V priebehu posledných niekoľkých rokov vyšlo viacero taktických ťahových stratégií, ktoré sa pokúsili vsadiť na rokmi overeného koňa s menom XCOM. Ten svojho času zaviedol základné herné mechanizmy pre tento typ hier, ktoré naďalej fungujú, pričom sú ešte stále zábavné, ľahko pochopiteľné, no zároveň dokážu priniesť dostatočnú výzvu. Štúdio Absolutely Games sa rozhodlo vydať rovnakým smerom, no za herné kulisy si vybralo obdobie druhej svetovej vojny. Opäť nás tak čaká Deň D a vylodenie v Normandii, no nie úplne tak, ako by sme čakali. V prípade ich titulu Classified: France ’44 budeme budovať partizánsky odboj, ktorý pripravoval zázemie vylodeniu a odpútaval pozornosť Nemcov od príprav. XCOM klonov, no najmä hier o druhej svetovej vojne je ako maku, dokáže teda táto stratégia hráčov zaujať?

Classified: France ’44 sa začína vcelku zľahka, so svojím štvorčlenným tímom ste vysadení vo Francúzsku, aby ste pomáhali miestnemu odboju v diverzných operáciách. Na začiatku vás čaká krátky tutoriál s dvoma členmi vášho tímu, ktorý vám v rýchlosti predstaví staré dobré základy taktických ťahových stratégií. Následne už budete vyrážať na misie s kompletným tímom. Titul sa snaží vo veľkej miere držať historických faktov, ktoré však boli pre účely hry občas upravené. Napriek tomu však všetci členovia vášho tímu sú reálne osoby, ktoré sa na týchto udalostiach podieľali. Na konci si budete môcť dokonca prečítať ich životopis a čo sa s nimi po vojne stalo.

Kampaň alebo inak povedané vaša operácia sa začína 60 dní pred vylodením. Tento dátum je tu však skôr pre účely hry, keďže každá misia vám bude trvať určitý počet dní a bude len na vás, ako si postup naplánujete, aby ste boli v konečnom výsledku čo najefektívnejší. Po krátkom tutoriáli sa ocitnete na mape Francúzska. To je rozdelené na niekoľko oblastí, pričom každá z nich je navyše rozdelená na ďalšie 3 menšie časti. Vašou úlohou je tak „oslobodiť“ všetky tri časti, aby ste získali celú oblasť. Za každú úspešne dokončenú misiu tak môžete oslobodiť časť niektorej oblasti na mape. Musíte však pri tom počítať s tým, že Francúzsko je politicky nejednotné, preto tu vznikli tri frakcie odboja, ktoré majú rozdielne názory na to, akú budúcnosť má mať krajina po vojne. Preto berte na vedomie, že keď splníte misiu na území, v ktorom operuje konkrétna frakcia, tak môžete oslobodiť len časť oblasti, v ktorej tá frakcia figuruje.

Každá misia vám bude trvať dva herné dni a to je jedno, kde vo Francúzsku sa bude konať. Ako bude sila odboja narastať, Nemci proti vám začnú nasadzovať gestapo či protipartizánske oddiely, ktoré sa budú presúvať po mape. Ak sa tieto jednotky budú nachádzať v oblasti, kde budete chcieť plniť misiu, tak tá bude trvať až tri dni. Na to si budete musieť dávať pozor, keďže takto sa vám podarí splniť menej misií do uplynutia časomiery. Ak sa rozhodnete do tohto titulu pustiť, dovolím si vás upozorniť, že na plánovanie sa veľmi nespoliehajte, keďže predposledná misia vám zaberie až sedem dní, čo vám dokáže dosť narušiť plány. Vašou úlohou je tak získať pod kontrolu čo najviac území. O vašom pokroku vás informuje ukazovateľ na mape Francúzska. Ak chcete v kampani zvíťaziť, potrebujete ho naplniť na minimálne 75 %.

Každá oblasť vám po kompletnom ovládnutí poskytne nejaký bonus (viac skúseností za misie, viac odmien za misie, vyššiu morálku, a podobne) Nepriateľské jednotky vám však môžu už ovládnuté územia „zničiť“, vy ich tak budete musieť opraviť, čo vás bude stáť pomerne dosť veľa zásob a po určitú dobu nebudete môcť používať niektorého člena vášho tímu. Základnou hernou menou sú zásoby. Tie získavate za úspešné splnenie misií ako aj za spĺňanie vedľajších cieľov. Za zásoby si následne kupujete vybavenie alebo posielate členov tímu plniť automatické úlohy. Medzi tie patrí už spomínané opravovanie oblastí, čo je najviac nákladné. Okrem toho ich však môžete posielať pomáhať odboju, za to získavate dôveru u jednej z frakcií. Každá frakcia má tak osem úrovní dôvery, pričom za každú sa vám odomknú nové druhy vybavenia, ktoré si budete môcť zakúpiť. Ďalej môžete členov tímu posielať trénovať, čím získajú skúseností, aj keď sa nezúčastnili misie, vyliečiť sa do nemocnice, aby sa im obnovil život na maximum, a podobne.

Classified: France ’44 vám umožní používať päť herných tried. Každá trieda má vlastné zbrane aj strom so schopnosťami. Čo znamená, že len zdravotník môže byť vybavený brokovnicou alebo guľometčík ľahkým guľometom. Každý vojak však môže mať aj sekundárnu zbraň (pištoľ), nôž a granáty. Počas kampane sa váš tím rozrastie na osem členov. Členmi vášho tímu sa pritom môžu stať i ženy, no celkovo je tu viac postáv, ktoré však počas jedného hrania nezískate. Jednotlivé postavy tak medzi misiami vedú dialógy, ktoré im zvyšujú morálku. Vďaka tomu máte dôvod si titul časom znovu zahrať, aby ste vyskúšali a vypočuli si aj iných vojakov. To platí aj pre misie, keďže často si musíte zvoliť, ktorú misiu chcete splniť. V priebehu trvania kampane som ja osobne splnil 25 misií a každá z nich bola unikátna. To vám zaberie približne 20 hodín, no nemôžem povedať, že by sa za ten čas dostavil stereotyp.

Pred každou misiou si vyberáte, koho si do boja vezmete. Musíte však pri tom počítať s tým, že vojaci sa po každej misii unavia, takže ak daného vojaka vezmete do ďalšej misie, tak bude mať o 1 akčný bod menej. Tie sa už klasicky používajú na pohyb, špeciálne schopnosti alebo útok. Keď už si zvolíte váš tímu, musíte im prideliť vybavenie. A tu sa dostávame k asi najväčšiemu negatívu hry. Samostatne musíte každému vojakovi určiť výzbroj ale aj oblečenie. To, že každý vojak má vlastné zbrane, som už spomínal. Horšie to je však pri oblečení. To pozostáva z vojenskej uniformy, nohavíc a pokrývky hlavy. Lenže oblečenie je rozdelené na mužské a ženské, plus aj podľa národností. Takže ak máte francúzske nohavice, nemôže si ich obliecť Američan. Neustále tak budete vojakom prepínať oblečenie podľa toho, koho si do boja beriete, aby mali z toho čo najviac bonusov. Táto časť je ale neuveriteľne neprehľadná a vždy ju treba nastavovať nanovo. Hra si proste nepamätá, že vám má zobrazovať zbrane podľa toho, ktoré sú najsilnejšie. Rovnako tak máte na začiatku viacero základných druhov oblečenia, ktoré neposkytujú žiadne bonusy, takže časom sú zbytočné. Je pekné, že môžem obliecť vojakom štýlové oblečenie, ale čo z toho, keď im neposkytuje žiadne bonusy? Vývojári by mohli časom pridať aspoň možnosť, vyhodiť alebo predať vybavenie, ktoré už nikdy nepoužijete.

Poďme sa však pozrieť na bojovú stránku. Oproti XCOMu tu nie je príliš veľa rozdielov. Vojak sa môže presunúť a zvyšné body potom použiť na útok. Okrem toho však môže nabiť zbraň či použiť nejakú špeciálnu schopnosť. Každý vojak má najmä vďaka svojej zbrani určité využitie. Zdravotník s brokovnicou dokáže zasiahnuť viac za sebou stojacích cieľov či guľometčík zase dokáže zasiahnuť viacero cieľov vedľa seba. Musíte si však dávať pozor na vlastné jednotky, keďže tie môžete veľmi ľahko taktiež zasiahnuť. Nepriateľské jednotky sú rozdelené najmä podľa zbraní, ktorými sú vybavené a postupne sa budete stretávať s ich silnejšími variantmi. Najviac vás potrápia dôstojníci, ktorých musíte zlikvidovať 2x, keďže najprv len upadnú do bezvedomia, a zároveň dokážu poskytnúť akčné body spojeneckým jednotkám, ktoré vás tak budú môcť napadnúť dvakrát. Aj keď je druhá svetová vojna známa obrnenými vozidlami, v hre sa stretnete len so Sd.Kfz. 222. Tie však budete ničiť najmä dynamitom a fungujú skôr ako stacionárne zbrane, takže sa nebudú pohybovať.

V hre je možné využívať aj stealth prístup, podľa toho sú aj misie rozdelené do troch kategórií. V stealth misiách nespustíte poplach ani vtedy, keď sa vám teoreticky podarí eliminovať všetkých nepriateľov na mape. Takže môžete likvidovať protivníkov nožom dovtedy, kým si niekoho z vašich vojakov nepriatelia nevšimnú alebo sami nezahájite paľbu. V konečnom dôsledku, ale aj v týchto misiách musíte začať strieľať, lebo viacerých nepriateľov nedokáže zabiť zblízka, keďže majú príliš vysoký život alebo po zabití vybuchnú. Druhým typom misií je prepadnutie. Tieto misie začínate v stealth režime, no môžete zlikvidovať len obmedzený počet protivníkov, než nepriatelia spustia poplach. Ak sa vám však podarí potichu eliminovať všetkých nepriateľov do vyhlásenia poplachu, získate bonusový ťah. Posledným typom misií sú útočné. Tie začínate obklopení nepriateľmi, ktorých musíte zneškodniť a následne aj niekoľko vĺn posíl. Misie sú však dostatočne rôznorodé s mnohými odlišnými cieľmi, takže vás len tak neprestanú baviť.

Po dohraní kampane si môžete zahrať aj takzvané špeciálne operácie, tie aktuálne pozostávajú zo šestice dodatočných misií. Tie však majú špecificky nastavené podmienky a nedá sa v nich zmeniť náročnosť (prednastavená stredná). Hra poskytuje aj editor misií, takže ak ste tvorivý typ, môžete si navrhnúť vlastné operácie. Vďaka tomu si môžete už teraz zahrať viacero misií, ktoré vytvorili hráči. V rámci toho mi nedá nespomenúť, že hra bude mať aj Season Pass s viacerými DLC. Tu mi príde na škodu, že prvé DLC vlastne vyšlo rovno s vydaním hry. Podľa všetkého pridáva najmä nové zbrane a oblečenie a jednu novú mapu/špeciálnu operáciu. Tento typ marketingu osobne neuznávam, keďže vždy pôsobí tak, akoby bolo z hry niečo pred vydaním odstrihnuté, za čo vývojári pýtajú dodatočné peniaze. Uvidíme však, čo prinesú zvyšné DLC zo Season Passu.

Je na čase sa pozrieť i na technický stav tohto titulu. Už na základe hardvérových nárokov napríklad na Steame je vidieť, že hra nemá vysoké požiadavky. To môžem potvrdiť, celkovo je dobre optimalizovaná a nevyžaduje najnovší hardvér. Pritom graficky vyzerá vcelku pôsobivo, aj keď na modeloch postáv by sa dalo trochu viac popracovať. Po audiovizuálnej stránke však nemám veľmi čo kritizovať. Vývojári sa však vyhli v hre klasickým cutscénam, ktoré sú nahradené len za rozprávania sprevádzané kreslením nejakého nákresu. Dojem z hry to však nekazí. Najväčším problémom hry sú však viaceré bugy. Najzávažnejším z nich je zamrznutie po príchode nepriateľských posíl, keďže po nepriateľskom ťahu vám hra neumožní pokračovať ďalej, čo vedie k načítaniu poslednej uloženej pozície. Ak sa vám však takýto problém vyskytne v najvyššej náročnosti, tak to asi dosť zamrzí. Okrem toho je tu aj dosť závažný problém s pathfindingom, keď vašim vojakom nariadite niekam ísť, no oni prejdu okolo prekážok do kruhu, kým zakotvia tam, kam ste ich poslali. Posledný bug, ktorý stojí za zmienku, je občasná možnosť strieľania cez steny. Je však možné, že dané problémy sa časom opravia, ale aj tak aktuálne dokážu človeka nahnevať.

O Classified: France ’44 som sa prvýkrát dopočul až tesne pred vydaním, no hneď som zbystril pozornosť, keďže malo ísť o jeden z mojich najobľúbenejších herných žánrov, ktorý sa mal tentokrát odohrávať počas druhej svetovej vojny. Napriek niekoľkým bugom a chaotickému inventáru, však hra splnila moje očakávania a musím povedať, že som sa v nej bavil až do konca. Ak máte v obľube tento žáner a druhá svetová vojna vám taktiež nie je cudzia, vrelo vám Classified: France ’44 odporúčam.

Classified: France '44 - Organizovanie odboja podľa XCOM príručky
Štúdiu Absolutely Games sa podarilo v titule Classified: France '44 vcelku bravúrne skĺbiť mechanizmy XCOM-u a tematiku druhej svetovej vojny. Hra skrátka ponúka dostatočne zaujímavú kampaň s istou znovuhrateľnosťou a dobrou optimalizáciou, vďaka čomu si zaslúži odporúčanie.
  • Optimalizácia
  • Zaujímavá kampaň a dobrá znovuhrateľnosť
  • Historické fakty