Eresys je unikátny lovecraftovský horor z dielne vývojárskeho štúdia Ares Dragonis. Ide v podstate o projekt iba jediného človeka pod prezývkou Ares Dragonis, ktorý s pár spolupracovníkmi už predtým – ešte v roku 2021 – zaujal hororovou adventúrou The Shore. Ares Dragonis je v prvom rade určite talentovaný grafik, ako môžete posúdiť aj na webe ArtStation, no len úchvatný vizuál a fantázia nemôžu stačiť na vyprodukovanie úspešnej videohry. Na akú kartu teda tentokrát stavili tvorcovia, keďže lovecraftovské univerzum je už skutočne dosť vyčerpané?

Unikátnosť Eresys spočíva v tom, že ponúka plnohodnotný kooperatívny zážitok, čo však v tomto prípade nie je na úkor celkovej atmosféry. Hoci je možné Eresys hrať aj v offline/singleplayerovom móde, takéto hranie sa ukazuje byť ako náročné – vo všeobecnosti môžem povedať, že singleplayeroví hráči sú v Eresys fatálne znevýhodnení. K tomuto bodu sa však vrátim neskôr. Nateraz je dôležité zdôrazniť, že hoci multiplayerové prvky neraz uberajú hororovým hrám na strašidelnosti, toto rozhodne nie je prípad Eresys. Je to spôsobené najmä tým, že hoci pri vstupe do hlavnej lokácie, ktorou je Sentinel Island, ste vy a vaši spoločníci vysadení v identickej časti ostrova, z taktického hľadiska sa ukazuje ako efektívnejšie, ak každý z aktérov prebehne odlišný segment tejto relatívne rozsiahlej lokácie.

Poďme sa však bližšie pozrieť na fundamentálne herné mechaniky tohto lovecraftovského hororového kúsku. Pred začatím hry si môžete navoliť, či sa pripojíte k inému hráčovi, alebo započnete na vlastnú päsť. Potom si môžete navoliť výzor vášho kultistu a vybrať pre neho rôzne doplnky odevov, z ktorých viaceré sú dostupné až po dokončení niektorých misií. Tak napríklad hlava rybočloveka (ako maska na tvár) sa vám sprístupní až potom, čo prejdete misiu v slávnom upadajúcom rybárskom mestečku Innsmouth. Po vstupe do hry sa ocitnete v počiatočnej centrálnej lokácii, v akomsi hube, v ktorom si osvojíte všetky podstatné herné mechaniky a odkiaľ sa budete vydávať na misie. Hub obsahuje množstvo kultistických postáv, ktoré vám v krátkosti vysvetlia, na čo slúži takzvaná kultistova výbava. Tak napríklad kniha, ktorú môžete objaviť v počiatočnom bode každej misie, je spočiatku prázdna a aby ste ju zaplnili a tým sprístupnili jej funkcie, musíte nájsť na rôznych miestach jej roztrúsené stránky. Čím viac stránok nájdete, tým komplexnejšie rituály s ňou môžete vykonať. No zároveň sa tým zvyšuje frekvencia stretnutí s nebezpečnými bytosťami z iného sveta.

Táto narážka na príšery z iného sveta nás privádza k ďalšiemu podstatnému hernému prvku, a tým je lampáš. Ten v Eresys neslúži primárne na osvetľovanie temných kútov Zeme, ale skôr na odvracanie nebezpečných entít. Väčšina z nich sa totiž bojí svetla a ak na nich začnete mieriť vašim lampášom, pokúsia sa vám ho zničiť. Ak sa im to nepodarí, dajú sa na útek. V opačnom prípade sa budete musieť dať na útek vy a ak sa vám podarí prežiť, nezostane vám nič iné, než si nájsť nový, funkčný lampáš. No ak vám ho nepriateľ zničí, nemusíte si zúfať, pretože Eresys vám ponúka záchrannú ruku v podobe magických zvitkov. Tie plnia funkciu analogickú tej, akú plní lampáš, a teda vám môžu pomôcť zahnať nepriateľov. Zároveň však zvýšia vašu rýchlosť a tým vám umožnia veľmi rýchlo uniknúť z ich dosahu.

Jednu z najpodstatnejších herných funkcií tvoria takzvané figuríny. Ich trupy sú rozmiestené rôzne pozdĺž celej hernej plochy. Aby ste si mohli sprístupniť ich jedinú funkciu, ktorou je oživenie vašej postavy, v prípade, že zomrie, musíte nájsť ich hlavy, ktoré následne nasadíte na bezhlavé telá figurín, a tak si sprístupníte jednorázovú možnosť oživenia. Čím viac figurín budete mať funkčných, tým častejšie môžete byť oživení. Samozrejme, ich počet, a tým pádom aj počet oživení, je značne limitovaný, takže táto funkcia nepredstavuje výraznejšie zjednodušenie. Treba však poznamenať, že tento popis funkcie oživenia sa vzťahuje výhradne na singleplayerové hranie – v kooperatívnom režime to vyzerá trocha odlišne. Miesto hľadania a nachádzania po celej ploche roztrúsených hláv figurín sa snažíte nájsť hlavu vášho mŕtveho herného partnera a nasadiť ju na krk figuríny, čím mu umožníte pokračovať s vami v hraní.

Aktuálna verzia hry obsahuje obsahuje tri odlišné lokácie: Innsmouth, Sentinel Island a Abyssal Temple. Každá z týchto lokalít je celkom neporovnateľná a vyžaduje si značne odlišný prístup zo strany hráča alebo hráčov. Innsmouth vám neumožňuje používať lampáš a ani zvitky, takže jedinou skutočnou nádejou na záchranu je ukrývanie sa pred priebežne z mora vychádzajúcimi nepriateľmi, ktorí prebehnú toto mestečko a následne sa vrátia odkiaľ prišli. Sentinel Island, ktorý možno považovať za “najdôležitejšiu” hernú lokáciu, je postavený na logike neustáleho premiestňovania sa medzi záchytnými bodmi na mape. Ostrov totižto obývajú nebezpečné monštrá, ktoré sa po ňom bezprízorné premávajú. Táto oblasť však obsahuje aj určité miesta, kam monštrá nemajú k dispozícií prístup, vyznačené veľkou okultistickou palicou, ktorá slúži ako “ochranná ruka” pred týmito monštrami. Čo najrýchlejší a zároveň aj čo možno najtichší presun medzi týmito záchytnými bodmi je kľúčom k prežitiu. Čím ďalej postupujete v plnení vašej misie, tým viac nebezpečných protivníkov sa zjavuje na mape, čo v praxi znamená, že herná náročnosť neustále stúpa.

Príbeh Eresys je inak veľmi prostý a v zásade nie je ani veľmi dôležitý. Ujímate sa v ňom úlohy jedného z členov Okultistického rádu kultistov a vašou úlohou je navštíviť postupne všetky vyššie spomenuté lokácie a očistiť ich od prítomnosti zla. Úlohou Okultistického rádu kultistov tak nie je nič iné ako brániť ľudstvo pred hrozbami, ktoré na neho číhajú vo veľkom a nezmerateľnom Neznáme. Samozrejme, každá z uvedených oblastí si vyžaduje individuálny prístup a splnenie odlišných podmienok za účelom dosiahnutia vyčistenia danej oblasti. Tak napríklad v Innsmouthe si najprv musíte získať dôveru obyvateľov tým, že nájdete stratené kusy ich mestskej sochy a až následne získate prístup ku kľúčom, ktoré vám umožnia vstúpiť oblasti, kde sa nachádza zdroj nákazy mesta a zlikvidovať ho.

Aby som vyskúšal a zhodnotil hlavnú devízu tohto videoherného počinu, musel požiadať kamaráta o kooperatívne hranie, ktoré bolo rozhodne pomerne zábavné, ale aj zároveň dosť náročné. Musíte však rátať s tým, že neinak je tomu aj v prípade, že sa rozhodnete prejsť všetky tri zatiaľ dostupné lokácie samostatne. V tomto prípade je ešte aj možné, že v nasledujúcich patchoch pribudnú aj ďalšie zaujímavé miesta.

Druhý počin talentovaného grafika s umeleckým menom Ares Dragonis teda rozhodne nesklamal, i keď od počiatku bolo zrejmé, že ambície tentokrát nie sú vysoké. Zameranie sa skôr na kooperatívne hranie než na nejaký pútavý príbeh je však vcelku osviežujúcou zmenou, pričom silná a výrazná atmosféra, ktorú nám predviedli tvorcovia už v predchádzajúcom počine The Shore bola opäť zachovaná. Preto už pomerne netrpezlivo očakávam ďalší počin z rúk tohto tvorcu, ktorý ho pripravuje pod názvom Necrophosis. V tomto prípade by sa malo znova jednať o klasickú príbehovú adventúru.

Eresys - Lovecraft znovu a opäť inak
Eresys je vydarená hororová adventúra, ktorá zaujme svojim vizuálom, atmosférou a vybranými mechanikami. Kooperatívne hranie v nej nepredstavuje prekážku pre vyjadrenie plného potenciálu hororového sveta, takže každý, kto sa považuje za fanúšika Lovecrafta a zároveň mu nevadí titul, určený najmä na kooperatívne hranie, by si Eresys určite nemal nechať ujsť.
  • Výrazná a tajuplná atmosféra
  • Zábavné kooperatívne hranie
  • Veľmi vydarené stvárnenie protivníkov