Keď pred rokom, konkrétne 19. júla 2019 zomrel známy herec Rutger Hauer, mnohí z nás si ihneď vybavili jeho významnú úlohu v cyberpunkovej adventúre Observer. A práve jej autori, vývojári zo štúdia Bloober Team sa rozhodli pripomenúť si tohto herca v rozšírenom vydaní jednej zo svojich najúspešnejších hier. Pôvodný titul sme svojho času recenzovali a tak bolo samozrejmé, že sme sa pozreli na zúbok aj novému vydaniu s podtitulom System Redux.

Bloober Team sa po uvedení Observera v roku 2017 venovali skôr čistokrvným hororom ako boli Layers of Fear 2 (2019), či Blair Witch (2019) a tak návrat do obľúbeného žánru cyberpunk mohol priniesť vítané osvieženie v rámci ich portfólia. Tí z vás, ktorí pôvodný Observer hrali, zrejme budú súhlasiť, že tamojší veľmi drsný a pochmúrny svet v sebe skrýval veľký potenciál. Celá herná plocha s obmedzila na niekoľko malých, neestetických lokalít. Žiadne vznešené, tajuplné staré sídlo, tak typické pre klasické horory, či veľkolepé a odcudzené veľkomestá dystopického sci-fi Poľska ste tam rozhodne nemohli očakávať.

Miesto toho vás čakal iba malý bytový dom, blízky tetovací salón s občasnými výletmi do potemnených kancelárií spoločnosti Chiron, ktorej názov evokuje postavu múdreho kentaura z gréckej mytológie. Tou sa pritom tvorcovia zjavne inšpirovali, keďže mnoho pomenovaní v hre pochádza práve z nej. Z toho dôvodu sa za zdanlivo priamočiarym príbehom skrývalo viacero kultúrno-sociálnych odkazov a narážok. Účelom tejto recenzie však nie je opisovať samotný príbeh, pretože ten nebol vôbec zmenený. Ak by ste teda mali záujem dozvedieť sa viac o ňom, alebo o hrateľnosti, settingu, či hlavných postavách, odkazujeme vás na našu recenziu na pôvodnú verziu.

Tento bytový dom však v sebe skrýval ešte väčší potenciál a priamo sa ponúkalo, aby sa dali otvoriť viaceré zo zatvorených miestností. No a práve takýmto spôsobom vývojári pridali ďalšie tri príbehy tamojších obyvateľov. Všetky tri sa pritom nesú v temnom, pochmúrnom duchu a dokonca by som povedal, že v tomto prípade tvorcovia ešte trocha pritvrdili. V prvom ide o príbeh nešťastného opusteného otca, ktorého nájdete obeseného v jeho vlastnom byte, v centre druhého je zase šialenec, ktorý sa doslova zamiloval do budovy, staval jej oltáry a pokúšal sa preniknúť až do jej najhlbšieho vnútra. I tretia úloha je trochu netradičná, keďže sa dotýka osudu série androidov určených pre sexuálne potešenie. Všetky tieto príbehy pôsobia spočiatku prepracovaným, tajomným a pôsobivým dojmom, no ich zakončenia mi, bohužiaľ, pripadali triviálne, nedostatočné a neuspokojivé.

System Redux neprináša žiadne zásahy do pôvodnej hrateľnosti, no vizuálnu stránku prispôsobuje moderným technologickým štandardom, čo pôsobí v kombinácii s trojicou nových minipríbehov osviežujúcim dojmom. Dodnes čerstvý kúsok ako Observer by totiž nemohol podstúpiť výraznejšie zmeny bez toho, aby pôsobili samoúčelne a strojene. Ak by totiž tvorcovia plánovali vrátiť sychravý cyberpunkový svet Observera znova na naše monitory (tentokrát v novom habite), uskutočnili by tak buď prostredníctvom voľného pokračovania, alebo za pomoci úplne odlišného príbehu zasadeného do pôvodného settingu. Takto Redux pôsobí skôr ako pocta slávnemu hercovi Rutgerovi Hauerovi a najmä jeho ikonickej roli v dystopickom, cyberpunkovom snímku od režiséra Ridley Scotta Blade Runner (1982), kde Hauer stvárnil jednu z kľúčových postáv príbehu.

Okrem trojice nových mini príbehov, pridali tvorcovia ešte nové grafické efekty, detailnejšie textúry a najmä veľmi dobre využitý ray-tracing. Tieto zásahy do vizuálu spôsobili, že samotná hra pôsobí bezpochyby modernejšie. Daňou za to je však mierne nevyladená optimalizácia, takže v určitých lokalitách vám môže obraz nepríjemne lagovať. Nejde však o problém, ktorý by nebol riešiteľný niektorým z prípadných patchov. Pridané úlohy každopádne predĺžili hernú dobu o pár hodín, aj keď skutočná dĺžka záleží na tom, akým štýlom tento kúsok budete prechádzať. Ak budete skenovať a preliezať každý kútik, napríklad v snahe získať všetky fotografie vývojárov (ktoré tvoria akési collectibles), určite sa vám Observer: System Redux natiahne nad desať hodín. No pokiaľ budete riešiť iba hlavný príbeh a vedľajšie questy, či nepovinné skenovania budete ignorovať, môžete si z tohto času odrátať polovicu.

Ani po vydaní rozšírenej verzie pôvodného Observeru s podtitulom System Redux sa však stále, rovnako ako u pôvodnej hry, nedokážem zbaviť pocitu, že tento svet má ešte väčšie možnosti. Prakticky po celú dobu sme sledovali len veľmi komorný príbeh otca a syna, pričom množstvo otázok – napríklad ohľadom fungovania tamojšej spoločnosti – zostalo, pochopiteľne, nezodpovedaných. No je celkom možné, že po prípadnom úspechu sa tvorcovia do tohto sveta ešte vrátia a pokúsia sa jeho potenciál naplniť. Ak sa tak rozhodnú konať, my vás o tom určite budeme informovať.

Observer: System Redux - Návrat do cyberpunkovej temnoty
Observer: System Redux prichádza v novom, modernejšom kabáte a prináša so sebou i niekoľko nových zaujímavých príbehov. Jeho svet však i naďalej ukrýva omnoho väčší potenciál, než to, čo sa nám tvorcovia rozhodli ukázať.
  • Viditeľne vylepšená grafická stránka hry
  • Nápadité námety nových príbehov
  • Prehĺbenie už tak dosť podmanivej atmosféry