Ubisoft v posledných rokoch nemal u hráčov najlepšie meno, či už kvôli znižujúcim sa kvalitám ich hier, vnútrofiremnej kontroverzii, recyklovaniu a určite by som mohol pokračovať. Zdá sa však, že to najhoršie je za nami. Čaká nás Assassin’s Creed Mirage, ktorý by mal byť znova Assassin’s Creed ako kedysi, no máme tu aj druhé pokračovanie, to jest tretí diel pretekárskej série The Crew. Tá v minulosti nemala najlepšiu štartovnú pozíciu, keďže prvý diel bol najmä v úvode nemastný-neslaný, no postupom času sa situácia a i forma vďaka starostlivosti vývojárov z Ivory Tower podstatne zlepšila. Potvrdil to i druhý diel, ktorý bol omnoho lepší, ponúkol viac dopravných prostriedkov a ani tu sa nezabudlo na príkladnú podporu, keďže ešte stále do hry pribúdali nové eventy a podobne. Druhý diel však tento rok oslávil piate narodeniny, a tak nastal čas obrátiť list a ponúknuť fanúšikom nový diel. Ten sa zbavil číslovky, zobral si podtitul Motorfest a vyrazil miesto Spojených štátov na Hawai, konkrétne ostrov Oahu. A ako do dopadlo si povieme v nasledujúcich riadkoch.

Jedna vec mi je jasná. Každý jeden z vás, najmä teda ak vlastníte nejaký Xbox, poviete, že Forza Horizon je lepšia, tak načo venovať pozornosť The Crew Motorfest. Tretí diel totiž nijako neskrýva, že vývojári sú fanúšikmi série od Playground Games a pri vývoji sa nebránili tu väčšej, tam pre zmenu menšej, inšpirácii. Ak sa však snažíte ísť v stopách toho najlepšieho a nerobíte to zle, prečo by sme museli ihneď nadávať, no nie? The Crew Motorfest nie je žiadnou lacnou kópiou, to sa netreba obávať. Má v sebe nápady a prvky, ktoré Forza neponúka, hoci veci ako veľký pretekársky festival, kvantum aktivít, zástupy rôznych vozidiel a značiek, ich tuning, nechýbajú ani v jednom počine. A hoci sa nejakú porovnaniu vyhnúť nemožno, poďme sa spoločne pozrieť na to, čo The Crew Motorfest ponúka, a prečo je to dobrá hra a najlepší diel doposiaľ.

Vitajte na Oahu

Veľkým rozdielom, jedným dychom rovno dodám, že pozitívnym a patrným na prvý pohľad, je zmena lokality, kde sa pretekársky festival odohráva. Doteraz sme si síce mohli krížom-krážom brázdiť zmenšené a zjednodušené Spojené štáty americké, no presun na Oahu, a teda najľudnatejší a asi najnavštevovanejší havajský ostrov, ktorý je na plný pohľad omnoho lákavejší a pohľadnejší. Síce je mapa oproti predchodcovi menšia, no nemá “hluché” miesta. Niekedy je menej viac. Je pravdou, že nejde, podobne ako v prípade Test Drive Unlimited, o spracovanie jednu ku jednej, no mne to nijako neprekážalo. Nájdete tu ako ikonický kráter po vyhasnutej sopke Diamond Head, tak i hlavné mesto Honolulu, ktoré sa nachádza pod sopkou. Pochopiteľne, absentovať nesmie ani legendárny prístav prístav Pearl Harbor. Variabilita mapy je na veľmi slušnej úrovni, pričom bonus v porovnaní s už zmienenou Forzou je možnosť skúmať ostrov a jeho zákutie nielen v nejakom “tátošovi”, ale aj zo vzduchu či po vode, keďže v hre nechýbajú ani iné dopravné prostriedky. Na druhej strane, prím hrajú vozidlá, keďže ostatné člny a lietadlá majú k dispozícii iba jeden playlist.

Playlisty

Nie, nejdeme si púšťať hudbu. Aby ste vedeli o čo ide, tak kampaň pre jedného hráča je po novom postavená na takzvaných playlistoch. Tie zastávajú funkciu tematicky orientovanej série pretekov, takže tu nájdete napríklad playlist venovaný americkým muscle autám, prípadne konkrétnej značke ako Porsche, no nechýbajú ani driftovacie, off-roadové a mnohé ďalšie playlisty, ktoré tak ponúkajú hráčov solídnu variabilitu. Či už v rámci toho, o aký druh preteku ide, no napríklad japonský playlist má i inú “atmosféru”, než ten venovaný šesťlitrovým americkým klasikám. Pochopiteľne, sú tu i iné aktivity, ktoré hráči série Forza Horizon dobre poznajú, a teda rýchlostný limit a jeho prekonanie, slalom, či úniky, a tak ďalej. Z predošlého dielu sú späť aj výzvy spojené s fotorežimom, kedy je nutné vytvoriť fotku nejakého miesta, objektu a podobne.

Vozový park nesklame

Ak ste hrali The Crew 2 a poodomykali ste si XY vozidiel, poteší vás skutočnosť, že ihneď s prvým spustením a prihlásením sa na server Ubisoftu dostanete možnosť naimportovať si vaše autá aj do The Crew Motorfest. Veľmi príjemný bonus, ktorý som ja ocenil, hoci to z pohľadu plnenia playlistov nemá nejaký význam, pretože preteky v rámci playlistu vám vždy prehodia auto na prenajaté, ktoré je skrátka pre ten či onen pretek určené. Po ukončení preteku sa vám však automaticky prepne auto na to, ktoré ste si zvolili a jazdili na ňom doposiaľ. V hre nájdete cez 600 vozidiel, takže určite nájdete auto, po ktorom vaše “petrolhead” srdce túži.

Všetko sú licencované vozidlá, s čím sa spája aj obmedzenie týkajúce sa modelu poškodenia, ktorý je iba kozmetický, no žiadna automobilka jednoducho nechce nechať svoje auto roztrieskať. Hoci je vozidiel skutočne veľa, vývojári si dali námahu a detailne vymodelovali všetky, takže sa neopakuje situácia ako napríklad v prípade starších dielov Gran Turismo, kde niektoré autá jednoducho nemali vymodelovaný kokpit, prípadne model pochádzal z ešte staršieho dielu a bol pre potreby novšieho trošku upravený. Samozrejmosťou je aj tuning, ktorý bol prítomný aj v predchodcovi. Upravovať môžete ako vizuál vozidla, tak aj jednotlivé diely ako tlmiče, brzdy a podobne. Tieto zmeny zdvíhajú úroveň vozidla, pričom každé jedno má určenú maximálnu hranicu, kde je možné jeho výkon nahnať. Z obyčajného auta tým pádom neurobíte raketu ako Lamborghini, no to asi ani nie je nutné. Nejde však o nič komplexné, jednoducho kliknete na tlačidlo, vyberiete požadované vozidlo, konkrétny diel a vymeníte ho, opäť jednoduchým stlačením tlačidla, za lepší. A to je všetko. Netreba tým pádom zájsť do žiadnej dielne, prípade absolvovať nejakú minihru, či niečo podobné.

Je to arkáda

Ak by niekto hľadal simulátor, je na zlej adrese. The Crew bola, je a snáď i bude arkádová záležitosť, v ktorej môžete v 300km/h vletieť do zákruty akoby sa nechumelilo a nič hrozné sa nestane. Tomu je podriadený aj jazdný model, ktorý to nijako neskýva a ide mu predovšetkým a prístupnosť pre všetkých a zábavnosť. Nie je dokonalý, to určite nie, no dostatočne dobrý na to, aby sa netrebalo sťažovať. Napriek tomu vplýva na jazdu povrch po ktorom práve idete, či je vozovka mokrá alebo suchá, alebo pri lietadlách brať do úvahy bočný vietor. Okrem toho sa autá ovládajú inak, nehovorím že každé, no ak sú z odlišnej kategórie, tak je ich správanie a ovládanie odlišné, čiže nehrozí, že Porsche bude rovnako ovládateľné ako nejaký Mustang. Ovládanie sa mi však v porovnaní s The Crew 2 zdalo byť vylepšené, čo oceňujem, hoci problémy som nemal ani s predchodcom.

Ako z pohľadnice

Čo sa vizuálu týka, je na tom The Crew Motorfest dobre. Nejde o nový benchmark pretekárskych hier, no na titul sa pozerá naozaj dobre. Na PlayStation 5 sú k dispozícii 2 režimy zobrazenia – preferujúci krajšiu grafiku, ten druhý pre zmenu počet snímkov za sekundu, a tak je iba na vás, čomu dáte prednosť. Na 75″ televízore dokáže hra kúzliť krásne scenérie plné farieb, autá a ich detailnosť nezaostávajú, hoci niekedy narazíte na textúru v nižšom rozlíšení či odrazy, ktoré majú iný počet fps ako zvyšné dianie na obrazovke. Sú to však drobnosti, ktoré mi zážitok z celkovej vizuálnej kvality neuberali. Bohatá je aj flóra, takže v džungli na vás naozaj čaká poriadny porast a nie iba pár kríčkov ako na tunajšom vidieku. Nejaké prepady snímkovania som však spozoroval, na tom by ešte bolo dobré popracovať.

Čo sa týka audia a zvukov, dostupná hudba ponúka dostatočnú variabilitu a je na vás, aký žáner preferujete. Ozvučenie áut je výborné, tu nie je čo kritizovať, posúdiť kvalitu zvuku pri lodiach a lietadlách nedokážem, no nemal som pocit, že nie je adekvátna tomu, čo by ste počuli aj v skutočnosti.

Vždy online

Áno, The Crew Motorfest je podobne ako The Crew 2 neustále online. Hra vďaka tomu podporuje cross-platform hranie, ani uložené pozície nemusíte opatrovať niekde lokálne, všetko je spojené s vašim účtom. Multiplayer je dôležitou súčasťou The Crew, pretože práve verná a neustále sa rozrastajúca komunita robí The Crew, The Crew. Má to však, pochopiteľne, i svoje negatíva. Akonáhle nehráte niekoľko desiatok minút, hra vám síce uloží progres, ale vás odpojí a hodí do hlavného menu. Ak si iba musíte ísť po pizzu a následne ešte prípadne zájsť na toaletu, je veľká šanca, že už budete musieť vykonať opätovné pripojenie sa do hry. Netrvá to dlho, to našťastie nie je problém, i tak je to však občas otravné. To isté platí aj v prípade, ak na konzole dohráte, uspíte ju a k hre sa vrátite neskôr. Keďže ste však online, vidíte duchov iných hráčov, čo navodzuje pocit živšieho sveta, no ak sa na vás čelne rúti vo vysokej rýchlosti auto, občas to môže spôsobiť viac škody než úžitku, keďže sa zľaknete a trhnete volantom v domnienke, že predídete zrážke, ku ktorej, pochopiteľne, nemôže dôjsť. Ja osobne v tomto prípade always online nevnímam až tak tragicky, no už som sa stretol s tým, že práve to bol dôvod, aby si ten či onen hráč The Crew Motorfest nekúpil. Online hranie však funguje bez problémov, nenarazil som na žiadne problémy.

Do tretice všetko dobré

The Crew Motorfest je zábavné a podarené arkádové pretekanie, ktoré si zaslúži pozornosť. Vývojári z Ivory Tower už opakovane dokázali, že sa o svoje dielo náležito starajú, takže môžete počítať s tým, že hra sa bude nielen zlepšovať, ale aj rozrastať o ďalší obsah. Potenciál do budúcna je tým pádom obrovský. Hráči na konzolách PlayStation navyše nemajú alternatívu v podobe Forza Horizon, no nakoľko tá má aktuálne pauzu, keďže vychádza serióznejšia Forza Motorsport, je načasovanie príchodu tretieho dielu The Crew príhodné.

Osobne som sa počas recenzovania veľmi dobre bavil a viem, že sa k hre budem pravidelne vracať. Nie, nie je dokonalá, ale minimálne na konzolách PlayStation ide o to najlepšie, čo môžete v rámci arkádových pretekov zohnať. Na PC a Xboxe ide o druhého najlepšieho zástupcu, a to taktiež nie je zlé. Vypustite z hlavy predsudok, že ide o hru od Ubisoftu a tie za nič nestoja, pretože minimálne v tomto prípade je to omyl. A pomerne veľký.

The Crew Motorfest - Na ceste za Forzou
Väčší, lepší, zábavnejší a pohľadnejší. Tak by sa dal zhrnúť tretí diel The Crew, ktorý nesie podtitul Motorfest. Vývojári z Ivory Tower opäť prekonávajú samých seba a nielen, že servírujú najlepší diel série, ale aj dôstojného konkurenta k Forza Horizon.
  • Veľká rozmanitosť hernej náplne, systém Playlistov,
  • Nové krásne a pestré prostredie, vylepšené ovládanie
  • Množstvo vozidiel a odlišnosti v ich ovládaní