Hideo Kojima je v hernom priemysle pojmom. Niet sa čomu čudovať, so sériou Metal Gear si urobil výborné meno a získal milióny priaznivcov po celom svete. Po sporoch s Konami sa však osamostatnil, svoje “dieťa” musel opustiť, a tak prišiel čas na niečo nové. A tak vznikol Death Stranding. Hra, ktorá rozdelila jeho priaznivcov i hráčov obecne na dva tábory. Jedna časť titul adorovala, druhá skupina jej nevie dodnes prísť na meno. Hoci počin nebol medzi hráčmi prijatý až tak pozitívne, ako sa asi čakalo, no predaje boli uspokojivé a recenzie výborné. K PS4 verzii časom pribudol port pre PC, no a teraz prichádza vynovená a vylepšená verzia pre PS5, ktorá po vzore Ghost of Tsushima obdržala “nálepku” Director’s Cut. Bolo však potrebné sa do tohto spustošeného sveta vracať?

Ako už bolo spomenuté, po vzore titulu od Sucker Punch prichádza do predaja Death Stranding Director’s Cut, verzia, ktorá čo-to upravuje a pridáva novinky, ktoré by mali byť dostatočne zaujímavé na to, aby ste si upgrade či rovno celú hru zakúpili. Ak sa však budeme baviť iba o upgrade, ktorý stojí 10€, je vôbec možné za túto cenu očakávať niečo, čo bude stáť za reč? K tomu sa dostaneme o malú chvíľu. Nakoľko sme Death Stranding recenzovali už dva razy, nebudeme opakovať to, čo bolo vyrieknuté v prípade pôvodnej PlayStation 4 či neskoršej PC verzie.

Rekapitulácia pre nevedomých

Samozrejme, beriem na zreteľ to, že nie každý jeden hráč Death Stranding hral či sa o hru zaujímal. V zásade ide o simulátor doručovania v atmosférickom, no pomerne pustom svete, ktorý zasiahla katastrofa. Po mnohých explóziách v neďalekej budúcnosti začali svet ohrozovať mimo iné spektrálne stvorenia, a preto je nutné zničený svet a rozdelené skupiny ľudí opäť zjednotiť za pomoci chirálnej siete. Základný nástrel príbehu možno neznie až tak zaujímavo, no v konečnom dôsledku je práve príbeh natoľko pútavý, že hráča ženie vpred napriek tomu, že z času na čas sa môže dostaviť únava danou látkou a hrateľnosťou. Náplň hry je totiž v zásade monotematická a naozaj sa točí okolo doručovania objednávok.

Samozrejme, prichádzajú do toho i nejaké tie premenné, no väčšinou si vypočujete objednávku, ktorá po vás bude chcieť, aby ste zobrali nejakú vec a priniesli ju na miesto určenia. Našťastie, nie všetko musíte plniť po vlastných. Spestrením je využívanie vozidiel (v mojom prípade som ich po sprístupnení využíval takmer non-stop), doručovanie za pomoci botov či možnosti si uľahčiť cestu vďaka stavaniu ciest, mostov a podobne. No i v prípade, že si budete chcieť postaviť cestu, čaká vás opäť doručovanie, pretože je nutné mať po ruke materiály, z ktorých sa stavba musí postaviť. Pokiaľ máte radi akčné hry a čakáte to aj od Death Stranding, nebudete zrovna výskať od radosti.

Akčná zložka je v hre prítomná, avšak okrem povinných bossfightov je lepšie a efektívnejšie sa súbojom vyhýbať. Ak je možné, radšej treba využiť stealth, ktorý má Kojimu v malíčku, prípadne okolo nepriateľov prefrčať. Pokiaľ však budete mať chuť vrhnúť sa do akcie, nie je to problém, zbrane v hre nájdete. Treba však myslieť na to, že Death Stranding je skôr titul stavajúci na atmosfére, objavovaní a cestovaní. To sú však veci, ktoré už sú o hre známe. Čím však tento “štandardný” zážitok obohacuje Director’s Cut verzia?

Čo je vlastne nové?

Jeden by si pomyslel, že za 10€ toho veľa nedostane, no ak zoberiem pomer cena-výkon, je táto cenovka priaznivá. Samozrejme, Death Stranding sa v jadre nezmení, no nový obsah určite pomáha. Doručovanie môže byť príjemnejšie a jednoduchšie vďaka “jetpacku”, katapultu či Buddy Botovi, ktorý môže nosiť váš náklad, prípadne rovno i Sama. Príjemným spestrením je aj strelnica, na ktorej možno trénovať využívanie zbraní, prípadne sa skrátka naháňať za lepším hodnotením. Na tomto mieste som si akčnú zložku celkom užíval, pretože prostredie, do ktorého sa presuniete je na tento účel lepšie prispôsobené. Architektúrou mi strelnica dokonca pripomínala Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, čo bolo vcelku príjemné zaspomínanie si na časy minulé.

Ďalšou veľkou novinkou je aj pretekársky okruh, na ktorom sa môžete preháňať v rôznych vozidlách. Ako inak, dôležité je dosiahnuť čo najlepší čas. Čakať na vás bude 12 variantov. Musím sa však priznať, že som spočiatku s ovládaním vozidiel mierne bojoval, nakoľko jazdný model v hre skutočne nepatrí k špičke. Po chvíľke si však hráč zvykne a je to lepšie, vďaka čomu si možno na okruhu užiť nejakú tu zábavu. Osobne sa mi však pretekárska dráha do hry akosi nehodí, aspoň teda nie v rámci atmosféry a fungovania sveta. Keď ju však beriem ako nepovinné spestrenie, prečo nie. Keď už sme však pri tom jazdení, v rámci voľnočasových aktivít si po novom možno postaviť aj skokanské mostíky a následne robiť na motorke triky, no neviem, či ide o zábavu na viac než zopár minút.

Director’s Cut navyše rozširuje i soundtrack o nové skladby, čo mňa osobne potešilo. Hudba je opäť dobre zvolená, Kojima má v tomto smere prehľad. Pesničiek je presne 8, čo nie je až tak veľa, no, ako som už spomenul, výber je dobrý. Po novom si môžete opakovane merať sily s bossmi, ku ktorým sa dostanete vďaka poličke s figúrkami v Samovej izbe. Vaše počínanie v súboji je navyše hodnotené a zaznamenané do online tabuľky, takže ak patríte medzi súťaživé typy, tu si prídete na svoje. Pribudli aj kozmetické doplnky, a tak si môžete upraviť napríklad vzhľad nádoby, v ktorej je BB/PP.

Väčšinu, pravdepodobne, budú najviac zaujímať nové misie, ktoré čiastočne odhalil nedávny trailer. Ja osobne som si ich užil a ocenil som, že sú ako stvorené na stealth, pričom čiastočne som mal pocit, ako by som hral úvod prvého Metal Gear Solid, čo rozhodne potešilo. Je tu však možnosť aj akčného prístupu, takže je to na vás. Nečakajte však zábavu na XY hodín, trojicu misií zvládnete zdolať zhruba za hodinu.

Sú to i novinky ohľadom grafiky a podpora pre DualSense ovládač, no k tým sa dostaneme za chvíľočku.

Keď to zoberiete z pohľadu, že vyššie spomenutý obsah dostanete za 10€, nie je toho málo. Ak ste si pôvodnú hru užili, určite ide o dobrú investíciu, ktorú ľutovať nebudete. Hra je takto bohatšia, o niečo komplexnejšia a v konečnom dôsledku i zábavnejšia.

Decima a DualSense = kvalitný duet

Ak náhodou neviete o čo ide, tak Decima je engine od Guerrilla Games, ktorý Death Stranding poháňa. Už na PlayStation 4, prípadne na PC, hra vyzerala výborne a platí to aj o next-gen verzii. V ponuke sú dva režimy zobrazenia, jeden ponúka natívne 4K rozlíšenie pri 30fps, druhý pre zmenu 60fps a upscalované 4K. Oba ponúkajú podporu HDR a ultra-wide zobrazenia, no netešte sa hneď na ozajstný pomer 21:9. Je pravdou, že zorný uhol je rozšírený, avšak Kojima a jeho tím museli v tomto prípade trochu “klamať”, nakoľko PS5 podporu pre ultra-wide monitory aktuálne nemá. Navýšil sa tak zorný uhol, pridal letterbox (čierne pruhy hore a dole) a tým bol dosiahnutý želaný efekt, ktorý vyzerá naozaj dobre.

Nie všetko je však úplne tip-top. Platí, že prelínanie niektorých textúr zostalo ako v prípade predošlých verzií. Prekvapilo ma však zvláštne vykresľovanie detailov. Po súboji, keď na zemi zostane množstvo rýb, som zaznamenal výrazný pop-in efekt. Neviem, čím je to spôsobené, no v prípade next-gen verzie by som to naozaj nečakal.

Keďže hra dorazila na PS5, nemohol sa opomenúť ani ovládač DualSense. Triggery kladú odpor, BB/PP plače skrz reproduktor v ovládači, vibrácie sú intenzívne, nič z toho, čo by ste očakávali, nechýba. Využitie schopností DualSense je tým pádom na dobrej úrovni a ja môžem iba skonštatovať, že som v tomto smere spokojný.

Poteší však omnoho rýchlejšie načítavanie, ktoré je vo väčšine prípadov instantné, okrem teda prvého loadingu do hry. Ani ten nie je nejako dlhý, ale podstatne dlhší než tie ostatné.

Jedna vec ma však až tak veľmi nepotešila – export uložených pozícií z PS4 verzie. Na to, aby som si mohol do Director’s Cut verzie nahrať uložené pozície z pôvodnej verzie, som musel najskôr stiahnuť a spustiť verziu pre PS4 a v nej dať exportovať uložené pozície. Tie sa následne nahrajú na server. Vy potom môžete spustiť Director’s Cut, cez ponuku v hre dať importovať uložené pozície a pokračovať tam, kde ste skončili. Zdĺhavé a zbytočne komplikované. Omnoho jednoduchšie by bolo importovanie uložených pozícií z cloudu alebo cez USB disk, no čo sa dá robiť.

O audiu je viac-menej zbytočné hovoriť, pretože to bolo špičkové už v pôvodnej verzii a tým pádom je také i teraz. Poteší, samozrejme, podpora pre 3D audio, ktoré ešte o čosi viac prehlbuje zážitok, no suma summarum je zvuk jednoducho výborný.

Výborné, ale nie ešte lepšie

Death Stranding bol už pri vydaní pôvodnej verzie výbornou hrou. Director’s Cut edícia na tom nič nemení, no nejako extra výrazne však ani neprispieva k tomu, aby bola ešte lepšou. Samozrejme, je tu viac možností, titul je tak o čosi vyladenejší a komplexnejší, no pridaná hodnota je naozaj hodná sumy, ktorú tento upgrade stojí. Kojima má výhodu v tom, že už v roku 2019 priniesol titul, ktorý bol vynikajúci, skvelo vyzeral a mal atmosféru, ktorá sa dala krájať. To všetko platí aj dnes. Je však trochu škoda, že sme v rámci tejto verzie nedostali niečo, čo by Death Stranding posunulo k “dokonalosti”.

Pokiaľ máte tento titul v obľube, určite si upgrade zakúpte. Nestojí veľa a ponúkne vám opäť nejaké tie hodiny zábavy vo svete, ktorý je naozaj jedinečný. Nemajte však zbytočne prehnané očakávania. Tak či onak, ak zoberiem Death Stranding Director’s Cut ako celok, ide o nezameniteľný titul s pútavým príbehom a herným svetom. Išlo o skvelý zážitok v roku 2019 na PS4, v roku 2020 na PC a tak isto ide o skvelý zážitok aj v roku 2021 na PlayStation 5.

Death Stranding Director's Cut - Donáška pokračuje
Death Stranding Director's Cut je vynikajúca hra, no to bol aj originál spred dvoch rokov. Nový obsah určite poteší, navyše za cenu 10€, avšak netreba od neho očakávať až príliš mnoho. V celkového pohľadu však ide o jedinečný počin, ktorý má len tú smolu, že taký bol už pri vydaní pôvodnej verzie a tá nová neponúka nič zásadné, čo by hru významne posunulo smerom vpred.
  • Atmosféra, herný svet, gradácia
  • Pútavý príbeh, snaha priniesť do hier niečo nové
  • Vynikajúca audiovizuálna prezentácia a skvelé herecké výkony