Hrdinný rytíř s lopatou Shovel Knight se od svého debutu v roce 2014 v stejnojmenné plošinovce od studia Yacht Club Games stal ikonou na poli nezávislých her a objevil se jako hostující postava v řadě nezávislých i AAA her, jako například For Honor či Super Smash Bros. Ultimate. Yacht Club Games se však nespokojilo s licencováním své marketovatelné postavičky do cizích her a pilně pracovalo na rozšíření svého univerza. První vlaštovkou z několika her ve vývoji je dnes recenzovaný Shovel Knight Pocket Dungeon od studia VINE. Povedlo se úspěšně zkombinovat rytířský svět s prvky roguelite a logických rychlíků?

Shovel Knight to nemá jednoduché. Jen co se mu povedlo zachránit svou milou Shield Knight ze spárů čarodějky Enchantress a zlotřilého řádu rytířů Order of No Quarter, nalézá na svých cestách magickou Rubikovu kostku, která ho přenáší do záhadné kapesní dimenze. K úniku mu však tentokrát nepomůže hrubá síla či hbitost, ale především mozkové závity. Nabízí se však otázka, kdo tyto útrapy na Shovel Knighta a ostatní rytíře nachystal? Jedná se snad o další z plánů Enchantress? A dá se věřit tajemné Prism Knight a našemu průvodci Puzzle Knightovi?

Kombinace akčního rogueliku a logického rychlíku je poměrně divoká, avšak vývojáři Shovel Knight Pocket Dungeon se s nelehkým úkolem vypořádali se ctí a připravili velmi svěží žánrový mix, který by měl potěšit příznivce obou žánrů. Ačkoliv se ze screenshotů může zdát, že máme do činění s tradičním logickým rychlíkem typu Tetris či Puyo Puyo, kdy z nebe padají bloky, které musíme spojovat za sebe a postupně tak čistit herní plochu, aby nedošlo k jejímu úplnému zahlcení, reálně je to o něco složitější.

Neovládáme totiž přímo bloky, které padají z nebe automaticky, ale Shovel Knighta (či jednoho z dalších hratelných rytířů). Rytíř se tak musí pohybovat po neustále zmenšující se ploše a uvolňovat si místo pro pohyb likvidací nepřátel za pomocí své věrné lopaty. Každý útok, který neskončí smrtí nepřítele, ho však stojí několik životů, které může doplňovat pouze ničením lektvarů. Pokud vedle sebe však stojí dva a více nepřátel stejného typu, zasáhne je rytíř všechny najednou. Za zabití více nepřátel najednou navíc získáte bonusové body v podobě drahokamů a je tak třeba takticky volit své cíle, ale zároveň neotálet, jelikož vás tlačí čas, nové bloky neustále padají dolů a multiplikátor skóre klesá.

Kombinace frenetického tempa a nutnosti taktizovat za pochodu dává dohromady unikátní výzvu, která funguje překvapivě uspokojivě a především návykově. Na rychlost hry je sice třeba si chvíli zvykat, ale v momentě, kdy se do vás Shovel Knight Pocket Dungeon povede zatnout drápy, dokážete se hrou strávit dlouhé hodiny. Cesta z kapesní dimenze v základním Adventure Mode vede skrz desítku úrovní, v nichž rytíř musí zlikvidovat dostatečný počet nepřátel a postavit se mezi nimi několika bossům. Úrovně berou inspiraci z lokací z původního Shovel Knight a nabízí pokaždé stejnou skladbu nepřátel, avšak pořadí a množství bloků je náhodně generované a občas se tak zkrátka i zkušení matadoři ocitnou v úzkých.

Tady přichází na řadu bohaté možnosti nastavení obtížnosti. Hru si totiž můžete upravit téměř libovolně k obrazu svému. Pokud vám roguelike zážitek nevyhovuje, není nic jednoduššího než zvýšit počet životů či si jich rovnou nastavit nekonečno. Pokud by na vás tempo hry bylo příliš rychlé, můžete padání bloků zpomalit či ze hry rovnou udělat tahovku. Naopak pokud byste se brzy začali nudit, můžete ji dokonce zrychlit či v každé hře promíchat pořadí úrovní.

Podobně podrobnému nastavení přístupnosti se nedá téměř nic vytknout, osobně bych ale uvítal, kdyby hra nabízela více předpřipravených úrovní obtížnosti. Na začátku hry si sice můžete vybrat roguelike režim bez extra životů a puzzle režim s nekonečnem životů, což jsou ale dle mého názoru až příliš vzdálené extrémy. Hráči si sice mohou vytvořit obtížnost dle vlastního gusta, avšak ne každý bude chtít experimentovat s nastaveními a bohatě by mu stačila zlatá střední cesta, nabízená přímo vývojáři.

Avšak pokud se vám ten zlatý střed, kde pro vás hra ještě bude výzvou, ale zároveň nebude frustrující, povede najít, nabízí Shovel Knight Pocket Dungeon poměrně vysokou znovuhratelnost. Kromě titulního Shovel Knighta totiž v průběhu hry můžete odemknout dalších 11 rytířů, mezi kterými najdete jak kompletní sestavu z původního Shovel Knight, tak několik nových postav. Každý z rytířů pak nabízí zcela jiný herní styl. Například Plague Knight dokáže nepřátelské řetězy likvidovat za použití jedů, Propeller Knight je bezkonkurenční pro boj s osamocenými nepřáteli, za které získává bonus k poškození, a Mole Knight se za každé situace dokáže prokopat na svobodu. Pokud tedy budete chtít odemknout všechny achievementy, nečeká vás bohapustý grind, ale neustále nový zážitek v podání nových rytířů.

Kde ovšem hra mírně selhává, je roguelite progrese. Stejně jako ve hrách typu The Binding of Isaac či Dead Cells si i zde postupným hraním odemykáte předměty, které se posléze mohou objevit v dalších runech. V případě Shovel Knight Pocket Dungeon se jedná o relikvie, které si můžete v každé úrovni koupit v obchodě za utržené drahokamy. Relikvií na odemčení však není mnoho (osobně jsem je všechny odemknul zhruba za tři až čtyři hodiny) a co je horší, žádná z nich není příliš zajímavá či účinná. Zdaleka nejlepšími relikviemi i po odemčení všech ostatních zůstávají základní bonusy k ukazateli zdraví. Nevalné množství předmětů však vynahrazuje množství hratelných postav a jejich unikátních herních stylů.

Kromě Adventure Mode hra nabízí i obligátní Daily Challenge, kde se každý den můžete pokusit umístit co nejvýše na žebříčku v jednom vygenerovaném seedu, a multiplayerový Versus mód, v němž ve split-screenu můžete bojovat o přežití buď proti umělé inteligenci či živému hráči v lokálním multiplayeru. V singleplayeru režim příliš nedává smysl, ale v multiplayeru se s ním dá užít spoustu zábavy – škoda jen, že chybí online multiplayer.

Co se týče audiovizuálu, obě studia odvedla nepřekvapivě perfektní práci. Oproti (téměř) 8bitovému originálu využívá Shovel Knight Pocket Dungeon 16bitovou barevnou paletu, která hře neskutečně sluší, i když je občas v přehršli barev trochu problém se na obrazovce rychle zorientovat. Výborný je i soundtrack, skládající se především z remixů tracků z původní hry. Nedostatek nových tracků sice trochu zamrzí, ale soundtrack pro původní hru byl tak nadčasový, že se na poslech jen tak neomrzí. Po technické stránce pak nemám jedinou výtku, i co se týče ovládání jak na gamepadu, tak na klávesnici.

Shovel Knight Pocket Dungeon se tedy povedl ještě o kus více, než jsme mohli doufat, a povedlo se mu úspěšně dokázat, že značka Shovel Knight má před sebou zářivou budoucnost nejen na poli plošinovek.

Shovel Knight Pocket Dungeon – S lopatou na hádanky
Kombinace akčního rogueliku a logického rychlíku je poměrně divoká, avšak vývojáři Shovel Knight Pocket Dungeon se s nelehkým úkolem vypořádali se ctí a připravili velmi svěží a návykový žánrový mix, který by měl potěšit příznivce obou žánrů.
  • Zábavný mix dvou žánrů
  • Variabilní hratelné postavy
  • Bezchybný audiovizuál
  • Málo unlocků
  • Pouze dvě předpřipravené úrovně obtížnosti
0%

Milovník videoher všeho druhu, především indie her a konzolí značky Nintendo. Nepohrdne žádným žánrem, ale vyhledává především RPG, plošinovky a rogueliky v jakékoliv podobě. Kromě hraní má v oblibě turistiku, elektronickou hudbu a komiksy.