Od vydania Legend of Grimrock sa v novozrodenom žánri dungeon crawler objavilo viacero titulov. Mnohé z nich, ako napríklad český The Keep, Brány Skeldalu: 7 mágů, či nedávne The Bard’s Tale IV: Barrows Deep a Underworld Ascendant sme aj zrecenzovali. Všetky tituly mali spoločnú jednu vec a to fakt, že aj napriek snahe nepriniesli do žánru nič nové. Na podobne kvalitný počin, ako bol naposledy Legend of Grimrock 2, sme tak museli trpezlivo čakať, no nakoniec sme sa dočkali v podobe titulu Operencia: The Stolen Sun.

Zatiaľ čo nedávne The Bard’s Tale IV: Barrows Deep, či Underworld Ascendant ťažili hlavne zo známych mien, ktoré mali svoje zlaté časy už dávno za sebou, Operencia: The Stolen Sun prichádza s čistým štítom. Obe spomínané hry to mali vďaka úspechom ich starých predchodcov ťažké a boli sklamaním aj pre mnohých fanúšikov starších dielov. Avšak najnovší prírastok do tohto zatuchnutého klasického žánru z dielne maďarského štúdia Zen Studios nie je zaťažený minulosťou a veľmi dobre využíva tento fakt. Tvorcovia postavili príbeh na neošúchanej a vo zvyšku sveta málo známej mytológii strednej Európy a na legendárnych menách maďarskej histórie, pričom hra stále zostáva hlavne klasickým krokovacím dungeon crawlerom, v ktorom naraz ovládate štyri postavy a zvádzate ťahové súboje s rozličnými nepriateľmi.

V žiadnom dungeone nemôže chýbať rozsiahly prieskum temných podzemí, či zákutí a v neposlednom rade riešenie početných hádaniek. Všetko ostatné je však už trochu vynovené a iné. V prvom rade musím spomenúť príbeh, ktorý je na rozdiel od klasických dungeonov dosť prepracovaný a zaujímavý. Ten sa začína prológom, kedy v úlohe legendárnej postavy Attilu porážate mocného trojhlavého draka. Áno, už v úvode hry máte tak vysoko vylevelovanú postavu, že dokážete zabiť mocného draka, ale samozrejme to tak nezostane nadlho. Takýmto novátorským spôsobom, teda na počiatočne veľmi silnej postave vás tvorcovia nechajú vyskúšať základné princípy súbojových mechaník, pohybu a celkového fungovania hry.

Po tom, čo tento krátky výcvikový prológ skončí, samotná hra začína naplno, avšak namiesto legendárneho hrdinu ste odrazu v koži bezvýznamnej postavy. Tu si môžete vybrať z troch rôznych povolaní, no máte umožnenú veľkú variabilitu pri jej neskoršom smerovaní. Rozsiahle možnosti máte aj pri nastavení náročnosti. Je totiž iba na vás, či vášmu hrdinovi sťažíte cestu permanentnou smrťou, obmedzeným počtom ukladania, alebo vypnutím auto mappingu, ako tomu bolo už v The Legend of Grimrock. Zámerom určite bolo vyhovieť nováčikom, ale aj veteránom tohto žánru, ktorí si poriadny dungeon bez ručného kreslenia mapy na papier nevedia predstaviť.

Samotný príbeh začína naplno únosom slnečného kráľa Napkiralyho. Krajina sa tak následne logicky ponorí do večnej tmy, ktorá však nie je, našťastie, absolútna, takže na depresívne kobky môžete zabudnúť. Práve naopak, prostredie hrá všetkými farbami vo všetkých kútoch tejto krajiny. Každá časť, ktorých je celkovo trinásť, vyzerá inak a každá má vlastný unikátny dizajn. Pridajte k tomu epický orchestrálny soundtrack a v tomto smere nemáte malému nezávislému štúdiu prakticky bez skúseností prakticky čo vytknúť.

Operencia výrazne stavia na príjemnom a rozprávkovom prostredí vytvorenom v Unreal Engine 4. Kým farebné prostredie je plne 3D, postavy v cut-scénach sú spracované v štýle ručne maľovaných ilustrácií. Hra tak svojou atmosférou pripomína napríklad taký Kings Bounty. Rozhodne to vyzerá dobre, technicky je to vyladené a keďže doteraz jedinými počinmi od tohto štúdia boli iba rôzne pinbally, či slabá realt-timeová stratégia CastleStorm, ide o príjemné prekvapenie.

Stále však ide o dungeon crawler, takže napriek modernému vizuálu obsahuje klasický gameplay. To konkrétne znamená štvorcovú mapu a taktický ťahový štýl súbojov. Samozrejmosťou sú RPG prvky, či už ide o rôzne špeciálne schopnosti postáv, alebo kúzla, ktoré môžete využívať počas bojov. Už spomínaných trinásť rôznorodých levelov, preplnených až päťdesiatkou rozličných typov nepriateľov, môžete prekonať v spolupráci so siedmimi hrateľnými postavami, pričom priamo v partii môžu byť okrem vášho avatara len tri ďalšie. Prvým spoločníkom na ceste bude urozprávaný a úprimný zlodej Jóska, s ktorým budete skúmať zvláštny potopený chrám a ktorý je zároveň akýmsi pisateľom denníka. Vďaka nemu sa dozviete mnoho o histórii tamojšieho sveta a prakticky už v úvode zistíte, že množstvo textu a početné rozhovory sú ďalším netradičným príspevkom do tohto tradične inak dosť mĺkveho žánru.

Všetky postavy síce majú predpísané vety a nenechávajú vám žiadnu možnosť zasahovať do dialógov, avšak sú tak dobre napísané, že na tom vôbec nezáleží. Príjemné je žartovanie medzi spoločníkmi počas odpočinku pri ohniskách, ktoré dopĺňajú vaše zdravie a energiu. Každý spoločník, ktorého stretnete, má nielen vlastnú osobnosť, ale vlastný zmysel pre humor. Napríklad zatiaľ čo spomínaný Joska je vždy bezstarostný, vďaka odhodlanej a vážnej Kele nebudete nikdy váhať vo svojom úsilí.

Boje sú také, aké majú byť v moderných hrách. To znamená, že napriek tomu, že sú založené na ťahových mechanikách, sú rýchle, plynulé a pútavé. Zahŕňajú zmes fyzických, pohybových a magických útokov. Kúzelné útoky využívajú systém účinkov založených na elementoch ako je mráz, blesk a oheň. V tomto smere sa vaša postava môže výrazne prikloniť do jednému štýlu, alebo aj zahrnúť všetky z nich, aby ste získali univerzálnosť na úkor špecializácie. Po bitkách, samozrejme, získavate skúsenosti a korisť. Pre každú úroveň máte tri body schopností, ktoré môžete následne rozdeliť do atribútov. Vyvážené je to veľmi dobre a každý posun v levelovaní je cítiť a má svoj význam. V neskorších častiach totiž začína dosť prudko stúpať náročnosť a musíte dosť premýšľať, akým smerom budete viesť vylepšenia.

Bezmyšlienkové použitie najsilnejších útokov a kúziel na začiatku totiž rýchlo spôsobí, že v závere súboja, ktorý vyzeral už ako vyhraný, vám dôjde dych, alebo kúzla a skončí potupnou porážkou. V dôsledku toho je dôležité hrať dosť inteligentne. To znamená, že v prípade, že ste zvládli mechaniky a dôkladne pochopil vlastnosti kúziel a iných abilít, môžete veľmi rýchlo zlikvidovať aj najsilnejších nepriateľov. V tomto smere mi to pripomína férovosť série Dark Souls, ktorá vám tiež nedá nič zadarmo, avšak pokiaľ sa do nej vžijete, nemáte žiadne väčšie problémy.

Operencia dopadla dobre predovšetkým preto, že napriek tomu, že pracuje len s bežnými RPG mechanikami, robí to sviežo a vlastným štýlom. Vyložené negatíva sa hľadajú ťažko, no v tomto smere stoja za bližšiu zmienku hádanky, ktoré sa spravidla neriešia environmentálnou manipuláciou, ale vyžadujú hľadanie kľúčov. Hádanky sú logicky čoraz ťažšie a takmer vždy intuitívne, avšak niektoré do tohto vzorca nezapadajú. Kým u voliteľných hádaniek, ktoré vás privedú k nepovinnému tajomstvu, či k legendárnemu predmetu je náročnosť pochopiteľná, u príbehových ma to občas zbytočne zdržovalo. Pri niektorých som strávil príliš dlhé minúty, len aby som našiel kľúče nelogicky porozhadzované po celej veľkej mape, pričom to nebolo dostatočne vysvetlené.

Napriek týmto občasným chvíľam, plných frustrácie je však všetko odpustené vďaka zvyšným vysoko pozitívnym aspektom, ktoré mi osobne spríjemňovali hranie. Dajte teda šancu tejto príjemne vyzerajúcej hre, rozprávajúcej úžasný príbeh, ktorý je plný nám blízkeho stredoeurópskeho folklóru, mytológie a histórie.

Operencia: The Stolen Sun - Svieži vánok do zatuchnutého dungeonu
Operencia: The Stolen Sun zaujme už na prvý pohľad nádherným vizuálom a po preniknutí do jej vyladených mechaník a unikátneho príbehu sa príjemný pocit iba prehlbuje. Nadhľad, vtipné žartovanie medzi postavami, svižné súboje už len umocňujú zábavný zážitok, takže ide o dungeon crawler, ktorý sa dá pokojne odporučiť aj fanúšikom iných žánrov.
  • Príjemná rozprávková atmosféra
  • Vyladené herné mechaniky
  • Zaujímavé postavy a herné lore