Super Mario je ako dobre známe jedlo. Všetci ho poznajú, jedli ho a majú radi, všetci by ho viac-menej vedeli urobiť, ale nie všetci to vedia skutočne dobre. To vždy bolo kúzlo série, ktorá, samozrejme, nie je jediná 2D skákačka na svete, ale je asi jediná s nezameniteľným štýlom, atmosférou a úspechom, ktorý trvá takmer štyri dekády. Od vydania zatiaľ posledného 2D dielu však ubehlo už desaťročie, keďže New Super Mario Bros. U vyšlo v roku 2012 ako launchový titul na nie až tak populárnu konzolu Nintendo WiiU. Potom sa Mario a Nintendo venovali 3D dobrodružstvám, no bolo iba otázkou času, kedy sa známy taliansky fúzač vráti ku svojim koreňom.

Recenzovaná verzia: Nintendo Switch

Nemožno sa však dlhej pauze až tak veľmi čudovať, pretože hoci New Super Mario Bros. U bola kvalitná a skvelo predávaná hra, ktorá do značky navyše priniesla multiplayer, no na druhej strane sa začínala prejavovať únava materiálu aj napriek nápadom, ktoré sa Nintendo do svojich hier vždy snažilo a snaží zapracovávať. Možno to chcelo oddych a práve trochu času, aby vývojári opäť našli, prečo je Super Mario v 2D prevedení tak známy a populárny, ako už spomínané prirovnanie k jedlu v úvode.

Už prvé minúty strávené v Super Mario Bros. Wonder mi ukázali, že to Nintendo opäť dokázalo. Wonder totiž stavia na osvedčených základoch, no zároveň predstavuje novú generáciu 2D série. Nasledujúce hodiny skúmania všetkých rôznych a možných tajomstiev mi to iba potvrdili a zároveň poctivo ukázali, prečo Nintendu trvalo jedenásť rokov, kým dalo svojim fanúšikom nové 2D dobrodružstvo Super Maria.

Zmena prostredia

Nastal čas, aby Nintendo dalo šmrnc tomu, čo poznáme ako Super Mario Bros. Hoci muselo obetovať Hríbové kráľovstvo ako dejisko a vziať hrdinov na nové miesto s názvom Kráľovstvo kvetov, kde vládne Princ Florian. V tomto kráľovstve má všetko snový a fantazijný aspekt, pričom Wonder Flower je najreprezentatívnejším objektom tejto hry, no ku nej sa dostaneme trochu neskôr. To, že Bowser opäť niečo pokazí, neprekvapí azda nikoho, no aj tu došlo k zmene, pretože tentoraz Bowser neunesie princeznú Peach, ale narobí neplechu už spomínanému princovi, keďže splynie s jeho hradom, vďaka čomu sa premení na obrovskú pevnosť. Ikonická princezná je totiž po vzore nedávneho filmu súčasťou výpravy a budete si za ňu môcť zahrať. Dokopy je k dispozícii 9 postáv (12 ak zohľadníme farebné varianty Toada a Yoshiho), no na nejaké špeciálne schopnosti tej či onej musíte zabudnúť. Príbeh, ako obvykle, nie je hlavným ťahákom, stačí jednoducho vedieť, že je na vás zachrániť situáciu a dať Bowserovi opäť zas raz poriadnu príučku.

Dobrodružstvo je rozdelené na šesť tematických a jedinečných regiónov, pričom veľmi dôležitý je v tomto prípade prieskum, nakoľko je hra spočiatku lineárna, no časom sa otvorí a dovolí vám rozhodovať sa v tom, čo chcete ísť preskúmať. Z centrálneho hubu totiž vedú cestičky, na ktorých sú jasne viditeľné hlavné úrovne, no ak by ste cesty nepreskúmavali, pripravíte sa o rôzne skryté úrovne či bonusy a výzvy. Super Mario Bros. Wonder toho tým pádom ponúka omnoho viac, než sa na prvý pohľad môže zdať. A to je super.

So schopnosťami to ide ľahšie

Super Mario Bros. Wonder je v základe opäť klasický 2D Mario. To znamená, že na ceste z bodu A do bodu B budete skákať po plošinkách, likvidovať nepriateľov, vyhýbať sa nástrahám a na konci skočíte na stožiar s vlajkou, čo úroveň ukončí. V tomto smere nebolo nutné nič meniť, koncept funguje napriek svojmu veku bez problémov. Hrateľnosť ozvláštňujú power-upy a takzvané badge schopnosti, ktoré posúvajú hranie na novú úroveň zábavnosti. Pochopiteľne, nechýba tu klasika ako fireball, s ktorým je Mario spätý už od začiatkov svojej kariéry, no autori nezabudli ani na novinky. Napríklad ide o možnosť premeniť sa na slona za pomoci Elephant Fruit, ktorý jednoducho likviduje nepriateľov i prekážky v ceste, no na druhej strane je menej obratný. Keďže je to slon, dokáže svojim chobotom nasať vodu a na potrebných miestach napríklad uhasiť horiace plošinky, čo umožní bezpečne po nich pokračovať ďalej. Potom tu máme Bubble Flower vytvárajúcu bubliny, ktorými viete likvidovať nepriateľov, no aj si z nich urobiť miesto kam skočiť. Treťou a zároveň aj poslednou novinkou spomedzi power-upov je vrták Drill Mushroom, ktorý umožňuje nielen prichytávanie sa na povrchy, ale aj, logicky, prevŕtavanie sa do inak neprístupných miest.

Je pravdou, že noviniek mohlo byť viac, no aspoň sú zábavné a obohacujú hrateľnosť. Sú tu však aj už spomínané badge schopnosti. Tie buď získate za postup v hraní, prípadne si ich viete zakúpiť u obchodníka. Vďaka vyššiemu skoku sa viete dostať na nedostupné miesto, prípadne plachtiť, alebo si uľahčiť pobyt pod vodou, a tak ďalej. Každá táto schopnosť je unikátna a pre hrateľnosť dôležitá, no spája sa s nimi aj jedno obmedzenie, pretože pred každou úrovňou si zvolíte iba jednu. Aby to však nebolo až také prísne, po vašom skone si ju môžete zmeniť, no je na vás, aby ste usúdili, ktorú práve teraz využijete a bude nápomocná, nemôžete si ich priradiť viacero a ľubovoľne medzi nimi za chodu prepínať.

Zázračný kvet

Každá klasická úroveň ukrýva zázračný kvet – Wonder Flower. Keď ju nájdete a zoberiete, dočasne, do zobratia zázračného semienka, sa zmenia pravidla hry, a to veľmi výrazne. Zelené potrubie se začne plaziť ako húsenica, zubaté kvetiny začnú spievať, čas sa zrýchli alebo spomalí, prípadne sa začne otáčať obrazovka, je toho naozaj veľa. V tomto smere sa tvorcovia naozaj vybláznili a priniesli ďalší prvok, ktorý zásadne mení zabehnutú hrateľnosť, a to veľmi hravou a pôsobivou formou.

Zábava pre viacerých

Super Mario Bros. Wonder je síce primárne hra pre jedného hráča, ale máte chuť na multiplayer, je tu možnosť zapnúť lokálnu kooperáciu až pre štyroch hráčov. Tá funguje viac-menej podobne ako u staršieho New Super Mario Bros. U, takže je možné zdieľať rôzne power-upy a aj si pomáhať, pokiaľ náhodou niekto vo vašej skupine zomrie. V tej chvíli sa začne taký vznášať ako duch a máte chvíľu čas ho pred definitívnou smrťou zachrániť. Kooperácia funguje dobre, len občas môže byť hra kvôli nej neprehľadná, najmä ak sa toho deje na obrazovke skutočne veľa. Potom je koľkokrát ťažšie nájsť svojho hrdinu, ale s tým sa nedá nič robiť. Okrem lokálneho multiplayera nechýba ani online. Duchov ostatných hráčov je možné stretávať aj v jednotlivých úrovniach, pričom vás môžu podobne ako v lokálnej kooperácii zachraňovať pokiaľ spadnete a premeníte sa na ducha. Ide o celkom dobre navrhnutý systém, ktorý sa pre online výborne hodí. Aj pri online platí to o menšej prehľadnosti diania na obrazovke, obzvlášť pri plnení výziev, ale dá sa na to zvyknúť.

Na vrchole síl

Nintendo Switch už má najlepšie časy za sebou a takmer všetci už čakáme, kedy konečne dorazí nástupca, ktorý zdvihne výkon a umožní nám zahrať si jedinečné počiny Nintenda v pôsobivejšom vizuálnom kabátiku. Napriek tomu, že Switch už dosluhuje, je Super Mario Bros. Wonder krásna hra, no nemožno sa tomu až tak čudovať. Ide o 2D dobrodružstvo, ktoré nie je až také náročne, takže rozlíšenie je 1080p v dockovom režime, 720p v handheldovom, navyše podporené 60 snímkami za sekundu, čo poteší. Detailov je dostatok, všetko sa krásne hýbe, animácie sú skvelé a je jednoducho vidno, že Nintendo neponechalo nič na náhodu a vyžmýkalo zo svojho zariadenia čo sa dalo. Audio je taktiež vydarené, hudba je skvelá, nesie sa v duchu značky, no predsa len je tu jedna novinka, a to hlas Maria a Luigiho, ktorého po novom dabuje Kevin Afghani miesto Charlesa Martineta, ktorý si bratov naposledy strihol v hre Mario + Rabbids Sparks of Hope. Afghani odviedol dobrú prácu a ako náhrada bol z môjho pohľadu zvolený dobre.

Aj pre najmenších?

Hoci sa bavíme o skákačke, azda všetci dobre vieme, ako náročné vedia 2D skákačky s Mariom byť. Síce sa tvária ako hry pre deti, no niektoré diely vedia aj dospelých dohnať na pokraj síl. To však v prípade novinky neplatí. Super Mario Bros. Wonder je jednou z tých ľahších Mario hier, hoci i tu nechýba výzva a občas hra potrápi aj skúseného hráča. Pre mladšie ročníky tu navyše sú k dispozícii Yoshi (v štyroch farbách) a Nabbit, ktorých nemôžu zraniť nepriatelia a ani prekážky, jediné čo ich pošle na onen svet je pád do jamy. Obmedzením však je, že tieto postavičky nemôžu používať power-upy, čo časť zážitku odoberie, no najmenším to asi vadiť nebude.

Ach ten boss

Hru nemám veľmi za čo kritizovať, no súboje s bossmi, respektíve bossom sú oblasť, ktorá ma až tak nepotešila. Ak nerátam finálny stret, potom vždy bojujete proti tomu istému nepriateľovi. To by až taký veľký problém nebol, ak by sa jeho herné mechaniky menili, lenže nemenia. Zmenou prechádza iba prostredie, v ktorom sa súboj odohráva, a to je za mňa málo. Neviem, či to vývojárom neprišlo dôležité, no ak majú v iných smeroch nápadov na rozdávanie, určite by dokázali urobiť aj nápaditejšie súboje s bossmi.

Vrchol 2D skákačiek

Duchovný nástupca Super Mario World sa podaril na jednotku s hviezdičkou. Mariovi v 2D prevedení prestávka prospela, keďže sa vrátil v plnej sile a servíruje nám nielen jednu z najlepších 2D skákačiek, ale aj jednu z najlepších hier roku 2023. Titul je mimoriadne hravý, nápaditý, zábavný a plný prekvapení, čo sa nevidí často, hoci s tvorbou Nintenda sa podobné prirovnania spájajú častejšie, než s konkurenciou. Ak máte doma Switch, neváhajte ani chvíľu, inak sa pripravíte o vynikajúce dobrodružstvo, ktoré poteší ako veľkých, tak aj malých.

Super Mario Bros. Wonder - Návrat na vrchol
Super Mario Bros. Wonder je najlepší a najprepracovanejší 2D Mario vôbec. Samozrejme, všetci nostalgicky spomíname na ikonické tituly z 80./90. rokov, no Nintendo sa na záver životnej púte Switchu vyburcovalo k tomu, aby opäť prekonalo samo seba a pozdvihlo 2D Maria na ďalšiu úroveň. Nenechajte si to ujsť.
  • Dizajny úrovní, šesť odlišných svetov
  • Hravé a plné nápadov, výborná zábava pre všetky vekové kategórie
  • Podarené nové power-upy, audiovizuál