Register

A password will be e-mailed to you.

V roku 2007 sme sa dočkali prvého dielu dnes už legendárnej hernej série Assassin’s Creed. Tá už v svojich počiatkoch bola schopná osloviť mnoho hráčov, prečo aj nie, keď išlo o novinku na trhu, ktorá ponúkla širokú škála zaujímavých a dovtedy nevídaných herných mechanizmov, čomu mohlo vtedy konkurovať len minimum titulov. Ubisoft však začal chrliť ďalšie časti ako na bežiacom páse, preto sa rôzne aspekty tejto série začali stávať stereotypnými. A tak ešte vtedy kreatívny Ubisoft vytvoril Assassins’s Creed IV: Black Flag, ktorý doslova privanul čerstvý vietor do plachiet. Karibik dodal sérii nový nádych, vďaka čomu sa dodnes považuje za jeden z najlepších a najpopulárnejších dielov tejto série. Jeho najvýznamnejším prvkom však boli lode, ktoré umožňovali preskúmavať ostrovy Karibiku, plieniť pevnosti či okrádať obchodníkov. Táto časť hry hráčov natoľko oslovila, že sa Ubisoft rozhodol vytvoriť plnohodnotnú hru o pirátoch, ktorá sa mala oddeliť od vyššie menovanej sérii o bratstve vrahov v kapucniach. Ich nový titul však čakala strastiplná cesta, mnoho odkladov a dokonca aj momentov, keď to už vyzeralo tak, že žiadna pirátska hra ani nebude. Po skoro 11 rokoch sme sa jej nakoniec dočkali… Skull and Bones sa stal skutočnosťou, no splnil naše očakávania?

Recenzovaná verzia: PC

Po mnohých filmoch o svojskom pirátovi Jackovi Sparrowovi sú kulisy Karibiku už dosť vyžmýkané, preto sa Ubisoft rozhodol dať svojej hre trochu iný nádych, než sme spočiatku očakávali. Dejiskom Skull and Bones sa tak stáva Indický oceán, čo znie na prvý pohľad dosť exoticky a zaujímavo, no má to v sebe háčik, alebo skôr povedané poriadnu kotvu, ktorá ťahá hru na morské dno. Mapa Indického oceánu je rozdelená na tri časti, čo na začiatku vyzerá vcelku pôsobivo, no po pár hodinách si uvedomíte, že predsa len nie je až taká veľká. Na jednej aj druhej strane prechádza do pevniny a zvyšok tvorí niekoľko väčších či menších ostrovov, na ktorých sa nachádzajú rôzne mestečká, pevnosti alebo pirátske skrýše. Titul bol primárne navrhnutý pre viacerých hráčov, lenže aj pri hraní osamote budete mať občas pocity prechádzajúce do fóbie zo stiesnených priestorov. Áno, máme tu dostatok miesta na lodné bitky, no väčšie ostrovy sú rozdelené prieplavmi, ktoré sú často také úzke, že nimi prepláva ledva jedna loď. Mnohé mestá sa tak nachádzajú na dosť stiesnených miestach, kvôli čomu má človek namiesto dobrého pocitu plavby skôr zmiešané pocity, keďže v takých podmienkach sa lodné bitky s niekoľkými loďami viesť nedajú, aby z toho nebol len neprehľadný chaos.

Pred vydaním sa viedli mnohé dilemy o tom, čo je prioritou Skull and Bones. Mal tento titul uspokojiť herný zážitok jedného hráča alebo skôr poskytnúť zážitok, v ktorom môžete spolupracovať či dokonca bojovať proti ľudským protivníkom? Svojím spôsobom sa hre podarilo splniť parametre všetkých troch menovaných skupín, aj keď v každom z prípadov to má jedno veľké ale. Jednotlivé elementy hry primárne počítajú s tým, že hru budete hrať v podstate osamote, keďže väčšina aktivít sa v tíme ani vyskúšať nedá. Multiplayer je tak skôr len o boji. V režime kooperácie vás čaká len niekoľko opakujúcich sa misií: prepadnutie konvoja alebo spoločné obliehanie väčších miest/pevností. PVP časť sa vám naplno odomkne až po odomknutí poslednej úrovne pirátstva, ktorou je „Kingpin“. Vtedy budete môcť začať súperiť s ostatnými hráčmi o nadvládu nad Indickým oceánom a jednotlivými obchodnými trasami či mestami. V tomto prípade je fajn, že v tejto live service záležitosti nie je systém pay to win. No napriek tomu stále môžete narážať na to, že silnejší hráči, ktorí sa jej venujú dlhšie, s radosťou napádajú tých slabších. Najviac sa s tým však začnete stretávať až po pár desiatkach hodín, keď sa zrejme dopracujete k záveru. Po dosiahnutí maximálnej úrovne pirátstva (ktorá sa dá ďalej zvyšovať donekonečna) budete mať za bežných podmienok 10. úroveň lode, keďže ďalšie vybavenie je možné zakúpiť len za špeciálnu menu, ktorú získavať je zdĺhavé a občas aj vcelku náročné, o tom sa však dozviete viac až za chvíľu. Takže hráč na 11. úrovni má značnú výhodu oproti tým bežným. Súboje tak nie sú o skúsenostiach a schopnostiach, ale o tom, komu sa podarí čo najskôr “nasysliť” najlepšiu výbavu.

Pri prvom spustení vás čaká krátky tutoriál, ktorý vám vysvetlí základy hrania a základné funkcie. Na mnohé z nich však budete musieť prísť sami. Veľký problém spočíva aj v dosť neprehľadnom denníku a hlavne v tom, že titul obsahuje pomerne veľa textov, najmä denníkov a záznamov, ktoré vás začnú veľmi rýchlo nudiť, keďže v podstate ani nemá príbeh. Takže aspoň takto sa snaží budovať nejakú atmosféru, čo sa mu však veľmi nedarí. Hlavnou zápletkou sa tak stáva to, že ste pirátsky kapitán zelenáč, ktorému tečie ešte mlieko po brade, a máte sa vypracovať na špičku medzi pirátmi. Týmto procesom vás budú sprevádzať dve „príbehové“ postavy: vodca pirátov Scurlock a admirálka Rahma. Tí vám tak budú zadávať misie, ktoré majú aký-taký príbehový charakter. Ich pointou je však to, že sa im akosi nedarí, lebo v ich oblasti operujú buď Francúzi, alebo v druhom prípade Holanďania. (Je zaujímavé, že v hre akosi chýbajú Briti) Každý z týchto národov, je číre zlo, ktoré strpčuje život úbohým pirátom, ktorí chcú len slobodne plieniť a mordovať. Ale keďže ste jedným z nich, tak im budete pomáhať bojovať proti týmto „utlačovateľom“.

Druhá časť príbehu je zameraná na tajnú pašerácku spoločnosť, ktorá distribuuje v Indickom oceáne rum a ópium. Tú vedú dve sestry, ktoré majú svoje tajné fabriky v obidvoch hlavných pirátskych skrýšach. Rum aj ópium si však musíte taktiež vyrábať sami a na to potrebujete špeciálne suroviny. Táto výroba je však dosť zdĺhavá (desiatky minút), takže sa máte na čo „tešiť“. V prvom rade musíte nájsť/zakúpiť špeciálne suroviny, v druhom rade sa musíte vždy vracať do hlavných pirátskych základní a potom ešte musíte osobne doručiť dané komodity, pričom nemôžete používať rýchle cestovanie ( je spoplatnené za základnú hernú menu), takže vás často čakajú aj desiatky minút plavby. Ak vás niekto prepadne, o dané komodity prídete, nuž smola. A práve za pašovanie a body z neho si môžete kupovať tie najlepšie predmety, no kto by mal na toto nervy, keď hra sa už dávno pred momentom, než sa vám pašovanie odomkne, stala stereotypnou a nudnou?

Pašovanie však naberie na obrátkach až potom, čo dosiahnete maximálnu úroveň pirátstva. Vtedy sa vám odomkne mapa Indického oceánu a vy tak budete musieť získať do vlastných rúk rôzne mestá či pevnosti, ktoré vám budú následne produkovať špeciálne body za pašovanie. Dané mestá však musíte najprv dobyť, v tom vám však budú brániť ostatní skutoční hráči, s ktorými budete o dané oblasti súperiť. Poznámka: ak vás potopí nepriateľský hráč získa všetko, čo ste prevážali. Takže hurá do toho… Celé to má však opäť jeden háčik, ak vám už mestá vygenerujú pašerácke body, tak ich nezískate, ale najprv si ich budete musieť vyzdvihnúť a odtiaľ doniesť do hlavných pirátskych skrýš. Takže ide len o obrátenú verziu pašovania.

Nebojte sa, toto nie je všetko, čo vám Skull and Bones ponúka. Okrem hlavných misií a pašovania vás čaká aj niekoľko rovnako „zábavných“ vedľajších misií. Tie sú rozdelené do dvoch skupín, vedľajšie príbehové, za ktoré získate nejaký ten kozmetický predmet, a vedľajšie opakujúce sa. Celkovo však misie spočívajú v tom, že máte rozbiť určité lode, získať konkrétne suroviny, vyplieniť nejaké mesto alebo len dopraviť niečo z bodu A do bodu B. No môžete sa tešiť aj na pár odbočiek… na až jednu morskú príšeru a až na jednu loď duchov. No nie je to skvelé? Z nich môžete získať ďalšie špeciálne body, za ktoré si môžete opäť zakúpiť špeciálne predmety…

Poďme sa však pozrieť na zúbok aj lodiam. Tých máte v hre niekoľko, od loveckého dhowu cez malé až po stredné lode. Pýtate sa, kde sú veľké lode? No, očividne v hre mali byť, keďže pri viacerých druhoch vybavenia sa píše, že sú určené pre strednú alebo väčšiu loď, lenže tie v hre zatiaľ nie sú… či budú, to ukáže až budúcnosť. Postupne si budete odomykať lepšie lode, pričom každá má nejakú špeciálnu schopnosť, no tak či tak, tie sú bezpredmetné, hlavne keď viete, že nemá cenu vracať sa k malým lodiam, keď už máte stredné lode. Hlavný rozdiel medzi nimi je v rýchlosti, no aj vo výzbroji. Malé lode majú po bokoch len dva delá, zatiaľ čo stredné už tri. Zároveň veľkú loď môžete vybaviť aj sekundárnou zbraňou, ktorú umiestnite v strede lode, tou je mínomet či raketomet.

Počul som viaceré názory na Skull and Bones, že poskytuje mnoho možností, ako si môžete svoju loď vylepšiť. To je pravda, ale aj nie. Ak budete túto hru vnímať ako nejaké nepodarené pokračovanie Sims s loďami, tak áno, môžete si loď vybaviť neuveriteľným množstvom úžasne zbytočných kozmetických doplnkov. Ak však chcete taktizovať a vytvoriť nezničiteľné plavidlo, poriadne narazíte. V tomto prípade si môžete zvoliť len výzbroj, pancier a lodné vybavenie (to poskytuje rôzne drobné bonusy). Čo sa týka zbraní, môžete zabudnúť na to, že budete používať klasické gule, gule s reťazami proti plachtám či kartáčové strely. Máte len 1 typ gulí, aj keď kanónov máte k dispozícii viacero, najmä podľa dostrelu teda ďalekonosné kanóny, kulveríny a demi-kanóny. Následne pre nich platia efekty ako trhanie plachiet, prieraznosť, oheň či zatápanie lodí. Okrem nich však máte k dispozícii aj bombardy, torpéda, lukostrel či plameňomet. Každá z menovaných má vlastný druh munície. Pričom okrem bombárd všetky ostatné môžete umiestniť len na prednú časť lode. Ak sa rozhodnete hrať hru v režime kooperácie, môžete si vytvoriť aj „liečiteľskú“ loď, ktorá svojimi výstrelmi bude opravovať spojencov.

Okrem lodných bojov však strávite aj čas na súši. Nejako už predsa musíte nakupovať suroviny, vylepšovať loď či prijímať úlohy. Táto časť je tu však tak trochu do počtu. To je vidieť na animáciách pohybu a vlastne aj na dosť podivnom pohybe vašej postavy. Často som mával pocit, že postava sa skôr pohybuje na korčuliach, než po daných ostrovoch behá. Jednotlivé skrýše sú spracované pôsobivo, no to je tak všetko, keďže sú doslova mŕtve. Na pobreží vždy stojí obchodník a trošku ďalej od pobrežia v menšom tábore ďalší. Hlavným zmyslom týchto ostrovov je hlavne hľadanie pokladov. Tie sú rozdelené na aktuálne, staré a legendárne. Aktuálne poklady sú definované tým, že na mape vidíte konkrétny ostrov a miesto, kde je zakopaný. Staré poklady však zobrazujú len obrázok skrýše (ten však vidíte aj v náhľade pri rýchlom cestovaní) a miesto, kde je zakopaný. Poklady vám minimálne na začiatku poskytnú vzácne suroviny a dostatok strieborňakov. Neskôr sa však ich hľadanie stáva skôr otravným a zbytočným. Tieto skrýše však majú v sebe aj jeden z najhorších bugov . Často sa stáva, že keď sa niekam presuniete alebo len v skrýši pristanete, tak sa vám zabuguje ovládanie, takže nemôžete nič zbierať ani sa vrátiť na loď. Takže môžete len reštartovať hru. Pre postavu vášho piráta máte rovnako ako pre loď hromadu kozmetických predmetov, takže hor sa do šatníka.

Najzaujímavejšou časťou sú však takzvané vyšetrovania. Tie majú aj nejaký ucelený príbeh a aj nadabované denníky a záznamy. Počas vyšetrovaní hľadáte stopy, aby ste sa dopracovali k nejakému vzácnemu pokladu. Keď prídete na to, kde sa jednotlivé kusy skladačky nachádzajú, dostanete tak vcelku zaujímavé dobrodružstvo. Aj keď vo viacerých z nich musíte hľadať fľaše so správou v mori, čo je niekedy fakt otravné, keďže spozorovať fľašu je občas vskutku výzva.

Skull and Bones sa snaží tváriť, že vo veľkej miere čerpá inšpirácie z histórie, čomu by mali nasvedčovať aj všetky denníky. No veľmi rýchlo zistíte, že v hre niečo nesedí… Ubisoft ide s dobou a tak tu máme ďalšiu hru, ktorá historické fakty zahrabala tak kilometer pod zem a drží sa dnešných noriem. To nevadí, že pirátiek v rámci histórie je ako šafránu, tu ich je ako maku, dokonca viac ako mužov. To zároveň môžete vidieť rovno v príbehovej línii, kde 3 zo 4 hlavných postáv sú ženy. Keby v tomto prípade išlo o fantasy hru umiestnenú v nejakom vymyslenom univerze, nevadilo by mi to, ale takto hra pôsobí trochu nevierohodne.

Rovnako si môžu pogratulovať aj ochrancovia prírody. Na lov veľrýb môžete v hre zabudnúť, ten je tak obmedzený len na krokodíly, žraloky a hrochy, pričom každý z nich má svoje tri poddruhy. Popravde, nie je ani nad čím plakať, keďže lov je skôr na neplechu ako zábavný či nápomocný. Keď chcete ísť loviť, musíte si v niektorom z prístavov zmeniť aktuálnu loď na dhow. Čo z toho vyplýva? V prvom rade, môžete všetko, čo máte na lodi, hodiť do skladu, ak v ňom máte voľné miesto, keďže dhow má fakt nízku nosnosť. V druhom rade, sa môžete pripraviť na zdĺhavú plavbu, keďže dhow pláva tak tretinovou rýchlosťou oproti ostatným lodiam. A v konečnom bode, môžete dúfať, že zvieratá, ktoré potrebujete uloviť, sú na tom mieste, kde sú na mape označené. Čo sa často nedeje a vy si tak budete desiatky minút „vychutnávať“ pomalú plavbu.

V závere si ešte niečo povedzme o technickom stave tohto „veľdiela“. Po toľkých rokoch vývoja by sa mohlo zdať, že Skull and Bones ponúkne pôsobivý vizuálny zážitok, no nie je tomu úplne tak. Áno, scenérie vyzerajú pôsobivo, najmä príroda alebo zrúcaniny na ostrovoch sú prekrásne, no modelom postáv často niečo chýba. Dokonca aj lode pôsobia mŕtvo, pri nich sa môžete tak maximálne kochať vlastnou loďou, na ktorej môžete sledovať vlastnú posádku, no ostatné lode sú ako lode duchov. Na palube ani živáčika. Efektov v hre je plno, no niekedy pôsobia dosť podivné a hlavne sa prelínajú. Najhoršie je to na rozbúrenom mori, kde je vidno, že optimalizácia to nezvláda a framerate niekedy klesá aj pod 40 fps z pôvodných 60 fps (RTX 4070 ti a 4K rozlíšenie). Hudba v hre je tiež dosť na zaplakanie. V Black Flag ste v Karibiku nachádzali pirátske pesničky, ktoré potom mohla vaša posádka z plného hrdla spievať. Tu však dookola omieľajú asi 4 odrhovačky. Zároveň musím povedať, že neuveriteľne mi píli uši ten jazykovo korektný prístup k dabingu Ubisoftu, keď musia do anglického dabingu neustále pchať nejaké slová z iných jazykov (ktoré v titulkoch vysvetľujú, čo znamenajú po anglicky). Dúfam, že niekedy urobia hru z Česka alebo Slovenska a v každej anglickej vete odznie aspoň jedno slovenské alebo české slovo, aby to vyznelo „dôveryhodne“.

Dva týždne po vydaní sa v hre začala aj prvá herná sezóna. Mnoho hráčov vraj od nej očakávalo veľa, no popravde ja ani nie, takže som ani neostal sklamaný, keď som videl, čo do hry vlastne pribudlo. Môžete sa tešiť na nového bossa a jeho pirátsku morovú armádu, z čoho vyplýva, že na mori občas narazíte na nejakú tú silnejšiu a otravnejšiu loď, a to ešte odolnejšiu ako lode korzárov. Odmeny za potápanie morových pirátov sú  smiešne, takže jedinou novinkou je séria výziev, za ktoré si postupne môžete odomknúť rôzne odmeny tejto sezóny. V ktorých je podstatná jedine jedna nová loď, jeden nový kanón a jedno nové brnenie na loď. Inak je to opäť len halda kozmetických predmetov. Ubisoft, toto, bohužiaľ, nevyšlo, snáď ďalšia sezóna bude lepšia a prinesie viac obsahu.

Na Skull and Bones som sa z celého srdca tešil, keďže námorná časť Black Flag ma vskutku bavila a aj vďaka nej dodnes považujem práve Black Flag za najlepší diel série Assassin’s Creed. Skull and Bones je však za mňa jedným veľkým sklamaním. Namiesto toho, aby ponúkol viac obsahu, ako tomu bolo v hre z roku 2013, tak je ho tu o dosť menej. Celá hra je postavená len na craftovaní vybavenia z desiatok druhov rôznych surovín, nudných a opakujúcich sa misií a nekonečného množstva kozmetických predmetov. Celkovo som tu strávil skoro 50 hodín len preto, aby som mohol objektívne zhodnotiť všetky elementy a musím povedať, že takto ma žiadna hra už poriadne dlho nesklamala. Neviem, či je teda v ľudských silách tomuto „veľdielu“ vdýchnuť život, ktorý Skull and Bones očividne nikdy nemal.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Skull and Bones - Tragikomická podoba prvej AAAA hry
Skull and Bones sa pokúsilo napodobniť úspech Black Flag, no veľmi sa mu to nepodarilo. Namiesto toho, aby vývojári zobrali zo staršej hry to dobré a to viac rozvinuli, tak jednotlivé aspekty okresali, obohatili o hromadu bezvýznamného balastu a to po mnohých rokoch vývoja predhodili hráčom, aby boli spokojní... Uspokojíme sa však s týmto skvostom, ktorý sa označil za AAAA hru? Myslím, že nie.
Pozitíva
  • Pár hodín dokáže zabaviť
  • Vcelku pôsobivý vizuál scenérií a prírody
Negatíva
  • Výrazne orezané oproti Black Flag
  • Stereotypné a nudné už po niekoľkých hodinách
  • Bugy
55%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!