Ešte minulý rok sme mali za to, že Ghost of Tsushima bude labuťou piesňou PlayStation 4, aspoň čo sa exkluzivít priamo od PlayStation Studios týka. Medzičasom sa situácia zmenila, čo časť fanúšikov ocenila, druhá zase odsúdila. U mňa to však skutočne platilo, pretože išlo o poslednú first-party hru od Sony, ktorú som na minulej generácii odohral. V recenzii som nešetril chválou, ostatne ako aj prevažná časť recenzentov či “bežných” hráčov. A hoci som si v závere textu, povedzme, vypýtal pokračovanie pre PS5, netušil som, že sa s touto značkou opäť stretnem už o rok. Je pravda, že nejde o vytúžené pokračovanie, no Ghost of Tsushima Director’s Cut predsa len prináša novinky, ktoré stoja za pozornosť.

Recenzovaná verzia: PlayStation 5

Od vydania Ghost of Tsushima sa o hre hovorilo pravidelne, nakoľko vývojári reagovali na požiadavky fanúšikov, dokonca priniesli patch pre PS5 či multiplayerový režim Legends, ktorý sa už budúci mesiac dočká i samostatného vydania a ďalšej várky obsahu. Pozadu však nezostala ani príbehová časť venovaná samurajovi menom Jin Sakai, ktorý sa odklonil od svojho presvedčenia a výuky, pretože chcel na domovskom ostrove odvrátiť mongolskú inváziu za každú cenu. Dnes predo mnou stojí úloha vyrieknuť ortieľ nad takzvanou režisérskou edíciou tohto titulu, no obsahu z pôvodnej hry sa až tak veľmi venovať nebudem, to som urobil v minuloročnej recenzii, ktorú nájdete na tomto odkaze. Považujem totiž za dôležitejšie pozrieť sa na novinky, ktoré v porovnaní s pôvodnou hrou prináša Ghost of Tsushima Director’s Cut. V závere, samozrejme, nájdete hodnotenie celku ako takého, no k tomu sa dostaneme postupne.

Smer ostrov Iki

Azda to najdôležitejšie, čo vylepšená a rozšírená verzia prináša, je príbehová expanzia zasadená na neďaleký ostrov Iki. Ak ste pôvodnú hru dohrali, môžete sa sem vypraviť bez akýchkoľvek problémov, no nováčikovia budú musieť absolvovať aspoň prvý príbehový akt, v opačnom prípade to nepôjde.

Neďaleký ostrov Iki nie je Jinovi cudzí, nakoľko na tomto ostrove jeho otec vybudoval pevnosť a určitú časť svojho detstva tu hlavný hrdina strávil. V súčasnosti je však situácia odlišná než v histórií, pretože na ostrove Iki nie sú samurajovia vítaní. Obyvatelia ich totiž považujú za zlo. Jin sa na ostrov vypraví i napriek tomu, pretože na breh Tsushimi dorazia nové mongolské jednotky, kvôli ktorým sa niekoľko obyvateľov pomätie. To Lord Sakai nemôže nechať tak. Započne tak svoju púť na miesto, ktoré ukrýva omnoho viac, než iba nové mongolské jednotky čakajúce na odpravenie na onen svet.

S týmto miestom sa totiž spájajú nie veľmi veselé spomienky, ktoré Jinovi budú v hlavy robiť nemalú šarapatu. Tomu dopomôže aj nová mongolská nepriateľka prezývaná Orlica, ktorá pre Jina nachystá nechcené “pohostenie” v podobe jedu, ktorý už spomínaných obyvateľov pripravil o rozum. Jin tak bude musieť čeliť nielen nástrahám ostrova, nevôli miestnych obyvateľov či mongolským vojakom, ale aj vlastnej minulosti.

Viac však o príbehu prezrádzať nemôžem. A vlastne ani nechcem, pretože by to bola obrovská škoda. Takzvané Tales of Iki totiž prehlbujú “backstory” dôležitých postáv, ponúkajú niekoľko prekvapujúcich a unikátnych momentov, ktoré je jednoducho lepšie prežiť na vlastnej koži. Je pravdou, že som sa mierne obával toho, aby expanzia neponúkla iba chabú zápletku v štýle – tu je susedný ostrov Iki, obyvateľov taktiež sužujú mongolské vojská, a preto prosia Jina o pomoc; no to sa, našťastie, nestalo. Príbeh som si užil, je zaujímavý a veľmi dobre rozširuje to, čo začala pôvodná hra.

Nielen nová príbehová línia

Dobrodružstvo na ostrove Iki však nie je iba o príbehovom rozšírení pôvodného naratívu. Nájdete tu, samozrejme, i nové aktivity, nepriateľské jednotky, zvieratá, vedľajšie úlohy a i zberateľské predmety, ako napríklad nové vlajky klanu Sakai. Nechýbajú ani nové brnenia, útočná schopnosť pre vášho koňa, no tieto veci si, pochopiteľne, musíte odomknúť. Ja som sa na ostrov vypravil s uloženou pozíciou z pôvodnej hry, kde som mal nájdené a získané všetko čo sa dalo, takže napríklad odomknutie a vylevelovanie nového skillu pre koňa trvalo krátko. Po novom môžete na koňa pridať i brašne, takže vybavenia môžete mať poruke o niečo viac. Váš kôň je tento raz lepším pomocníkom, čo oceníte ako pri presunoch, tak i v súbojoch, čo som ja uvítal.

Čo sa týka aktivít, asi najvýraznejšou novinkou je lukostreľba, respektíve časová výzva, počas ktorej je nutné zostreliť určitý počet lampiónov, za čo získavate odmenu. Platí, že čím ste rýchlejší, tým väčšia odmena, no spočiatku môže byť pokúšanie sa o najrýchlejší čas slušná výzva. Nudiť sa tak bezpochyby nebudete, obzvlášť ak ste si obľúbili pôvodnú hru. Osobne mi v pôvodnej hre učarovali nádherné scenérie, ktoré ma mnohokrát upútali natoľko, že som sa skrátka zastavil, kochal sa panorámou a robil jeden screenshot za druhým. A niečo podobné ma čakalo i tu, hoci variabilita už nie je taká veľká ako minulý rok. To je však logické, keďže sa bavíme o rozšírení a nie plnohodnotnom pokračovaní, v ktoré stále dúfam.

Keďže na ostrove nájdete aj zvieratá, ktoré sa na Tsushime nevyskytovali, možno ich opäť nasledovať, pohladkať, prípadne sa s nimi odfotiť v rámci fotorežimu. Príjemná zmena je, že v porovnaní s pôvodnou hrou už zvieratá, ktoré pohladkáte, prípadne vás niekam navedú, nezmiznú ako kedysi. Je to síce drobnosť, ale aj to sa počíta.

Stále pohľadný fešák

Hoci som mal k dispozícii natívnu verziu pre PlayStation 5, Ghost of Tsushima Director’s Cut nezaprie svoje korene v minulej generácii. Nechápte ma zle, titul vyzerá v globále výborne, niektoré scény dokonca dychberúco, avšak vidno, že engine bol vytvorený pre PlayStation 4 a nevyužíva tak potenciál aktuálnej PlayStation 5 naplno. Detaily v diaľke niekedy predsa len nie sú najlepšie, ani vykresľovanie detailnejšej vegetácie v zhruba strednej vzdialenosti nie je na niektorých miestach úplne ideálne, hoci je možnosť, že to aktualizácia opraví. Samozrejme, zážitok z pôsobivého vizuálu mi to nepokazilo, no na 75″ televízii sa tieto “drobnosti” hľadajú ľahšie, než na menších uhlopriečkach. Minule, bohužiaľ, chýbal lip sync pri japonskom dabingu, čo PS5 Director’s Cut verzia napráva. Vítané vylepšenie, nakoľko si naozaj neviem predstaviť hrať tento titul s anglickým dabingom.

Opäť je inak v ponuke vyššie rozlíšenie, prípadne vyššia snímkovacia frekvencia, takže má každý hráč na výber to, čo preferuje. V oboch režimoch hra vyzerá výborne, rozdiely sa hľadajú pomerne ťažko, takže väčšina asi siahne po lepšom framerate, narozdiel odo mňa…

Vyššie spomínaný obsah či príbehové rozšírenie si užijú ako majitelia PS5, tak aj verzie pre PS4, no haptiku, adaptívne triggery a 3D audio si už vychutnajú iba majitelia aktuálneho hardwaru. Vibrácie sú výborné, odpor triggerov či reproduktor v ovládači autori taktiež využili, takže v tomto smere musím iba nahlásiť spokojnosť. Hra však neslúži ako “showcase” úplne všetkých vymožeností DualSense ovládača, no využitý je naozaj dobre. Nahrávacie časy boli bleskové už na PS4, čiže ak sú tento raz ešte rýchlejšie, je to veľmi ťažko znateľné. Sú však instantné, takže určite nebude čas na žiadnu “cik pauzu”.

結論

Vývojári zo štúdia Sucker Punch priniesli lepšiu a obsiahlejšiu verziu svojho posledného počinu. Kto si príbeh Jina Sakaia obľúbil, ten si určite užije aj Director’s Cut edíciu, no kto je/bol na tom opačne, toho názor sa ani tento raz nezmení. Ide o výbornú hru, ktorá však nepriniesla nič vyložene nové alebo revolučné. To z môjho pohľadu nevadí, pretože vývojári urobili svoju prácu svedomito, poctivo a najmä dobre.

Niekomu dokonca mohol Ghost of Tsushima “nahradiť” staré časti Assassin’s Creed, hoci ja toto prirovnanie veľmi nemusím. Tak či onak, vylepšenia a novinky Director’s Cut edície stoja za pozornosť a i za stanovený poplatok, ktorý je v prípade PS4 verzie 19,99€ či 29,99€ v prípade updatu z PS4 na PS5 a zároveň upgradu na Director’s Cut verziu. Na ostrove Iki vás totiž čaká ďalších zopár desiatok hodín nového obsahu, ak teda budete mať chuť na preskúmavanie. Keby aj nie, už len samotné nové príbehové rozšírenie je vydarené, pretože doplní príbeh pôvodnej hry a lepšie vykreslí charaktery niektorých postáv, pričom najdôležitejší je v tomto smere, samozrejme, hlavný hrdina.

Som rád, že som v spoločnosti Jina Sakaia mohol stráviť ďalšie hodiny, no nabudúce už naozaj poprosím plnohodnotný sequel alebo prequel, ktorý nás zavedie na nové miesta, do iného obdobia a postaví i proti inej hrozbe. Potenciál tu je obrovský, značka je aktuálne dobre rozbehnutá. Minulý rok som bol nadšený, tento raz som tiež, hoci menej, no bavíme sa hlavne o rozšírení.

Samotný prídavok by získal v závere nižšie hodnotenie, než vidíte (povedzme 80 %), no ak sa na Ghost of Tsushima Director’s Cut pozriem ako na celok, a teda pôvodnú hru, expanziu na ostrove Iki, vynikajúci multiplayerový prídavok Legends a vylepšenia, ktoré medzičasom autori do titulu zapracovali, tak tu máme počin, v ktorom sa iba ťažko hľadajú nejaké výrazné nedostatky. Pokiaľ patríte medzi fanúšikov, určite si upgrade na režisérsku verziu zaobstarajte. V prípade, že ste nováčikovia, bez výhrad možno tento počin odporučiť taktiež. Ghost of Tsushima Director’s Cut je totiž výborný open world akčný titul, hoci v určitých veciach nezakryje skutočnosť, že pôvodne vznikol pre minulú generáciu konzol.

Ghost of Tsushima Director's Cut - Duch na ostrove Iki
Výborná hra dostala výborné rozšírenie. Na PlayStation 5 je hra ešte lepšia než na minulej generácii, hoci to, odkiaľ pochádza úplne neskryje. Napriek tomu ide o vynikajúce dobrodružstvo, ktoré v tomto kompletnom balíčku nemožno minúť, bol by to predsa len herný hriech.
  • Výborné príbehové rozšírenie na ostrove Iki
  • Zaujímavé novinky a vylepšenia, množstvo aktivít, ako celok kvantum obsahu na desiatky až sto hodín
  • Využitie DualSense, zlepšenie audiovizuálnej stránky