Štúdio Double Fine v roku 2005 vydalo svoj debut, dnes už kultový titul Psychonauts. Bohužiaľ, bol komerčným prepadákom. Vydavateľskú spoločnosť Majesco Entertainment tento neúspech veľmi bolel, no vývojárov asi ešte o niečo viac (nie finančne), nakoľko titul zbieral ocenenia, pričom pozadu neboli ani recenzie a odozva od hráčov, ktorá bola výborná. Časom sa hra, našťastie, dostala k viacerým hráčom, získala svoj kultový status, vďaka čomu neupadla do zabudnutia. Fanúšikovia dlhé roky volali po pokračovaní, pričom v roku 2015 prišlo oznámenie, ktoré mnohým urobilo obrovskú radosť. Psychonauts boli späť, keďže sa oznámilo regulárne pokračovanie. To sa malo zafinancovať cez crowfunding na stránke Fig. Finančné prostriedky sa vyzbierali a hoci bolo pokračovanie plánované už na rok 2018, k tomu nakoniec nedošlo, no i tak sa diali zaujímavé veci. V roku 2017 vyšiel VR titul Psychonauts in the Rhombus of Ruin, štúdio Double Fine v roku 2019 kúpil Microsoft, vďaka čomu sa vývojárom doprial čas navyše. Určite dorazila i finančná injekcia, ktorá zabezpečila, že do portfólia Xbox Game Studios prichádza počin, ktorý môže ašpirovať na hru roku.

Je o mne známe, že nepatrím k hráčom na Xboxe, môj herný „domov“ je PlayStation. Nie, nie som odporca, no nezdieľam nadšenie z Game Passu (hoci chápem, prečo mnoho hráčov áno), ani ma aktuálne neláka konzolu od Microsoftu vlastniť pod televízorom. Napriek tomu vítam konkurenciu pre PlayStation s otvorenou náručou, pretože môže prispieť k tomu, aby Sony nezaspala na vavrínoch. Každopádne, Psychonauts 2 vychádza aj pre PS4, no je možné, že pri prípadných pokračovaniach sa tak už nestane. Novinka od Double Fine je totiž prvou lastovičkou spomedzi nákupov Microsoftu v posledných rokoch. Pokiaľ i ostatné štúdia začnú robiť tak kvalitné hry ako je Psychonauts 2, bude mať tábor „zelených“ nejeden dôvod na radosť, a to obzvlášť, ak sa Phil Spencer rozhodne, že danú hru na PlayStation „nepustí“. To je však hudba budúcnosti. Vráťme sa teraz radšej k dobrodružstvu Razputina „Raza“ Aquata, ktoré ma veľmi pozitívne prekvapilo. A ak odhodíte predsudky, určite učaruje aj vám.

Kto uniesol Trumana Zanotta?

Druhý diel Psychonauts je v podstate tretí diel, ak budeme do úvahy brať aj VR počin spomenutý vyššie. Dejovo totiž Psychonauts in the Rhombus of Ruin nadväzoval na prvý diel z roku 2005, no a Psychonauts 2 teda pokračujú tam, kde skončil VR príspevok do série. Ak ste nehrali ani jedného z predchodcov, nemusíte zúfať, v úvode je pripravená vydarená animácia, ktorá vám všetko dôležité ozrejmí. Samozrejme, ako býva zvykom, ten kto predošlé hry odohral, bude mať v niektorých narážkach a súvislostiach lepší prehľad. No v tom, aby ste si po príbehovej stránke aktuálny diel užili, vám brániť nič nebude.

V úvode sa stretávame s Razom v kancelárii organizácie Psychonauts, kde vykonáva obyčajnú a nezáživnú kancelársku prácu. Všetko sa však veľmi rýchlo zmení a naberie na obrátkach, keďže bude nutné pátrať po tom, kto uniesol Trumana Zanotta, šéfa Psychonauts. Toho síce Raz v Psychonauts in the Rhombus of Ruin zachraňoval, avšak to, kto za jeho únosom naozaj stál, je otázne, pretože Dr. Loboto bol iba obyčajný pešiak ovládaný niekým iným. Aby toho nebolo málo, na svetlo sveta vypláva skutočnosť, že medzi členmi Psychonauts je dvojitý agent, ktorého je potrebné odhaliť. Okrem toho nezabudli vývojári do príbehu zakomponovať i niektoré aktuálne témy, avšak tie sú iba doplnkom a netlačí sa zbytočne na pílu, pretože potom už by asi niekto mohol namietať, že sem zbytočne napchal tú, či onú propagandu.

Tak či onak, príbeh Psychonauts 2 je naozaj kvalitný, dobre napísaný a plný nápadov. V tomto smere si Double Fine zaslúžia pochvalu, pretože to, čo dali dohromady, nie je iba zápletka na dve vety, ktorá by slúžila ako lepidlo všetkého ostatného. I vďaka tomu nie sú Psychonauts 2 krátkou záležitosťou, keďže pri nich strávite zhruba 15-20 hodín, pričom, ak budete chcieť kompletovať, bude to ešte o čosi viac, no tu sa už asi treba pripraviť aj na miernu dávku frustrácie. A aby som nezabudol, hra je natrieskaná skvelým a pre produkciu Tima Schafera charakteristickým humorom, no bude nutná znalosť anglického jazyka, inak si ho neužijete. Česká, prípadne slovenská lokalizácia totiž zatiaľ k dispozícii nie je.

Na týchto základoch je možné stavať

Hoci je novinka od Double Fine preplnená rôznymi nápadmi a zaujímavými prvkami, vývojári zbytočne neexperimentovali. Fanúšikovia sa vďaka tomu budú pri hraní cítiť ako „doma“. Základy hrateľnosti už totiž boli položené dávno, tento raz sa upravili, kde-tam zmodernizovali, prípadne nafúkli, ako sa na pokračovanie patrí. Veď v pokračovaní by malo byť všetkého viac, no nie?

O Psychonauts 2 to bezpochyby platí. Peňazí bolo dostatok, a tak mohli autori vytvoriť hru tak, ako pôvodne zamýšľali. Raz sa vďaka tomu naučí mnoho nových schopností, navštívime naozaj pôsobivé a rôznorodé svety či stretneme postavy, ktoré sú tak jedinečné, že si ich bez problémov zapamätáte a nebudú sa vám pliesť či splývať. Treba si však uvedomiť, že hoci sú Psychonauts 2 skákačka, tak omnoho častejšie budete riešiť, ako sa dostať cez tú či takú prekážku. Takmer vždy vám pomôžu už spomínané Razove schopnosti, ktoré sa v priebehu hrania učí. To so sebou nesie aj fakt, že niektoré miesta z úvodu hry sú spočiatku nedostupné, pretože nebudete ovládať schopnosť, ktorá vám prístup umožňuje. Takže áno, návrat do už prejdených úrovní je možný, čo zberateľov trofejí a hráčov, ktorí radi hľadajú všetky zberateľské predmety poteší.

S Razovými schopnosťami sa spája i jedna menšia výhrada. V jeden moment môže mať raz pridelené „iba“ 4 schopnosti, čo občas môže byť málo, keďže budete potrebovať na vyriešenie danej veci schopnosť číslo 5 a jediné, čo vám zostane, je manuálna výmena. To trochu spomaľuje hranie. Nejde o nič zásadné, ale dalo by sa to vyriešiť aj lepšie. Jednotlivé schopnosti ide navyše levelovať, aby boli účinnejšie a otvorili tak Razputinovi ďalšie možnosti využitia. Nejde však o žiadne komplikované vylepšovanie. Princíp je jednoduchý – plníte misie, preskúmavate jednotlivé svety, zbierate na to určené predmety a voilá, možnosť upgradu sa dostaví.

Fantázii sa medze nekladú

Psychonauts 2 si určite zaslúžia pochvalu i za jednotlivé svety, ktoré navštívite. Level dizajn je na špičkovej úrovni. Svety sú totiž plné nápadov a dokazujú, že vývojári majú kreativity na rozdávanie. Už v úvode zavítate do „zubného sveta“ Loboto’s Labyrinth, no až ďalšie svety ukážu hru v plnej paráde. Za všetko spomeniem napríklad psychedelický svet, kde vás voiceoverom bude sprevádzať herec, spevák, komik a YouTuber Jack Black, no tešiť sa možno i na kuchársku súťaž Compton’s Cookoff, a tak ďalej. Každá úroveň je originálna, svojská a ukazuje, že minimálne čo do nápadov vyčnieva titul Psychonauts 2 nad väčšinou aktuálnej produkcie.

V daných úrovniach, samozrejme, nechýbajú stretnutia s nepriateľmi, pričom i tu využijete schopnosti, ktoré Raz ovláda. Niektorí nepriatelia sa totiž nekamarátia s ohňom, takže ich budete musieť čo? No predsa zapáliť. Inokedy pre zmenu využijete zastavovanie času, poprípade si to s nimi vybavíte „ručne-stručne“. Už som spomínal, že bude nutné riešiť prekonávanie prekážok a v určitom smere to platí aj pri súbojoch, obzvlášť s bossmi. Tie slúžia ako menšie hádanky a hoci s nimi nemám nejaký problém, za zvyškom mierne zaostávajú. V globálnom merítku sú však Psychonauts 2 ukážkovým počinom, ktorému sa dá vytýkať iba máločo.

Bez grafického pozlátka?

Za seba musím povedať, že Psychonauts 2 je napohľad pôsobivá hra, no nezakryje skutočnosť, že primárne vznikala pre dnes už predošlú konzolovú generáciu. Niektoré textúry sú už „po záruke“, no všetko zachraňuje štylizácia, ktorá je perfektná a umožňuje vývojárom upustiť svoju fantáziu na maximum. Ja som titul hral na PC, takže hodnotenie konzolových verzií nechám na odborníkov, no nemali by ste hlásiť sklamanie, nech už hráte na akejkoľvek dostupnej platforme. Väčšinou je rozdiel iba v rozlíšení, ak teda nerátame pre konzoly štandardné snímkovacie frekvencie.

Jedine majitelia PS5 asi nebudú skákať od radosti, keďže sa k nim dostane iba PS4 verzia v rámci spätnej kompatibility, a tak si hru vychutnajú maximálne v PS4 Pro variante, avšak aspoň v 60fps, čo poteší. Bolo by fajn, keby dôjde aj na natívnu PS5 verziu, pretože pre Xbox Series X|S next-gen variant jestvuje a príde mi, že v tomto smere by sa nejaké „exkluzivity“ robiť nemuseli, hoci je dnes Double Fine first-party štúdio Xboxu.

Každopádne, verzia pre PC je dobre odladená a na mojom pracovnom notebooku s RTX 2060, procesorom AMD Ryzen 7 4800H a 16GB RAM bežal titul bez problémov s plnými detailami, aspoň teda v hraní pri rozlíšení 1080p. Kto má doma desktop, prípadne niečo modernejšie, nemusí sa hrania na PC obávať, no verím tomu, že ak oželiete niektoré detaily, tak si môžete toto dobrodružstvo vychutnať aj na slabších konfiguráciách.

Audio je bezproblémové, dabing výborný, soundtrack vydarený, v tomto smere ukážková práca, na ktorej vidno zvýšený rozpočet vďaka Microsoftu.

Moja prosba

Hoci som sa na Psychonauts 2 tešil, nečakal som, že pôjde o až tak vydarený titul. Tvorbu Tima Schafera, hlavy Double Fine, mám rád, no asi iba málokto tipoval, že práve toto bude doposiaľ najlepší počin Double Fine, najmä kvôli problémom so samotným vznikom. Mám z toho však radosť. Vďaka zaradeniu hry do Game Passu sa k nej dostane solídne publikum, takže je možné, že sa s Razom a jeho priateľmi nevidíme naposledy. Minimálne by prípadný tretí diel nemusel vznikať s takými obtiažami ako tento druhý. Bolo by to totiž naozaj skvelé, vývojári očividne majú nápadov na rozdávanie. Jasné, ani v tomto prípade sa nebavíme o dokonalej hre. Už som spomínal manažovanie priradených schopností, ovládanie občas nie je úplne presné a hranie na klávesnici nepatrí k tým najpohodlnejším, no to sú naozaj iba maličkosti, ktoré vám zážitok v žiadnom prípade nepokazia.

Dnes vám nebudem odporúčať, aby ste si Psychonauts 2 zahrali. Dnes vás o to poprosím. Dajte Razovi a jeho novému dobrodružstvu šancu, a to či vás už ukážky zaujali, alebo nie. V konečnom dôsledku ide totiž o vynikajúcu hru plnú jedinečných detailov a nápadov. Ukazuje sa, že Xbox Game Studios v prípade nákupu Double Fine urobili dobre, keďže ide o jednu z najlepších hier v portfóliu first-party štúdií Xboxu doposiaľ.

Psychonauts 2 – Znova a ešte lepšie
Psychonauts 2 je príjemné prekvapenie, ktoré sa už teraz hravo prebojovalo medzi najlepšie hry tohto roku. Hra je plná nápadov, detailov, svojského a skvelého humoru a vydrží pomerne dlho. Trvalo to síce 16 rokov (VR spin-off teraz nerátajme), no Psychonauts sú späť a v lepšej forme, než kedykoľvek predtým. Nepremeškajte ich.
  • Výborný príbeh s dobre napísanými postavami
  • Plné nápadov a detailov, humor, hracia doba
  • Jedinečné svety, zaujímavé schopnosti