Register

A password will be e-mailed to you.

Hviezdne vojny asi netreba predstavovať žiadnemu filmovému fanúšikovi, no vďaka nespočetnému množstvu herných spracovaní nie sú neznáme ani tým, čo uprednostňujú predsa len o niečo interaktívnejšiu formu zábavy. O mnohé z nich sa svojho času postarala známa spoločnosť LucasArts, no aktuálne patrí exkluzívna licencia na distribúciu titulov z tohto slávneho univerza firme EA. Pod jej taktovkou vychádza aj Star Wars Jedi: Fallen Order.

Recenzovaná verzia: PC

Hneď na úvod sa pritom hodí poznamenať, že jej Star Wars portfólio nevzbudzovalo až doposiaľ príliš veľký rešpekt. Okrem dvoch titulov zo série Battlefront stoja už len za MMORPG The Old Republic a mobilným Galaxy of Heroes, čo je skratka primálo. K tomu treba prirátať výrazný dôraz na multiplayer (aj tá kampaň v Battlefronte bola skôr príveskom), či prítomnosť nepopulárnych mikrotransakcií a niet divu, že mimoriadne nároční fanúšikovia, ktorí si mohli v minulosti užívať jednu skvelú záležitosť za druhou, nemali dôvod na vyložené nadšenie. Náladu im nepochybne nedvihlo ani zrušenie niekoľkých nádejných singleplayerových titulov, no po šiestich rokov od získania práv tu máme konečne titul, ktorý by sa mohol zásadnejšie zapísať do pamäte hráčov.

Od neslávnej čistky Jediov, známej ako Príkaz 66 uplynulo päť rokov a Galaxia sa nachádza pod útlakom Impéria. Bývalý Padawan Cal Kestis patrí k tým šťastlivcom, ktorí prežili, no sám sa nepovažuje za šťastného. Jeho spojenie so silou bolo čiastočne poškodené, nevie na koho sa môže spoľahnúť a tak mu neustále nič iné, iba sa neustále ukrývať pred zrakmi nemilosrdných Inkvizítormi, likvidujúcich aj zvyšných členov rádu. Ako to však už býva, situácia sa trochu zvrtne a Cal na poslednú chvíľu unikne z planéty Bracca za pomoci dvojice nových spojencov. A práve s nimi sa vydáva v ústrety novému a vskutku ambicióznemu cieľu – ktorým je pokúsiť sa obnoviť slávny rád Jediov.

Slávne úvodné nalietavajúce titulky v tomto prípade absentujú a ani z úplného úvodu na vás nedýchne tradičná atmosféra Hviezdnych vojen. To však určite neznamená, žeby úvod nebol patrične vťahujúci. Bracca síce pôsobí ako obrovské smetisko, ale prológ à la Uncharted, kde si postupne odskúšate základné mechaniky rozhodne nepostráda isté čaro. No a v momente ako sa chopíte svetelného meča naberie dianie ešte väčšie obrátky, takže netrvá dlho, kým si vás tvorcovia získajú. A to je pritom iba začiatok, pričom hlavné tromfy si, pochopiteľne, nechávajú na neskôr. Je síce pravdou, že bezprostredne po prológu dianie trochu spomalí, obzvlášť v porovnaní s tým, čo príde neskôr, ale aj v týchto chvíľach má hra čo ponúknuť.

Ďalšiemu vývoju príbehu by som sa už nevenoval, no nie preto, že by nestál za pozornosť. Naopak, no najlepšie bude ak si ho prežijete sami na vlastnej koži. Nakoľko je dejovo zasadený medzi originálnu trilógiu a aktuálne sequely, v niečom vás asi neprekvapí, no to neznamená, že nie je vôbec pútavý. Nie je pritom príliš prekombinovaný, takže dianie pripomína klasické diely tejto značky, ktorá bola kedysi jednoduchým fantasy dobrodružstvom zaobaleným do sci-fi hávu. A mimo iné si vás získa i svojimi postavami, čo je obzvlášť potešiteľné u hlavného hrdinu, ktorému som pri prezentáciách adresoval nejednu výhradu. K tomu platí, že Fallen Order disponuje jedným najsympatickejších robotov celého univerza a váš verný spoločník BD-1 pripomína svojou roztomilosťou ústredný charakter z osemdesiatkového rodinného filmu Číslo päť žije.

Hoci sa úvod nesie v štýle prevažne koridorového Uncharted a niekomu môže evokovať aj trochu rozporuplne prijaté Star Wars tituly Force Unleashed, realita je taká, že ide o podstatne otvorenejšiu záležitosť. Nejedná sa pritom o open world ako taký, skôr niečo na štýl moderných reinkarnácií Tomb Raidera. Jednotlivé planéty, medzi ktorými môžete cestovať viac-menej ľubovoľne, vám teda poskytujú určitú voľnosť, hoci nie všetky miesta sú sprístupnené ihneď. Nechýbajú ani odomykateľné skratky, vďaka čomu sa môžete presúvať medzi lokáciami podstatne rýchlejšie a obecne sa dá povedať, že práve priechod kvalitne nadizajnovaným prostredím, spojený s neustálym prieskumom okolia, patrí k najzábavnejším aspektom titulu. V tomto smere vám pomáha i slušne spracovaná, i keď stále nie bezchybná, mapa, kde sa neustále zapisuje nielen to koľko percent danej oblasti máte preskúmanej a čo vám chýba, ale i nepreskúmané, zablokované, či po novom už prístupné úseky.

Ešte pred vydaním sa veľa hovorilo o tom, že Fallen Order bude čiastočne čerpať i z konceptu Souls hier. Ak budete na základe toho očakávať nekompromisnú náročnosť, ktorá vám nič nedaruje, vedzte, že niečoho podobného sa dočkáte výhradne pri obtiažnosti Jedi Grand Master. V nej vám môžu pokojne zavariť i slabší nepriatelia, no technicky vám vôbec nič nebráni užívať si hru i pri nižšej náročnosti a cítiť sa ako skutočný Jedi, ktorého len tak čo-to neskolí. No v prípade, že k tomu predsa len dôjde, hra vás automaticky vráti k poslednému objavenému meditačnému bodu (kde si inak môžete dopĺňať zdravie, či lekárničky, no za cenu oživenia padlých protivníkov) a odoberie vám všetky získané skúsenosti od posledného aktivovaného skillu. Aktivované skilly vám teda, našťastie, zostávajú a dokonca nechýba ani možnosť získať všetko späť – stačí nájsť protivníka, ktorý vás pripravil o život a úspešne ho zasiahnuť. V tomto ohľade je teda hra citeľne štedrejšia ako napríklad Bloodborne, no istá inšpirácia sa skrátka nezaprie. Menším uľahčením je aj fakt, že pád vás nikdy nezabije a maximálne vráti do chvíle pred ním. Nie každému to asi bude vyhovovať, ale aspoň sa nemusíte zbytočne stresovať. Úmrtia teda pramenia výhradne z bojov a z ničoho iného.

Nakoľko bolo Calovo spojenie so silou poškodené, spočiatku toho veľa neviete. Je to vlastne klasická barlička, ktorá vám umožňuje učiť sa nové veci a práve tu prichádzajú na rad menšie RPG aspekty. Rozhodne však nie je na škodu, že hra vám nepredstaví všetko naraz. K základným úderom a blokom, ktoré je často nevyhnutné kombinovať sa postupne pridávajú aj nové schopnosti, takže v pokročilejších fázach už môžete už budete mať k dispozícii obstojnú variabilitu komb. Základné spomalenie času navyše doplnia i ďalšie schopnosti Sily, takže vám nebude nič brániť v tom, aby ste základných nepriateľov metali o steny, alebo si ich pritiahli k sebe a zabili pekne zblízka. Popritom po nich môžete hádzať svetelným mečom, či vykrývať strely stormtrooperov a odrážať ich na nich, no stále si musíte dávať pozor, aby ste sa náhodou neocitli obkolesení. Niektoré typy nepriateľov vám totiž vedia poriadne komplikovať život.

I keď je pravdou, že Fallen Order nie je vyložene originálnou hrou a čo-to si vypožičiava z iných slávnych predchodcov, činí tak mimoriadne šikovným spôsobom. Všetky aspekty sú v dokonalom súlade a hoci sa dá argumentovať, že Souls prvky nemajú v tomto univerze opodstatnenie z logického hľadiska, dôležitá je sviežosť celkového zážitku. Osobne som sa bavil či už pri hľadaní cesty vpred, občasných logických hádankách, alebo bojoch a príjemným bonusom je i možnosť porozprávať sa s okolitými postavami, či upraviť si svojho hrdinu, vrátane vášho svetelného meča. A aby som nezabudol, využitie meča ako baterky osvetľujúcej tmavé priestory patrí k najlepším nápadom vôbec, aké sa kedy objavili v ľubovoľnej Star Wars hre.

Grafická stránka je patrične atraktívna a to aj na stredných detailoch. Každé prostredie je unikátne a dýcha špecifickou atmosférou, no je pravdou, že niektoré pôsobia prepracovanejšie ako iné. Hodí sa pritom poznamenať, že v hre absentujú klasické nahrávacie obrazovky, takže teoreticky by vás nemalo nič vytrhávať z diania. Bohužiaľ, na vybraných konfiguráciách sa občas objavujú prudké poklesy frame ratu a toto sa údajne týka aj klasických verzií konzol PlayStation a Xbox. Na niektorých miestach som odpozoroval aj prelínanie postavy s okolitými objektami a keď napríklad padnete niekde, odkiaľ vás dokáže dostať iba samotná hra, skoro vždy to vyzerá tak, akoby ste preleteli oblakmi do prázdna. Osobne mi nič z toho výrazne nenarúšalo kvalitu zážitku, no pokiaľ si chcete titul patrične vychutnať, nič vám nebráni v tom počkať si na prípadné patche. Inak, dokončenie hlavnej príbehovej kampane vám môže zabrať desať až pätnásť hodín v závislosti od navolenej obtiažnosti, no dôkladný prieskum a hľadanie upgradov to môže pretiahnuť i trojnásobne. A to je už slušná porcia času.

Fallen Order nie je dokonalý a miestami mi trochu prekážal napríklad aj nevyhnutný backtracking, spojený s absenciou rýchleho cestovania po mape. Lenže v tejto podobe ide o mimoriadne chytľavú záležitosť, ktorá dokáže väčšinu chybičiek umne zakrývať zvyšnými kvalitami. Nie je takým zjavením ako bol svojho času mimoriadne komplexný Knights of the Old Republic, súboje so svetelnými mečmi nie sú až tak imerzívne ako v Jedi Outcast, keďže ten mal výhodu i vo first person pohľade… lenže nič z toho nemení na fakte, že ide o najlepšiu Star Wars hru od roku 2004, kedy svetlo sveta uzrel druhý diel Knights of the Old Republic s poditulom The Sith Lords. Šikovní vývojári z Respawn Enterainment to zase raz dokázali a nie je náhoda, že práve oni dodali po dlhej dobe titul skutočne hodný mena slávnej značky. No a nám nestáva nič iné len dúfať, že nepôjde o ojedinelú výnimku a v budúcich rokoch sa dočkáme i ďalších kvalitných prírastkov zo sveta „kedysi dávno v ďalekej galaxii“. Kiež by to tak bolo.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Star Wars Jedi: Fallen Order - Kedysi dávno v ďalekej galaxii…
Star Wars Jedi: Fallen Order je splneným snom a najlepšou Star Wars hrou tejto dekády. Vzhľadom ku nedostatočnej konkurencii posledných rokov to možno nevypovedá veľa, no titul od Respawn Entertainment obstojí svojimi kvalitami i zoči-voči najlepším prírastkom z tohto univerza.
Pozitíva
  • Atmosféra Star Wars, ktorá dýcha z každého kúta a je podporená i adekvátnou výpravou
  • Uspokojivý progres vašej postavy a chytľavý súbojový systém
  • Otvorenejšie prostredia a hrateľnosť umne kombinujúca akčné, či pokojnejšie pasáže
Negatíva
  • Backtracking spojený s absenciou fast travelu.
  • Technický stav by si zaslúžil o trochu viac vyladiť
  • Pre niekoho možno pomalší rozjazd
90%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (2 Hlasy)
97%

Komentuj!