Register

A password will be e-mailed to you.

Práve prebiehajúca herná jeseň nám okrem zástupu veľkých AAA titulov priniesla i jednu menšiu indie záležitosť, ktorá spadá do populárneho a v istom zmysle reinkarnovaného roguelike žánru. Počin s názvom Crown Trick je svojskou variáciou na dobre známy koncept, v ktorom prechádzate jednotlivými kobkami a zápasíte s mocnými bossmi. No stačí to? Dokáže “iba” kvalitná žánrovka sprostredkovať pútavý zážitok, prípadne funkčnému receptu chýba pomyselné korenie v podobe markantných inovácií.

Recenzovaná verzia: PC

Hoci nie vždy je niečo podobné nutné, v tomto prípade si neodpustím stručnejšie historické okienko. Žáner roguelike je tu totiž už dlhé roky, keďže sa jeho začiatky datujú späť do minulého storočia. Za absolútny počiatok zmieneného typu hier sa považuje príhodne nazvaný projekt Rogue, v ktorom, ako inak, chodíte procedurálne generovanými kobkami, porážate nepriateľov v ťahových stretoch, zbierate poklady, no a smrť je permanentná. Setting spadá do takzvaného high fantasy, čo je tiež pomerne dôležité zmieniť, keďže ide o jednu z kľúčových podmienok. Rogue svojou existenciou položil základy pre celý jeden žáner, nakoľko sa stal tak populárnym, že mnohí nadšenci a zanietení hráči vytvárali vlastné “kópie” a variácie. Za zmienku nepochybne stoja počiny Moria alebo Hack, fungujúce na rovnakých dizajnových pilieroch ako Rogue.

Ubehlo štyridsať rokov a vyšlo približne niekoľko stoviek hier, ktoré ohýbali, prípadne zostávali striktne verné konceptu, ktorý nastavili vymenované tituly. Samozrejme, audiovizuálna stránka sa výrazne posunula, súboje sa stali dynamickejšími a efektnejšími, avšak jadro je i po rokoch bezmenné. Dostali sa prvky roguelike titulov i do ďalších žánrov? Určite áno, avšak Crown Trick nie je jednou z tých hier, ktoré by si iba vypožičiavali funkciu permanentnej smrti, respektíve úmrtia bez možnosti návratu. Novinka od štúdia NEXT, ktorá vyšla pod taktovkou Team 17 (áno, autorov vybuchujúcich a strieľajúcich virtuálnych červíkov) sa chce primárne zavďačiť archaickému žánru a to prostredníctvom relatívne archaického titulu. Stretne sa však táto snaha a úsilie so spokojnosťou koncového používateľa? Dámy a páni, vitajte v pokrútenom svete snov a odstrašujúcich nočných môr.

Prebudenie

Autori sa nezaoberajú prílišným vysvetľovaním a takmer ihneď ste vhodení do akcie a to formou interaktívneho tutorial levelu, ktorý vás zoznámi so základnými mechanikami ako súboj, pohyby, teleportovanie a tak podobne. Každopádne, hlavnou hrdinkou svojského príbehu je dievčina menom Elle, o ktorej spočiatku neviete zhola nič, a jej magická koruna. Tá ju sprevádza naprieč nebezpečným svetom nočných môr, kde sa spoločne snažia poraziť temného nepriateľa menom Vlad. No či sa im to podarí, je otázne.

Mohlo by sa zdať, že príbeh, respektíve lore bude pútavý, avšak opak je pravdou. Samotný základ je funkčne vystavaný, keďže narazíte na niekoľko postáv a sem-tam poodhalíte oponu minulosti. Neskôr si však začnete uvedomovať, že je toho až príliš málo. Pozadie a charakterový vývoj sú riedke a pri prítomnom dávkovaní dokonca nadmieru nezaujímavé, čo je škoda, nakoľko atraktívna audiovizuálna stránka by si zaslúžila minimálne obdobne pútavý lore, ktorý by hráči s nadšením analyzovali. Bohužiaľ, forma tentokrát víťazí nad obsahom a síce je možné, že vývojári postupom času rozšíria príbehové zázemie, v terajšom stave je naratívna línia iba nutnosťou, ktorá neuspokojí.

V poslednej chvíli

Vzhľadom na historické okienko v úvode textu si viete pomerne živo predstaviť gro hrateľnosti. Spoločne s Elle a jej magickou zlatou korunkou cestujete naprieč poschodiami, ktoré sú rozdelené do miestností. V každej miestnosti vás spravidla čaká buď poklad (s ktorým sa príležitostne spájajú jednoduchšie aktivity, no tie si preberieme neskôr) alebo zástup oponentov, či rovno mini-boss zvaný Familiar. Nakoľko sú všetky prítomné dungeony rozčlenené na políčka, čas sa hýbe iba v prípade, že učiníte krok. To znamená, že nepriatelia sa dostávajú k ťahu až v momente, kedy prekonáte jedno štvorcové pole, prípadne zaútočíte alebo využijete magickú schopnosť, ktoré vám prepožičiavajú vyššie zmienení bossovia.

Samozrejme, tento koncept sa dá mnohými abilitami “ohnúť”. Napríklad máte k dispozícii teleport, ktorý vás premiestni na ľubovoľné miesto (v rámci dosahu konkrétnej schopnosti) bez toho, aby protivníci mali nárok na ťah. K tomu si ešte môžete prirátať zástup predmetov a schopností, ktoré vychádzajú z náhodne rozmiestnených relikvií, či možnosť zlomiť akéhokoľvek nepriateľa. Každý má totiž určitý počet brnení, ktoré ak prelomíte útokmi, vyradíte dané monštrum na určitý čas z hry. Samotný koncept funguje a to i napriek tomu, že do výraznej miery vychádza z klasík žánru. No vývojári z NEXT Studios k nemu pristúpili moderne a hlavne z neho učinili relatívnu dynamickú záležitosť. Ťahy prebiehajú rýchlo, pohyby sú svižné, avšak náramne efektné a na obrovské strety sa veľmi dobre pozerá, pričom pompéznosti na obrazovke sekunduje solídny hudobný podklad.

Autorom sa, žiaľ, nepodarilo vyhnúť ani menším problémom. Celkovo na vás čakajú iba štyri tematické úrovne, kde sa každá skladá z jedného tradičného poschodia a jedného poschodia s finálnym bossom. Jedná sa o žalostne malý počet levelov, ktoré navyše musíte opakovať niekoľkokrát, ak chcete získať všetky achievementy a hlavne úplný koniec príbehu. Familiar beštie sa síce obmieňajú a to isté môžeme povedať o záverečných nepriateľoch, no variácií nie je ani zďaleka dostatok. Tvorcovia sa primárne spoliehali na elementy náhodne generovaných zbraní a protivníkov, avšak štruktúra virtuálnych bludísk zostáva identická, takže čoskoro dochádza k neželanému stereotypu.

Druhou závažnou výhradou je fakt, že váš úspech závisí do veľkej miery na šťastí. Ako som už spomínal, zbrane a vybavenie je náhodné generované, no a v prípade, že sa nedostanete k dobrému lootu, na samotný koniec sa neprebojujete. Tento problém je ešte väčšmi evidentný v neskorších fázach, kedy do hrania vstupujú ďalšie premenné, ktoré sa vás snažia znevýhodniť. Balans je pri Crown Tricku problémom, keďže niekedy sa bezproblémovo prebijete všetkými štyrmi úrovňami a zvíťazíte, no inokedy sa na vás šťastena neusmeje, no a následne nezostáva nič iné ako reštartovať celý prechod.

Zákutia snových labyrintov

Nie každá miestnosť je iba obrovským nebezpečenstvom, v ktorom číhajú kreatúry z najhorších obáv dospelých i detí. Občas narazíte na čarovné monolity, ktoré vás prenesú do rôznych miest a dôb, pričom v rámci nich ste postavení pred konkrétne rozhodnutie. Ide iba o textovú minihru, ktorá je sprevádza tematickým obrázkom pre lepšiu ilustráciu. Zariskujete a získate odmenu alebo sa radšej vopred vzdáte? Občas nad rozhodnutím úpenlivo rozmýšľate, nakoľko nepôsobí jednoducho. Obzvlášť, keď voľba ovplyvňuje život maličkej Elle, prípadne jej útočné schopnosti.

Okrem toho narazíte na automaty s lákavými odmenami, avšak nemali by ste zabúdať na možnosť úplnej prehry. Tá ale zasa až tak nebolí, nakoľko zlaté mince padajúce z oponentov nemajú iné využitie. Teda až na obchodníka, ktorý sa objavuje po ukončení každého levelu, no ak sa vám pošťastí a získate kvalitnú zbraň i predmety, stráca jeho prítomnosť relevanciu i zmysel. Osobne som ho takmer vôbec nevyužíval a jeho predajné predmety boli pre mňa zbytočnými. Radšej som riskoval na automate, ktorá ma nezriedka štedro odmenil.

Neprebudená

NEXT Studios zostáva verné téme, takže vstup do kobiek predznamenáva spánok. V hlavnej centrále sa usadíte do honosného kresla, vaša myseľ sa pomaly ponorí do ríše snov, kde už zvádzate súboje s všakovakými protivníkmi. Ak sa vám náhodou nepodarí pokoriť všetky levely počas tohto prechodu, zobudíte sa v identickej miestnosti, avšak s dostupnými bodmi vylepšenia. V prípade úspešného pokusu na vás čaká slastné prebudenie a pokračovanie dejovej línie… a samozrejme, že ešte väčšie množstvo vylepšení.

Hlavný hub slúži ako miestnosť, v ktorej sa postupne objavuje niekoľko postáv. Tie máte možnosť zachrániť v jednotlivých kobkách a oni následne slúžia ako obchodníci. Každý z charakterov vylepšuje určitú triedu schopností. Kováč sa postará o silnejšie a smrtonosnejšie zbrane, bankár pre zmenu o početnejšie finančné odmeny. Vďaka tomu, že schopnosti sú adekvátne cenovo ohodnotené, jeden prechod vám spravidla zaistí niekoľko vylepšení, ktoré uľahčia ten ďalší. Implementovanie podobnej mechaniky zvádza boj so stereotypom, ktorý predstavuje absencia väčšieho počtu úrovní. Zo zrejmých dôvodov ho neodstraňuje úplne, no minimálne markantne ovplyvňuje výzvu, takže sa nemusíte obávať, že by ste desiatky hodín len opakovali identické levely bez očividného zlepšenia.

Z funkčného hľadiska možno prítomnosť vedľajších postavičiek chápať, ale z príbehového zasa raz doplácajú na nezaujímavosť a zlé dávkovanie. Ich pozadie je všedné a vzhľadom k tomu, že postavy takmer vôbec nepoznáte, nemáte absolútne žiadnu snahu spoznať dejové cestičky, ktorými prešli. Je to škoda, nakoľko napríklad v Souls hrách niečo podobné funguje výborne, no očakávať kvalitu Miyazakiho kreatívneho pera v menšom projekte je na druhej strane značne neférové. I tak som dúfal, že ma postupom času postavy zaujmú, avšak nestalo sa tak.

Dovidenia v snoch

Crown Trick som počas jeho cesty k úspešnému vydaniu nesledoval a v podstate bolo jeho hranie iba zhodou okolností. Napriek tomu ma táto milá rougelike záležitosť prekvapila a potešila. Je to žánrový hit, ktorý si musíte za každú cenu zahrať? To s najväčšou pravdepodobnosťou nie, avšak ak sa do snami opradeného príbehu maličkej Elle pustíte, neoľutujete. Obsahovo je novinka z produkcie Team 17 riedka (aj keď vývojári z NEXT pridávajú nové obťažnosti, achievementy a výzvy), no i napriek tomu z nej vyťažíte 20 a viac herných hodín, čo je pri prítomnej cenovke fantastický pomer.

Súčasne titul baví svojím súbojovým systémom, ktorý dáva priestor taktizovaniu a príležitostne šikovne pracuje s nastoleným konceptom (šachovnica v záverečnom bossovi). Ľahko sa naučíte jeho pravidlá a postupy, ktoré trénovaním vypilujete k absolútnej dokonalosti. Menším bonusom je krásna audiovizuálna stránka, ktorá síce je stavením na istotu, no výborne funguje a podporuje rozprávkovosť diania a fantastickosť snových svetov. Akurát je možno trochu škoda, že tvorcovia ešte väčšmi nevyužili obrovský potenciál, ktorý abstraktnosť ľudských snov ponúka. V prípade, že by popustili uzdu fantázii, viem si predstaviť hneď niekoľko nevídaných “gamechanger” prvkov, ktoré by z roguelike novinky urobili skutočne unikátnu záležitosť. Preto nehľadajte niečo revolučné alebo vyložene objavné, keďže tým Crown Trick rozhodne nie je. Opätovne si však budem stáť za tým, že kvalitné žánrové projekty sú vždy potrebné a tým tento počin nepochybne je, nakoľko dodáva zábavný zážitok v rámci funkčného herného celku.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

T17Logo_25thAnniversary

Crown Trick - Podmanivé roguelike cestovanie naprieč snami
Crown Trick je solídnym roguelike projektom, ktorý nerobí hanbu početným predchodcom, no trochu dopláca na obsahovú riedkosť, znemožňujúcu mu o niečo viac vyniknúť v záplave ďalších žánrových adeptov.
Pozitíva
  • Záujímavý a fungujúci súbojový systém
  • Stimulujúci loot a vylepšenia
  • Audiovizuálne stvárnenie
Negatíva
  • V zásade len štyri levely
  • Príliš pomaly sa odkrývajúci lore
  • Po čase výrazne stereoptyné
75%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!