Plavíme sa k ostrovu, do plachiet síce nefúka najpriaznivejší vietor, ale vpred nás ženie aj vidina dobrodružstva a bohatstva. Na tom ostrove v diaľke je ukrytý poklad, posledný pre ktorý sme sa dnes vybrali. V podpalubí je nazbieraných už päť ďalších truhlíc, nejaké vzácne koreniny, magická lebka pirátskeho kostlivca a v klietke prasiatko. To už je slušné bohatstvo. Spoza skaly sa však vynorí galeóna a než sa stihnem spamätať, strieľa po nás z kanónov. Keď po dlhom a urputnom boji klesám spolu s loďou ku dnu, moje posledné myšlienky sú: ,,Tak si ten klobúk s veľkým perom kúpim inokedy”. Vitajte v Sea of Thieves, vitajte vo svete pirátov.

Sea of Thieves bol pre mňa niečo ako splnený sen. Od prvého momentu ako som sa o hre dopočul, ma ako fanúšika pirátskej tematiky zaujal, tešil som sa na rozmanité dobrodružstvá, ktoré budem zažívať a poklady, ktoré objavím. Napäto som očakával, že budem objavovať nové zákutia sveta, spoznávať iných pirátov, formovať aliancie a  dobíjať mierumilovné prístavy. Tešil som sa, ako sa moje meno bude skloňovať ako postrach morí, bude zo mňa legendárny morský vlk, budem nezastaviteľný moreplavec, skloní sa predo mnou aj Jack Sparrow, Davy Jones či Monkey D. Luffy. A väčšinu z toho som nakoniec v hre aj zažil, aj keď nie v takej forme ako som čakal.

Dobrodružstvo začína

Na začiatku hry si zvolíte, ako bude vyzerať váš legendárny pirát. Sea of Thieves nemá editor postáv, miesto toho sa vám ukáže niekoľko predvolených postáv z ktorých si môžete vyberať. Ak sa vám žiadna nepozdáva, môžete si ponuku obmieňať dokedy si nenájdete toho pravého, alebo pravú. Môžete hrať za veľkého pupkáča s tetovaním na bruchu, štíhlu černošku, či plešatého svalovca. Výber je dostatočne bohatý a tak absenciu detailnejšej tvorby postavy pravdepodobne oželiete. Okrem toho môžete výzor postavy neskôr v priebehu hry dodatočne upravovať oblečením, účesmi a na svoje si prídu aj milovníci amputovaných rúk a nôh, ktorý môžu svojej postave prirobiť drevenú nohu, či zlatom vykladaný hák miesto ruky.

Po výbere postavy si už vyberiete loď na akej sa chcete plaviť (sú na výber dve – menšia vhodná pre hranie sólo alebo vo dvojici, alebo väčšia pre troch až štyroch hráčov) a hor sa do dobrodružstva. Začínate v jednom z malých prístavov, kde treba vykonať nasledujúce činnosti. Opiť sa v krčme do nemoty, až sa budete motať po celom ostrove. Taký opitý v sudoch hľadať zásoby, banány na obnovu zdravia, drevené dosky na opravu lode a delové gule, aby ste mali čím strieľať po nepriateľoch. Dokedy naberiete dostatok zásob, pravdepodobne budete triezvy, takže treba vypiť ďalší pohár grogu a zahrať si nejakú rezkú pirátsku pieseň na hudobných nástrojov v inventári. Bude to síce falošne a mimo rytmu, ale Habera Sea of Thieves nehráva, tak je to jedno. Keď vypijete tretí pohár alkoholu, je ten správny čas obísť na ostrove predstaviteľov troch frakcií, ktorý vám zadajú počiatočné úlohy. A nezabudnite si nachystať vedro, aby ste malo do čoho gr…veď viete čo.

Nájdi poklad, zabi chlapa, chyť prasa

Väčšina hráčov v Sea of Thieves na prvý pokus neodolá pre Gold Hoarders frakciu hľadať poklady. Od predstaviteľa tejto spoločnosti dostanete mapku s nakresleným ostrovom, kde je vyznačená poloha pokladu, poprípade slovnú hádanku, ktorá vás indíciami k pokladu navedie. Tých môže byť aj viac, raz som dostal úlohu, ktorá mala až päť častí a jej splnenie zabralo veľa hodín. Mapky sú nakreslené naozaj veľmi detailne a pri pozornom sledovaní prostredia ostrovov je ľahké poklad nájsť. S hádankami je to občas trocha ťažšie, hlavne na väčších ostrovoch sú indície občas mätúce a hľadanie truhlice sa potom naťahuje. Avšak stalo sa mi len raz, že sme so spoluhráčom nedokázali indíciu nájsť a medzitým nám našu loď ukradli a vyplienili iní hráči. Tieto úlohy sú podľa mňa najzábavnejšie, hlavne na tých najväčších ostrovoch. Treba spolupracovať pri hľadaní kľúčových oblastí, jeden hráč napríklad pláva okolo ostrova a hľadá indície ďalekohľadom z lode, iný preskúmavajú jaskyne pod ostrovom a popri tom bojujú s kostlivcami a jedovatými hadmi. Tu sa naozaj oplatí hrať tímovo. Tento aspekt funguje na výbornú, čo aj bolo cieľom Microsoftu a Rare pri tvorbe hry. Vykopaním pokladu však cesta nekončí, poklad treba dopraviť naspäť do prístavu a odovzdať v stane Gold Hoarders, kde vám bude vyplatená odmena.

Druhou frakciou v hre je Order of Souls, ktorá je zameraná na najakčnejšie úlohy. U nich dostávate úlohy v podobe vypísanej odmeny na hlavu silných kostlivcov, musíte sa dopraviť na ostrov a tam poraziť niekoľko obyčajných nepriateľov. Až potom sa objaví ich kapitán, ktorý znesie viac guliek aj seknutí mečom. Zatiaľ som sa ale v tomto prípade nestretol s veľkou výzvou. Boje boli ťažké skôr kvôli tomu, že je občas kostlivcov naozaj veľa, nie preto, že by to boli nejakí skvelí bojovníci. Tu je potom priebeh podobný, z porazeného kostlivca vypadne doslova jeho hlava, respektíve lebka a tú treba dopraviť do prístavu.

Poslednou frakciou v Sea of Thieves je Merchant Alliance, gilda obchodníkov, ktorá vás bude posielať na nenásilné cesty, pri ktorých treba hľadať vzácne suroviny, či dopraviť v časovom limite na určené miesto nejaký tovar. Či už ide o debnu vzácnych čajov, obyčajný sud pušného prachu, alebo klietku s prasiatkom (ktoré musí mať podľa zadania špecifické zafarbenie). To, kde a ako máte predmet objednávky hľadať, sa nikde nedozviete, ide teda hlavne o znalosť herného sveta a vytrvalosť pri hľadaní. Dostanete len dátum a miesto, kam a kedy tovar dodať, za čo znova dostanete finančnú odmenu. Tieto úlohy sa mi pozdávali najmenej, boli najmenej zábavné a väčšina ich bude plniť len kvôli tomu, aby v danej frakcii dosiahli najvyšší rank, ktorý je potrebný na odomknutie end-game obsahu hry.

Plachty rozvinúť

Plaviť sa po moriach Sea of Thieves je krásny zážitok. V tomto smere odviedli Rare excelentnú prácu a priniesli naozaj atmosférický pocit z plavby. V prvom rade, loď treba naozaj ovládať, sledovať vietor, kompas, oblaky (hlavne búrky), pracovať s plachtami, kormidlom aj kotvou, hlásiť kormidelníkovi kurz aj polohu. V druhom rade, je to veľmi ťažké, pretože jediné, čo naozaj chcete pri plavbe robiť je kochať sa. Sea of Thieves prinieslo najkrajšie spracovanie vodnej hladiny, aké som kedy videl a prinieslo i krásne západy slnka, kedy sa na každej vlnke odrážajú slnečné lúče. Horizont sa pomaly zafarbuje do oranžových odtieňov a slnko plynule zapadá (aj s povestným zeleným svetlom – kto videl Pirátov z Karibiku, vie). V noci je zas hladina mora desivo tmavá, len sem tam prebleskne tyrkysová farba, ako by pod hladinou boli svetlá. A počas búrky je to ešte horšie, kde nevidíte pred seba, nemôžete sa spoľahnúť ani na kompas, len na pár svetiel v diaľke. A tie sú možno prístavom a možno nepriateľskou pevnosťou plnou kostlivcov.

Toto sú okamihy, kedy vás Sea of Thieves naozaj pohltí a poviete si, že zažívate skutočne skvelé dobrodružstvo, plné adrenalínu aj radosti z plavby. Zbytok hry nie je spracovaný v takom realistickom grafickom štýle ako vodná hladina a osvetlenie, skôr bol zvolený grotesknejší štýl, čo je viditeľné hlavne na postavách. Všetko je ale vymodelované pekne a precízne, palmy majú krásne veľké listy, na palube lode sú v doskách praskliny a napríklad kompas má prasknuté sklíčko. Pôsobí to zvláštne vierohodne, ale zároveň rozprávkovo, niekedy zas strašidelne. Dohromady to celé dotvára naozaj pohlcujúcu atmosféru, kedy sa chcete plaviť, chcete objavovať nové miesta, možno zariskovať preplávať aspoň okrajom búrky (na vlastné riziko, počas búrky nefunguje kompas a ľahko sa stratíte), chcete preskúmať tú jaskyňu, aj keď je plná kostlivcov a je tam tma.

Kapitán, loď na pravoboku

Celú atmosféru pirátskeho života na mori a prístavoch umocňujú strety s protihráčmi. Tak ako počas skutočnej éry pirátov sa najprv komunikovalo kanónmi a až potom slovami, tu je to rovnaké. Máte plné podpalubie pokladov pripravených na odovzdanie, outpost je len pár minút plavby pred vami a zrazu sa spoza skál vynorí galeóna. Delové hlavne trčia ako zuby a začnú po vás páliť oheň a síru. Vtedy máte na výber dve možnosti. Utekať, čo vám vietor a plachty stačia, alebo sa vrhnúť do boja. Teoreticky je tu ešte tretia možnosť a to postaviť sa na okraj lode a zbesilo mávať na nepriateľskú posádku, možno sa zľutujú. Takmer určite vám však urobia do lode zopár dier a pôjdete ku dnu. Boje sú intenzívne a vyžadujú absolútnu zohranosť celej posádky, treba manévrovať, strieľať, opravovať prípadné škody, natáčať plachty a občas spustiť kotvu, aby ste urobili rýchlejšiu otočku a prekvapili nepriateľa zmenou smeru a pozície.

Okrem toho, nestačí len strieľať a triafať sa. Loď nemá žiadne ,,HP”, netešte sa z každého zásahu. Chcete nepriateľa potopiť, musíte sa triafať pod čiaru ponoru, aby do nej naozaj začala tiecť voda. Milý detail, v boji však treba na toto dávať pozor, inak sa zbytočne ,,vystrieľate” bez toho, aby ste narobili reálne škody. A nielen kanónom sa dá vyhrať boj. Chcete nepriateľa prekvapiť? Tak sa nasúkajte do dela sami a vystreľte sa na nepriateľskú palubu. Môžete im zhodiť kotvu, poprípade nepriateľskú posádku postrieľať, či im otočiť kormidlo a naviesť ich na skaly. V boji je všetko dovolené. Preto treba počítať aj s tým, že oni vám môžu urobiť to isté. Ak počas boja umriete, nebojte sa, že by ste nechali svojich spoluhráčov úplne osamotených. Objavíte sa na lodi duchov, kde treba počkať pár sekúnd a hra vás zasa vpustí do boja, objavíte sa na svojej lodi. Ak však vaša loď bude potopená, celá posádka aj s loďou sa objaví na náhodnom ostrove, väčšinou nie veľmi vzdialenom od miesta incidentu. Môžete si teda nepriateľa znova vyhľadať a pokúsiť sa mu pomstiť.

More plné prekvapení

Najintenzívnejšie boje prebiehajú počas raidov na pevnosti kostlivcov. Lokáciu takého raidu spoznáte podľa mraku v tvare lebky so svietiacimi očami, ktorú je vidieť prakticky z každého zákutia herného sveta. Tu nie je problém vidieť bojovať proti sebe štyri, päť lodí a každá sa snaží zároveň dobiť pevnosť, kde nakoniec čaká veľká odmena. Toto je momentálne jednoznačne najväčšia udalosť v hre a zároveň ukazuje jeden z neduhov nastaveného systému respawnu porazených hráčov. Potopíte nepriateľa, ale ten sa za pár minút objaví znova, s plne opravenou loďou a zásobami, pretože hra ich respawnovala veľmi blízko pevnosti. Časom je to veľmi frustrujúce a začnete sa raidom skôr vyhýbať. Druhou intenzívnou udalosťou je Kraken, ten sa objavuje náhodne, môže napadnúť sólo hráča na malom člne, ale aj štvorčlennú posádku na plne vyzbrojenej galeóne. Útočí chápadlami, bude skúšať vyhadzovať hráčov z lode, či celú loď chápadlom obopnúť a stiahnuť ku dnu. Úsmevné je, že ak sa ponoríte pod hladinu, telo Krakena nie je vidieť, len tie chápadla. Keď si vezmeme, že je všetko v hre tak precízne vymodelované, toto sa dá vnímať ako prešľap. Druhým prešľapom je, že za jeho porážku okrem achievementu nedostanete prakticky nič.

Celkovo hra momentálne nemá uspokojivý spôsob ako hráčov odmeňovať. Áno, za plnenie úloh získate zlato, ale môžete si zaň kúpiť len kozmetické veci. Iný klobúk, kabát, nohavice, či opasok. Loď sa nedá vylepšovať, všetky zmeny sú len vizuálne. Môžete si zmeniť farbu trupu, na plachty dať namaľovať nejaký obraz, či ornament, alebo pridať na predok lode morskú pannu, či žraloka. Takisto zbrane sú k dispozícii len štyri, máte ich dostupné hneď na začiatku hry a meníte len ich vzhľad, nie účinok. Okrem toho sú tieto vylepšenia veľmi drahé a odmeny bývajú občas menšie ako útrapy počas ich získavania. Toto môže a, pravdepodobne, odradí väčšinu hráčov samotárov, ktorých bude frustrovať pomalý progres v rámci frakcií, neustále riziko občas zbytočne griefujúcich hráčov a prakticky nulová odmena za hranie.

Quo vadis, Sea of Thieves ?

Tak, ako vidíte, hra dodala, čo bolo sľúbené. Parádne pirátske dobrodružstvo, ktoré si užijete hlavne so zohratou partiou priateľov. Atmosféra je výnimočná, veľa prvkov v hre je spracovaných veľmi detailne a najmä, hra vás nevedie za ručičku. Na všetky tie drobnosti a vychytávky prídete prirodzene sami, alebo sa ich naučíte sledovaním vašich spoluhráčov, ale aj nepriateľov. Základ hry je položený, Sea of Thieves sa ako mladý nádejný pirát vrhá do dobrodružstva v hernom svete.  Rare sa teraz musí pridávaním nového obsahu, možností a prostredí postarať o to, aby sa hra nepotopila ako člnok po náraze na skaly a aby sa dobrodružná výprava Sea of Thieves neskončila skôr, ako dostane príležitosť poriadne začať.

Sea of Thieves - Pirátske dobrodružstvo
Sea of Thieves je jedinečné dobrodružstvo určené hlavne pre hranie v skupinke. Pre sólo hráčov však čoskoro nastúpi stereotyp. Hra síce potrebuje variabilnejší obsah, pri hraní v dobre zohratej partii však toto všetko hodíte za hlavu a dobre sa zabavíte.
  • Veľmi pekne vykreslená atmosféra pirátskych strastí aj radostí
  • Jedinečné a neopozerané grafické spracovanie
  • V určitých aspektoch hry veľký dôraz na detail a reálnosť