AMID EVIL je jednou z 3D akcí v retro stylu, kterých se v současnosti rodí poměrně dost. Titul vznikal prakticky současně s designem podobně orientované hry DUSK  pod společným producentským patronátem firmy New Blood Interactive. AMID EVIL se docela dlouho vyhříval na Steamu v pozici early access hry a zatímco kompletním světem DUSKu se hráči mohou prohánět už několik měsíců, AMID EVIL opustil předběžný přístup až s nástupem horkého léta – 20. června 2019. A musím říci, že co jsem napsal v preview článku, platí i pro plnou verzi.

Taky máte dojem, že jsou retro 3D akční hry aktuálně v kurzu? Určitě si podobně jako já ihned vzpomenete nejméně na pět nadějných her, které vycházejí, nebo jsou v přípravě. Nedávno recenzovaný DUSK sklízí zasloužené ovace u recenzentů i hráčů. Ion Fury (dříve Ion Maiden) běžící na Build enginu je k dispozici na Steamu v Early Access programu. Prodeus úspěšně zvládl svou crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru a nové, čerstvě oznámené  želízko v ohni od 3D Realms jménem WRATH: Aeon of Ruin se dostává do povědomí fanoušků. Potěšitelné je, že každý z jmenovaných titulů si zachovává svou tvář a odlišuje se svým pojetím od konkurentů. Poslední z řady, svébytná 3D akce AMID EVIL od novozélandského studia Indefatigable, také po ukončení early access přístupu usiluje o přízeň hráčů na virtuálních poličkách Steamu.

AMID EVIL se dějově vrací do tajemné minulosti a je typickým zástupcem fantasy žánru. Stanete se vyvoleným – Šampionem, který jako jediný bojovník získal čest, chopit se mocné bojové sekery a zachránit posvátné země z prokletí zlých sil, které si je podmanily svou temnou mocí. Hra je titulem ze staré školy a nabízí nám křišťálově čistý design a hratelnost, a tak vás neobtěžují žádné cut scény nebo animace v enginu hry, příběh slouží výhradně jako doplněk a podkres akčního zážitku. Je podáván v textové podobě, případně ve formě strohých vzkazů a nápisů,  jež nacházíte ve hře. Pokud bychom chtěli připodobnit tento titul k již známým hrám, abyste si mohli udělat přibližný obrázek, jak AMID EVIL vypadá, tak si představte mixturu Heretica s Quakem.

Již počátek hry vám připomene nesmrtelnou legendu Quake a její úvodní sekvenci. Nacházíte se ve starobylém kamenném komplexu – Gateway of the Ancients (Brána Prastarých), jenž musíte prozkoumat. Nejprve zde naleznete portály, kterými si volíte ze tří standardních úrovní obtížnosti. Navíc je zde ukryta tajná a nejtěžší Evil obtížnost. Pak si zpřístupníte celkem šest postupně se odemykajících interdimenzionálních bran vedoucích do jednotlivých epizod. Ta závěrečná sedmá se objeví až po ukončení šesté části, kdy vstoupíte do samotné říše zla. Musím podotknout, že orientace v úvodní oblasti není úplně jednoduchá, a autoři jsou si toho nejspíše vědomi, a tak se oproti early access verzi objevila možnost zobrazení klíčových míst.

Už úvod hry přináší vizuálně impresivní zážitek, ale graficky se AMID EVIL projeví naplno až po vstupu do jednotlivých epizod. Hra je esteticky vybroušená a naplno zde platí postulát, že v jednoduchosti je krása. Každý svět je vybudován v odlišném stylu a barevných paletách, s unikátním spektrem nepřátel. Najdete pokaždé tři levely a čtvrtý obsahuje tuhý souboj s bossem, završující epizodu. Probojujete se rozsáhlými komplexy mrazivých gotických chrámů vystavěných uctívači měsíce (Astral Equinox), jejichž protiklad tvoří prosvícené vysoké budovy zasvěcené slunci (Solar Solstice). Mapy plné strojů a soukolí (The Forges) či svět stvořený magií (Arcane Expanse) doplňuje svět strážců (Domain of the Sentinels) a říše odpočinku pro padlé válečníky (The Sacred Path). A samotné zlo se zhmotňuje v epizodě The Void.

Level design se nesnaží o reálné lokace a autoři se vyřádili ve své představivosti a stvořili světy plné propletených cestiček ve vzduchoprázdnu, výtahů či plošinek, rozsáhlých budov s labyrinty chodeb, proložených občasnými podvodními kanály, exteriérovými lokacemi a prostornými dvoranami, v nichž máte dostatek prostoru pro souboje s protivníky. Levely jsou plošně rozsáhlé jak do plochy, tak i vertikálně směrem do výšky či hloubky, často s několika podlažími. Level design nenudí a motivy se neopakují, při hře nepotřebujete tlačítko USE, dveře se samy otvírají a tlačítka aktivujete pouhým dotekem. Aby průzkum nebyl jednoduchý, obvykle musíte najít klíč k uzamčeným dveřím nebo zablokovanému spínači. Levely neoplývají detaily a okrasnými doplňky, jen střídmě jsou zařazeny sochy nebo různé svícny, které se dají zničit. Ale i tak jsou jednotlivé lokace často impresivní a na pohled krásné, takže jsem se mnohdy bránil pohnutkám, jenom tak se kochat.

Hra běží na technologii Unreal enginu. Ačkoliv použitý engine je moderní, vizuál nezapře retro zaměření. Pokud se přiblížíte k texturám, uvidíte staré dobré pixely, jež jsou vidět i na zbraních a samozřejmě nepřátelích. Těch je opravdu spousta, od archaických bojovníků a rytířů přes různé duchy a přízraky, až po technologické a magické výstřelky starých civilizací. Jejich modely by mohly být přece jen podrobnější, zejména nepřátelé v nehmotné formě se jeví poněkud rozplizle. Výrazné je barevné provedení, kde zaznamenáte kontrasty jednotně laděného pozadí s barevně pestrými, mnohdy až křiklavými okny, vitrážemi a dekoracemi, což vytváří zajímavé efekty. Světelné nasvícení také dodává na atmosféře a vizuálním zážitku a musím říci, že i přes retro vzhled se podařilo vytvořit skvělé architektonické a grafické kompozice.

Samostatnou kapitolou je soundtrack, o který se postaral známý skladatel Andrew Hulshult, jenž je v tomto žánru etablován a podařilo se mu stvořit atmosférické kompozice s nádechem mystiky, ale i agresivity v některých skladbách. Tentokrát žádný metal, ale kombinace industriálu s ambientními skladbami.

Samotná akce se nese ve stylu Heretica. Náš šampion je vyzbrojen arzenálem ve fantasy stylu, podobně jako je tomu u svého staršího vzoru, přičemž palba z vizuálně starobylých zbraní napodobuje střelbu z tradičních palebných prostředků. Dokonce nesmí chybět ekvivalent BFG. Stylový je také palcát chrlící ledové hřeby, které elegantně protivníky připíchnou ke zdi. Střelba je doprovázena výraznými barevnými efekty. Takže žádné boje nablízko, kontaktní souboje můžete absolvovat pouze se sekerou.

Akce je zběsilá a rychlá, nepřátelé jsou agresivní, nestojí jako solné sloupy a vyrážejí proti vám, často se k vám sbíhají až odněkud z druhého konce mapy, uhýbají, někteří útočí ze vzduchu, takže boje jsou neskutečně dynamické. Navíc pokud se vám daří sbírat duše ze zabitých protivníků, můžete se přepnout do Soul módu, ve kterém se zesílí účinnost zbraní a hráč se stává na přechodnou dobu vraždícím strojem. Na konci každého světa vás čeká epický souboj s bossem, který prověří vaše bojové schopnosti. Bossové jsou naštěstí snadno zvládnutelní, a i když jsem většinu z nich nezvládl napoprvé, nejednalo se o zásadní překážku, která by mě frustrovala.

Hardwarová nenáročnost hry umožňuje neuvěřitelně rychlý běh, i na mém starém stroji vše běželo plynule, stavba levelů je designována tak, abyste se zbytečně nezdržovali, i když se občas stane, že musíte zapřemýšlet, kudy se dát. Levely oplývají i tajnými oblastmi, ale zejména v pozdějších fázích se mi jich nedařilo příliš nacházet, snad i díky rychlému spádu hry. Obtížnost plynule narůstá, ale je férová a hráči se zkušenostmi z rychlých akcí budou v AMID EVIL jako doma. Jediný úsek, kde jsem se zasekl, bylo puzzle v šesté epizodě s vysouvajícími se plošinkami. Odměnou za úspěšné absolvování mapy jsou ocenění, jež získáte za nalezení všech secretů, kompletní zabití nepřátel, přečtení nápisů, nebo taky za zničení všech dekorací. Takže můžete být motivováni k tomu, abyste level splnili co nejlépe.

Jedinou výhradu mám k poněkud slabší sedmé epizodě, která se zpřístupní po završení šesté epizody. Zde je design chaotický, atmosféra odpovídá putování k závěrečnému zdroji všeho zla. Levely jsou ve vzduchoprázdnu, procházíte po plošinkách, které se samy skládají, perspektiva je pokroucená v prostoru, přecházíte mezi dimenzemi vertikálně i horizontálně, což mi místy nedělalo dobře díky rychlým změnám pohledu. Zde forma převládá nad funkčností, navíc se po úzkých plošinkách špatně manévruje a bojuje. Ale to je jen jediná vada na kráse celé hry.

AMID EVIL nedisponuje multiplayerem. Nicméně jako doplněk ke kampani autoři připravili celkem tři survival arény, v níž se bráníte nekonečným přívalům nepřátel, kteří jsou sesbírání ze všech epizod. Na monitoru se rozpoutá zběsilý rej pestrobarevných monster, mezi nimiž kličkujete, ve snaze se ubránit a přežít. Postupně s jednotlivými vlnami přibývají tužší protivníci, a tak jsou tyto oblasti opravdovou výzvou.

AMID EVIL nám přináší svébytný fantasy svět v excelentním vizuálním provedení. Nabízí povedenou reinkarnaci klasické akční zábavy devadesátých let smíšenou s modernějším provedením, poplatným dnešní době. Hra bude vyhovovat akčně zaměřeným hráčům a kdo má rád rychlý spád a zběsilý boj, ten bude určitě spokojen. Grafické provedení, hudba i bohatá herní náplň v kombinaci s příznivou cenou stojí určitě za koupi.

AMID EVIL - Fantasy řežba v kápi Heretica
Mýtický fantasy svět, vizuálně propracované úrovně, atmosférický soundtrack a hlavně zábavná rychlá akce s vyváženou obtížností a zábavnou hratelností. To vše je AMID EVIL. Jasná volba  pro fanoušky 3D akcí v klasickém stylu.
POZITIVA
  • Vynikající a esteticky dokonalý level design
  • Rychlá a plynulá akce
  • Soundtrack
NEGATIVA
  • Finální sedmá epizoda
  • Protivníci by mohli mít více detailů
  • Obtížnější orientace v úvodní části
82%

Motto: Život je jen hra. Zkušený hráč a herní collector, až na osmibitové Atari 800 XL a Android telefon výhradně věrný PC platformě. V herním portfoliu dominují akční hry, zejména 3D akce, ale nepohrdne zajímavou hrou jakéhokoliv žánru. Jeho největší herní láskou je ovšem Doom a jeho následovníci. Komunitu pomáhá udržovat svými stránkami Leebigh´s Doom Blog (http://doom.starehry.eu/), které se staly momentálně nejaktivnějším českým webem věnovaném starému dobrému Doomu.