Komiksoví superhrdinovia sú aktuálne v kurze, a to najmä vďaka filmovému Marvel Cinematic Universe. Ešte v roku 2008, kedy do kín mieril prvý film by však taký úspech, ako sa dostavil, tipoval iba málokto. Ako iste viete, všetko odštartoval Iron Man, ktorého stvárnil Robert Downey Jr. a veľmi rýchlo urobil z Tonyho Starka, respektíve Iron Mana jedného z najobľúbenejších hrdinov. Možno i vďaka tomu tu teraz máme titul Marvel’s Iron Man VR, ktorý vám vo virtuálnej realite umožní vyskúšať, aké je to nosiť oblek Iron Mana.

Recenzovaná verzia: PlayStation VR (s PlayStation 4 Pro)

Možno i vďaka tomu, ako veľmi Iron Man uspel na filmovom plátne, vytvorilo štúdio Camouflaj dnes recenzovanú hru. Keď sa nad tým človek zamyslí, ide však o ideálneho kandidáta, ak je v pláne robiť hru pre virtuálnu realitu. Myslím si, že VR hra v koži Hulka, prípadne Black Panthera by totiž veľmi nefungovala, aspoň nie s aktuálnymi technológiami. Iron Man je teda viac, ako ideálny výber, no zvládli vývojári využiť potenciál tohto hrdinu?

Žiadne opakovanie

Možno sa to nemusí na prvý pohľad javiť ako samozrejmosť, Marvel’s Iron Man VR je príbehový titul a nie iba súbor minihier, ako množstvo titulov určených pre virtuálnu realitu. Vďaka tomu si vývojári dali na deji záležať, pričom vytvorili úplne nový príbeh. Ak aj ste znalci komiksových, či filmových dobrodružstiev Tonyho Starka, v prípade tohto titulu budete svedkami originálneho príbehu a nie iba opakovania už niečoho vyrozprávaného, čo je rozhodne vítané.

Hlavná príbehová línia sa odohráva v dobe, kedy už je Tony Star etablovaný hrdina a dobre vie, ako to v boji so zločinom chodí. Vašou hlavnou starosťou bude Ghost, ktorý Tonyho spolu s Pepper prepadne počas cesty lietadlom. Na vás bude zistiť, čo má tento zloduch za lubom a samozrejme, mu v tom i zabrániť. Na pomery VR hier sa možno tešiť na naozaj dobre napísaný príbeh, ktorý je zaujímavý od začiatku až po koniec. Nechýba množstvo skvelých momentov a aj zvratov, ako sa na poctivý superhrdinský blockbuster patrí. Okrem toho si zaslúžia pochvalu i samotné postavy. Veľmi sa mi páčilo podanie Pepper, no, bohužiaľ, jej úloha v príbehu nie je práve najväčšia. Ide však o titul Iron Man VR, nie Pepper Potts VR. Po stránke príbehu však ide o naozaj príjemné prekvapenie, za čo som rád.

Ten najlepší pocit

Hoci som príbeh pochválil, najväčšiu pochvalu si štúdio Camouflaj zaslúži za to, ako dokázali navodiť pocit, že práve vy ste Iron Manom. Presne v tomto tkvie sila virtuálnej reality. Po oznámení hry som mal trochu obavy, či titul nebude iba “obyčajná” strieľačka bez tváre, no našťastie, sa mi táto obava nepotvrdila.

Či už trávite čas v obleku, prípadne ste v Tonyho vile, dýcha na vás tá správna atmosféra. Treba mať na pamäti, že k hraniu Marvel’s Iron Man VR je nutné vlastniť ovládače Move, s DualShockom v tomto prípade nepochodíte. Pevne verím, že s príchodom novej virtuálnej reality pre PS5 sa dočkáme aj modernejších ovládačov, pretože Move už narážajú na dizajnové limity, predsa len, už ich tu máme dve konzolové generácie. Camouflaj sa však dokázali popasovať dobre aj s ovládaním, ktoré vám nehádže polena pod nohy. Všetko je jasné, intuitívne a správne “superhrdinské”. O niečo horšie to je, keď hráte za Tonyho, počas lietania ako Iron Man je to predsa len lepšie. Nejde však o problém. Odporúčam však hrať na mieste, kde máte dostatok priestoru.

Netreba sa obávať ani kinetózy, čo bola, pravdepodobne, obava mnohých hráčov. Počas lietania je všetko bezproblémové a nevoľnosť by slabším žalúdkom nemala hroziť ani počas pasáží za Tonyho, keďže vtedy je pohyb riešený teleportáciou.

Oceniť musím aj variabilitu misií a prostredí. Samozrejme, nechýba Malibu, kde má Tony svoju vilu, no pozrieme sa na rôzne miesta na planéte. Je pravdou, že stále hovoríme o akčnej hre, kde je primárnou hernou náplňou strieľanie a súboje, no okrem toho sú tu aj iné úlohy. Navyše, postupne si odomykáte aj rôzne výzvy, ktoré zhruba 8-9 hodinovú hernú dobu ešte predĺžia. Za plnenie výziev si navyše odomykáte nové zbrane, zvyšujete rýchlosť obleku a podobne.

Technologické limity

Keďže ide o hry určená výhradne pre PlayStation VR, vývojári museli brať ohľad na hardware, ktorý v svojich útrobách skrýva PlayStation 4. Konzola je na trhu už takmer 7 rokov, čo je pomerne dlhá doba. Nemožno tým pádom čakať po grafickej stránke nejaké zázraky, no na pomer PlayStation VR ide o akýsi štandard. Na výkonnejšej PlayStation 4 Pro, kde som, mimochodom, hral hru ja, je k dispozícii o niečo výkonu navyše, no osobne od VR hier neočakávam, že mi vyrazia dych. Grafika je však postačujúca na to, aby ste sa vedeli vcítiť do kože Tonyho Starka a užiť si jeho nové dobrodružstvo naplno.

Kde sa však nemožno sťažovať je zvuková stránka, ktorá je jednoducho špičková. Nech už ide o zvuky z hry, či hudobný sprievod, v tomto smere sa možno baviť o najvyššej možnej kvalite.

Zabudnúť však nemôžem na vec, ktorá ma počas hrania trápila najviac – nahrávacie časy. Tie sú časté a dlhé. Je zrejmé, že dosluhujúca konzolová generácia už pre potreby VR titulov nemá výkonu na rozdávanie, no myslím si, že nahrávacie časy by sa predsa len dali trošku optimalizovať. Najviac však zamrzí, že väčšina nahrávacích obrazoviek je skrátka iba ukazovateľ načítania, čo nie je veľmi zaujímavé. Občas totiž nahrávacie obrazovky ponúkajú rôzne príbehové texty a zaujímavosti. Ak by všetky obrazovky boli takéto, bolo by to určite lepšie.

Happy end?

Neviem, koľko VR hier ešte pre PlayStation 4 dorazí, aspoň teda tak veľkých, ako je Marvel’s Iron Man VR, no ak by novinka od Camouflaj mala byť pomyselnou rozlúčkou, ide o dôstojné uzatvorenie tejto etapy. Až na nahrávacie obrazovky sa totiž nie je na čo sťažovať. Hra má dobrý príbeh aj s prekvapeniami a viacerými skvelými momentmi (S.H.I.E.L.D. Helicarrier), hranie je zábava, okrem príbehovej línie nechýbajú ani rôzne výzvy a čo je najdôležitejšie, budete sa naozaj cítiť ako Iron Man. Viem, že virtuálna realita nie je pre každého a veľa hráčov ju dokonca ani nevlastní, no ak doma máte PlayStation VR, prípadne sa k nej viete dostať, určite by ste nemali Marvel’s Iron Man VR minúť.

Marvel's Iron Man VR - Ja som Iron Man
Marvel's Iron Man je ďalšou skvelou hrou pre PlayStation VR. Pokiaľ máte chuť prevteliť sa do kože jedného z aktuálne najpopulárnejších komiksových hrdinov, nie je lepšia možnosť, než si nasadiť virtuálnu realitu od Sony a pustiť sa do hrania.
  • Zaujímavý príbeh s viacerými skvelými momentmi
  • Skvelé navodenie dojmu, že ste Iron Man
  • Herná doba, rôzne výzvy, kvalita ozvučenia