Do taktických a stealth akcií sa nikdy nepúšťalo príliš mnoho vývojárskych štúdií. Jedným z dôvodov je fakt, že fanúšikovská základňa tohto typu hier nie je až tak veľká a vytvoriť kvalitný stealth počin s prvkami taktickej akcie nie je jednoduché. Left Alive ma svojho času zaujalo svojimi prezentáciami a dôveru vzbudzoval i fakt, že za ním stojí známe štúdio Square Enix. Ako nakoniec dopadol tento atraktívny spin-off série Front Mission?

Front Mission začal rozprávať svoj príbeh kedysi dávno, ešte v roku 1995 na konzolách Super Nintendo Entertainment System (SNES). Nakoľko je toto univerzum pomerne rozsiahle, mali by sme si hneď na začiatku povedať, že hlavné diely série spadajú do RPG žánru s taktickými ťahovými súbojmi. V tomto žánri sa im zakaždým pomerne darilo, nakoľko sa jednalo o pomerne originálny koncept, ktorý využíval skôr strategické myslenie hráčov, než rýchle a frenetické strieľanie. Samotní tvorcovia začali neskôr obohacovať toto univerzum o nové spin-off projekty, kam môžeme zaradiť i kooperačný experiment s názvom Online. Ten sa však netešil dlhému životnému cyklu, nakoľko servery boli uzavreté už tri roky po vydaní hry. Ďalej stojí za zmienku i Front Mission Evolved, ktorý hráčom pre zmenu ponúkol arkádovú deštrukčnú akciu v útrobách robotov známych ako wanzer, pričom títo mechanickí obri sú akýmsi spojovníkom celého univerza. No a najnovšie tu máme Left Alive, ktorý sa opäť snaží pristúpiť k zabehnutej značke z úplne iného uhla.

Mrazivý konflikt 22. storočia

Hlavná príbehová premisa nie je vôbec zložitá, no obsahuje hneď niekoľko rôznych vrstiev a pohľadov, ktorými na ňu môžete nahliadať. Celý dej sa odohráva v dvadsiatom druhom storočí, no centrom hrôzostrašných udalostí je zapadnuté mestečko Novo Slava. Práve naň začnú z neznámych príčin útočiť vojenské jednotky susednej krajiny Garmoniya, pričom vy sa následne ocitáte v koži troch preživších, ktorí separátne bojujú nielen o svoj drahocenný život, ale aj o život ďalších opustených občanov. Už len z popisu znie táto látka atraktívne a nejeden hráč by sa nazdával, že sa dočkáme množstva emotívnych momentov, no to je pravda len spolovice. Tie heroické a emotívne pasáže síce vyčnievajú oproti zvyšku, no inak sa po celý čas nedokážete zbaviť pocitu, že z tohto konceptu sa dalo vyťažiť oveľa viac.

Scenáristi vám každopádne umožňujú spoznať tri pomerne odlišné postavy, ktorých pokusy o prežitie v tejto vojnovej džungli čiastočne súvisia. Každý z troch dostupných charakterov má svoje vlastné ciele, pohnútky a občas je rozhodne zaujímavé spoznávať ich. Istým spôsobom je vám naskytnutá možnosť budovať ich charakter formou niekoľkých rozhodnutí, ktoré majú v podstate i dopad na rozuzlenie deja. Práve tieto momenty sa naozaj vydarili a osobne ma potešilo i zbieranie dokumentov, ktoré sú roztrieštené naprieč jednotlivými mapami. Tie vám nielenže poodhaľujú vnútorný svet hlavných i vedľajších postáv, no prostredníctvom nich sú rozprávané aj niektoré dôležité dejové udalosti. V prípade, že sa rozhodnete čítať tieto dokumenty, vám bude umožnené pochopiť všetky súvislosti a vyskladať si tak kompletné dejové pozadie, ktoré je azda tým najlepším, čo Left Alive ponúka.

Vývojárski veteráni absolútne zlyhali

Tvorcovia Left Alive založili propagáciu hry na veľmi známych a atraktívnych menách. Len o dizajn charakterov sa postaral Yoji Shinkawa, ktorý pracuje pre Kojima Productions a identickú funkciu zastával i v sérii Metal Gear Solid. Máme tu však aj Toshifumiho Nabeshimu, ktorý sa stal vedúcim celého projektu a v minulosti pracoval na množstve produktov so značkou Armored Core. Angažmán takých veteránov rozhodne nenaznačoval tomu, že by sa malo niečo výraznejšie pokaziť a veľmi rýchlo mi prestala prekážať i určitá podobnosť so žánrovým kráľom, ktorý sa ešte veľmi dlho nedočká žiadnej relevantnej konkurencie. Moje pozitívne myslenie však veľmi rýchlo narušila krutá realita.

Rozpitvávať do detailov hrateľnosť stealth akcií asi nemá veľký zmysel, nakoľko je to vždy o tom istom – o pravidelnom zakrádaní a občasnej akcii. Toto sa v zásade nikdy nemení, akurát sa obmieňa pomer tichého postupu a klasickej akcie. Miesto toho sa skúsim zamerať na neduhy, ktorými Left Alive trpí a nie je ich práve málo. A čo je horšie, ide o vcelku zásadné nedostatky, ktoré ho tiahnu až niekde k žánrovému dnu. Nie je to pritom o tom, že by hru za každú cenu prirovnával k súčasným žánrovým legendám, nakoľko tento spin-off výrazne zaostáva i za podstatne staršími ikonickými značkami.

Začal by som tou menej zásadnou časťou, teda so strieľaním, ktoré pôsobí prinajlepšom priemerne. Pocit zo streľby je neuspokojivý, mierenie až príliš nepresné a kvôli nepríliš inteligentným protivníkom je naozaj ťažké rozumne taktizovať v súbojoch. Ich stratégia totiž pozostáva výhradne z prízemného pobehovania všade navôkol, hádzania granátov, lenže ich muška je paradoxne až mrazivo presná, čiže nebudú mať žiaden problém zasiahnuť vás z niekoľkých desiatok metrov. Férové počínanie od nich rozhodne neočakávajte, keďže tvorcovia sa z neznámych dôvodov rozhodli pre zakomponovanie bullet sponge protivníkov, ktorí bez problémov ustoja aj päť priamych zásahov do hlavy. Niekedy vám dokonca nepomôžu ani dva granáty alebo zápalná fľaša.

Na tomto mieste by som chcel ešte podotknúť, že ani hra za wanzer robotov nie je nijak zvlášť výnimočná a ich krkolomnosť a nefluidnosť vás bude prakticky neustále frustrovať. Asi nemusím príliš zdôrazňovať, že niečo podobné vás dokáže poriadne vytrhávať z atmosféry. Tá je pritom budovaná viac než šikovne a to i veľmi kvalitným ozvučením. Áno, ozvučenie sa skutočne vydarilo – v pozadí neustále počujete hukot sirén, výstrely, kriky nevinných zomierajúcich a celé to pripomína vojnový chaos, ako sa patrí. Práve zvuková stránka vás dokáže patrične vtiahnuť, avšak akonáhle sa začnete venovať hrateľnosti, všetka tá ilúzia skutočnej vojny je razom preč.

Určite vám je jasné, že k priamym konfrontáciám nedochádza až tak často, avšak aj systematická eliminácia je tu značne obmedzená práve kvôli nevhodnému typu protivníkov. Absencia klasických stealth zbraní je čírym nezmyslom, ktorý autorom nemôžem odpustiť. Chladné zbrane dokážu skoliť protivníka na tri rany, čo je vo výraznom rozpore s neefektivitou klasickej munície. Takýto typ zbraní sa pritom zvykne kaziť a na rozsiahlych mapách je pomerne ťažké nájsť v rýchlosti náhradu. Crafting je síce jednoduchý a svojim spôsobom odmeňujúci, no spomínaný problém neustále pretrváva a ani tie najsilnejšie ručne vyrobené predmety nemusia skoliť nepriateľského vojaka. No a tým pádom sa v podstate stráca ich účinnosť a zmysel.

Nepriateľské jednotky sa celkovo pohybujú až príliš schematicky a ak náhodou nestoja na mieste, premávajú sa po iba veľmi krátkych úsekoch. Rovnako ako vaša streľba, tak aj pohyb je značne pomalý, pričom funkcia prilepenia sa na zem tu vyložene absentuje. A to je minimálne z môjho pohľadu v taktickej vojnovej akcii vcelku zásadný nedostatok. Hraniu rozhodne nepomáha ani chvíľami vcelku zmätene pôsobiaca kamera. Aby som to každopádne zosumarizoval, hlavný problém spočíva v tom, že Left Alive sa nehrá dobre ani jedným z oboch popísaných prístupov. Celkový zážitok jednoznačne trpí, či už vinou zastaralých mechaník, neintuitívneho pohybu, trestuhodnej umelej inteligencie, no i neférového prístupu k samotným hráčom.

Záchrana vinných i nevinných vo vizuálne nepodmanivom svete

Keďže sa celé mestečko sa ocitlo pod útokom takpovediac z ničoho nič, je pomerne logické, že v ňom nájdete i pôvodných obyvateľov, ktorí sa v ňom ukrývajú so strachom v očiach. Práve oni vstupujú do hry ako akási vedľajšia aktivita, kde sa môžete rozhodnúť, či ich zachrániť alebo nie. Nezriedka máte vo svojich rukách osud zločinca a je len na vás, či tento kriminálnik prežije túto vojnu. Ku každej postave tvorcovia vytvorili aj jednoduchšiu zápletku, čo tvorcom rozhodne slúži k dobru. No to je tak celé a nič iné tu nenájdete. Pochváliť nemôžem ani vizuálnu stránku, ktorá pôsobí nereprezentatívne, nakoľko sa neustále stretávate s evidentným načítavaním textúr, spravidla trvajúcim aj desať, prípadne pätnásť sekúnd. No aj odhliadnuc od tohto faktu pôsobia jednotlivé mapy pôsobia akosi rozmazane a neostro a na nejaké kvalitnejšie detaily môžete rovno zabudnúť. A to sa, bohužiaľ, týka aj samotných animácií.

Zhodnotiť Left Alive je naozaj ťažké. Ide o projekt, ktorý sa ocitol v rukách skúsených a talentovaných herných tvorcov, no väčšinu času pôsobí ako premárnený koncept, z ktorého neustále sršia rôzne a nielen technické nedostatky. Celkovo na mňa pri hraní pôsobil, akoby do neho tvorcovia neinvestovali príliš veľké množstvo finančných prostriedkov, alebo akoby jeho vývoj začal pred viac než dekádou. Nie som si úplne istý, kde presne sa stala chyba, no jedna vec je istá. Left Alive je až neuveriteľne zastaralo pôsobiaci projekt, ktorý by zjavne chcel vzdávať hold legendám žánru, no miesto toho skôr robí stealth akciám zlé meno.

Left Alive - Úpadok stealth žánru
Left Alive je jeden z tých titulov, pri ktorých máte pocit, že daný žáner zažíva dekadenciu. Čokoľvek sa snažili tvorcovia vytvoriť, je len slabým pokusom o zabodovanie v rámci taktických stealth akcií a tento spin-off série Front Mission zaujme iba málokoho.
  • Zaujímavý a originálny koncept
  • Zvuková stránka, ktorá plnohodnotne imituje chaos konfliktu
  • Zastaralý prístup k žánru, vizuálne nepôsobivé