Série Contra se dočkala více než deseti pokračování různých kvalit na všemožné platformy, od posledního dílu nás však dělí už osm let. Letos jsme se na E3 však dočkali překvapivého oznámení nového dílu jménem Contra: Rogue Corps. Ten se ovšem klasickým dílů série téměř nepodobá a namísto toho se jedná o twin-stick shooter. Na pomoc však přispěchali brazilští Joymasher s jejich novinkou Blazing Chrome, která jakoby z oka vypadla 16bitovým dílům Contry.

Píše se rok 21XX a budoucnost lidstva vypadá bledě. Planetu Zemi ovládají roboti, kteří se nečekaně vzbouřili proti svým stvořitelům, jež následně téměř kompletně vyhladili. Není ale vše ztraceno. Malá skupina bojovníků za svobodu v čele s blonďatou bojovnicí Mavrou a přeprogramovaným plecháčem s čírem Doylem se vydává na sebevražednou misi za nepřátelské linie. Na jejím konci čeká elektrárna pohánějící agresory, jejíž zničením by se lidstvu mohlo blýskat na světlejší zítřky…

Zápletka vskutku old-school a v jejím duchu se nese i vše ostatní v Blazing Chrome. Jedná se o téměř naprosto nekompromisní návrat do 90. let, při jehož hraní zaplesá srdce každého pamětníka. Téměř naprosto nekompromisní říkám proto, že tvůrci přece jen seznali, že vyrovnat se svým vzorům z devadesátek, co se týče obtížnosti, není nezbytně nutné.

Mnoho starších hráčů určitě má příjemné vzpomínky na arkádovou akční plošinovku Contra, která se u nás hojně vyskytovala na neautorizovaných čínských kopiích konzole NES. Ta se na poměry své doby pyšnila velmi plynulým gameplayem, zasazením inspirovaným akčními klasikami se Sylvesterem Stallonem a Arnoldem Schwarzeneggerem a brutální obtížností, která hráče k dosažení úspěchu nutila memorizovat skoro každého nepřítele.

A v podstatě to samé na vás čeká v Blazing Chrome. V roli jednoho ze dvou zpočátku dostupných hrdinů na vás čeká celkem šest úrovní, plných zběsilé arkádové akce a kovového šmejdu určeného k sešrotování. K tomu vám poslouží nejen čtveřice zbraní (samopal, energetický bič, granátomet a laserová puška), ale i robotičtí pomocníci, posilující útok, obranu a rychlost hrdiny. Od dob Contry na NES hrdinové sice ztratili schopnost skákat saltem, ale namísto nově umí dělat kotouly a používat útoky se zbraní na blízko.

I přes přemíru technologických hraček jsou však hrdinové křehcí a zabije je jediný nepřátelský zásah. Když umřete, navíc přijdete o aktuálně drženou zbraň a robotického pomocníka. Počet životů taktéž není nekonečný, tudíž obrazovku s nápisem GAME OVER uvidíte častěji, než jste z moderních her nejspíše zvyklí. To je však součástí zážitku, jelikož hra není zrovna rozsáhlá a v případě, že by hra byla o něco jednodušší, by s ní každý hráč byl hotový ani ne za hodinu. I tak Blazing Chrome však na rozdíl od svých vzorů nabízí meziúrovňové checkpointy a neomezený počet continue. To z potenciálně ultrahardcore hry dělá sice obtížnou, ale zvládnutelnou záležitost.

Krátká délka je naštěstí vykoupena vysokou variabilitou úrovní, které neustále střídají prostředí, představují nové nepřátele a hráči připravují nové, zajímavé výzvy. Kromě standardních úrovní, kde hrdinové kráčí po svých, dojde i na pasáže v různých dopravních prostředcích jako jsou robotičtí mechové různých druhů, kluzáky či zbroj s jetpackem. Samozřejmě nesmí chybět ani celá řada bossfightů, které ani v nejmenším nezklamaly. Obří robotičtí sokové jsou přesně tak impozantní, jak byste čekali. Tempo hry je tedy na jedničku a zakolísá snad jen v úplně poslední misi, která působí překvapivě komorně. Člověk by ani neřekl, že se ocitl na samotném konci hry.

A jak se to celé vlastně hraje a ovládá? Jak už bylo řečeno, jedná se o návrat k devadesátkám se vším všudy, což má v tomhle případě své výhody i nevýhody. Na jednu stranu, znalci Contry budou okamžitě jako doma. Míření a pohyb namapovaný na stejnou analogovou páčku (s možností zamknout pohyb) pro ně nebude představovat žádný problém. Od devadesátých let však gamepady nabyly na tlačítkách a standardem se stalo přesunout zaměřování na druhý analog, čehož se autoři rozhodli nevyužít.

Stejně nevyužitých zůstává hned několik dalších tlačítek na gamepadu, které vysloveně prosí o to, aby na ně šly namapovat kotouly a melee útoky, jenž aktuálně lze vyvolat pouze kombinací jiných tlačítek. Takovéto omezení ovládání dává smysl v rámci zachování autentického retro zážitku. Díky němu lze Blazing Chrome hrát i na napodobeninách retro ovladačů, ale nic nebrání tomu, aby hra nemohla nabízet více ovládacích schémat. Nutno však říct, že se nejedná o žádnou nepřekonatelnou překážku a i na retro ovládání se dá zvyknout.

Už jsem zmínil kratší délku hry, ale pokud vás první průchod dostatečně nadchne, je pro vás připraven dostatek bonusového obsahu. Kromě třetího stupně obtížnosti, který zcela odbourá checkpointy, je k dispozici i boss rush mód a zrcadlový mód, který všechny úrovně převrátí. Po prvním dohrání se také odemkne dvojice nových hratelných postav. Ty namísto zbraní na dálku používají meče a poměrně zásadně tak mění herní styl. Samozřejmostí je i co-op režim pro dva hráče, který je však v současnosti bohužel omezen pouze na lokální hraní. Není ale vše ztraceno, jelikož přidání online multiplayeru je přislíbeno v některém z dalších patchů.

Bez retro vizuálu, doplňujícího retro hratelnost, by retro feeling byl poloviční a s potěšením můžu zkonstatovat, že tvůrci nezanedbali ani ten. Na rozdíl od mnohých pixelartových her, které pixelovou grafiku využívají spíše jako znouzecnost a míchají do ní moderní grafické efekty, vývojáři z Joymasher se opravdu snaží o co největší autenticitu. Blazing Chrome jakoby z oka vypadl Contra: The Alien Wars z konzole SNES a to včetně maličkostí, jako jsou chiptune soundtrack, dabing přítomný pouze v podobě nekvalitních, chrčivých samplů, rozmazaných falešných 3D efektů podobných technice Mode 7 nebo wireframových 3D objektů jako za použití Cx4 čipu. Najde se samozřejmě pár pasáží, kterých by na tehdejším hardwaru nešlo docílit. Avšak po většinu času si opravdu připadáte, jako byste hráli hru, která by klidně mohla vyjít před třiceti lety.

Joymasher zkrátka ví, co dělají a ví, proč si retro hry své kouzlo drží i dodnes. Po ninjagaidenovském Oniken a castlevaniovském Odallus: The Dark Call přišli s podobně kvalitní poctou sérii Contra, která se svým vzorům nejen vyrovná, ale v jistých aspektech je i překonává. A jelikož se nezdá, že by Konami ještě někdy přišlo s hrou podobného typu, je Blazing Chrome více než důstojnou náhradou.

Blazing Chrome – Den zúčtování
Stává se vám, že nostalgicky vzpomínáte na starou dobrou Contru a hledáte jejího moderního nástupce? Můžete přestat hledat. Blazing Chrome je tu.
  • Adrenalinová akční hratelnost