem je být jeho věrným komplicem a napomáhat jeho, neustále komplexnějším a komplexnějším, podvodům a fintám. Vše začne nahlížením do protivníkových karet při nalévání vína a dávání signálu hraběti, pokračuje triky s mícháním karet a končí komplexními schématy, kde dojde i na výměnu balíčků a značení karet, či dokonce převleky. Jelikož schopný podfukář své triky nikdy neopakuje, každá situace si vyžaduje jiný přístup. Leckdy dokonce nestačí ani to, jelikož vaši protivníci se často mají na pozoru, či sami nehrají čestně a je tak třeba různými způsoby improvizovat.

Hratelnost tak nespočívá v hraní karetní hry, porozumění jejích pravidel ani stavění balíčků, zkrátka v ničem, co byste si s typickou digitální karetní hrou mohli spojovat. Důraz je daný čistě na exekuci různých karetních (a jiných) triků a hra tak testuje spíše vaši přesnost, rychlost a paměť. Jednotlivé techniky, jež kombinujete do různých triků, představují krátké minihry, které se snaží pomocí pohybů na gamepadu co nejvěrněji napodobit pohyby, které byste u nich činili v realitě. Například při rozdávání karet tak musíte rytmicky mačkat různá tlačítka, při hledání specifické karty pomalu levým palcem listujete balíčkem a míchání s povytahováním specifických karet zase koresponduje ke specifickým směrům na d-padu. Ačkoliv to může z popisu znít jednoduše, Card Shark to dovede zaobalit a prodat tak poutavým způsobem, že byste to před zahráním nikdy neřekli.

Osobně si u her velmi cením variability v hratelnosti, a právě v tom Card Shark naprosto exceluje. Hra po dobu zhruba sedmi hodin neustále představuje nové triky a techniky, nelze tedy usnout na vavřínech a neustále je se co učit. Dochází tak ke krásné souhře příběhu a mechanik, protože společně s tím, jak do tajů karetních podfuků pronikáte a zlepšujete se vy, stejně tak se to má s hlavním hrdinou, pro nějž to byl na začátku hry stejně jako pro vás zcela nový svět. To reflektuje i příběh, kdy bezejmenný hrdina zpočátku slouží pouze jako asistent záměrů hraběte, ale s postupem času se tíha zodpovědnosti a dokonce i pozornost příběhu stáčí na něj.

Příběh je celkově velmi vydařený a nabízí řadu překvapivých zvratů, zábavných i napínavých momentů a dobře napsaných postav. Kromě klíčového hraběte Saint Germaina a zmíněného Ludvíka XV. potkáte v průběhu hraní i řadu dalších historických postav, jako například Ludvíkovu oficiální milenku markýzu de Pompadour či filozofa Voltaira, a svým způsobem tak Card Shark může sloužit i jako výukový titul pro seznámení s předrevoluční Francií. Titulní spiknutí, okolo kterého se celá hra točí, je samozřejmě zcela ahistorické, avšak odehrává se na pozadí reálných událostí.

Co do hratelnosti je Card Shark velmi svěžím a ambiciózním titulem, ovšem rozhodně není dokonalý. Společně s komplexitou jednotlivých triků samozřejmě roste i obtížnost, a i když bych rád řekl, že pozvolný nárůst obtížnosti se vyhne výkyvům, není to stoprocentně pravda. Několik posledních triků dokáže být, ve spojení s rostoucími sázkami a pozorností vašich protivníků, opravdu náročných, a i když vám hra dá před každou misí podrobný tutoriál a během misí si můžete kdykoliv otevřít instrukce, i tak občas pod tlakem nervy ujedou a hra vyžaduje téměř dokonalé provedení. Částečně by se dalo i říct, že mírně podvádí i vás, jelikož i když u řady triků by váš neúspěch logicky neměl nutně znamenat, že byste partii měli automaticky prohrát, hra ve skutečnosti karetní zápas nijak nesimuluje a jediný způsob, jak ovlivnit výsledek karetních partií, jsou opravdu jen vaše triky. Na jednu stranu to v rámci hry dává smysl, na druhou občas dokáže být frustrující, že jediná chyba v dlouhém triku může znamenat váš neúspěch.

Zamrzí i mírné technické nedostatky, hlavně co se týče ovládání. Hra sice nabízí možnost ovládat jak gamepadem, tak myší a klávesnicí, avšak jasně vyhrává gamepad. Ovládání pomocí myši není tak vyprecizované a občas je málo citlivé, občas až přecitlivělé. S gamepadem se Card Shark hraje o poznání líp, bohužel například s mým Xbox 360 gamepadem si ne zcela rozumí a ať jsem se snažil jak chtěl, jeden konkrétní trik se mi na něm nikdy nepovedlo uskutečnit, pravděpodobně kvůli jeho nastavení deadzón, které však ve hře nelze nijak upravit. Řešením bylo pouze přepnout na myš a klávesnici, avšak z nějakého důvodu nelze měnit ovládací zařízení uprostřed kola a pokud jej chcete změnit, hra vás donutí kolo restartovat. Ačkoliv jsem byl zvyklý na gamepad, byl jsem tak donucen část hry odehrát na klávesnici a myši. Hru trápí i různé softlocky a záseky, které většinou vyřeší jen restart hry. Velkou část z nich se však v patchích povedlo odbourat.

Kde se však nedá vytknout nic, je audiovizuál, který hře padne jak ulitý. Malovaná pozadí vypadají naprosto perfektně, portréty postav jsou i přes malou velikost správně expresivní a soundtrack elegantně kombinuje nové kompozice s kompozicemi od dobových skladatelů jako Johann Sebastian Bach či Claude Debussy.

Pokud hledáte netradiční herní zážitek, s Card Shark určitě nesáhnete vedle, i kdybyste snad byli přehlceni klasickými karetními hrami. Ač hra není dokonalá, dovedným způsobem spojuje netradiční gameplay a námět, historické zasazení a audiovizuál a herní progresi s příběhem.

Card Shark – Eso v rukávu
Pokud hledáte netradiční herní zážitek, s Card Shark určitě nesáhnete vedle, i kdybyste snad byli přehlceni klasickými karetními hrami.
  • Inovativní pojetí hry o kartách