V roku 2008 vydalo poľské herné štúdio City Interactive svoju prvú FPS, v ktorej sa hralo za ostreľovača. Daný počin však nezožal veľa chvály, ale časy boli vtedy trochu iné. Štúdio sa časom premenovalo na CI Games a prinieslo nám značku Sniper Ghost Warrior, ktorá sa v mnohých ohľadoch odlišuje od ich prvej sniperskej záležitosti, a to najmä čo sa týka kvality. Aktuálne sa táto herná séria dočkala už svojho piateho dielu s podtitulom Contracts 2. Dokáže však konkurovať sériám ako Call of Duty alebo Battlefield, čo sa týka zamerania na súčasné fiktívne vojenské operácie? To sa dozviete už za chvíľu.

Príbeh

V Contracts 2 sa zhostíte úlohy profesionálneho ostreľovača, ktorého si najala tajná medzinárodná organizácia, aby zabránil vypuknutiu vojny na Blízkom východe. Fiktívny príbeh hry sa odohráva v roku 2020 v rovnako fiktívnom štáte Kuamare, v ktorom železnou rukou vládne diktátorka Bibi Rashidová. Tej sa podarilo získať atómové zbrane, preto sa západné štáty boja toho, že by mohla napadnúť svojich susedov. Pokiaľ by vypukla vojna, klesli by ceny ropy a to je neprípustné. Takže opäť tu máme príbeh, kde sa budete hrať na moderného Robin Hooda a zachraňovať utlačovaných, pričom reálne ide len o to, aby sa vášmu zamestnávateľovi podarilo ovládnuť zásoby ropy v danej oblasti.

Hlavné misie (kontrakty)

Hneď na úvod sa môžete v tutoriáli zoznámiť s hernými mechanizmami (tie ale zrejme už aj poznáte, pokiaľ ste hrali predchádzajúce diely). Potom sa vrhnete rovno do akcie. Čaká vás v podstate 5 misií. Na prvý pohľad sa to môže zdať málo, ale rozhodne to tak nie je. Každá misia má niekoľko hlavných úloh, ktoré keď splníte, môžete ju ukončiť a vybrať si odmenu. Ďalšia sa však odomkne až keď splníte všetky hlavné kontrakty. V Contracts 2 sa stretnete s dvomi typmi misií. Prvý typ predstavujú 3 misie určené najmä pre ostreľovača, počas ktorých budete musieť na veľkú vzdialenosť eliminovať významné ciele. Zvyšné dve predstavujú skôr klasickejšie misie, v ktorých budete likvidovať protivníkov na kratšie vzdialenosti.

Pri sniperských misiách sa presúvate po menšej oblasti, aby ste sa dostali na výhodnú pozíciu, z ktorej budete musieť eliminovať nepriateľských veliteľov, zničiť ropné veže alebo zachrániť rukojemníka. V bežných misiách sú oblasti väčšie a je v nich potrebné splniť viac špeciálnych úloh. Tie vám zároveň zaberú o dosť viac času a taktiež vyskúšajú nakoľko ste trpezliví pri systematickom likvidovaní protivníkov, a to hlavne v tichosti. Stojíte sám proti celej armáde, takže musíte zvážiť každý svoj krok. Okrem hlavných kontraktov máte v týchto misiách možnosť splniť aj vedľajšie. Tých základom je však zabiť len ďalšie významnejšie ciele. Tie sú dvaja, lenže pri jednom hraní je (pravdepodobne) možné stretnúť sa len s jedným z nich. Ak chcete zabiť obidvoch, musíte si daný level zopakovať. Len za splnenie týchto kontraktov môžete dostať zbraňové žetóny, za ktoré si môžete zakúpiť lepšie ostreľovačky.

Vedľajšie misie a žetóny

Za splnenie kontraktov dostávate peniaze, za ktoré si kupujete vybavenie, a žetóny, za ktoré si odomykáte schopnosti. Peniaze však môžete získať aj za zabíjanie protivníkov. Čím náročnejším spôsobom ich zlikvidujete, tým viac peňazí získate. Popri hlavných kontraktoch vás hrou budú sprevádzať aj rôzne výzvy. Tie sú väčšinou spojené s danými kontraktami a sú tu preto, aby sa postarali o znovuhrateľnosť jednotlivých misií. Každý hlavný cieľ je možné eliminovať pri nejakej špecifickej činnosti alebo za určitých podmienok, takže pokiaľ ho zlikvidujete jedným spôsobom, automaticky ste druhý variant nesplnili. Za výzvy rovnako získavate peniaze a žetóny, čím je však výzva náročnejšia, tým viac toho získate, ale zároveň sa pri tom zvyčajne poriadne natrápite. Na začiatku hry sa oplatí získať čo najviac žetónov, keďže za nich si môžete kúpiť rôzne vylepšenia podľa toho, aký štýl hrania preferujete. Chcete byť nenápadnejší, vydržať viac zranení alebo budete vlastniť to najpokročilejšie vybavenie?

Protivníci a umelá inteligencia

V Contracts 2 sa stretnete výhradne s ozbrojenými protivníkmi. Za celú hru teda nebudete musieť zabiť žiadneho civilistu. Síce v niektorých oblastiach to vyzerá trochu zvláštne, že o ropné veže sa starajú len vojaci, ale takto sa zrejme autori snažili z hry odstrániť morálnu dilemu, že musíte zabíjať aj nevinných. Je však škoda, že sa v hre takto stretávate len s troma typmi vojakov – ostreľovačmi, ťažkoodencami a bežnými vojakmi. Rovnako tak mi trochu vadilo, že sa v hre skoro vôbec nevyužívajú vozidlá. Hneď v prvej misii pár vojakov prichádza v džípe, a potom sa stretnete len s niekoľkými obrnenými vozidlami. Umelá inteligencia vojakov je inak všelijaká. Niekedy vás ani po niekoľkých sekundách nespozorujú na otvorenom priestranstve, keď ich však zalarmujete a začnú vás hľadať, vtedy vás odrazu zbadajú aj na 1,5 kilometra. Čo je však ešte zvláštnejšie, dokonca aj na takú vzdialenosť sú schopní vás so samopalmi zabiť. Pokiaľ však budete postupovať čo najrozvážnejšie, tak vám nenarobia veľa problémov. Skôr sa pripravte na otravné kamery a automatické veže, prípadne na smrtiace míny.

Vybavenie a výzbroj

Tak, ako vo väčšine FPS hier, ste vyzbrojení primárnou zbraňou, tou je vaša ostreľovačka, vedľajšou zbraňou (samopal, útočná puška, luk) a malou zbraňou (rôzne pištole). Všetky zbrane si môžete vylepšovať, tak aby sa vám s nimi čo najlepšie hralo. Ale najpodstatnejšou zbraňou je vaša ostreľovačka. Takže pred každou misiou sa dobre zamyslite nad tým, akú si vyberiete a čím si ju vybavíte. Pri ostreľovačských misiách tak musíte dbať na to, že potrebujete optiku s priblížením na veľkú vzdialenosť a, samozrejme, sa nesmiete spoliehať na náhodu, takže potrebujete aj pušku s čo najväčším poškodením, ak by ste protivníkov netrafili do hlavy. Počas misií môžete taktiež zobrať zbrane vašim mŕtvym protivníkom.

Ako profesionálny ostreľovač máte aj špičkové najmodernejšie vybavenie. Okrem rôznych granátov, mín a lekárničiek sa môžete vybaviť aj automatickou ostreľovacou vežičkou alebo dronom. S ostreľovacou vežičkou môžete sledovať protivníkov alebo jej stanoviť ciele, ktoré zlikviduje až v momente, keď jej to prikážete. S pomocou drona môžete zase z bezpečia preskúmavať okolie, sledovať nepriateľov, vyraďovať rušičky pomocou EMP alebo jedovatými šípkami usmrcovať osamotených protivníkov. Najpodstatnejšou vychytávkou sú však rôzne typy munície do ostreľovačky, či už na označenie protivníkov, ich odlákanie, vyradenie elektroniky alebo rýchle zlikvidovanie obrnencov.

Hrateľnosť

Po prvom spustení sa môže zdať, že je hra dosť pomalá. Áno, náš ostreľovač chodí pomerne pomaly, ale na to si časom zvyknete, keďže aj tak sa väčšinu času budete zakrádať alebo plaziť. Ostreľovanie je na rovnakej úrovni ako v predchádzajúcich dieloch, nastavíte si optiku podľa vzdialenosti cieľa a sledujete smer vetra. Alebo si zapnete v nastaveniach pomocnú červenú bodku (len na nižších náročnostiach), ktorá vám hru značne zjednoduší. Čo i len riedka vegetácia vám poskytuje úkryt pred zrakmi protivníkov, takže sa len pomaly približujete k cieľu. Je len na vás, akým štýlom sa hru rozhodnete dohrať. Či už v tichosti a budete spĺňať čo najviac výziev. Alebo vám bude stačiť len základné vybavenie a hrou len tak preletíte. Tak či tak vám hra zaberie viac ako 10 hodín, a to v nej môžete stráviť o dosť viac času, ak sa rozhodnete splniť všetky výzvy. Pri pomalom postupe si však dávajte pozor, kde stúpate, keďže viackrát sa mi stálo, že som sa niekde zasekol a musel som načítať predchádzajúci kontrolný bod.

Zberateľské predmety, DLC a cz lokalizácia

Počas jednotlivých misií môžete hľadať zberateľské predmety. To sú buď denníky, alebo nejaké miestne príbehy a kamufláže. Ak sa priblížite dostatočne blízko k zberateľským predmetom, tak vám začne na radare blikať červené svetielko, ktoré vás už k ním nasmeruje. Denníky a príbehy sa vám v ponuke odomknú aj keď ich nenájdete. Neviem, či je to chyba alebo sa len autori snažia docieliť to, aby mal každý možnosť si tie bonusy prečítať. Priznávam však, že jednotlivé miestne príbehy boli vcelku zaujímavé. K hre hneď po vydaní vyšlo aj niekoľko DLC, ktoré sú v podstate len kamufláže a niekoľko dodatočných zbraní. Pre slovenských a českých hráčov je určite potešujúce, že u nás vyšla s oficiálnou českou lokalizáciou (titulky). Škoda len, že tá nebola zrejme dostatočne otestovaná, a tak narazíte na dosť podstatnú chybu. Označovacia aj vábiaca strela sú preložené rovnako a to označovacia strela. Okrem toho som narazil len na pár preklepov, takže aj tak je fajn, že hra má českú lokalizáciu.

Záver

Contracts 2 vyšiel rok a pol po prvom dieli. Na rozdiel od neho vás zavedie do púštnej oblasti, kde si budete môcť vyskúšať svoje ostreľovacie schopnosti. Celkovo sa stretnete s minimálnym počtom chýb, ktoré by vám kazili váš herný zážitok. Napriek tomu vás však čaká výzva, ktorú môžete zdolať takým spôsobom, aký si zvolíte. Je to len na vás. Rozhodne vás čaká titul s pozoruhodnou audiovizuálnou stránkou, ktorý sa veľmi nemá za čo hanbiť. Ak ste sa predchádzajúcimi dielmi alebo podobnými hrami ešte neprejedli, rozhodne neváhajte Sniper Ghost Warrior: Contracts 2 aspoň vyskúšať.

Sniper Ghost Warrior: Contracts 2 - Duch sa vracia
Ak ste sa so sériou Sniper Ghost Warrior už stretli, tak vám tento diel veľa noviniek nepredvedie. Vo väčšine takýchto hier nemá príbeh ktovieakú výpovednú hodnotu a rovnako je tomu aj tu. Rôzna náplň misií vás však určite zabaví na dostatočne dlhú dobu. Keď si k tomu pripočítate minimum chýb a prekrásnu grafiku, nie je dôvod Contracts 2 nedať aspoň šancu.
  • Audiovizuálna stránka hry
  • Herná doba (viac ako 10 hodín)
  • Široký arzenál zbraní a rôzne vybavenie
  • Podivná umelá inteligencia protivníkov
  • Občasné zasekávanie postavy
0%

Počítačovým hrám sa venujem už od detských čias. Mojím najobľúbenejším žánrom boli real-time stratégie (C&C, Jurassic Wars, Cossacks). Pri hrách však uprednostňujem najmä príbeh. V roku 2019 som začal prekladať hry do slovenského jazyka a dnes som členom slovenskej komunity amatérskych prekladateľov - lokalizácie.sk. Našim cieľom je ukázať, že si hry zaslúžia byť aj v slovenčine a zároveň tak aj pomôcť CZ/SK prekladateľskej scéne. Na stránke somhráč.sk pracujem ako externý redaktor, pričom píšem najmä recenzie na hry, ktoré boli preložené do slovenčiny alebo je možné, že niekedy v budúcnosti by sa mohli dočkať sk prekladu.