Štúdio Insomniac Games debutovalo slušne hodnoteným titulom Disruptor z roku 1996, no slávu a pozornosť si získalo až o dva roky neskôr počinom Spyro the Dragon. S príchodom PlayStation 2 však štúdio dalo Spyrovi zbohom a priniesli hráčom dvojicu Ratchet & Clank. Tú si okamžite zamilovali nielen recenzenti, ale aj hráči, vďaka čomu sa tomuto duu venujú Insomniac Games popri iných projektoch dodnes. A ako najlepšie odštartovať éru PlayStation 5, než dobrodružstvom, ktoré patrí medzi tie doposiaľ najpútavejšie. Dámy a páni, držte si klobúky, toto bude poriadna jazda naprieč dimenziami.

Recenzovaná verzia: PlayStation 5

Na PlayStation 4 sa Ratchet & Clank predstavili iba raz a to dokonca hrou, ktorá nebola tak úplnou novinkou, nakoľko išlo o reimagináciu úplne prvej časti z čias PlayStation 2. To bol oproti predošlým generáciám PlayStationu veľký rozdiel, veď na PS2 boli k dispozícii 4 hry a pre PS3 dokonca 6 hier. Hovorí sa, že menej je niekedy viac, no ja dúfam, že nás niečo podobné nečaká i na aktuálnej generácii PlayStationu, bola by to totiž obrovská škoda, pretože Ratchet & Clank sú vo vrcholnej forme a s Rift Apart berú hráčov na svoje najlepšie a najzábavnejšie dobrodružstvo.

Chybička sa pritrafila

Začiatok nového dobrodružstva sa nesie v duchu osláv titulnej dvojice. Tá síce už dlhšiu dobu nemá veľmi do čoho pichnúť, no za predošlé hrdinské skutky je dôvod na oslavu. Pri tejto príležitosti, ktorá mimochodom pekne pripomína niektoré minulé pamätné momenty, Clank oznámi Ratchetovi, že má pre neho prekvapenie v podobe Dimensionatora. Ide o zariadenie/artefakt, vďaka ktorému by Ratchet mohol vypátrať ďalších Lombaxov.

Veci sa však vymknú kontrole, na scéne sa objavuje ikonický záporák Doctor Nefarious (v CZ preklade Doktor Zlotřilec), ktorý chce využiť Dimensionator k tomu, aby konečne vyhubil všetok organický život. Vzácny artefakt totiž dokáže otvárať trhliny do iných dimenzií (medzi rečou, skvelý herný prvok a novinka), čo má za následok, že Ratchet a Clank skončia na iných miestach a dokonca v dimenzii, kde je Nefarious cisárom. Do toho sa pripletie aj Rivet, nová postava rasy Lombax, ktorá vedie povstanie bojujúce proti Nefariousovi. Po novom sa musí ústredná trojica postaviť ikonickému nepriateľovi a opäť raz zachrániť situáciu. Čo sa týka Rivet, ide o podarený prírastok medzi postavy z tohto sveta a verím, že tak, ako som si ju obľúbil ja, si získa i vaše sympatie. Viac o Rivet si však musíte zistiť počas hrania. Je tu ešte jedna nová postavička, ktorá si ma získala, no o nej nechcem hovoriť nič viac než to, že spolu s Rivet patrí medzi nováčikov v rámci série a má žltú farbu, aby ste potom počas hrania vedeli, o koho ide.

Hoci je hra príbehovým pokračovaním takzvanej Future ságy (hry pre PlayStation 3), autori mysleli aj na nováčikov, takže nie je nutné poznať predchádzajúce udalosti. Ratchet & Clank sú jednoducho hrdinovia, nejeden raz zachránili svet/vesmír a v podstate o to pôjde aj teraz, hoci je aktuálne dobrodružstvo o niečo osobnejšie, keďže sa do príbehu dostalo riešenie rasy Lombaxov. Po príbehovej stránke inak odviedli Insomniac Games dobrú prácu, ostatne, to im nikdy nerobilo problém, ak sa teda bavíme o hlavných hrách a nie spin-offoch. Zápletka je pútavá, zaujímavá, nechýba v nej ani podarený humor a až do záveru ma bavilo objavovať, čo si autori pre fanúšikov pripravili. Mimochodom, príbehová kampaň vám zaberie zhruba 13-15 hodín, no ak sa budete túlať a hľadať všetko, čo sa dá, bude to o dosť viac.

Hurá do akcie

Pokiaľ patríte medzi fanúšikov série, prípadne ste už nejaký diel hrali, budete sa viac-menej cítiť ako doma. Samozrejme, autori niektoré veci jemne upravili, pridali nejaké novinky, no v jadre je to starý dobrý, respektíve skvelý, Ratchet & Clank. To znamená, že si užijete ako skákanie, zbieranie rôznych skrutiek, matiek, predmetov, grindovanie, jazdu, no predovšetkým mnoho akcie. A tá je jednoducho vynikajúca. Zo začiatku je Ratchet, ako už býva zvykom v podstate všade, odkázaný na základné zbrane, no akonáhle sa dostanete k zaujímavejším kúskom, hneď je to o niečom inom.

Pri Rift Apart platí, že čím viac danú zbraň používate, tým sa zvyšuje jej level a je účinnejšia. S tým sú spojené aj upgrady, ktoré viete zakúpiť za kryštály, ktoré sa na jednotlivých mapách nachádzajú. V tomto smere sa jedná o vylepšenie kapacity zbrane, dostrelu, rozptylu a podobne, záleží od toho, akú zbraň práve upgradujete. Čo sa týka arzenálu, ten obsahuje ako klasiky známe z predošlých častí, tak aj úplné novinky. Aj štatistiky Ratcheta sa hraním zlepšujú, a tak máte neskôr napríklad väčší život. Potešia aj kostýmy, ktoré sa dajú počas priechodu získať, takže nemusíte mať iba východiskové oblečenie, ale viete získavať rôzne sety, ktoré možno následne kombinovať. K dispozícii sú rôzne zaujímavé kúsky, takže sa je na čo tešiť.

Staro-nové sú i planéty a lokality, na ktoré sa počas dobrodružstva hrdinovia pozrú. Nemusíte sa báť, ak tu je planéta, ktorú poznáte z predošlých hier Ratcheta & Clanka, v tomto prípade bude iná, nakoľko ide o jej stvárnenie v inej dimenzii. Autori tak šikovne využili niečo známe, ale pretransformovali to v niečo odlišné. Samozrejmosťou sú i úplne nové lokality, pričom či už ide o tie, alebo tie, všetky vyzerajú výborne a ponúkajú množstvo aktivít. I samotná rozloha jednotlivých úrovní je väčšia než doposiaľ, čo je za mňa vítané, avšak nejde o žiadne nezmyselne veľké oblasti, ktoré z väčšiny zívajú prázdnotou. Tu sa mne autori trafili do vkusu.

To najkrajšie na PS5?

Hoci sa to celkom náročne posudzuje, no aspoň pre mňa je Ratchet & Clank: Rift Apart doposiaľ najkrajšou hrou pre PlayStation 5. Vynikajúca grafika, animácie, neuveriteľné množstvo detailov, časticových efektov, nechýba ani ray-tracing, čo viac si priať. Hovoríte snímkovanie 60fps? Ani to nechýba. Hru som síce hral v základnom nastavení 4K/30fps, pretože počas recenzovania režim so 60fps nebol k dispozícii. Pred niekoľkými dňami však táto voľba pribudla, a tak som otestoval i zvyšné dva varianty, ktoré už vy budete mať počas launchu k dispozícii.

V prvom rade tu máme režim 60fps s vypnutým ray-tracingom. Nižšie natívne rozlíšenie, stále skvelá grafika, no chýbajú pre niekoho dnes už neodmysliteľné odrazy v reálnom čase. Problém? Vôbec nie, hra je vizuálne pôsobivá i tak. Na záver kompromis, a teda 60fps režim, v ktorom ale ray-tracing nechýba. Tu treba čakať menej postáv na obrazovke, o niečo menej detailov v diaľke, no i tak je na čo pozerať, ostatne ak ste hrali Marvel’s Spider Man: Miles Morales, do hry tento režim po vydaní taktiež dorazil a ukázal, že Insomniac Games vedia s hardwarom PlayStation 5 výborne pracovať. Je teda na vás, čomu dáte prednosť, chybu neurobíte ani s jednou možnosťou.

Samozrejmosťou, nakoľko ide o first-party titul PlayStation Studios, nechýba podpora DualSense ovládača, ktorá je výborná. Haptika pracuje na plné obrátky, adaptívne triggery robia presne to, čo majú, v tomto ohľade nemám výhrady. Pokiaľ je u vás možnosť, užijete si aj výborné 3D audio. Streľba, zvuky prostredia, cinkanie skrutiek a matiek, výborný dabing, na hre skrátka vidieť vysoké produkčné hodnoty a i (podľa mňa) štedrý rozpočet. A áno, loadingy sú extrémne krátke, prípadne ani nie sú.

Insomniac Games inak mysleli aj na hráčov, ktorí potrebujú pomoc, prípadne majú nejaký handicap, takže v nastaveniach nájdete skutočne veľké množstvo pomocníkov. Za toto si autori určite zaslúžia pochvalu. Nechýba ani česká lokalizácia, ktorá je na vysokej úrovni, no nabudúce poprosím neprekladať meno Dr. Nefariousa.

A čo chyby?

Nie je veľmi na čo sa sťažovať, to poviem na rovinu. Insomniac Games za uplynulých 19 rokov, čo vyšiel prvý diel, vychytali, čo sa dalo, a neustále posúvali sériu vpred. Jediná chyba, na ktorú som počas hrania narazil bol nepriateľ, ktorý nebol celý na povrchu planéty, ale nohy mal prepadnuté pod zem. Našťastie, stále bol “aktívny”, a tak som jeho utrpenie radšej ukončil.

Inak nemám čo kritizovať, i keď to znie zvláštne. Už pred vydaním a opatchovaním Day 1 aktualizáciou hra šliapala ako dobre premazaný stroj, držala si stabilný framerate a neustále mi dokazovala, že nákup Insomniac Games zo strany PlayStationu bola správna investícia, i keď to už kalifornské štúdio ukázalo nejeden raz.

Tak zas niekedy, no snáď ešte na PS5

Ratchet & Clank: Rift Apart je pre mňa najlepší diel série. Hoci som nehral úplne všetky časti, tie hlavné som absolvoval a ústredná dvojica ešte nebola v lepšej kondícii. Insomniac Games pripravili dobrodružstvo, ktoré je mimoriadne pôsobivé, pútavé a čo je hlavné, extrémne zábavné a návykové.

Kto má doma PlayStation 5, nemal by si novinku nechať ujsť. Viem, že niektorí z vás, čo značku nepoznajú, respektíve ju ignorovali, považujú túto hru za detskú záležitosť, no v tomto prípade ide o veľký omyl. Rift Apart je skvelé akčné dobrodružstvo, ktoré prekonalo moje očakávania azda vo všetkých smeroch. Obávam sa iba jedného – aby nešlo o premiéru a zároveň aj derniéru obľúbeného dua na PlayStation 5, keďže Insomniac Games určite majú plné ruky práce s ďalším Spider-Manom, hoci je k dispozícii viacero tímov. Na druhej strane, radšej jedna vynikajúca hra za niekoľko rokov, ako recyklovať dookola to isté, ibaže v “iných odtieňoch”.

Na záver už iba jediné, Ratchet & Clank: Rift Apart je pre mňa zatiaľ najlepšia PlayStation 5 exkluzivita, pričom konkurencia je poriadne silná. Žiadna iná hra z portfólia PS5 však nemixuje jednotlivé prvky tak citlivo a umne, ako práve Lombax a jeho robotický priateľ. A možno to bude znieť odvážne, ale tento titul by pokojne mohol byť takzvaným system sellerom.

Ratchet & Clank: Rift Apart - Naprieč dimenziami
Ratchet & Clank po prvý raz na PlayStation 5 a hneď s najpôsobivejším dobrodružstvom, aké kedy táto dvojica absolvovala. Ťažko na hre hľadať nedostatky, v tomto prípade možno jedine každému z vás odporučiť vydať sa na tento výlet spolu s obľúbenými hrdinami, ideálne bezodkladne.
  • Extrémne zábavné dobrodružstvo plné skvelých momentov
  • Arzenál zbraní, rozmanitosť prostredí, príbeh, nové postavy
  • Technická stránka, výborný foto režim, využitie DualSense