Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Hra od českého štúdia Cinemax s názvom The Keep vyšla pôvodne už pred troma rokmi, konkrétne 18. septembra 2014, avšak iba na platforme Nintendo 3DS. Už vtedy ponúkla tradičnú hrateľnosť starých dungeon crawlerov, teda preliezanie zatuchnutých kobiek, ale osvieženú o inovatívny systém boja a mágie. Tento systém navyše dobre využíval oba displeje handheldu. Teraz sa konečne vývojári rozhodli portovať svoj výtvor aj na platformu PC, kde tento žáner zažíva menšiu renesanciu u nezávislých vývojárov. Len v nedávnej dobre vyšlo na Steame viacero zástupcov tohto žánru, takže ako  v tejto konkurencii obstál The Keep?

Recenzovaná verzia: PC

Hneď na začiatku treba upozorniť, že The Keep je len jednohubka  a nie klasický výpravný dungeon crawler, kde by na hráča čakali desiatky náročných hodín hrania. Klasický je však príbeh, ktorý je tradične jednoduchý. Vo svojej veži sídli zlý černokňažník, ktorý experimentuje s kryštálovou mágiou, nemŕtvymi a navyše unáša deti. Vašou úlohou je prebiť sa cez deväť podlaží, aby ste  v poslednom desiatom, našli práve tohto zlého černokňažníka Watrisa a zvrhli ho z piedestálu moci. Áno, väčšie klišé len ťažko vymyslieť, ale v tomto žánri bol príbeh vždy na poslednom mieste. Hlavnou náplňou týchto hier boli vždy boje s nepriateľmi, hľadanie zamaskovaných  tlačidiel, objavovanie tajných priestorov,  alebo riešenia hádaniek. A od týchto základných žánrových pravidiel sa The Keep neodchýlil ani o kúsok.

Tento žáner nebol nikdy o komplikovaných príbehoch, silných vzťahoch s postavami a už vôbec sa nepúšťal do riešení filozofických otázok. Niekomu táto príbehová jednoduchosť vyhovuje, niekomu nie. Dungeony väčšinou praktizovali jednoduchú, čistú hráčsku formu: Začnite v prvom podlaží, dôjdite do posledného  a použite pri tom všetko, čo nájdete po ceste. Síce existujú aj klasické dungeony s otvoreným svetom, ktoré sú veľmi rozsiahle, ako napríklad Wizardry VII, ale v žánri ich nie je veľa.  Samozrejme, viacero hier sa vždy snažilo aspoň v niečom odlíšiť od svojich žánrových kolegov a The Keep nie je výnimkou. V tomto žánri dominuje hlavne hra za viacero postáv, takže preliezanie dungeonov takmer vždy absolvuje celá partička dobrodruhov. V The Keep je však hlavný hrdina osamelý. Zato má však k dispozícii veľa možností pri likvidácii nepriateľov.

A bol to práve inovatívny systém boja a používania mágie, ktorý bol recenzentmi chválený v 3DS verzii. Súboje, ktoré prebiehajú  v reálnom čase, sa vraj na dotykovom displeji ovládali veľmi intuitívne. Hráč jednoducho svojim prstom, alebo dotykovým perom potiahol akýmkoľvek smerom a sek mečom verne kopíroval tento ťah. Protivníkom sa tak dali zasadzovať rôzne údery z rôznych uhlov. Tento systém síce nie je nijak zvlášť výnimočný, ale keď si hráč vyskúšal, ktorý úder platí na akého protivníka, hra sa vraj stala veľmi zábavnou. Handheldovú verziu som nehral, ale verím, že tam to mohlo fungovať skutočne skvele. Hlavným problémom pri konverzii do PC verzie teda bol zrejme fakt, že vyšiel primárne na úplne inú platformu. Konverziou do tradičného ovládania myšou musela hra pochopiteľne stratiť značnú časť svojej unikátnosti. Avšak musím jedným dychom dodať, že mne sa tento systém páčil a ponúkal isté výhody.

Vývoj postavy je obmedzený na dva základné atribúty: boj chladnými zbraňami  a runová mágia. Keď hráč používa chladné zbrane, automaticky sa mu zvyšuje bojová schopnosť a keď mágiu, silnejú mu kúzla. Jasné, jednoduché a hlavne logické. Súboje sú navyše dynamické a v kombinácii s mágiou sa dá rôzne zaujímavo taktizovať. Počas boja môžete takticky ustupovať, nečakane zaútočiť zboku, alebo lákať nepriateľov do pascí. Mechanika boja je zábavná aj vďaka ukazovateľovi výdrže, ktorá sa rýchlo vyčerpáva. Výdrž je veľmi dôležitá a musí sa ňu neustále dávať pozor. Bezmyšlienkovým šermovaním sa dá vyčerpať behom pár sekúnd a aj ten najsilnejší bojovník zostane odrazu bezmocný. Príjemne to zvyšuje náročnosť a taktickosť boja. Pre mňa boli prekvapením nemŕtvi kúzelníci v posledných podlažiach, ktorí tesne pred svojou smrťou stačili vykúzliť silné kúzlo a  tak som často zahynul zároveň s nimi…

Systém mágie si zaslúži samostatnú pochvalu. Každé kúzlo je tvorené kombináciou dvoch až piatych rún. V špeciálnom GUI okienku sa dajú runy do políčok naukladať podľa nachádzaných zvitkov tak, aby sa ich kombináciou vytvorili rôzne kúzla. Systém je to rozhodne dobrý, pretože sa tak stáva kúzlenie zároveň aj samostatnou zábavnou minihrou.

Vizuálna kvalita hry je však bohužiaľ len priemerná. Monotónne prostredie rozsiahlych baní, či iných podzemí iste neoplýva detailnosťou, rovnako ako modely nepriateľov. Všetko je prispôsobené hlavne funkčnosti a strohý vizuál je už typický pre tento žáner. Problémom je však bolo to, že pôvodne boli všetky ikony na obrazovke obrovské, čo bol iste najvýraznejší pozostatok handheldového pôvodu. Vývojári našťastie nakoniec reagovali na túto výtku na Steam fórach  a tak pomerne skoro vyšiel patch, ktorý umožnil prispôsobiť si veľkosť GUI okien podľa svojho gusta.

The Keep je nenáročný, svižný dungeon crawler, ktorý sa dá odporučiť aj casual hráčom. Dohral som ho za 8 hodín a na väčší zásek som nenarazil. Avšak pokiaľ so žánrom nemáte žiadne skúsenosti, ľahko vás môže vás odradiť typické blúdenie a zúfalé hľadanie toho tak pekelne skrytého tlačidla, ktoré ste už dávno minuli…

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

The Keep - Výprava do podzemných kobiek
The Keep rozhodne obstál v silnej konkurencii novej vlny nezávislých dungeon crawlerov, ktorých vyšlo nedávnej dobe viac než dosť. Ponúka klasickú, oldschoolovú hrateľnosť, nehrá sa na niečo, čo nie je a dokáže uspokojiť hráča bažiaceho po tomto typu zážitku.
Pozitíva
  • Systém boja a mágie
  • Jednoduchá a svižná hratelnosť
Negatíva
  • Klišoidný príbeh
  • Do žánru neprináša nič nové
75%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (1 Hlas)
68%

Komentuj!

komentárov