Register

A password will be e-mailed to you.

V roku 2001 vývojári z Firefly Studios predstavili svoju historickú RTS, Stronghold, ktorú si stratégovia hneď obľúbili. Budovateľské stratégie sú zamerané najmä na ekonomiku a klasické RTS zase na vedenie bojov. Stronghold však obidva aspekty znateľne rozšíril. O rok neskôr vydali pokračovanie Stronghold Crusader, ktorý bol trochu viac hardcore a dodnes ma mnoho fanúšikov. Táto séria sa 20 rokov zaoberala stredovekom v Európe a na Blízkom východe, preto bol od vývojárov rozumný krok po čase zmeniť kulisy. Tí upreli svoj zrak na stredovek vo východnej Ázii. Bolo toto rozhodnutie správne a podarilo sa vývojárom po dekáde stagnácie opäť prebojovať so svojou značkou medzi najlepšie RTS?

Recenzovaná verzia: PC

Vo východnej Ázii sa nachádza mnoho krajín, ktoré majú bohatú kultúru ako aj históriu. Ľudia sa už odjakživa spájali a vytvárali rôzne spoločenstvá, ktoré mali tendenciu so svojimi susedmi buď spolupracovať, alebo si ich podmaniť silou. V období stredoveku dochádzalo k takýmto mocenským sporom pomerne často. Stronghold Warlords sa snaží veľmi jednoducho priblížiť 4 národy: Vietnamcov, Číňanov, Mongolov a Japoncov. Všetky v hre zastupuje jeden významný panovník z daného obdobia. Hneď na úvod si môžete zahrať krátky tutoriál, ktorý vám toho veľa nepovie. Preto je najlepšie sa pustiť do prvej kampane za Thuc Phána, keďže ostatné tri a aj ekonomická kampaň sa odomknú až postupne. Po Stronghold Crusader II som osobne vcelku rád, že tentokrát kampane nie sú len o postupnom odomykaní nových máp, ale vývojári sa pokúsili aj o nejaké historické pozadie. V našich končinách sa o histórii Ázie toho veľa nevie, takže som aj trochu sklamaný, že informácie, čo nám hra poskytne, sú absolútne minimálne. Pred a po každej kampani je jedna krátka videosekvencia a pred každou misiou len niekoľko viet, ktoré majú zhrnúť aktuálne dianie. Na základe toho by sa dalo polemizovať, či celá kampaň nie je len rozšíreným tutoriálom, keďže postupne sa dozvedáte staré aj nové aspekty. Tak či tak, kampaň vám zaberie viac ako 15 hodín a predstaví vám rôznorodé misie.

Ekonomika a budovanie kráľovstva

Dobre fungujúca ekonomika predstavuje v sérii Stronghold základný stavebný pilier celého vášho kráľovstva. Postupne musíte budovať rôzne hospodárske budovy a zároveň posilňovať vašu obranu stavbou opevnení a pascí. Ázia však hráčom prezentuje trochu odlišnú formu ekonomiky, než tomu bolo doteraz. Po prvýkrát je možné nastaviť, ktoré potraviny majú vaši občania konzumovať. Ázijčania pestujú ryžu, zeleninu a čaj. Na pestovanie chmeľu a varenie piva môžete zabudnúť. Ázia bola v tomto období známa výrobou hodvábu. Preto po novom chováte priadku morušovú a vyrábate tak z hodvábnych nití oblečenie. V Ázii taktiež už v tomto období dávno používali pušný prach, preto budete na jeho výrobu ťažiť liadok. Po prvýkrát v tejto sérii takto na scénu prichádzajú aj kanóny. Rôzne náboženské budovy tentokrát ovplyvňujú okolité budovy, čím zvyšujú ich produktivitu alebo spokojnosť vašich poddaných. Vývojári si opäť spomenuli prečo sa ich hra volá práve Stronghold a tak opevnenia stoja menšie množstvo kameňa, než tomu bolo v Crusaderovi II.

Formovanie armády

Tak, ako aj doteraz, je nutné vyrábať zbrane, aby ste mohli trénovať vojakov. Môžete sa však spoliehať aj na žoldnierov, ktorí sú, samozrejme, pomerne drahí. Všetky jednotky majú správny ázijský vzhľad aj výbavu. Tentokrát si môžete bez vyrobených zbraní naverbovať vojakov s fúkačkami aj kopijníkov. Výrazne bol zmenený manažment jazdy. Po novom si môžete vytrénovať ťažkú alebo ľahkú jazdu. Jazdci už však nevedia zosadnúť z koňa a magicky si ho privolať na opačnom konci mapy. Stajne už však nemajú obmedzenú kapacitu, a tak aj s jednými stajňami si môžete vytrénovať prakticky nekonečné množstvo jazdcov. Z radov žoldnierov si môžete naverbovať bojových mníchov, vojakov s primitívnym plameňometom, ninjov (všetko sú to ženy) alebo samurajov. Čo sa týka obliehacej techniky, vývojári vrátili do hry populárne rebríky. Popri obvyklých zbraniach je možné vyrábať aj zbrane využívajúce pušný prach, tie si ale len za peniaze nepostavíte, ale budete potrebovať aj práve ten pušný prach. Nové zbrane sú ničivé, ale majú aj mnohé obmedzenia. Máte tak k dispozícii samovražedného vola, kanón alebo raketu. Raketa je len na jedno použitie a po jej odpálení začne horieť miesto, z ktorého bola vystrelená. Fyzika obliehacích zbraní bola dosť vylepšená, takže kamene už vojakov odhadzujú alebo ich len zvalia na zem.

Diplomacia

Diplomacia predstavuje najvýraznejší nový aspekt tohto dielu. Počas hry získavate diplomatické body najmä pomocou diplomatických centier a veľvyslanectiev. Doteraz boli často na mapách osady, ktoré produkovali konkrétne suroviny, tie sa dali obsadiť len silou. V Stronghold Warlords tieto osady alebo pevnosti má pod svojou kontrolou vojvodca, ktorého je nutné buď poraziť, alebo diplomaticky presvedčiť. Keď si ho získate na vašu stranu, môže vám poskytovať suroviny, zlato, diplomatické body alebo vás vojensky podporiť. Jednotliví vojvodcovia sú v hre predstavení ako zvieratá z čínskeho horoskopu, podľa čoho majú rôzne charakteristiky. No vojvodcu budete musieť obraňovať, keďže ho môže poraziť váš protivník a získať si ho tak na svoju stranu. Diplomacia zohráva naozaj významnú úlohu. Vojvodcovia sú ľahko manipulovateľní. Aj keď si ich získate silou, váš súper ich môže chvíľu na to ovládnuť diplomatickou cestou. Preto si treba dávať pozor, či váš súper nemá výraznú diplomatickú prevahu u vášho vazala.

Grafika, zvuk a hrateľnosť

Keď som prvýkrát videl, ako má hra vyzerať, trochu som sa obával. Na prvý pohľad totiž Warlords pôsobí až príliš farebne. Je to najmä kvôli tomu, že opevnenia sú výrazne označené farbami daného hráča. Úroveň priblíženia je pomerne obmedzená, ale v stratégii to nepovažujem za výrazné negatívum. Ázijská architektúra je nesmierne detailná a na dnešné pomery je grafika určite uspokojivá. Ozvučenie má klasický ázijský nádych, takže správne to dopĺňa atmosféru. Vojaci ako aj občania sú vo veľkej miere predabovaní do angličtiny alebo iných oficiálne podporovaných jazykov. Bolo to správne rozhodnutie, keďže všetky národy používajú rovnaké jednotky a vyhli sa tak tomu, aby nemusel každý národ rozprávať len svojím vlastným jazykom. Hra mi prišla o dosť lepšie optimalizovaná ako predošlý diel, a tak sa nemusíte báť výrazných problémov pri väčšom množstve jednotiek. Až na občasné chaotické správanie vojakov nemám Warlords veľmi čo vytknúť. Budovanie je vďaka mriežke pekne prehľadné. Pri vojakoch si môžete zvoliť ich správanie alebo formácie. Po novom už všetci vojaci majú svoje štatistiky, takže už nemusíte hádať, čo ktorý vojak dokáže. Narazil som však na nezničiteľné drevené barikády, ktoré sa dajú zničiť len s obliehacími zbraňami alebo pokiaľ za nimi stoja nepriateľskí vojaci, čo je trochu nelogické, keďže vojaci dokážu s krompáčmi rozbiť aj kamenné hradby.

Ekonomická kampaň

Chvíľu som si myslel, že sa k tejto kampani už ani nestihnem vyjadriť, keďže už v druhej misii som sa stretol s nezničiteľnými ruinami, ktoré znemožňovali ukončiť misiu. Vývojári však bleskovo opravili daný problém, a to len deň po vydaní. Hráči majú možnosť precvičiť si svoje logistické zmýšľanie. Táto kampaň nie je zameraná na boj. Napriek tomu vám však budú komplikovať život rôzne pohromy ale predsa len aj občasné nájazdy. Pripravte sa na invázie ovadov alebo molí, obdobie sucha alebo povodne, zlodejov, mor, požiare, nehody s pušným prachom, vyhladnuté tigre alebo dokonca aj na praktizovanie čiernej mágie. To všetko bude značne znepríjemňovať plnenie povinností vašim poddaným. Takto na záver budete mať ešte možnosť ukázať, či ste dobrosrdečný vládca alebo tyran. Potešte svojich poddaných postavením pouličných divadiel alebo pohrozte im výstavbou šibeníc. Spokojní poddaní platia vyššie dane, ale menej pracujú. Vystrašení poddaní naopak pracujú viac. Je len na vás, akým spôsobom splníte misie v ekonomickej kampani, keďže podstatné je splniť hlavné ciele misií, no popri tom sa musíte rozhodnúť, ako vybudujete vašu ríšu. Práve tu som sa stretol s jednou výraznou chybou, ktorá sa objavila po načítaní uloženej pozície a už sa neopravila. Pri povodniach sa zaplavia nižšie položené územia a všetky budovy tam umiestnené budú zničené. Až keď voda zmizne je možné opäť tam stavať budovy. Problém je v tom, že táto potopa sa nezobrazí a musíte len odhadnúť kedy sa skončí.

Pred vydaním Stronghold Warlords som si zahral aj predchádzajúci diel, aby som vedel posúdiť, na koľko sa im novinka vydarila. Vývojári sa naďalej držia klasických mechanizmov, pričom titul sa im podarilo obohatiť o nové prvky a zároveň konečne vrátili do hry to, čo kedysi odstránili. Z môjho pohľadu urobili správne rozhodnutia a trojka je po všetkých stránkach dobre hrateľná. Ostáva odstrániť už len niekoľko menších chýb a Warlords bude vskutku dôstojným pokračovaním série – i keď, je to vlastne už tak či tak.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Stronghold Warlords - Budovanie pevností z pohľadu ázijských architektov
Pre fanúšikov série ako aj pre nových hráčov je Stronghold Warlords dobrou voľbou. Nováčikovia sa rýchlo naučia, ako funguje v hre ekonomika aj ako sa bojuje. Veteráni sa zase dočkali pokračovania, ktoré sa priblížilo k stále populárnemu pôvodnému Crusaderovi a obohatilo sériu o niekoľko noviniek.
Pozitíva
  • Grafika a ozvučenie
  • Nové jednotky a ázijská architektúra
  • Kampaň
Negatíva
  • Slabé historické pozadie kampane
  • Takmer nezničiteľné bariéry
  • Výpadky animácie stúpajúcej vody
80%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

komentárov