Séria Tekken v septembri oslávi 30. narodeniny. Od vydania prvého dielu naozaj ubehnú už tri dekády, no napriek tomu v porovnaní so svojimi konkurentmi nemá toľko častí. Ak by sme zrátali všetky časti napríklad Street Fightera, napriek tomu, že posledný hlavný diel nesie číslovku 6, titulov je dohromady toľko, koľko Tekken oslávi rokov. Znie to neuveriteľne, no je to tak. Na najnovší diel si fanúšikovia museli počkať poriadne dlho, veď Tekken 7 vyšiel pôvodne už v roku 2015, hoci k väčšine sa dostal až o dva roky neskôr. Ako už som spomenul, turnaj kráľa železnej päste bude oslavovať, no vývojári mu predčasne nadelili ten najlepší možný darček.

Recenzovaná verzia: PlayStation 5

Sériu Tekken mám spomedzi všetkých bojoviek najradšej, i keď u nás z jasných dôvodov kraľuje skôr franšíza, v ktorej krv a časti tiel lietajú kade-tade. I keď som na prvej generácii PlayStationu hrával aj Mortal Kombat 4 (teda podľa obalu Mortal 4 Kombat), najviac času som strávil s Tekkenom 2 a najmä Tekkenom 3, ktorý napriek svojmu veku možno bez problémov hrať i dnes. Nie nadarmo je považovaný za vrchol série. Žiaden nasledovník totiž nedosiahol jeho kvalít. Zamiešal s kartami Tekken 8?

Rodinné trampoty

Tekken sa neustále točí v kruhu, najmä teda čo sa príbehu týka. Na začiatku proti sebe stáli Heihachi Mishima a jeho syn Kazuya Mishima, no ich príbehový oblúk sa minimálne nateraz uzatvoril v predošlej časti, od osmičky sa príbeh zameriava na spor Kazuyu Mishimu a jeho syna Jina Kazamu. Samozrejme, aj ostatné postavy majú svoje príbehy, v niektorých dieloch nebol spor spomínaných postáv tým hlavným hnacím motorom, no z globálneho pohľadu je Tekken jednoducho o klane Mishima.

Tekken 7 síce obsahoval príbehovú kampaň, avšak jej kvalita nebola v porovnaní s Mortal Kombatom veľká. Samozrejme, príbeh sa posúval vpred, prestrihové scény boli fajn, no niečo tomu jednoducho chýbalo. Tekken 8 je na tom omnoho lepšie. Príbehová kampaň je tento raz omnoho filmovejšia, pútavejšia a zábavnejšia. Už od začiatku nastolí šialené tempo a nespustí z neho až do záveru, ku ktorému sa dá dopracovať za zhruba 4 hodiny v závislosti od zvolenej náročnosti. Musím povedať, že po prvý raz som si pri Tekkene povedal, že má naozaj dobrú príbehovú kampaň, hoci stále je tu priestor na zlepšenie. Nemusíme sa baviť o tom, že rozprávanie dokáže byť „tekkenovsky“ komické, bláznivé či nelogické, ale to nie je pre fanúšikov série nič nové. Môžeme polemizovať o tom, či je potrebné, aby bojovka obsahovala príbehový režim, no už dlhšie ide o štandard, takže je fajn, ak to tvorcovia neodfláknu iba preto, aby si mohli odškrtnúť položku zo zoznamu.

A ako teda súboj na život a na smrť medzi otcom a synom dopadne? To musíte zistiť na vlastnej koži, prezrádzať to, pochopiteľne, nebudem, no asi každému je jasné, že Tekken 8 nebude posledný diel, takže nech to už dopadne akokoľvek, Katsuhiro Harada a jeho tím niečo stopercentne vymyslia.

Nad rámec príbehového režimu tu máme aj režim Character episodes, v ktorom má každá postava vlastnú prestrihovú animáciu, ktorá posúva jej príbeh zase o trošku niekam inam. Odohráte niekoľko zápasov, porazíte „hlavného nepriateľa“ a za odmenu uvidíme príbeh tej či onej postavy. Nakoľko sú tieto záverečné epizódy kánonické, z hľadiska príbehu je to diskutabilné. Jedine ak by fungovali v nejakom multivesmíre, keďže turnaj nemôže v rovnaký čas vyhrať viacero bojovníkov a získať tak odmenu, ktorá je za víťazstvo k dispozícii.

Poriadny kopanec

Súbojový režim je v Tekkene v zásade stále rovnaký, hoci nejaké zmeny sa dejú. Je to pochopiteľné, za tri dekády by nebolo možné udržať pozornosť hráčov bez akýchkoľvek noviniek, no stále platí, že každé tlačidlo na prednej pravej strane gamepadu ovláda jednu končatinu vášho bojovníka s výnimkou boxera Steva Foxa, keďže ten, z logických dôvodov, nohy na boj skoro nikdy nepoužíva. Hlavným motívom ôsmeho dielu je agresivita, čo sa odrazilo na súbojovom systéme.

Rage mechaniku už poznáme z predchodcu, no i tu došlo na zmeny, ktoré boj rozširujú o nové možnosti. Najzásadnejšou novinkou je však nový systém Heat. Ten pridáva nové atribúty, takže napríklad vďaka nemu možno prelomiť aj obranu defenzívnych hráčov, prípadne naštartovať svoje kombo, a tak ďalej. Navyše, počas aktivovaného Heat módu môžete získať úplne nové útoky, na na pár sekúnd protivníka doslova ochromiť, a podobne. Je toho veľa, pričom o tejto mechanike by pokojne mohla vyjsť príručka. Ide o naozaj komplexnú a vydarenú mechaniku, ktorá do zabehnutého systému pridáva nové možnosti, variabilitu a svieži vietor.

Opomenúť nemožno ani mechaniku pre nováčikov, ktorá dostala názov Special Style. Stlačením jedného tlačidla (L1 v prípade PS5 verzie) zapnete povedzme režim pre nováčika, ktorý zjednoduší kombá na stláčanie zopár tlačidiel, takže aj nováčik môže v boji proti skúsenejšiemu hráčovi niečo vykonať a nie iba dostať poriadnu príučku. Niekto, kto má Tekken v malíčku, dokáže aj proti hráčovi s týmto zjednodušením bez problémov vyhrať, takže nejde o niečo, čo vás spasí a urobí z vás nepremožiteľného bojovníka. Navyše, aj keď hráte online proti niekomu na druhom konci sveta, dotyčný hráč uvidí, že ste systém aktivovali, takže to môže bez problémov urobiť aj on. Suma summarum, už beztak výborný súbojový systém je vďaka novinkám ešte lepší a obsiahlejší, takže tu sa nemožno sťažovať. Oceniť musím aj skutočnosť, že vývojári nový Heat systém dobre vybalansovali, v opačnom prípade by išlo o veľký problém.

S novinkami nekončíme

Tekken 8 je doslova natrieskaný obsahom, čo oceňujem. Návrat hlási napríklad Tekken Ball, a teda plážový volejbal, v ktorom za pomoci svojich útokov „nabíjate“ loptu a tá protivníkovi pri zásahu uštedrí poškodenie. V tomto prípade však nejde o novinku, režim totiž predstavil už spomínaný Tekken 3, no opomenúť som ho nechcel. Úplnou novinkou je Arcade Quest, ktorý vás v graficky štylizovanom režime presunie do automatových herní, ktoré boli kedysi mimoriadne populárne a pre práve Tekken veľmi dôležité, nakoľko až do (vrátane) Tekkenu 7 vždy vychádzali hry z tejto série najskôr na automatových kabinetoch, aby sa až o rok-dva neskôr prepracovali na domáce konzoly, respektíve už i PC. Tekken 8 je prvý diel, ktorý vyšiel rovno na konzoly a PC, čo je zmena, no autori chceli týmto režimom ukázať kultúru a atmosféru, ktorá v takýchto herniach panovala. Samozrejme, robia tak s nadhľadom, čoho dôkazom je napríklad „detská“ grafika. Tento režim je v zásade tréningom na online zápasy, keďže často tu máte tipy a návody, ako sa niečo naučiť a následne to otestovať v praxi.

Ďalej tu máme Super Ghost Battle, ktorý sa sprístupní v závere Arcade Questu. Ide o režim, ktorý z neho vychádza, takže sa presunite do herne, kde si následne vyberiete protivníka. Nie však obyčajného, ale ducha buď seba, alebo niekoho iného. Hra totiž v sebe implementuje formu umelej inteligencie, ktoré sa počas tohto režimu učí z vašich pohybov. To znamená, že ide o ďalší skvelý nástroj na zlepšovanie sa, pretože ak sa napríklad váš duch naučí všetko čo viete teraz, bude iba na vás naučiť sa niečo nové, aby ste sa zlepšili a porazili ho. Takto si môžete pomerať sily aj s duchmi iných hráčov, takže ak si stále nebude veriť na online zápas proti reálnemu hráčovi, môžete tu trénovať.

Keď už spomínam tréning, je tu priamo tréningový režim, ktorý je extrémne obsiahly a dokáže vás naučiť prvé-posledné. Samozrejme, sú tu triviálne veci, no ak chcete byť ozajstným kráľom turnaja, poriadne sa zapotíte.

Vo forme

Ako už je zvykom, klasických bojovníkov dopĺňajú nováčikovia. Tento raz sú traja, konkrétne Victor, francúzsky agent OSN (dabovaný hercom Vincentem Cassellom), energiou naplnená a kávou posilnená Azucena, no a tajnostkárka Reina, ktorá je najmä z hľadiska príbehu najdôležitejšia z trojice. Dohromady je od vydania k dispozícii 32 bojovníkov, ďalší budú pochopiteľne pribúdať, pričom prvým ohlásením prírastkom bude obľúbenec Eddy Gordo, pretože vôbec po prvý raz od tretieho dielu nefiguruje na základnej súpiske.

Znateľným zlepšením prešiel aj online režim, najmä teda sieťový kód, ktorý konečne funguje poriadne. Tekken 7 mal v tomto smere svoje problémy, no aktuálny diel poriadne pokročil a ponúka i počas online zápasov komfort. Samotné pripojenie a preferencie si viete ešte doladiť, no som rád, že môžem pripojenie a pripájanie pochváliť. Okrem rýchlych zápasov či ranked súbojov je k dispozícii online hub Tekken Fight Lounge, kde sa v rámci akéhosi obchodného centra nachádza aj herňa, kde sa viete stretnúť s avatarmi rôznych hráčov a buď s nimi chatovať, alebo sa pustiť do zápasu, ktorý bude vyhovovať vašim požiadavkám.

Unreal

Tekken 8 je postavený na Unreal Engine 5, čo je okamžite poznať. Postavy sú plné detailov, ich oblečenie taktiež, navyše majú skvelé animácie, pričom ani jednotlivé arény nezaostávajú. V tomto ohľade odviedli vývojári kus dobrej práce a na ôsmy Tekken je radosť pozerať. Či ide o najkrajšiu bojovku je ťažké povedať, no medzi to najkrajšie patrí bez akýchkoľvek pochýb. Framerate je stabilný, i keď počas prestrihových animácií občas zakolísal, no počas hranie je všetko v poriadku a to aj v prípade, ak sú na obrazovke rôzne efekty.

Neodmysliteľnou súčasťou Tekkenu je hudba. Najnovšie pokračovanie nezostáva menu značky nič dlžné a servíruje naozaj skvelý a rozmanitý soundtrack, hoci nie všetky skladby vám musia sadnúť, no ja výhrady nemám. Navyše, v nastaveniach si môžete zapnúť aj hudbu zo všetkých predošlých dielov, ak by ste náhodou mali iného favorita, než novinku.

Návrat na trón

Tekken 8 je perfektná bojovka, počas hrania ktorej som nenarazil na žiadne nedostatky. Ide o najlepší diel? Z objektívneho pohľadu zrejme áno, no v mojom srdci už asi navždy zostane číslom jeden Tekken 3. Napriek tomu ide o skvelý úspech a ja som rád, že Tekken opäť usadol na trón kráľa bojoviek, hoci konkurencia nespí a i najnovšie prírastky ostatných sérií sú vynikajúce. Tekken 8 však priniesol najkomplexnejší balíček plný zaujímavých a funkčných noviniek, čo beriem ako plus. Či už ste nováčikom alebo patríte medzi starú gardu, Tekken 8 je hoden vašej pozornosti, keďže ponúka veľa obsahu, množstvo unikátnych bojovníkov a na najbližšie roky aj kopec zábavy. K hre sa totiž bude dať neustále vracať, obzvlášť ak bude po vzore staršieho súrodenca rozširovaná o ďalší obsah. Na záver dodám jednu nepodstatnú informáciu, ktorá však o hre čo-to vypovedá – nie som lovec trofejí, no v Tekken 8 padla aj platina, a to hovorí za všetko.

Tekken 8 – Otec vs. syn
Tekken 8 je vynikajúci prírastok do dlhoročnej série a pokiaľ nemáte vzťah k tretiemu dielu, tak je zároveň aj tým najlepším. Priaznivci bojoviek nemohli rok 2024 odštartovať lepšie, než týmto titulom.
  • Množstvo obsahu, bohatá súpiska bojovníkov
  • Heat systém, zábavný príbehový režim
  • Dobrý sieťový kód, grafika, zvuk