Kombinovanie herných elementov mi prišlo vždy veľmi zaujímavé. Prečo by mal titul disponovať len jedným, keď môže ponúknuť oveľa viac? To je otázka, ktorú si asi položili tvorcovia z BKOM Studios, keď dávali dokopy Sunday Gold. A musím uznať, že to bol jeden z najväčších ťahúňov tejto hry. Snaha skombinovať point-click adventúru s RPG postavenom na ťahových súbojoch? Bol som viac než zvedavý, ako to dopadne, no napriek tomu, že sa rozhodne nedostavilo sklamanie, niektoré aspekty mohli byť predsa len trochu dotiahnutejšie.

Sunday Gold nás posúva do dystopickej budúcnosti, ktorá mi atmosférou najviac asi pripomínala Deus Ex: Human Revolution. Ide o ďalekú budúcnosť, kde sú okolo nás vidieť moderné technológie, no neznamená to nutne, že sme všetci obklopení obrovským bohatstvom. Bohužiaľ, kým z niektorých sa stali ohromní miliardári, iní sa musia snažiť, aby ušetrili aspoň 200 dolárov pre narodeninový darček svojho syna. Doba bude asi vždy zlá. Postupne sa tak zoznámime s našimi ústrednými hrdinami príbehu – kriminálnikom Frankom, jeho tvrdou “parťáčkou” Sally a na záver tím ešte doplní aj “ajťák” Gavin.

V krátkom prológu si najprv pozrieme malú videoukážku z nevydarenej lúpeže spred dvoch rokov. Odtiaľ sa následne presunieme k baru Jolly Hangman, z ktorého bol náš hrdina Frank práve vyhodený na ulicu. Vašou prvou úlohou je tak dostať sa znova dnu a stretnúť sa so Sally. Hra nám týmto spôsobom v krátkosti vysvetlí jednotlivé herné mechaniky – skúmanie predmetov, ich zbieranie, využívanie a ihneď potom sa dostaneme do nášho prvého súboja. Osobne si myslím, že na pochopenie základných princípov je to úplne postačujúce. Následne sa stretneme so Sally a Gavinom, ktorí majú pre Franka ponuku aká sa neodmieta. Konkrétne ide jednu lúpežnú akciu, ktorá im vynesie obrovský balík peňazí. Tá je namierená proti najbohatšiemu podnikateľovi Kennymu Hoganovi. Frank sa síce krátko zdráha, no nakoniec sa rozhodne ísť do akcie a tým sa začína prvá kapitola.

Nebudem už príbeh hlbšie rozoberať, no pár vecí si je vhodné doplniť. Rozčlenený je do troch kapitol, pričom v každej z nich sa dostaneme do trošku inej lokality. Začneme v mrakodrape Hogan Industries, v druhej kapitole sa presunieme do jedného z Hoganových skladoch a finále sa odohrá priamo vo vile Kennyho Hogana. Toto členenie však prináša aj prvý problém, ktorý som počas hrania pociťoval. Rozdelenie príbehu na tri kapitoly mi totiž príde celkom málo, pretože nemáte úplne čas sa do všetkého ponoriť. Keď som si uvedomil, že v tretej kapitole som sa dostal už na úplný koniec, nemal som ani zďaleka pocit, že by som sa dočkal všetkého, čo titul mohol priniesť. Najmä keď sú tu ešte aj príbehové línie, ktoré neboli úplne dopracované. Súčasne som však spokojný, že každá kapitola sa odohráva v inej lokalite, a že sa v nich aj zdržíme počas celej doby. V tomto smere je to celkom sústredené a to vždy poteší.

Čo sa týka hrateľnosti, titul kombinuje, ako som už spomínal vyššie, prvky point-click adventúry s ťahovými súbojmi RPG hier. S čistým svedomím môžem napísať, že oba elementy sú tu zapracované solídne a fungujú. V rámci point-click dobrodružstva sa tu dokonca nachádza aj niekoľko zaujímavých tajomstiev, ktoré budete mať možnosť objaviť. A hovorím budete mať možnosť, pretože tieto časti nie sú povinné. Môžu vám však zabezpečiť kvalitnejšie zbrane, väčšie množstvo liekov alebo nejaké prístroje, ktoré zlepšia vaše schopnosti. Niektoré sa dajú objaviť celkom jednoducho, pri iných to však bude chcieť aj trochu viac inteligencie a trpezlivosti. Nie všetko dostanete skrátka naservírované na zlatom podnose, čo ja osobne veľmi oceňujem. Ako hráča ma to nútilo premýšľať a skúšať všetko, čo sa dalo.

V rámci point-click sekcií stojí ešte za zmienku to, že jednotlivé predmety nebudete vyťahovať z inventára, aby ste ich použili. Stačí len prejsť s postavou, ktorá ich má pri sebe a kliknúť na predmet, ku ktorému patria. No treba si uvedomiť, že vybrané predmety vie využívať iba niektorý z vašich hrdinov. Týka sa to primárne zbraní, no rovnako to môže platiť aj v prípade kľúčových predmetov, ktoré si medzi nimi môžete veľmi jednoduchým spôsobom presúvať. V prípade liečivých predmetov (adrenalín, tabletky proti bolesti, whiskey a podobne) však máte možnosť kedykoľvek kliknúť na tlačidlo “use” a vyberiete si, ktorá postava má daný predmet využiť. Je to šikovná vychytávka, ktorá je počas súbojov neoceniteľná.

Priamo v boji teda Sunday Gold funguje ako ťahová taktická akcia, v ktorej sa neustále striedate. Informáciu o tom, kto je na ťahu sa dozviete v ľavom hornom rohu. Môže to pôsobiť vcelku jednoducho, no bojovať sa treba trochu najprv naučiť. Pomáha vám možnosť zvyšovať level vašich postáv, čím si postupne odblokujete nové schopnosti. Rovnako si môžete odblokovať i talenty, ktoré vám zjednodušia point-clik časti. Gavin napríklad nebude musieť hackovať počítače, ale stačí použiť schopnosť “Magic Fingers” a dostanete sa do zariadení bez toho, aby ste museli špekulovať nad štvorciferným kódom. Sally zase môže využiť schopnosť liečenia aj mimo súbojov a zase Frank vám môže odhaliť všetky aktívne miesta v danej oblasti.

Tiež je vhodné všímať si rôzne detaily. Niektorí nepriatelia majú aj určité slabiny, čo môžete využiť vo svoj prospech. Veľkou výhodou je v tomto smere to, že v strelných zbraniach máte možnosť alternovať typy munície. Čo to v praxi znamená? V podstate to, že nemusíte páliť len klasickými ostrými nábojmi a miesto nich môžete využiť také, ktoré budú spôsobovať škody technické, rezné alebo tupé. Každého hrdinu si tak môžete nastaviť takým spôsobom, aby ste sa mohli postaviť akémukoľvek typu nepriateľa – či bude ľudský alebo mechanicky. Celkovo môžem súboje pochváliť. Sú dobré vymyslené, je treba nájsť správnu taktiku a dokážete tak poraziť aj oveľa silnejších oponentov. Stačí len vedieť kedy a ako útočiť, kedy sa brániť a ako čo najefektívnejšie využiť vaše body (AP). Rovnako však treba vedieť, ktoré útoky môžete použiť hneď, a ktoré naopak potrebujú čas, kým sa spustia.

Je tu však i jeden element, ktorý mi v rámci bojov začal ku koncu prekážať. Tým je umelá inteligencia protivníkov. Nemôžem povedať, že je zle naprogramovaná, no problém je, že od začiatku do konca sa držia identickej taktiky. Vždy začnú presne tými istými útokmi, v presne tom istom poradí a počas jednotlivých kôl ich budú neustále rotovať. Prečo je to problém? Pretože v momente, ako vám to dôjde, budete sa im vedieť automaticky brániť a súbojom to dáva trochu iný nádych. Stále si však treba dávať pozor na zdravie vašich hrdinov a najmä na Sally, ktorá vás ako jediná môže liečiť. V prípade, že o ňu prídete, boje budú oveľa náročnejšie. Verte mi.

Za zmienku stoja aj menšie minihry, ktoré súvisia so schopnosťami vašich hrdinov. Len Gavinovo hackovanie je napríklad spracované veľmi solídne. Funguje asi tak, že máte niekoľko pokusov na odhalenie správnej kombinácie štyroch čísel a máte iba správu o tom koľko čísel máte uložených správne, koľko nesprávne a koľko sa v kóde nenachádza. Znie to jednoducho, ale boli chvíle, kedy som sa v tom vedel celkom slušne zamotať. Frankovo domykanie zámkov je zase vhodné naučiť sa správne načasovať, umožní vám to totiž získať veľké množstvo využiteľných predmetov. No čo sa týka Sally a jej sily, myslím si, že tam mohli tvorcovia vymyslieť trochu zaujímavejšiu minihru, než posunutie kurzora na správnu oblasť a udržanie ho tam.

Veľké množstvo pozitívnych aspektov titulu inak stojí na jeho postavách. V priebehu jednotlivých kapitol budete mať možnosť ich veľmi dobre spoznať a ich povahové črty sú veľmi zaujímavé. Ich tímový duch ma celú dobu držal v hre a bol by som rád, keby sme sa s nimi niekedy mohli stretnúť znova. Len s Frankom sa človek nikdy nenudí. Jeho sarkazmus je vždy na mieste a je skutočným lídrom tímu. Sally naopak má síce naopak veľmi tvrdé päste, no rovnako je v mnohých scénach vidno, že v jadre je to dobráčka. A hlavne je vašim najlepším zdravotníkom. Gavin je zo začiatku trošku ustráchaný, no rovnako si uvedomíte, že to má svoj dôvod. Najmä v prvej kapitole sa dozvie o sebe niečo, čo by som úprimne neprial nikomu.

Čo sa týka ostatných postáv, za zmienku stoja asi len dve. V prvom rade je tu Kenny Hogan, hlavný zloduch titulu. O ňom sa toho najviac dozvieme až počas poslednej kapitoly, no oceňujem snahu tvorcov čo- to naznačiť cez izby v jeho vile. Sú chvíle, v ktorých ho budete vedieť pochopiť, no jeho zločiny to určite neospravedlňuje. Druhou postavou, ktorá väčším spôsobom ovplyvňuje príbeh, je vaša bývalá partnerka Ruth. Nechcem toho o nej prezrádzať veľa, no nečakajte, že vás privíta s otvorenou náručou po tom, čo sa stalo pred dvomi rokmi.

Ak vás inak zaujíma, kto alebo čo je vlastne Sunday Gold, vedzte že ide o bojového mechanického psa ústredného antagonistu Kennyho Hogana. Ten mu počas psích zápasov priniesol obrovský úspech a patrí medzi veľmi silných súperov, ktorým sa budete musieť postaviť. V jeho príbehu je však ešte aj niečo ďalšie, čo má podľa mňa potenciál z pohľadu pokračovania a osobne by som sa mu určite nebránil. Minimálne by som zistil, kam sa posunú charaktery, čo budú robiť ďalej, prípadne či sa im podarí urovnať niektoré konflikty.

Na záver ešte pochválim aj celkom solídny rockový soundtrack, o ktorý sa nám postarala kapela Burly Wood. Ich skladby máte možnosť si vypočuť v jukeboxe v bare Jolly Hangman a myslím si, že veľmi dobre pasujú do tohto futuristického sveta a tej celkovej barovej atmosféry. Je škoda, že si ich nemôžeme užiť aj počas jednotlivých misií, no fungujú ako príjemné rockové spestrenie. K umocneniu celkovej atmosféry titulu inak veľmi pomáha aj zvolený umelecký štýl. Animácie vyzerajú, ako keby sme sa ocitli v temnom komikse odohrávajúcom sa niekde v Gotham City.

Sunday Gold je skutočne solídnou akčnou zábavou, ktorá veľmi dobre kombinuje jednotlivé herné elementy tak, aby sa navzájom nerušili. Užijete si dostatok akcie, no rovnako si budete môcť vychutnať aj funkčné point-click momenty, cez ktoré sa viac dostanete do príbehu. Postavy sú skvelé, atmosféra budúcnosti funguje a mám pocit, že sa z toho môže v budúcnosti stať aj zaujímavá séria. A nemal by som problém sa k nej vrátiť, stačí len doladiť jednotlivé detaily.

[alert type=white ]Hru na recenziu poskytla spoločnosť

[/alert]

Sunday Gold - Point-click adventúra a ťahové súboje v jednom