Register

A password will be e-mailed to you.

Len nedávno sme sa dočkali pod taktovkou štúdia EA jednej z najlepších Star Wars hier vôbec. Hovorím, samozrejme, o Star Wars Jedi: Fallen Order a hoci nemusíte súhlasiť s týmto konštatovaním, v zásade iba pripomínam všeobecný konsenzus, s ktorým sa zhodou okolností stotožňujem. A že som titulov z tohto univerza vyskúšal viac než dosť…Už po troch rokoch navyše dostali vývojári z Respawn Entertainment príležitosť potvrdiť, že prvý diel nebol z ich pohľadu žiadnou náhodou. Ako sa teda vydarilo pokračovanie tohto hitu s názvom Star Wars Jedi: Survivor?

Recenzovaná verzia: PC

Dej hry sa začína odohrávať päť rokov po udalostiach Fallen Order. Pôvodná posádka lode Mantis sa v zásade rozpadla a Cal Kestis, už ako podstatne skúsenejší Jedi, pokračuje v pomáhaní rebelom snažiacim sa čo najviac znepríjemňovať život neľútostnému Impériu. To je však neustále silnejšie a i Cal začína pomaly pochybovať o zmysle svojho poslania. Všetko sa každopádne zmení potom, čo sa rozhodne vrátiť za jedným zo svojich bývalých spoločníkov. Práve tam sa totiž znenazdajky dozvedá o existencii akejsi utajenej mýtickej planéty Tanalorr, ktorá by mohla slúžiť ako útočisko pre všetkých, nielen preživších Jediov. Neprekvapivo sa tak rozhodne vydať po jej stopách, no ako to už býva, cesta to nebude jednoduchá a v stávke je toho ďaleko viac, vrátane jeho oddanosti kódu Jediov…

Samotný príbeh je znova teda celkom dobre podaný a hoci nehrá v rámci videoherných scenárov prvé husle, danému typu zápletky to plne postačuje. Ak by som chcel byť predsa len kritickejší, napísal by som, že hlavne v strede trochu trpí istou nesústredenosťou, kde sa v podstate len cestuje z planéty na planétu a vo výsledku sa to môže trochu zlievať dokopy. Toto všetko však viac než dostatočne kompenzuje pôsobivou a na emócie bohatou záverečnou časťou, no popritom sa nezabúda ani na to hlavné a to sú charaktery. Cal je od minula predsa len vyspelejší, no zmenou prešli aj jeho starí známi (na ktorých sa, samozrejme, dostane) a ich vzájomné vzťahy fungujú viac než dobre. Osobne ma najviac potešil zvýšený priestor pre Merrin, čo však asi nikoho neprekvapí – už vo Fallen Order bola totiž favoritkou nejedného hráča a tvorcovia tak iba naplňajú globálne očakávania.

Nie je to pritom jediný aspekt, v ktorom tvorcovia načúvali feedbacku komunity. Ten najzásadnejší sa týka jadra hrateľnosti, konkrétne prieskumu samotných planét. Tých je tentokrát šesť, hoci jedna je vyložene príbehová a tri menšie a relatívne lineárne. No ako Jedha, tak Kohoh (a Koboh špeciálne) sú vcelku rozsiahlymi lokalitami, čiastočne hraničiacimi s tradičnými open worldmi. I naďalej pritom využívajú veľmi dobre známy metroidvania systém z jednotky, kde pritom leveldizajn funguje ešte lepšie a premyslenejšie ako minule, no prechádzanie z jednej časti mapy na druhý koniec by asi mohlo viacerým spôsobovať vrásky. O to viac preto poteší pridanie funkcie fast travel, ktorá vo Fallen Order absentovala a vonkoncom to nie je na škodu. Dokáže totiž príjemne šetriť čas a to nielen pri neskoršom „čistení“ mapy od všadeprítomných collectibles, no súčasne aj pri plnení ďalších vedľajších aktivít. Pohyb po planétach navyše uľahčuje i možnosť využívať lokálnu faunu Kobohu a Jedhy ako svojich mountov.

Čo však niektorým môže prekážať, je ešte väčší dôraz na pasáže, kde budete musieť šikovne načasovaným stláčaním kláves či tlačidiel na gamepade preskakovať či inak prekonávať rôzne prekážky. Za mňa pritom ide o ideálny mix platformingu, súbojov a explorácie spojenej s riešením environmentálnych hádaniek, no nie každý to asi bude vnímať rovnako. Ani ja som však neplnil všetky Force Tears, kde vedia niektoré poskytnúť ešte o niečo väčšiu platformingovú výzvu ako základná hra. Pokiaľ vám teda toto nevonia a do Survivora sa chcete pustiť len preto, že milujete Hviezdne vojny, radšej niektoré vedľajšie aktivity pre vlastné dobro ignorujte.

I v tomto smere inak došlo k razantným zmenám. Len spomínaný Koboh totiž funguje ako jeden veľký hub, ktorého centrum tvorí malá osada s kantínou, v ktorej sa bežne stretávajú obyvatelia planéty a vymieňajú si svoje príbehy. Tí vám následne zadávajú menšie úlohy a viacerých môžete i sami naverbovať. Cez nich sa následne dostávate i k ďalším aktivitám ako sú napríklad pomerne zaujímavé holozápasy či likvidácia nájomných lovcov, ktorí vám idú naďalej po krku. Všetko je tu navyše šikovne zapracované a ak vám náhodou prišlo, že ste minule nemali veľa dôvodov na dôkladnejší prieskum, tuto je to úplne inak. Len v spomínaných zápasoch totiž môžete využívať jednotky naskenovaných oponentov, debny vám dávajú ďaleko viac možností kozmetických úprav (pončo, samozrejme, nechýba, no viete cez ne upraviť i Calov výzor) a naraziť sa dá aj na esencie sily poskytujúce ako nové a veľmi užitočné perky, skill body do vášho – tentoraz poriadne rozsiahleho – stromu schopností, či len jednoduché zvýšenie maximálneho zdravia, respektíve sily. A tak by som mohol pokračovať, no nechcem ani zďaleka prezrádzať všetko. V Survivore sa teda určite nebudete nudiť a je tu čo robiť aj po dokončení hlavnej dejovej línie ako prípravy pred tradičným New Game Plus.

Dobrou správou je aj to, že nezačínate od nuly, ako to už býva u podobných hier zvykom a hlavný hrdina disponuje všetkým čo sa naučil v minulosti. Dávalo to zmysel v jednotke, kde bolo Calove spojenie so silou poškodené a postupne ste sa museli učiť relatívne základné veci, no zopakovať podobnú barličku by bolo v tomto prípade kontraproduktívne. Miesto toho si tak pripomínate nové špeciálne útoky, ktoré vás medzi oboma hrami naučila vaša mentorka Cere a popritom získavate i ďalšie možnosti ako sa vyporiadať prostredím blokujúcim váš ďalší postup. Ku koncu tak už budete poriadne vetrom ošlahaný Jedi, ktorý by Cala z jednotky zvládol s prstom v nose a presne takto by to malo fungovať. Stále je tu pritom priestor na ďalšie zlepšovanie a už teraz som z tohto pohľadu zvedavý na ďalší diel.

Čo však už asi tvorcovia nemôžu tromfnúť je množstvo bojových štýlov. Teda… možno i áno, no aktuálne si to príliš neviem predstaviť. Tých je totiž päť a tie úplne najklasickejšie, kde používate buď jeden meč, obojručný meč alebo dva meče naraz dopĺňajú i mimoriadne pomalý, no extrémne silný defenzívny postoj a netradičná kombinácia svetelného meča a blasteru. Osobne som si najviac obľúbil klasiku, a to obojručný útočný štýl, no v zásade sú zaujímavé všetky a každý si asi nájde iného favorita. A tak nejak by to asi malo byť. Po novom navyše súperíte s variabilnejšími nepriateľmi, kde sa na väčšie skupinky hodí niečo iné, než na silnejších oponentov schopných vykrývať vaše údery. Tých je pritom viac než dosť a boje v souls štýle pôsobia i vďaka tomu ešte o niečo logickejšie. Poteší aj možnosť odsekávať končatiny, čo je ďalší z prvkov, ktorý si hráči doslova vyžiadali.

Upgradu sa dočkalo aj vizuálne spracovanie a na pár miestach sa tak viete patrične pokochať mimoriadne vydarenými panorámami. Na druhej strane, prostredia prvého dielu na mňa asi urobili o niečo lepší dojem, čo je však dané čisto subjektívnymi preferenciami a výberom planét, kde ma tentoraz najviac potešil úvodný Coruscant. Skvelý je aj hudobný podkres silne evokujúci klasické kompozície Johna Williamsa a atmosféra Hviezdnych vojen i vďaka tomu funguje na jednotku s hviezdičkou. A tu by som asi recenziu mohol ukončiť s tým, že Survivor je po všetkých stránkach väčšie, ambicióznejšie pokračovanie s nábehom na celkovú hru roka. Teda aspoň z môjho pohľadu – miestami som totiž pociťoval vyložené nadšenie z možnosti tráviť čas vo svete, ktorý už nejakú dobu zbožňujem. Je tu však i jeden väčší problém…

Tým je neprekvapivo technický stav, ktorý nebol ani minule ideálny, no tentoraz je to ešte horšie. Hovoríme, samozrejme, o PC verzii, ktorá už stihol známy server Digital Foundry označiť za najhorší AAA port roka. A hoci by som asi nezachádzal až tak ďaleko (spomienky na The Last of Us sú skrátka príliš silné), na pochvalu to v žiadnom prípade nie je. A to už mám za sebou viacero patchov, ktoré asi niečo zlepšili, od dokonalosti sme však stále ďaleko. Hra ani nedokáže držať stabilné fps, textúry občas vyložene doskakujú, niektoré loadingy sú rýchle, iné zbytočne dlhé a sem tam dokonca zamrzne či rovno padne. To druhé je pritom asi lepší prípad – keď mi už hra totiž zamrzla, čo sa mi stalo asi trikrát, pomohol len kompletný reštart PC. Reálne však nepoteší ani jedno, čo platí o to viac, ak za sebou máte 20 minút zbierania collectibles a po znovuspustení zistíte, že sa vám nič z toho neuložilo. Tieto problémy by pritom poľahky riešilo čo i len voliteľne nastaviteľné automatické ukladanie…

K tomu si prirátajte aj rôzne bugy a je viac než zjavné, že hra ešte mohla nejaký čas pobudnúť vo vývoji a profitovali by z toho všetci. Keď sa mi v jednom momente nespustil skript a nevedel som či niečo uniká, iba som znovunahral pozíciu a mávol nad tým rukou. Keď sa Cal zasekol v stene a po úpornej snahe sa odtiaľ dostať preskočil textúrami do prázdna, detto. Už menej ma potešilo, keď sa mi pod plošinkou zasekol uprostred boja jeden z nájomných lovcov a ja som ho tak musel celý vyresetovať a absolvovať od začiatku. A keď som už pri tej aktivite s nájomnými lovcami, tí sa mi po čase rovno prestali spawnovať, nech som skúšal čokoľvek. Podobne ako vo Fallen Order som tak túto líniu nedokončil a ak by som napísal, že ma to vôbec neotrávilo, klamal by som iba sám seba.

Aj preto ma mrzí, že nemôžem udeliť vyššie hodnotenie, aké by si pritom Survivor v ideálnom stave zaslúžil. Na druhej strane, väčšinu času ma bavil natoľko, že som nad tým ochotne privieral oči a lepší dôkaz vysokých kvalít vám asi skutočne nedodám. Vy si však radšej počkajte na ďalšie opravy, aby ste sa mohli ponoriť do sveta „Kedysi dávno v ďalekej galaxii“bez akýchkoľvek kompromisov. Hra si to totiž rozhodne zaslúži.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Star Wars Jedi: Survivor - Návrat Jediho
Mimoriadne vydarené pokračovanie, no súčasne i technicky problematická záležitosť, ktorej by viac než prospel dlhší čas vo vývoji. Sklamanie sa však rozhodne nedostavilo a v najlepších momentoch Survivor jasne dokazuje, že Hviezdne vojny majú i naďalej čo ponúkať hernej scéne.
Pozitíva
  • Vynikajúco zachytená atmosféra Hviezdnych vojen
  • Ešte prepracovanejší a premyslenejší leveldizajn
  • Množstvo menších, no citeľných vylepšení
Negatíva
  • Nezvládnutá optimalizácia PC verzie
  • Bugy
  • Chýba automatické ukladanie
85%Celkové hodnotenie

Komentuj!