Recenzovaná verzia: Xbox One

Námornícky žáner je fáza, do ktorej sme ako herná komunita prešli v momente, keď aspoň čiastočne opadla fáza zombie titulov. Titulov, ktoré umožňujú veslovať s posádkou naprieč oceánom a objavovať ostrovy a mestá, bolo ešte pred niekoľkými rokmi ako húb po daždi. Niektoré dokonca stále hráčov bavia a prežívajú prostredníctvom prísľubu inovatívnych multiplayerových expanzií (Sea of Thieves od Rare), prípadne sa ešte len chystajú na svoju prvú plavbu (Skull & Bones od Ubisoftu). Nové hry simulujúce námorné dobrodružstva to preto nemajú ľahké, pritom pred rokmi stačil mnohým len zážitok z kormidlovania a jednoduché pridružené aktivity ako námorné bitky a vylepšovanie korábu.

Dnes by som už od kvalitnej hry v tomto obomletom žánri očakával hlavne dve vlastnosti. Chytľavú a inovatívnu hrateľnosť bez akýchkoľvek nudných segmentov a zmysluplný kontext, ktorý mi odprezentuje prostredníctvom príbehu na základe dobre nadizajnovaných misií a úloh. Prvú vlastnosť riešia hity v tomto žánri napríklad multiplayerom, ale hlavne zábavou na lodiach aj mimo nich, druhý už spomenutými rozšíreniami, ktoré pridávajú chýbajúce príbehové misie. Tieto dávajú hráčovi zážitok a hodnotné dialógy a ponúkajú atmosféru v ručne vyrobených lokáciách. King of Seas nedisponuje ani jednou z týchto vlastností.

Pirátsky život nebol z historického hľadiska nikdy prechádzkou ružovou záhradou a častokrát išlo (a stále ide) o nadmieru krutosti a brutality. Valná väčšina týchto titulov preto ponúka prevažne romantické podanie tohto života a neraz tvorcovia siahajú po komických prvkoch. Touto cestou sa prirodzene vydali aj tvorcovia hry 3DClouds. Intro uvádza hráča do kráľovstva siedmich morí, kde až na civilizované usadlosti vládne pirátsky zákon a celému tomuto impériu šéfuje kráľ vo svojej veľkej pevnosti v tej najväčšej citadele široko ďaleko. Tomuto národu slúži verne kráľovská flotila, ktorá ochraňuje mesto a zabraňuje útokom, ktoré prevažne prichádzajú od pirátov. Tí žijú za hranicami slušnej civilizácie v rôznych základniach, chatkách a ostrovčekoch v okolí na mori. Inak povedané naratív, ktorý akoby vypadol z knižky “Ako napísať rozprávku o pirátoch za 10 minút”, čo však nie je na škodu, ak je príbeh správne podaný.

Samotné udalosti sa tvorcovia rozhodli vyrozprávať pomocou čisto textových dialógov bez dabingu, s celkom zábavne vyzerajúcimi kreslenými postavičkami. Lenže tu zábava končí, nakoľko príbeh je poriadny Titanic. Po výbere pohlavia vašej postavy sa vyberiete na jednoduchú misiu, v ktorej máte vyzdvihnúť zásoby pre mesto. Už pri návrate vás však úplne nelogickým spôsobom a bez akejkoľvek zámienky alebo vybudovania zápletky obvinia z vraždy kráľa a bez súdu a vysvetlenia vás na mieste potopia imperiálne lode. Vášho hrdinu, našťastie, zachránia piráti a zoberú vás pod svoje krídla ako nového člena lokálneho pirátskeho konzorcia. Vašim cieľom je vybudovať sa od nuly, vrátiť sa do citadely a tento akt objasniť.

Celé sa to udeje naozaj prirýchlo a bez akejkoľvek snahy urobiť z úvodnej časti silný podklad a motiváciu pre hráča. V tomto bode začnete dostávať úlohy, ktoré tvoria hlavnú náplň. Čo sa týka dialógov, nepochybujem, že po úvode a asi desiatich výmenách s rôznymi postavami ich budete veľmi radi preskakovať. Rozhovory sa stanú veľmi rýchlo fádnymi, postavy nie sú ničím pamätné, teda až na roztomilé kresby ich výzoru, a sú napísané občas až infantilne z hľadiska použitých pirátskych výrazov a žargónu. Na papieri by pritom dané texty mohli fungovať, nakoľko sa snažia pôsobiť vtipne a pirátsky, avšak v praxi je to oveľa horšie.

No nevadí, ak z nejakého dôvodu nefunguje príbeh, stále to môže zachrániť zábavná a návyková hrateľnosť. Kormidlovanie lode nepôsobí zle, akurát je trochu pomalá a mimoriadne ťažkopádna na otáčanie. To bude asi pre niekoho negatívom, ale v skutočnosti vám tým hra dáva pocítiť, že sa na každé otočenie musíte pripraviť a častokrát od vás vyžaduje dôvtip, sústredenie sa, či stratégiu pri vyhýbaní sa prekážkam. Nie je to teda len o stlačení konkrétneho klávesu pre žiadanú akciu, ale aj o pochopení fyziky kormidlovania ťažkého plavidla, čo treba naozaj pochváliť. Pozitívom sú aj možnosti vylepšovania lode rôznymi modifikáciami v podobe rozličných komponentov, od kanónov po spevnenú konštrukciu a ďalších prvkov. Tieto sa dajú získať ako odmeny za misie alebo kúpiť za zlatky. Vyzdvihnúť treba aj možnosti rozšíriť palebný arzenál lode. Zo začiatku loď strieľa len z jednoduchých kanónov z bočných častí lode, ale postupom času sa vaše plavidlo stáva silnejším a je možné strieľať aj z prednej časti a útočiť rôznymi ohnivými guľami a plameňometmi. Možnosti vylepšovania nie sú hlboké a hru za RPG označiť nemôžem, no určite potešia.

Základ pre zábavu tu teda je, no problém hry tkvie v generickosti, ako som už spomenul v úvode. Úlohy, za ktoré si môžete nahromadiť zlatky sú prevažne tie isté tri či štyri typy misií, ktoré sa dookola opakujú. Väčšinou ide o takzvaný fetchquest, teda choď a odnes niečo niekam inam, prípadne zlikviduj nejakú konkrétnu loď, a občas sa pritrafí aj prebranie nepriateľského prístavu. Tieto misie sa de facto opakujú dookola, až kým si nenazbierate dostatok zlatiek, aby ste sa dočkali nejakej progresie v podobe misie alebo vylepšenia lode. Druhé sklamanie tkvie v generickej grafike. Totiž, ak hra práve prezentuje výhľady na mestá a prístavy z horizontálnej perspektívy bližšie k povrchu, tak vôbec nevyzerá zle. Ba priam naopak, Unreal Engine 4 tomuto zážitku sedí perfektne a pastelový štýl grafiky doprevádza celkom pekné nasvietenie a zmeny počasia. Voda a vlnky na nej vyzerajú naozaj k svetu a väčšie mestá sú vcelku nápadité. Mimo prestrihových scén však všetko vidíte zhora, a všetok obsah trochu stráca z tejto perspektívy na kvalite. Voda vyzerá úplne inak a ani spolovice tak realisticky ako pri bližšej kamere (a to ani po priblížení pohľadu na loď) a mestečká a prístavy sú fádne. Viacero menších hier pritom tiahne i grafická stránka a objavovanie prostredia stále baví. Tu ide skôr o zanedbaný potenciál, hre by prospelo ešte niekoľko mesiacov vývoja čisto grafickej stránky.

Rozumiem cieľom, ktoré si tvorcovia 3DClouds stanovili. Snažili sa začiarknuť všetky povinné položky na zozname a chceli to zvládnuť s citeľne obmedzeným rozpočtom. Rozhodli sa pre izometrický štýl, jednoduchšiu grafiku, nenáročnú hrateľnosť a odľahčenejší štýl rozprávania príbehu. Nevadí, že hra sa neberie príliš vážne, problémom je jedine to, že jej chýba zábavnosť. Miestami som z nej mal navyše pocit, akoby prechádzala žánrovou krízou identity stratégia, no či už je to akčné RPG alebo arkáda, ani jeden žáner nie je poriadne dotiahnutý. Netvrdím, že nezabaví nikoho, špeciálne hráči, ktorí nepotrebujú veľkolepé zážitky a chcú sa po náročnom dni odreagovať, si ju môžu užiť. Ale tí, ktorí hľadajú seriózny námornícky zážitok alebo kvalitnú zábavu na dlhé večery, by mali hľadať svoj poklad skôr v iných vodách.

King of Seas - Kráľovstvo generických siedmich morí
King of Seas je nenáročný námornícky titul, ktorý sa vôbec neberie vážne, no vďaka tomu trpí ako hrateľnosť, tak aj rozprávanie príbehu a štruktúra misií.
  • Možnosti vylepšovania
  • Ovládanie lode
  • Jdaro hrateľnosti nie je zlé
  • Nevyrovnaná grafická stránka
  • Generické a opakujúce sa úlohy
  • Infantilne podaný príbeh
55%Celkové hodnotenie
0%

Nadšený hráč a techentuziasta, vlastník všetkých konzol známych ľudstvu. Vo voľnom čase milovník RPGčiek, racingov a adventúr, občas aj nejakej tej strieľačky. Okrem toho holduje klavíru a programovaniu. Keď nastane magická chvíľka, veľmi rád píše o hrách.