Kultovní titul Blood zkušeným hráčům jistě nemusím představovat. Spolu s 3D akcemi Duke Nukem 3D a Shadow Warrior tvoří svatou trojici nejznámějších a také nejpovedenějších her na stařičkém Build enginu. Základní hra Blood a dvojice datadisků Plasma Pak a Cryptic Passage doposud byly k mání digitálně jako společný balíček One Unit One Blood. Nedávno se však na trhu objevila nová vylepšená verze pod názvem Blood: Fresh Supply. Vyplatí se tento herní kousek pořídit, nebo postačí zůstat u původní verze?

Není jistě potřebné Blood jako takový extra podrobně recenzovat, jelikož jde o léty natolik prověřenou hru, že ji zná jistě téměř každý. Ale je třeba vás seznámit s novými možnostmi, které nová edice nabízí, a přinést verdikt, zda má smysl, investovat do nového vylepšeného vydání.

Za projektem stojí firma Nightdive Studios, která se stala etablovaným specialistou na restaurování starších titulů, které distribuuje prostřednictvím digitálních kanálů. Hlavní osobností vývoje je Samuel “Kaiser” Villareal, známý jako tvůrce konverzí konzolových verzí Doomu pro PC a autor nových verzí klasik jako jsou Strife, Forsaken nebo Turok. Fresh Supply běží na interním Kex Enginu, jenž studio využívá pro své projekty, a při vývoji bylo využito principů reverzního inženýrství, místo uplatnění původního zdrojového kódu.

Blood: Fresh Supply rozhodně není žádný grafický overhaul, který by k titulu přitáhl nové mladší hráče, kteří se na krásnou akcelerovanou grafiku velice často nechávají přivábit jako na vějičku, aby míjeli hratelnost a důmyslné herní mechanismy. Fresh Supply nám přináší ten osvědčený klasický Blood, který jsme si oblíbili, ale v nové úpravě pro moderní hardware. Dostanete tedy čtyři epizody základní hry, oficiální přídavnou kampaň Post Mortem a samozřejmě neoficiální datadisk Cryptic Passage od Sunstorm Interactive. Obsah je tedy totožný se starším balíčkem One Unit One Blood.

Blood již v době vydání neexceloval technickým zpracováním, v období boomu moderních 3D enginů přišel s komiksovou spritovou grafikou a již tehdy zastaralým enginem Build, využívajícím podobně jako Doom pseudo 3D zpracování. Kvalita titulu tak spočívala hlavně v zábavné hratelnosti a skvělému level designu.

Ve hře se vtělíte do role Caleba – nájemného zabijáka, který vstupuje do temného kultu Cabal, vzývajícího temného boha Tchernoboga. Caleb si získává přízeň hlavního mozku kultu, zařadí se mezi Vyvolené a stává se jedním z jeho nejbližších služebníků. Ani to však Tchernobogovi nezabrání, v náhlém vnuknutí mysli, všechny Vyvolené zlikvidovat. Caleb však není doopravdy mrtvý díky zvláštnímu spojení s Tchernobogem. Jeho tělo sice leží v rakvi, ale po letech spánku se probouzí a se slovy “I live again” vstává z mrtvých a vydává se vypátrat, proč skončil ve vlhké rakvi, a hlavně pomstít svou smrt a odpravit Tchernoboga.

Blood je primárně hororově zaměřen díky temnému příběhovému pozadí, ovšem díky kolorovanému a takřka komiksovému zpracování nepůsobí strašidelně, ale celkové vyznění je spíše humorné, i když styl humoru patří do notně černé kategorie. Caleb, hlavní hrdina, neustále hláškuje a komentuje situaci na bojišti, což také dodává hře na odlehčení. Blood oplývá značnou brutalitou a až přehnané množství krve odpovídá názvu hry.

Postaví se nám sada originálních protivníků. Gargoylové, pavouci, krysy, ohniví psi, dravé ryby či vodní mutanti takřka ze světa H. P. Lovecrafta, nebo protivné ječící smrtky. Běhající ruka známá z filmů s Addamsovou rodinou, instantně smrtící, pokud ji včas netrefíte dávkou olova. Ale nejvíce se vrývají do paměti zombies, s jejichž hlavami si můžete zahrát kopanou. Lidský faktor zastupují četní přisluhovači kultu v mnišských kutnách, vyskytující se v rozličných variantách, jejichž specialitou je specifický jazyk, který byl zřejmě vytvořen hře přímo na míru. Takže se prozrazují neustálým brebentěním svých hlášek.

Caleb disponuje pestrým a hlavně originálním arzenálem,  který v jiných hrách doposud nebyl k vidění. Obligátní brokovnice a tommy gun doplňují pistole střílející světlice, jež z nepřátel vytvoří ohnivou pochodeň, vidle, dynamit v několika modifikacích, tesla cannon střílející elektrické výboje. Ale hlavně specialitky jako zapalovač v kombinaci se sprejem sloužící jako plamenomet, či voodoo panenka nebo její alternativa v podobě lebky na holi, poskytující mocný ohnivý výboj. Navíc prakticky každá zbraň disponuje alternativním módem, což ve své době vůbec nebylo obvyklé.

Blood vynikal a dodnes exceluje zábavným level designem. V balíčku získáte celých šest epizod, každá úroveň je specifická a originální, motivy a prostředí se neopakují, tudíž nehrozí nuda. Rozsah úrovní není většinou velký, i když musíte nalézt mnohdy několik klíčů, tak se v levelech orientujete poměrně snadno, nebloudíte, hra má rychlý spád a nic vás nezdržuje. I když pečlivé oko průzkumníka je nezbytností, občas je potřeba se ponořit pod vodu, jindy odpálit dynamitem zeď a podobně. Zkušený hráč 3D akcí nebude tápat, ale mladší hráči zvyklí na přímočarý postup možná budou mít trochu problémy.

Mapy disponují četnými interaktivními prvky, některé jen pro odreagování a obveselení, kupříkladu zábavní park plný atrakcí. Jiné zase slouží jako klíčové aktivní prvky, zejména puzzle, bez jejichž vyřešení vás hra nepustí dál.  Hororový námět umožnil tvůrcům nacpat do hry mnohé easter eggy a odkazy na známé filmy a popkulturní prvky. Některé levely jsou dokonce přímo založeny na motivech známých hororových filmů, jako Osvícení, Pátek třináctého nebo Úsvit mrtvých.

Pestrá škála nepřátel v různých kombinacích a explozivní arzenál nám umožní vytvořit na monitoru učiněné peklo výbuchů, střel a ohnivých efektů, což dodává dokonalý pocit satisfakce. Hra je ovšem výzvou, protože zejména kultisté jsou rychlí jako blesk a jejich palba je smrtící. Je třeba používat taktiku rychlého vykukování ze zákrytu podobně jako u stařičkého Wolfensteina. Takže obtížnost je třeba volit uvážlivě, pro mě byla pro pohodové hraní dostačující Lightly broiled. I tak jsem umíral poměrně často.

Pojďme se teď podívat, jaké inovace nám přináší Blood: Fresh Supply ve srovnání s předchozí verzí. Grafický vzhled odpovídá originálnímu základu a je zachováno až pixel artové provedení. Ale nová verze nabízí podporu pro všechny aktuálně dostupné formáty grafiky – Direct X 11, Open GL a také Vulkan. Hru spustíte ve všech aktuálně dostupných rozlišeních, včetně moderních 4K monitorů. Spolu se soudobými efekty (ambient occlusion, V-Sync, antialiasing) jednoznačně nabízí lepší vizuální zážitek. I přes originální dojem z grafiky je grafika jednoznačně jemnější, i když pixelovaté menu se nikterak nezměnilo od původní verze. Je to dáno právě větším rozlišením, kterým původní verze Blood ani zdaleka nedisponuje.

Při hraní si určitě všimnete upravených detailů a doplňků, které jsou zpracovány ve voxelovém provedení, což sice není převratná vizuální změna, ale klíče, spínače, různé emblémy po stěnách i sochy vypadají lépe. Určitě zaregistrujete inovované menu pro volbu zbraní pomocí kolečka myši. Váš arzenál se přehledně roluje vlevo na obrazovce. Rovněž bylo přidáno automatické plížení, kdy se Caleb sám přikrčí, pokud se pokoušíte vlézt do sníženého prostoru. Rovněž nastavení ovládání je komfortní, vše je plně na vás a na vašem herním stylu, samozřejmostí je i podpora ovladače. Při hře jistě oceníte i možnost plného 3D rozhlížení myší, na rozdíl od omezeného pohledu v původní Build verzi. Dlužno podotknout, že i při této volbě nemáte možnost úplného pohledu směrem nahoru.

Tato vylepšení jistě zpříjemní vaši hru, ale nejpodstatnější je, jak se nový port hraje. Na novou verzi nedám dopustit a stala se pro mě pro Blood zlatým standardem. Hra je totiž krásně rychlá a plynulá, patrně díky neomezené snímkové frekvenci. Původní verze, jež běžela na bázi DOSBoxu, se totiž neznatelně trhala a byla pomalejší. Fresh Supply disponuje excelentní odezvou na klávesnici i myši a hraje se zkrátka výtečně. Celou hru jsem si tak po delší době mohl projít znovu a skvěle jsem si to užil.

Pro fanoušky společného hraní je k dispozici inovovaný multiplayer, který nabízí kooperativní hru, deathmatch a mód Capture the Flag. Blood: Fresh Supply nabízí i hru až čtyř hráčů na split screenu. Mnoho serverů nebylo k dispozici, a pokud jsem některý našel, byl plně obsazen. Optimální cestou bude vytvořit si vlastní server a dohodnout se s přáteli. Navíc multiplayer běží na moderních systémech (Steamworks a GOG Galaxy) bez nutnosti instalovat obskurní klienty.

Užitečnou možností je rovněž podpora modů, a to i těch dříve vytvořených, takže si můžete vychutnat prodloužený herní zážitek ve vylepšeném provedení. Postačí soubory zkopírovat do adresáře se hrou a v menu si spravujete, kterou modifikaci si chcete zahrát. Což ostatně potřebujete i v případě Cryptic Passage, která se spouští právě v tomto menu určeném pro modifikace.

Bohužel díky nové technologii se hra nevyhnula chybám. Pomíjím občasné problesknutí textury, nebo podivné chování dynamitu hozeného kultisty, když se zasekne o dveře. Stalo se mi, že po odpálení dynamitu zombies jen tak zmizeli ve vzduchu. Občas jsem zaregistroval problémy s návazností textur, takže jsem mohl koukat mimo mapu. Ale nejvýraznější potíže se občas objevovaly při kontaktu s vodní hladinou, kdy mi nešlo při plavání střílet a občas jsem měl problémy z vody vylézt. Což mi málem zabránilo jednu z map dokončit, celá scéna se po vynoření z vody úplně rozbila, jak můžete vidět na obrázku. Ale nakonec jsem se k exitu doploužil. Hra mi také často padala při quick loadu v epizodě Cryptic Passage, ale po posledním updatu tento problém vymizel. Autoři hru neustále opravují, sice někteří hráči reportovali problémy se zmizením uložených pozic, ale mě tento problém minul.

Blood: Fresh Supply zakoupíte na  digitálních platformách Steam a GOG. Na GOG je cena 9.12 Euro a na Steamu 8.19 Euro. Zde navíc majitelé původní verze získají voucher na 50% slevu. Pokud ještě Blood nevlastníte a chcete vyzkoušet, jak se hrála legenda 3D akčních her, cena je určitě příznivá a nad nákupem neprohloupíte. Majitelé původní verze mohou váhat, ale myslím že uživatelský komfort jistě stojí za koupi, i když jsou k dispozici porty také vylepšující herní zážitek.

Blood vám poskytne hodiny zábavné, i když docela obtížné akce plné legendárních nepřátel, skvělého level designu a tuny černého humoru a hlášek. Pokud tuto legendu neznáte a jste fanoušky 3D akčních her, Blood: Fresh Supply je povinnou koupí.

Blood: Fresh Supply - Nová dávka čerstvé krve
Blood: Fresh Supply je povedenou reinkarnací legendární 3D akce pro moderní operační systémy. Ačkoliv určitě zaregistrujete některé chybičky, plynulá hra a vylepšený uživatelský komfort stojí za investované peníze.
  • Zábavná akce plná černého humoru
  • Vylepšený herní komfort a vizuál
  • Věrnost originálu