Ace Attorney je mimoriadne populárna japonská séria videohier, ktorej hlavnú ságu doplnilo postupom času aj viacero spin-offov. No a práve jej originálnu trilógiu si môžu po dlhej dobe naplno vychutnávať aj majitelia konzol novej generácie, respektíve osobných počítačov. Že nie je o čo stáť a že ide iba o ďalšiu japonskú bizarnosť, ktorá už nutne zastarala? Pokiaľ však náhodou zastávate podobný názor, skutočne sa mýlite.

Skalným fanúšikom ázijskej tvorby asi nemá výraznejší zmysel predstavovať túto značku. Jej popularita už dávno presiahla herné hranice a mimo iné prišlo na rad aj anime, či hraná adaptácia a pri nich to rozhodne nekončí. Originálna trilógia bola pôvodne vydaná v rokoch 2001-2004, čo je už pekne dávno, no časom sa dočkala i mierne revitalizovanej verzie s upravenou grafikou a ďalšími upravenými aspektami. No a táto úplne nová edícia prináša pre zmenu zase o niečo kvalitnejší vizuál a za predpokladu, že si nepotrpíte na filmovej prezentácii, v tomto smere by ste nemali byť nespokojní ani v dnešnej dobe.

O čom táto séria vlastne pojednáva? V úplnom úvode sa vžívate do roly právnického nováčika Phoenixa Wrighta, ktorý sa snaží presadiť ako obhajca. Aj s prispením svojej šéfky Mie sa mu podarí vyhrať prvý proces a úspešne obhájiť svojho kamaráta z detstva Larryho. No to len je začiatok. Už druhým prípadom totiž samotný príbeh naberie ďaleko väčšie grády a v ďalšom priebehu nebude núdza ani o menšie, či väčšie, prekvapenia. A tak je to vlastne s každým dielom. Rozhodne to nie je iba o epizodických prípadoch, na ich pozadí sa totiž priebežne odohrávajú aj ďalšie zaujímavé línie, či podzápletky. Celkovo vám hra dokáže navodiť pocit, akoby ste sledovali kvalitný anime seriál a to sa jednoznačne počíta.

Po stránke hrateľnosti ide o mix vizuálnej novely a adventúry, čo nemusí znieť vyložene atraktívne, no opak je pravdou. Sú tu síce pasáže, kde vlastne iba odklikávate text na vybraných pozadiach, no hoci je čítanie informácií mimoriadne dôležité, nejde o obyčajnú, iba o niečo interaktívnejšie ladenú, záležitosť. Samotná hra je každopádne rozdelená na vyšetrovacie a súdne pasáže. Zatiaľ čo v tých vyšetrovacích navštevujete dôležité lokality, získavate informácie z ľudí, skúmate okolie a hľadáte rôzne stopy, v súdnych sa snažíte za každú cenu obhájiť nevinu svojho klienta. A dá sa povedať, že nejde o nič jednoduché.

Každý súdny proces je vlastne koncipovaný do podoby súboja medzi obhajcom a žalobcom, pričom samotný sudca sa počas neho prikláňa k tomu, kto má v danej situácii navrch. Na lavici svedkov sa postupne strieda jeden svedok za druhým a vašou úlohou je dôkladne rozoberať ich tvrdenia a hľadať v nich rozpory, ktoré vám nahrávajú do kariet. Niekedy sa daná osoba vyložene preriekne a objavenie nezrovnalosti vám zaberie iba chvíľku, no inokedy na ňu musíte poriadne zatlačiť, aby prezradila viac a vy ste sa od toho mohli odraziť ďalej. No stále nemáte vyhrané, pretože aby ste naklonili misky váh na svoju stranu, vašu domnienku musíte podložiť správne zvoleným dôkazom. V opačnom prípade vám sudca strhne body, no a v prípade že vám ich strhne príliš veľa, dôjde mu trpezlivosť a celý proces ukončí s verdiktom, ktorý vám nebude príliš po chuti.

Hrateľnosť sa s pribúdajúcimi dielmi mení iba mierne. Neskôr môžete ako dôkazy predkladať aj profily jednotlivých charakterov a v rámci vyšetrovania sa zase budete stretávať s osobami, u ktorých budete musieť najskôr prelomiť takzvaný Psyche-Lock. No to je, ak nerátam bonusovú epizódu prvého dielu s trochu upravenými mechanikami, viac-menej všetko a svojim spôsobom je škoda, že samotný koncept nie je častejšie oživovaný výraznejšími novinkami. U súdnych procesov to pritom nijak zvlášť nevadí, pretože práve tam sa tvorcom neustále darí navodzovať pocit sviežosti – či už menšími obmenami pravidiel, alebo slovnými prestrelkami všetkých zúčastnených. Neustále napätie v nich dokáže navodzovať aj obstojný soundtrack. No vyšetrovacie pasáže sú oproti nim citeľne slabšie a miestami sa v nich dokáže dostaviť aj menší stereotyp.

To však vôbec nič nemení na tom, že hrateľnosť je ako celok skutočne zábavná a dobrému dojmu výrazne napomáha aj vysoká scenáristická kvalita. Pokiaľ pristúpite na pravidlá tamojšieho sveta, kde je jednou z najdôležitejších postáv duchovné médium a nie je v ňom núdza ani o rôzne ďalšie bizarné postavičky, dostanete mimoriadne vydarený mix právnickej drámy a detektívky, okorenenej typicky japonským humorom. V každom dieli je pritom vrah spočiatku jasný a ide len o to ako ho usvedčiť pomocou rozličných právnických kľučiek. No počnúc nevyhnutným tutoriálom začnú jednotlivé prípady naberať na komplexnosti a tie najlepšie z nich znesú vďaka kvalite svojich zvratov a vypointovaniu priame porovnanie s tvorbou kráľovnej detektívok, Agathou Christie. Väčšiu pochvalu už asi nemôžem udeliť. Celkovo sa dostanete v rámci trojice dielov k štrnástim rozličným prípadom a ich rozlúsknutie vám zaberie poriadnu porciu času. Z hľadiska pomeru cena/ dĺžka teda nie je čo vyčítať, hoci je pravdou, že vzhľadom k staršiemu veku mohol ísť Capcom cenovo aj o niečo nižšie.

Záverom vlastne zostáva zodpovedať už len jedinú, no mimoriadne dôležitú otázku, a to ako sa vydaril samotný port. No a v tomto smere nemám takmer žiadne výhrady, pretože je neustále cítiť, že tvorcovia si na ňom dali poriadne záležať. Hra beží absolútne bezproblémovo, nedočkáte sa žiadnych pádov, či mrzutí, ukladanie, či načítavanie uložených pozícii funguje bezchybne. Problémy sa netýkajú ani samotného ovládania, aj keď ako sa to vezme. To totiž nie je úplne ideálne a len prechody medzi jednotlivými obrazovkami sú zbytočne komplikované. To však nie je problém portu, ale samotnej hry a Capcom by musel robiť priame zásahy do jej konceptu. No ak by som mal niečo predsa len vytnúť, tak je to ovládanie vyšetrovacieho módu pomocou myši, kde po prepnutí doň musíte ručne uchopiť lupu a posúvať ju na konkrétne miesta. Niečo podobné pritom vôbec nebolo nutné – stačilo by ihneď zmeniť kurzor na lupu, ľavým tlačidlom skúmať a pravým z tohto módu odísť.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy je vydarenou kompiláciou, pozostávajúcou z trojice vydarených hier, ktoré už overil čas. Pokiaľ vás náhodou láka vyskúšať si, aké je to byť v koži právnika, nemáte prečo váhať. Ak patríte k tým, ktorým táto séria doposiaľ unikala, momentálne máte ideálnu príležitosť zistiť, prečo je tak populárna. Rozhodne sa nenechajte odradiť tým, že ide o japonskú záležitosť. Prípady Pheonixa Wrighta jednoznačne stoja za váš čas a na svoje si príde každý, jazykovo aspoň trochu zdatnejší, priaznivec kvalitných hier.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy - Bitka právnikov
Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy ponúka hráčom trojicu úspešných hier v jednom balení a to všetko je podporené mimoriadne kvalitným portom. Pokiaľ ste ich ešte nehrali, na čo ešte čakáte?
  • Jednotlivé prípady sú atraktívne vystavané a veľmi dobre napísané