V našich končinách nie sú ázijské horory veľmi známe. Bude to najmä tým, že väčšina z nich nemá ani anglické titulky a nieto ešte anglický, alebo český dabing. Mnohé z týchto hororov sa stali populárnymi až vďaka americkým remakom (Nenávisť, Kruh, Oko a tak podobne) a to aj napriek tomu, že tie pôvodné sú lepšie spracované než ich remaky. Na druhej strane, v hernom svete majú svoje prvenstvo práve horory od ázijských vývojárov, či už Silent Hill alebo Resident Evil. V každom prípade je práve hororový žáner populárny medzi rôznymi vývojármi a v priebehu posledných rokov sme tak mali možnosť vidieť viacero indie titulov na Steame. Väčšina z nich ľudí, bohužiaľ, veľmi nezaujala, či už príbehom, spracovaním alebo hrateľnosťou. No nájdu sa aj také, ktoré určite stoja za zmienku. A medzi ne určite parí aj DreadOut 2.

DreadOut od indonézskeho štúdia Digital Happiness vyšiel ešte v roku 2014 a o dva roky nasledovalo menšie pokračovanie s podtitulom Keepers of The Dark. Je potrebné spomenúť, že pre malých vývojárov nebolo jednoduché vytvoriť ani prvý diel série a sprevádzali ho rôzne problémy. Napriek tomu sa opäť nevzdali a minulý rok nám priniesli pokračovanie DreadOut 2.

Na úvod by som chcel povedať, že séria DreadOut je popri všetkých tých indie hororových tituloch nadovšetko originálna. Indonézski vývojári sa fakt posnažili a vytvorili hernú sériu, ktorá doslova oživí ich kultúru a legendy. Vďaka čomu sú tieto hry pre slovenského hráča určite nevšedné. Máme takto možnosť aspoň kútikom oka nahliadnuť do Indonézie a, samozrejme, dozvedieť sa niečo o ich bohatých legendách.

Vo väčšine týchto hier je však hlavný príbeh skôr okrajovou záležitosťou a aj v tomto prípade tomu nie je inak. DreadOut 2 sa skôr snaží zaujať rôznymi scenériami a tým, že na scénu neustále vháňa nové typy príšer. Príbeh hry prakticky priamo nadväzuje na koniec prvého dielu, aj keď niečo nám autori určite zabudli vyrozprávať. Opäť je našou protagonistkou Linda Meilinda, ktorá sa po predchádzajúcich udalostiach stala terčom šikany. To však nie je jej jediný problém. To, že sú v našom svete duchovia a všelijaké iné potvory, už vie. Ale taktiež zistila, že už nie je tým, kým bola a že sa deje niečo podivné. Ľudský svet koexistuje aj so svetom príšer, ktorý sa snaží vstúpiť a zároveň aj pohltiť ten ľudský. Kvôli tomu sa vďaka jej schopnostiam presúva do tohto sveta, takzvanej Prekrútenej reality, kde sa musí pokúsiť zastaviť prichádzajúce zlo.

Hlavné herné mechanizmy sú opäť zamerané na mobilný telefón a najmä na jeho fotoaparát. Ten je vašou primárnou zbraňou na vyháňanie duchov, ale vývojári sa nechali inšpirovať sériou Silent Hill a pridali do hry už zmienenú Prekrútenú realitu, v ktorej sa stelesnia i tie najhrozivejšie nočné mory. No a proti ním už fotoaparát nemusí stačiť, takže sa Linda musí chytiť aj chladných zbraní (nôž, sekera…), aby ich zlikvidovala. Pripravte sa však na to, že väčšina súbojov je unikátna a v podstate skoro všetky monštrá predstavujú určitý typ bossa. Hra takto v podstate neprechádza do stereotypu, lebo vždy dokáže z klobúka vytiahnuť niečo nové. Súboje s bossmi sú však mnohokrát dosť frustrujúce, najmä kvôli chybám v hre.

DreadOut 2 bol oproti svojim predchodcom vytvorený na Unreal Engine 4, takže čo sa týka grafiky, predstavuje výrazný skok vpred. Samozrejme, nie je možné ho porovnávať s dnešnými AAA titulmi, ale aj tak sa mu darí vcelku pekne vykresľovať rôzne herné scenérie, či už mesta, rozpadajúceho sa hotela, nemocnice, indonézskej školy alebo miestnych lesov. Hra má však i jeden výrazný problém a tým je optimalizácia. Síce ponúka širokú paletu rôznych nastavení a samozrejme aj rozlíšenia až po 4K, ale, bohužiaľ, už pri 2K rozlíšení a vysokých detailoch trpí prepadmi FPS. Občas taktiež disponuje preblikávaním textúr, alebo ich prekrývaním, či dokonca až prepadávaním sa do zeme, čo však nie je až také časté a pri troche šťastia to možno ani nezaregistrujete.

Z môjho uhla pohľadu však hra trpí najviac po stránke ozvučenia. Hudba aj efekty sú mnohokrát nesmierne tiché, aj keď väčšinou sa darí navodiť tú správnu atmosféru. Hlavným kameňom úrazu je však dabing. V podstate je nadabovaná len hlavná dejová línia a aj to možno tak z 50 %. Väčšinu dialógov však tvoria práve rozhovory s náhodnými ľuďmi a práve tie začínajú pár slovami v indonézskom jazyku, a potom už len nasledujú titulky. Vývojári pridali do hry neúrekom postáv, takže bolo by pochopiteľné, že nemali šancu všetky predabovať do rôznych jazykov. No určite by mi nevadilo, keby boli všetky rozhovory v ich rodnom jazyku, ako keď je tu toľko hluchých miest. Je to veľká škoda. Snáď na tomto ešte zapracujú a ten dabing doplnia, to však ukáže až čas.

DreadOut 2 nie je opäť ktovieako dlhý. Nie je ani možné vybrať si náročnosť, takže takto si hernú dobu určite nepredĺžite. Celkovo mi prejdenie zabralo niečo okolo 10 hodín, ale to som pobehoval po meste a snažil som sa so všetkými rozprávať. A to ani nehovorím o niekoľkých zásekoch počas súbojov s bossmi.

Ak to mám zhrnúť, tak DreadOut 2 nie je zlá hra. Určite ide o originálny titul a až na niekoľko chýb je aj dobre hrateľný, či zábavný. Začiatok je trochu ťažkopádny, ale postupne začne naberať na tempe a dopracujete sa tak k záverečným titulkom, po ktorých si ešte môžete vyskúšať bonusovú kapitolu , respektíve epilóg. Určite však treba vyzdvihnúť, že hra oslovila prekladateľov zo stránky lokalizacie.sk a tí tak na ňu pripravujú slovenské titulky, aby ste si tak mohli tento nevšedný zážitok užiť v našej rodnej reči.

DreadOut 2 - Návrat indonézskych strašidiel
Indonézski vývojári sa pokúsili nadviazať titulom DreadOut 2 na originalitu svojho pôvodného počinu a pritom sa posunúť ďalej. V mnohých aspektoch sa im to podarilo, otázkou však zostáva, či to stačí na odporúčanie. No keď prehliadnete menšie technické nedostatky a určitú naivitu, čaká vás celkom nevšedný a unikátny zážitok.
  • Originálne prostredie a monštrá
  • Hororová atmosféra
  • Nevšedné herné mechanizmy
  • Nedoladená optimalizácia na vyšších rozlíšeniach
  • Občasné chyby v hre – zasekávanie postavy, prekrývanie textúr
  • Chýbajúci dabing pri väčšine rozhovorov
66%

Počítačovým hrám sa venujem už od detských čias. Mojím najobľúbenejším žánrom boli real-time stratégie (C&C, Jurassic Wars, Cossacks). Pri hrách však uprednostňujem najmä príbeh. V roku 2019 som začal prekladať hry do slovenského jazyka a dnes som členom slovenskej komunity amatérskych prekladateľov - lokalizácie.sk. Našim cieľom je ukázať, že si hry zaslúžia byť aj v slovenčine a zároveň tak aj pomôcť CZ/SK prekladateľskej scéne. Na stránke somhráč.sk pracujem ako externý redaktor, pričom píšem najmä recenzie na hry, ktoré boli preložené do slovenčiny alebo je možné, že niekedy v budúcnosti by sa mohli dočkať sk prekladu.