Poľské štúdio CI Games má na svojom konte už peknú porciu titulov. Väčšina z nich má jednu spoločnú vlastnosť, ktorou je priemernosť. O tom, že väčšina hier trpí nedostatočným rozpočtom ani netreba hovoriť. Najznámejším počinom CI Games je dozaista séria Sniper: Ghost Warrior. Tá sa iba nedávno rozrástla o nové pokračovanie, ktoré vraj malo byť prelomom medzi AAA produkciu. Podarilo sa?

Za úplne prvý diel tejto série môžeme považovať titul Sniper: Art of Victory z roku 2008. Okrem toho, že tento diel bol prvý, určite bol aj ten najhorší. O niečo zaujímavejšie to začalo byť v roku 2010, kedy vyšiel Sniper: Ghost Warrior. Hoci hra dostávala iba priemerné hodnotenia, hráči na sniperskú tematiku zabrali, čo umožnilo, že o tri roky neskôr dorazil Sniper: Ghost Warrior 2. Na hre bolo badať istý posun vpred, no na výrazne lepšie hodnotenia to nestačilo. Po štyroch rokoch od vydania Ghost Warrior 2 tu máme tretí diel, ktorý mal byť pre sériu zlomový. Nový engine, väčší rozpočet, otvorený svet, skrátka veľa vecí, ktoré môžu v konečnom dôsledku pomôcť. Už teraz však môžem prezradiť, že to nevyšlo ani tentokrát. Pýtate sa prečo? To vám poviem v nasledovných riadkoch…

Vitajte v Gruzínsku!

Hlavným hrdinom Sniper: Ghost Warrior 3 je kapitán Jonathan “Jon” North. V úvode hry sledujeme flashback, kde vidíte Jonathana spolu s jeho bratom Robert. Z tohto flashbacku však uvidíme iba útržok, ďalšie časti skladačky sa dozvedáme až v priebehu hry. Prvá, tutoriálová misia vás zavedie do súčastnosti, kde spolu s bratom musíte na rusko-ukrajinskej hranici zničiť sovietsku základňu s biozbraňami. Veci sa však šeredne zvrtnú a vy sledujete, ako vášho brata unesú vycvičení vojaci.

Následne sa hra posunie o dva roky vpred, kedy Jonathan dostane echo, ktoré tvrdí, že v Gruzínsku nájdete osoby zodpovedné za únos vášho brata. Do toho dostáva misiu, aby práve v tejto oblasti zneškodnil bunky miestnych separatistov. To je v skratke asi všetko, čo potrebujete k príbehu vedieť, respektíve čo stojí za zmienku. Dejovej línii chýba náboj, všetko je jasné dopredu a ani tie zvraty nie sú prekvapivé. Jednoducho opäť priemer v celej svojej “kráse”.

Otvorený svet? Nie tak celkom…

CI Games už dávnejšie proklamovali, že Ghost Warrior 3 ponúkne otvorený svet. Nie je to však úplne pravda. Po mape sa síce môžete pohybovať bez obmedzenia, avšak tá je rozdelená na niekoľko oblastí. Medzi týmito oblasťami vás vždy čaká loading. Iné hry, ako napríklad GTA V, Horizon Zero Dawn majú mapu omnoho väčšiu a nahrávanie nepotrebujú, čo je pre CI Games nepekná vizitka. Aspoň, že sú jednotlivé oblasti od seba odlišné…

Na druhej strane, sa aspoň podarilo rozptýliť po mape množstvo vedľajších aktivít. Či už ide o plnenie vedľajších misií, preskúmavanie opustených veží, likvidovanie nepriateľov, nudiť sa nebudete. S originalitou týchto misií to už je horšie, no aspoň budete mať tých 30+ hodín stále čo robiť.

Za plnenie úloh dostávate finančnú odmenu, ktorú môžete investovať do vášho vybavenia. Nakupovať budete môcť nové zbrane, muníciu, vylepšenia zbraní, lekárničiek a pod.. Ak nebudete chcieť utrácať peniaze, niektoré veci si možno aj vyrobiť, takže áno, crafting nechýba. Na to budete potrebovať rôzny materiál, no nedostatku surovín sa obávať netreba. Craftovať nové veci je možné vo vašom úkryte, kam sa budete často vracať, keďže na tomto mieste budete prijímať i nové misie. Môžete si tu aj pospať, v prípade, ak plníte misie radšej v noci.

Technická stránka = úplná katastrofa

Ak je oblasť, ktorá je tým najhorším na celej hre, jednoznačne ide o technickú stránku. V prvom rade nahrávacie časy. V prípade konzolovej verzie to môže byť tri až päť minút, čo je extrém, s ktorým som sa ešte nestretol. Po smrti je loading rýchly, no keď spúšťate hru, pokojne si môžete odbehnúť urobiť kávičku, osprchovať sa, no a keď sa k hre vrátite, ešte stále budete vidieť načítavaciu obrazovku.

Druhým problémom je grafická stránka titulu. Sniper: Ghost Warrior 3 poháňa CryEngine, ktorý v tituloch ako Crysis, Ryse: Son of Rome ukázal, že dokáže skutočne zaujímavé veci. V tomto prípade však nemožno chváliť. Hra vyzerá priemerne, všetko je mdlé, nevýrazné, a to ani nehovorím o animáciách a postavách, ktoré vyzerajú veľmi slabo. Situácia bude určite lepšia na PC, no ani z konzol autori nevyužili plný výkon, aspoň to tak pôsobí. Optimalizácia PC verzie je však taktiež katastrofálna, na čo musím upozorniť.

Občas sa dokonca pri lození po rebríku postava nechytá jednotlivých schodíkov, ale ruku kladie pod ne, čo by sa v hre z roku 2017 stávať nemalo. Obzvlášť pri hre, ktorá bolo toľko krát odložená. Textúry odevov občas robia husárske kúsky, neraz sú v nízkom rozlíšení, je toho jednoducho dosť. Neviem, či autorom chýbali financie, ale potrebné skúsenosti s týmto enginom, no využili iba zlomok  jeho potenciálu.

Samostatnou kategóriou sú bugy, ktorých je v hre viac, ako požehnane. Neraz som sa prepadol do textúry, prípadne mi puškohľad pri opretí zbrane o múrik ukazoval iba kamene múriku. Pri schovávaní mŕtvol do odpadkových košov sa telo záhadne vyparí, tagovanie nepriateľov taktiež občas nefunguje korektne a mohol by som pokračovať. Umelú inteligenciu nepriateľov by som tiež veľmi nechválil, no o tom je aj zbytočné písať.

Zvuková stránka je taktiež veľmi slabá. Pri riadení vozidla som mal pocit, akoby po krajine putovala plechová doska, do ktorej niekto udiera palicou. Výstrel taktiež neznie úplne presvedčivo, je veľmi tlmený a nevýrazný. Hudba za reč veľmi nestojí, teda až na skladbu, ktorá znie pri načítavacej obrazovke. Tá je vcelku príjemná, no keď ju počúvate opakovane, omrzí sa.

Som zvedavý, ako sa autori postavia k opravám. V lete mal do hry pribudnúť multiplayer, no jeho príchod bol kvôli nutným opravám odložený. Snáď sa podarí všetky podstatné problémy odstrániť, pretože…

Základ vôbec nie je zlý…

Aby som o hre nepísal iba v negatívnom duchu, jedna vec sa jej darí. Tou je streľba a pocit z nej. Pre hráčov, ktorí sa nechcú veľmi trápiť hra poskytuje pri mierení pomocníka, no ak si chcete ozaj potrénovať vašu mušku, môžete si všetko povypínať. Sami tak budete musieť odhadovať, ako odchýliť mierenie, brať do úvahy zakrivenie zemského povrchu, vietor a pod.. Zamrzí však skutočnosť, že to platí len pri naozaj väčších vzdialenostiach. Ak je objekt bližšie, väčšinou nemusíte odchýlku riešiť. Potešia však drobné detaily, ako možno podoprieť ostreľovačskú pušku o rôzne múriky, parapety, rámy okien atď., nechýbajú ani nožičky, ktoré si môžete na pušku dokúpiť, čo využijete pre lepšiu stabilitu, skrátka v tomto smere to vôbec nie je zlé. Samozrejme, nechýba ani možnosť používať rôzne typy nábojov či tlmič, v tomto smere sa CI Games musí uznať snaha.

Okrem ostreľovačskej pušky máte k dispozícii aj luk, ktorý je ešte stále populárny a nájdete ho takmer všade. Pokiaľ budete chcieť vyraziť do akcie a vybaviť to s nepriateľmi ručne – stručne, budete si môcť zobrať rôzne modely brokovníc, útočných pušiek, pištolí no núdza nie je ani o poriadnu palebnú silu, ktorú zaobstará guľomet UKM-2013. Ak máte chuť prezrieť si kompletnú ponuku zbraní, ktoré nájdete v Sniper: Ghost Warrior 3, odkážem vás na tento odkaz, kde nájdete zoznam (aj fotogalériu) čítajúci viac, ako tridsať položiek.

Na prieskum terénu a označovanie nepriateľov môžete použiť verného pomocníka drona. Ten dokáže veľmi pomôcť, najmä vo fáze, keď na ňom máte rôzne vylepšenia. Potrebujete vedieť do budovy? Nie je problém, stačí si zadovážiť termovíziu a o problém je postarané. Aby dron nebol veľmi nápadný, za našetrené peniaze môžete zakúpiť lepšiu kamufláž, no to samozrejme, nie je všetko. Do drona môžete dať silnejšiu batériu, pretože základná sa veľkou výdržou pochváliť nemôže, avšak omnoho lepšie vylepšenie je súčiastka, ktorá vám sprístupní niektoré funkcie kamier a automatických vežičiek.

Nádych, výdych, výstrel…

Sniper: Ghost Warrior 3 mohol CI Games posunúť do vyššej ligy, avšak katastrofálna technická stránka titulu a priemernosť niektorých prvkov to nedovoľuje. Zachraňuje to samotná streľba, ktorá určite nie je zlá, no je to málo. Nehovoriac o tom, že v hre chýba multiplayer, no na druhej strane, ak by autori venovali pozornosť aj hre pre viacerých hráčov, neviem ako by dopadol zvyšok, ktorý je už teraz nemastný – neslaný. Snáď si CI Games zoberú spätnú väzbu od trpezlivých fanúšikov k srdcu, potom by z titulu bola omnoho zaujímavejšia záležitosť. Hoci ma potulky po Gruzínsku celkom bavili, stále to bol iba trochu lepší priemer, z ktorého sa hra nedokázala vymaniť. Teraz vám hru nemôžem v žiadnom prípade odporučiť, nech už vlastníte akúkoľvek platformu – obzvlášť za plnú cenu. Ak sa túžite stať virtuálnym ostreľovačom, siahnite radšej po Sniper Elite 4, bude to lepšia investícia.

Sniper: Ghost Warrior 3 - Gruzínsky problém...
Sniper: Ghost Warrior 3 nedopadol úplne najlepšie. Hoci CI Games sľubovali prienik medzi AAA produkciu, výsledok tomu vôbec nezodpovedá. Nejde o zlý počin, no katastrofálna technická stránka podráža titulu nohy. Ak hra zlacnie a autori opravia kvantum prítomných chýb, potom o hre môžete pouvažovať. Dovtedy sa však poobzerajte inde, napríklad u série od Rebellionu.
  • Dobrý pocit zo streľby
  • Množstvo zbraní
  • Slušná variabilita jednotlivých oblastí