Dredge sa od začiatku javil byť veľmi zaujímavým titulom. Na jednej strane si môžete vychutnať možnosť plavenia sa po mori, popritom si uloviť nejaké zaujímavé ryby, vyplniť svoju rybársku encyklopédiu a v princípe si užívať ohromnú voľnosť rôznorodého sveta, ktorý na každom svojom ostrovčeku ukrýva nejaké tie tajomstvá. No keď padne noc, všetko sa razom zmení na strašidelný svet, ryby sa dočkajú nesympatických zmutovaných foriem a navyše vás po celý čas obklopuje nebezpečne vyzerajúca hmla. Hra navyše 16. novembra tohto roku dostala aj svoj prvé DLC s názvom The Pale Reach, ktorému sa budem v tejto recenzii primárne venovať. Nakoľko sme však pôvodnú hru v čase jej vydania nehodnotili, bude potrebné, aby som predtým rozobral aspoň niekoľko dôležitých informácií ohľadom základnej hry. Je podľa mňa podstatné aspoň poznať herné mechaniky, vedieť čo môžete očakávať a následne až povedať, čo spomínané DLC do hry pridáva. Poďme teda na to.

Ocitáte sa v role rybára, ktorý stroskotal na mori, no boli ste včas zachránení obyvateľmi blízkej dedinky. Dostali vás do bezpečia a rovno vám poskytli aj novú loď. Ich posledný rybár totiž zmizol a je potrebné, aby sa kšefty opäť rozbehli. Dôsledne ste však upozornení, aby ste si v noci dávali pozor, nakoľko hmla je nebezpečná a neviete, aké nebezpečenstvo sa môže nachádzať pod vami. Úlohu prijímate a je čas vybrať sa na prvé úlovky.

Je fajn, že hra vás veľmi rýchlo naučí ovládanie. Na začiatok vám stačí vedieť ako sa ovláda vaša loď, ako lovíte ryby, ako si môžete riadiť svoj inventár a podobné veci. Postupne však okrem lovenia rýb budete môcť z vody získavať aj niečo iné. Všade naokolo je veľké množstvo stroskotaných plavidiel, z ktorých budete môcť získavať tri základné suroviny. Drevo, kovové súčiastky a látku. Tie vám pomôžu k tomu, aby ste si neskôr vylepšili vašu loď. V mori sú však uložené aj iné poklady, ktoré budete môcť zase predať vhodným záujemcom.

V hre máte dokopy 5 rozličných oblastí, ktoré postupne navštívite. V každej z nich sa dajú loviť iné druhy rýb a rovnako ponúkajú aj úplne iné príbehové linky. Každý jeden svet funguje totiž na princípe vedľajšej bočnej línie, ktorými postupne budete prepájať váš primárny cieľ. Nakoľko sa však táto recenzia má primárne týkať The Pale Reach, nebudem o nich prezrádzať viac. Zakončil by som to však so slovami, že v základnom balíku nájdete kvalitnú indie hru, ktorá vás bude schopná pohltiť na pár hodín a pokiaľ ste milovníci herného rybolovu ako ja, možno ešte o niečo viac.

Teraz však už prejdime k samotnému DLC. Akým spôsobom obohacuje tento titul? Primárne zväčší vašu mapu o jednu novú oblasť, pridáva niekoľko nových rýb, ktoré môžete uloviť a rovnako aj ďalšiu príbehovú líniu, ktorú budete postupne odhaľovať. Na jej konci vás okrem toho čaká ešte jeden výnimočný predmet, ktorý vám môže počas hry veľmi výrazne pomôcť. Záleží už len na vašej šikovnosti.

V The Pale Reach sa náš hlavný hrdina dostane na miesto, ktoré sa podľa všetkého z času na čas objaví a následne opäť zmizne. Jeho svet pokrýva obrovská dávka ľadu a podľa legiend sa tu objavuje magický narval, ktorého roh žiarivo svieti. Čo sa však javí ako studené, no pokojné dobrodružstvo sa postupne ukáže ako nebezpečná výprava. Narval je veľmi agresívny a na upokojenie bude od vás očakávať dostatok potravy. Musíte byť preto pripravení s veľkou zásobou rýb, pokiaľ chcete tento svet poriadne preskúmať. Okrem toho však budete môcť aj spoznať posádky poslednej výpravy, ktorí ostali zamrznutí v kusoch ľadu a ich duše tu ostali uväznené. Pomôžete im dostať sa von?

The Pale Reach je v prvom rade zaujímavý najmä z toho dôvodu, že oproti ostatným lokalitám pôsobí oveľa príjemnejšie na pohľad. Celé to môže vyzerať, ako keby ste sa rozhodli objaviť Arktídu. Ten pocit bezpečia je však len jedna veľká ilúzia. Stret s narvalom nebol nikdy veľmi príjemný a navyše, kedykoľvek trafil moje plavidlo, tak mi vyradil z funkcie motory, čo malo za následok, že som sa do bezpečia na pontónové plavidlo dostával s veľmi veľkými problémami. Neviem či išlo o náhodu, no každopádne ma to presvedčilo, že od tohto tvora je dobré sa držať čo najďalej.

Ďalšia zaujímavosť, ktorú tento svet ponúka je ľadoborec. Ten budete môcť nájsť na mape rozdelený na 3 časti, a keď ich všetky vylovíte a spojíte dokopy, budete môcť hravo likvidovať všetky kryhy, ktoré vám stoja v ceste. Šikovná vec, ktorá vám často vie výrazne skrátiť vaše cesty, nakoľko sa nemusíte báť, že sa niekde roztrieskate o kryhy a otvoríte si tak veľké množstvo najrozličnejších skratiek. No ak by ste chceli byť tvrdí hráči, ktorí nechcú prijímať výhody a robiť všetko tou náročnejšou cestou, nie je to povinnosť, bez ktorej sa nepohnete. Skôr šikovný bonus navyše.

Ešte zaujímavejší bonus však budete mať možnosť získať po tom, ako splníte spomínanú príbehovú líniu strateného kapitána a jeho posádky. Po ich oslobodení totiž získate zlatý roh a kdekoľvek ho na mori hodíte do vody, vyčaruje vám portál, ktorý vám umožní vrátiť sa kúsok od mestečka Great Marrow. Cesta navyše funguje obojstranne a pokiaľ budete chcieť portál presťahovať na iné miesto, stačí ho kedykoľvek vytiahnuť a následne znovu hodiť do mora. Veľmi užitočná pomôcka, ktorú určite veľmi výrazne zúžitkujete aj počas základnej hry.

Okrem toho vás tu ešte čakajú aj dve vedľajšie úlohy, na aké ste mohli natrafiť už v základnej hre. V prvom rade je tu opäť zamaskovaná postava (Tentokrát odetá v bielom), ktorá od vás bude chcieť niekoľko kusov rýb a rovnako tu nájdete oltár, na ktorý ich bude potrebné umiestniť a za to budete následne odmenení. Úlohy nie sú povinné, no každá odmena v tomto svete je dobrá a v prípade tej šikovnej rybárskej siete, ktorú budete môcť získať za splnenie jednej z nich, to platí niekoľkonásobne.

Celkovo vám toto DLC tak pridá do hry asi 2 – 3 hodiny hracieho času, budete si môcť do svojej encyklopédie poznačiť ďalšie ulovené ryby a po vizuálnej stránke ma občas veľmi príjemne potešilo, keď som mal možnosť vidieť aj polárnu žiaru. Za cenu 5,99€ na Steame ide o solídny prídavok do vášho základného balíčku, ktorý vám umožní opäť sa vrátiť na vašu loď a užiť si počas tejto decembrovej zimy aj nejaký ten sneh a ľad.

Vo výsledku by som však mal povedať aspoň jedno menšie mínus, ktoré som si počas hrania uvedomil a tým je celkové zasadenie tejto časti do kontextu celkového príbehu. The Pale Reach v princípe neponúka niečo, čo by bolo akýmkoľvek spôsobom so základnou hrou previazané. Pokiaľ by ste teda očakávali akým spôsobom tento svet zapadne do toho, čo ste už mali možnosť odohrať, uvedomíte si, že ide len o jednu extra bonusovú kampaň, ktorá nijakým spôsobom neovplyvňuje nič v hre. Je to vyslovene zlé? Nie nevyhnutne. Je však škoda, že DLC viac pôsobí ako hra sama o sebe, než ako celok niečoho väčšieho.

Rovnako si však hovorím, že s príchodom tohto DLC je aj možnosť, že v budúcnosti sa Dredge rozrastie ešte aj o ďalšie oblasti, ktoré by som rád spoznal a preskúmal na vlastnú päsť. Hra tak môže naďalej rásť a dávať hráčom dôvody, aby sa k nej opätovne vrátili a pozreli sa, čo do nej bolo pridané. More je koniec koncov nekonečné. K prežitiu len stačí mať pripravené udice a nestroskotať.

T17Logo_25thAnniversary

Dredge: The Pale Reach - Hororový rybolov v ľadovom svete
The Pale Reach pridáva do titulu DREDGE asi 2 - 3 hodiny príjemne stráveného hracieho času, v ktorom budete môcť spoznať na pohľad nádherný no inak vcelku nebezpečný mrazivý svet.