Legendárna herná séria The Elder Scrolls od Bethesda Game Studios sa momentálne nachádza v akomsi vegetatívnom stave. Od poslednej veľkej hry s podtitulom Skyrim prešlo 9 rokov a vyzerá to tak, že ďalšej sa skôr ako za 9 rokov nedočkáme. Pre kvalitný The Elder Scrolls príbehový obsah je preto potrebné pozrieť sa inam a momentálne je najlepšou voľbou populárna MMO The Elder Scrolls Online od ZeniMaxu/Bethesdy.

Recenzovaná verzia: Xbox One

Autori sa posledné 3 roky prekonávajú v kvalite príbehových kampaní a tvorbou sveta. Každé “world DLC” alebo “kapitola”, ako tieto väčšie rozšírenia sami nazývajú, pridávajú jednu časť do skladačky sveta menom Tamriel, čím postupne vypĺňajú prázdne miesta na mape, ktoré pôvodná základná hra zanechala. Poďme sa teda po skvelom Morrowinde, Summersete a minuloročnom Elsweyri pozrieť, ako autori zvládli návrat do sveta Skyrimu.

Najvacšia sila expanzií do The Elder Scrolls Online tkvie v detailnosti sveta. Mapa expanzie Greymoor sa rozprestiera viacmenej v ohraničení regiónu Hjaalmarch na severozápade a jeho rozloha tvorí približne osminu celého Skyrimu. Centrom tejto zóny je majestátne mesto Solitude, ležiace na severe, na skalnom oblúku nad Morom Duchov. Nakoľko sa titul odohráva dve éry pred Skyrimom, autori schválne modelujú časti sveta na základe lore a predstáv o histórii daných častí sveta. Mesto Solitude však bude známe všetkým hráčom série. Väčšina miest v The Elder Scrolls Online je znateľne odlišných od pôvodných prevedení (ak sa teda niekde v minulosti nachádzali), ale keďže Solitude je historická metropola, je presne vymodelovaná podľa pôvodnej hry. Nakoniec, i veľká časť príbehového questu sa odohráva tu. Budete poznať budovy, ulice, i miestny hostinec a hlavne palác, ktorý dominuje mestu. Na mape sa dajú nájsť aj iné známe lokality zo staršej hry, medzi inými Morthal alebo Dragon Bridge, ale nie sú vytvorené s takým citom, ako Solitude.

S tým inak súvisí aj prvá výčitka, ktorú DLC adresujem. Zvyšok Hjaalmarchu je poväčšine odfláknutý, nezaujímavý a miestami až nerozoznateľný oproti originálu. Autori ho schválne vymodelovali tak, aby ho mohli ponapĺňať region bossmi, delve dungeonmi a group eventami, tak ako v každom The Elder Scrolls Online regióne. A to je v zásade pochopiteľné. Problémom je však aj malá rozloha. Oproti masívnemu Morrowindu, Summersetu a solídne veľkému Elsweyre sa pritom autori rozhodli zakomponovať do rozšírenia aj podzemnú trpasličiu jaskyňu Blackreach (kde sa inak odohráva jeden príbehový quest Skyrimu). Táto oblasť bola v pôvodnej hre tajuplná a nádherná a tu ju dostávame v rozšírenej podobe aj s upírskou tématikou a masívnym gotickým hradom.

Je však škoda, že kým v Skyrime šlo o naozaj mysterióznu oblasť plnú environmentálneho rozprávania príbehu a zaujímavých exteriérov, či interérov, tu ide o ďalšiu prevažne nudnú MMO zónu, ktorú je navyše veľmi ťažké objavovať. Jej terén je príliš členitý, v mape absentujú jasne vyznačené detaily, indikujúce ako sa presunúť medzi dvoma bodmi a shriny na cestovanie sú príliš vzdialené. Keďže ide o podzemný región, všade je tma, nepriatelia číhajú na každom kroku a keď niekde spadnete, tak sa môžete pekne zaseknúť v rôznych štrbinách. V tomto ohľade som čakal krajšiu lokalitu, ktorá by dostála malebným trailerom.

Príbeh expanzie sa zameriava na mysteriózne červené tornáda, prezývané “Harrowstorms”, ktoré sa začali zjavovať v okolí. Tie vznikajú podľa chýrov vďaka čarodejniciam a upírom, ktorí chcú prebrať kontrolu nad regiónom. V príbehu budete jednať s najvyššie postavenými v Solitude a sprevádzať vás bude nordická hrdinka Lyris Titanborn, známa zo základnej kampane hry. Osobne mi prišiel príbeh o čosi slabší, ako v posledných dvoch expanziách. Príbehové kampane v The Elder Scrolls Online sú takmer vždy prezlečené fetchquesty, prípadne hráča pošlú zlikvidovať nejakého bossa alebo vyčistiť lokalitu. Ide o kombináciu prostredí, soundtracku, epickej atmosféry (draky v Elsweyre, masívne high fantasy hrady v Summersete) a veľkých momentov, kedy sa The Elder Scrolls Online dokáže priblížiť plnohodnotným singleplayerovým zážitkom.

V prípade Greymooru nám bola trailermi naservírovaná atmosféra, ako z temnej upírskej expanzie Dawnguard z roku 2012, a na túto úroveň sme sa nedostali. Poväčšinou generické questy, krátka kampaň a relatívne slabé finále neponúkajú výrazne pamätný zážitok. Je hlavne škoda, že sme sa, podobne ako v Dawnguarde, nemohli pripojiť na stranu upírov. Z hľadiska nápaditosti úloh zachraňuje expanziu iba objavovanie sveta prostredníctvom zaujímavých bočných questov, prislúchajúcim konkrétnym mestečkám a dedinkám na mape.

Z hľadiska dodatočného obsahu expanzia pridáva systém antických vykopávok, kedy na kamennej mape absolvujete pomerne generickú minihru spájania všetkých vyznačených bodov na hexagonálnej mriežke, a tie potom odhalia pravdepodobné lokácie danej cennej starožitnosti. Osobne to považujem za aktivitu, ktorá zabaví až po prejdení príbehu a vyčistení všetkých šiestich delve dungeonov, šiestich world bossov a group lokácii Labyrinthian. Je to však určite zábavnejšie, ako stopovať zberateľské objekty niekde na mape na internete. Hra taktiež expanduje upírsky skill, hlavne s novými “scion” schopnosťami, vďaka ktorej sa upírske postavy v hre stanú znateľne silnejšimi, hlavne vďaka novej ultimátnej schopnosti, kedy sa hráčovi doplní zdravie a taktiež sa progresívne lieči počas aktivácie a vidí nepriateľov cez steny. Ide o lepšie nové schopnosti ako napríklad Psijic skill v Summerset expanzii, jediná škoda je, že nie všetci hráči chcú byť upíri.

Greymoor by som zosumarizoval jediným slovom: precenené. ZeniMax Online Studios vydávajú menšie “world expanzie” za 20 €, väčšie “kapitoly” za 40 €, no a táto kapitola mi príde, akoby mala patriť do tej lacnejšej kategórie. Kým fanúšikovia The Elder Scrolls ju už majú určite kúpenú, všetkým ostatným odporúčam počkať na aspoň 50% zľavu. No tým, ktorí si chcú primárne užiť nový región, trochu zaspomínať na Skyrim a pozabíjať s kamarátmi zopár bossov, sa rozšírenie Greymoor stále oplatí. A i napriek výhradám, ktoré som v recenzii spomenul, je Greymoor stále zábava a náplň tejto expanzie ma celkovo zabavila na pár desiatok hodín.

The Elder Scrolls Online: Greymoor - Návrat do Skyrimu
The Elder Scrolls Online: Greymoor je doposiaľ najambicióznejšia expanzia pre populárne MMO The Elder Scrolls Online. Chýba jej jedine väčšie čaro objavovania Skyrimu, ktorý si dala za cieľ a niekoľko hrateľnostných nedostatkov. Fanúšikom však ponúka relatívne kvalitný obsah, ktorý vyplní čakanie na ďalšiu hru z hlavnej série.
  • Návrat do mesta Solitude zo Skyrimu
  • Rozšírenia upírskych schopností a nové minihry
  • Jadro hrateľnosti vie byť stále chytľavé