Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Creative Assembly nás v novom Total War: Three Kingdoms zavedie do Číny a predstaví nám dynastiu Han. Ako dopadol najnovší prírastok do tejto série a či sa na ňom náhodou neprejavujú známky únavy, sa vám pokúsime zodpovedať na nasledujúcich riadkoch. 

Recenzovaná verzia: PC

So sériou Total War trávim už približne 15 rokov. Mojím úvodom do série bol Rome: Total War z roku 2004. Hra, ktorá ponúkala epické a veľkolepé boje tisíciek vojakov naprieč Európou v časoch najväčšej slávy Ríma, ma uchvátila hneď v prvom momente. Niečo podobné mi dovtedy neponúkla žiadna iná séria a možno povedať, že dodnes sa jej kvalitou vyrovná len máloktorá stratégia, ktorá mala ambície poňať bojiská v takomto merítku. Za približne 20 rokov existencie táto značka, samozrejme, zažila, ako hviezdnu slávu, tak aj kvalitatívne prepady. Nezaobišlo sa to ani bez miernej zmeny konceptu a kým prevažná väčšina dielov uvádza hráčov do istého historického obdobia a pomerne presne sa snaží ilustrovať dobové udalosti. Zlom prinieslo až prepojenie s fantasy univerzom Warhammera. Najnovší prírastok s názvom Three Kingdoms sa necháva na jednej strane inšpirovať svojimi koreňmi, na druhej strane však aj spomínaným Warhammerom.

Tri kráľovstvá nás zavedú do Číny roku 190 pred Kristom. Dysnastia Han je na pokraji kolapsu a všetko stojí na mladom osem ročnom cisárovi Xianovi. Toho však manipuluje Dong Zhuo, pri ktorého vláde Čína upadla do chaosu a tyranie. Proti tomu sa spoja vojvodcovia do koalície, ktorá chce Donga zosadiť a nastoliť v krajine poriadok. Avšak cesta to bude kľukatá, pretože každý jeden člen spojenectva má svoje vlastné ciele a predstavu sformovania novej vlády. Dvanásť frakcií sa vrhne zoči-voči svojmu osudu a ambíciám. Šiesti na strane koalície, traja menší guvernéri, dvaja vyhnanci, a rebelské povstanie žltých turbanov, rozdelených taktiež medzi troch lídrov (dostupné v DLC). Aj samotná hra je rozdelená na dva režimy. Record vám dodá kasickejší zážitok a prezentuje historický Total War. Druhým je Román – režim založený na predlohe novely Troch kráľovstiev, ktorý hlavným hrdinom prepožičiava nadprirodzené schopnosti a v hre ich prezentuje ako samostatné osoby a je viac zameraný na epickosť. A práve románový režim je tým, ktorý hrá prim a je zjavne, že tvorcovia postavili hru primárne na ňom. Režim Record je tak akosi do počtu.

Three Kingdoms teda rovnako ako jeho starší súrodenci patrí do rodiny Total War stratégií, rozdeľujúcej hranie na svetovú mapu, kde makromanažujete svoje mestá, staviate armády, riešite ekonomiku, diplomaciu a posúvate sa v čase vpred. A nechýba ani mikromanažment na bojiskových mapách, kde velíte svojím vojakom v poli. Ako som už spomenul vyššie, Creative Assembly sa inšpirovalo aj vo svete Warhammeru a to hlavne v zmysle vynechania klasických frakcií na aké ste zvyknutí. Predstavený model v Three Kingdoms poníma každú stranu z pohľadu konkrétneho lídra. Tí majú vlastnú osobnosť, ambície, pozadie, vzťahové línie, a vlastnosti. Samostatné vzťahy sú založené na Guanxi čínskom koncepte dynamických vzťahov. Avšak k týmto marketingovým výrokom už bývam skeptický, tak ako pri Shogun 2, ktorý sa údajne snažil prezentovať správanie sa protivníkov podľa knihy Umenie vojny. Avšak v praxi som nevidel žiadne prevratné ťahy počítačom ovládaných protivníkov.

Samostatné postavy sú prepracované naozaj veľmi dobre. Majú svoje štatistiky rozdelené medzi niekoľko vlastností, hodnosti, skromne vybavený inventár aj strom schopností. V makromerítku sú rozdelení na bojovníkov, stratégov a vzdelancov. Toto má efekt hlavne pri skladaní armády. Tú tvoria až traja generáli, ktorí môžu mať po šesť jednotiek, v závislosti od ich hlavnej triedy. Kým bojovník disponuje napríklad bojovníkmi na kontaktný boj, stratég ma k dispozícií katapulty a strelecké jednotky a podobne. Vaša armáda tak môže byť úzko špecializovaná, alebo dobre vyvážená. Je tu i možnosť zapojenia samotného generála do boja, ktorý je prítomný vo forme samostatnej postavy (miesto celej jednotky ako v iných dieloch). Vydrží omnoho viac ako klasickí vojaci, a má aj väčší útočný potenciál. No rozhodne nie je nesmrteľný, ani vám sám nevyhrá bitku. No poradím vám, stratéga radšej držte od bitky čo najďalej.

Diplomacia je večný problém tejto série, a Creative Assembly sa už zrejme nemohli prizerať tejto kritike. Tento aspekt je v najnovšom dieli od základu prepracovaný, hlavne čo sa týka správania počítačových protivníkov. Spojenectvá dávajú väčší zmysel a vazali už nie sú iba do počtu. Ak bude vaša ponuka dostatočne lukratívna, dokážete si presadiť svoje. V tom vám pomáha už na úvod známa hodnota dohody. Pokiaľ je v zelených číslach, zrejme dosiahnete úspech. Zaujímavým prvkom je koaličné hlasovanie. Nový člen totiž musí žiadať o členstvo a aktuálni členovia hlasujú za, či proti. Určujú sa koaličné plány a to všetko vám pridáva či znižuje osobné hodnotenie na základe vašich činov.

Nezabudlo sa ani na náhodné udalosti, ktoré ponúkajú náročné rozhodnutia. Napríklad dvaja okoloidúci sa pohádajú a vy môžete skúsiť vyriešiť tento problém. No nikdy neviete ako to môže dopadnúť (séria Sims disponovala podobným prvkom). Novinkou je aj dvor a vaša rada, ktorú nominujete. Tá vám zadáva misie rôzného zamerania, ak ju zvoláte. Dvoranov môžete následne delegovať do miest, kde sa budú starať o rozvoj skrz svoje bonusové schopnosti. No dvorania môžu prejavovať aj nespokojnosť a je na vás upokojiť ich vášne, ak nechcete, aby vám postavy rebelovali či prebehli. Na svoju frakciu a jej rozvoj dozeráte cez samotné mestá a budovanie jednotlivých stavieb, ktoré majú rôzne výstupné schopnosti a produkty. Farmy produkujú jedlá, vyberači daní dodajú viac peňazí, rybolov rozvíja obchod, kasárne odomykajú nové jednotky. Nové stavby a bonusy si, samozrejme, odomykáte, v strome reforiem. Edikty sa vám zobrazujú na maľbe stromu. Ten je rozdelený na obchodnú, vojenskú, poľnohospodársku, či ekonomickú časť. Každých pár kôl možno vydať jednu reformu, ktoré poskytnú pasívne či priamo použiteľné bonusy.

Z herného pohľadu hra pôsobí ako starý dobrý Total War. Malebná farbami hrajúca mapa Číny je veľmi prívetivá, posiata mestami, horami, riekami, cestami, jazerami a moriami. Je dostatočné členitá aj veľká a obsadená jednotlivými frakciami. Takmer nemožno nič vytknúť ani samotným bojom, kde vlastne ani niet čo vymyslieť. Opäť uvidíte rôznorodý terén, lesy, pláne a tisíce postavičiek bojujúcich za svojho pána. Creative Assembly ešte viac zdôraznili systém kameň-papier-nožnice, rozdelený medzi jazdu, a kontaktnú pechotu rozdelenú na protipechotnú a protijazdeckú podporenú strelcami. Každá jednotka je vhodná proti jednému inému druhu vojakov. Kruh je uzavretý a funguje dobre, nie príliš komplikovanie, ani veľmi jednoducho.

Kartami môžu výrazne zamiešať hlavne hrdinovia, ktorý však nepôsobia prehnane silným dojmom. Nedokážu zosielať meteority, majú však o niečo väčšiu výdrž a schopnosti, ktoré nie sú nutne založené na čarovaní. Ide skôr o podporné revy posilňujúce morálku, či jej lámanie a masívneych údery, ktoré skolia desiatku postáv. Mierne nakláňajú misky váh, no neotočia prehratý boj. Zaujímavosťou je duel znepriatelených hrdinov v efektnom kung-fu súboji s peknými animáciami. Chybajú mi akurát duelové animácie a zakončovacie animácie radových vojakov. Boje pôsobia ako z doby Rome spred pätnástich rokov, no plnia svoj účel. Na druhej strane, AI pôsobí menej chaoticky a chybovo. Armády v kampaniach sa prezentujú pomerne dobre, nečakajte však geniálne lstivé ťahy. Počítač sa však vie postarať o svoje mestá a súčasne i využiť vašu slabosť.

Z pohľadu grafiky niet čo vytknúť. V rámci celej série Kingdoms nepodlieza nastavenú latku. Musím však vyčítať nie veľmi vydarené kartičky jednotiek, ktoré síce možno zmeniť v nastavení, no stále pôsobia ako z fanúšikovského módu. Rovnako sa autorom nevydarili ikonky jednotiek na bojisku, ktoré sú prezentované len zelenými a červenými krúžkami namiesto vlajok ako v minulosti. Mimochodom, pri vojakoch som mal dojem, že tých vlajok, ktoré nosia vojaci, bolo primnoho a vďaka tomu som nevidel na samotný boj. Veľmi príjemne ma prekvapila farebná schéma globálnej mapy. Zaujímavo, i keď na môj vkus zvláštne pôsobí aj štylizácia menu do čistého a jednoduchého usporiadania. No to je len môj návyk na predošlé animované menu celej ponuky. Sadol mi aj soundtrack, a klasické čínske nástroje sú veľmi blízke môjmu srdcu. Rovnako aj dabing postáv, či už v anglickom alebo čínskom prevedení, hre pasuje ako uliaty.

K titulu Three Kingdoms som po Thrones of Britannia pristupoval trochu skepticky. Miestami je totiž vidieť, že séria Total War sa už trochu vyčerpáva a to aj napriek Warhammeru, ktorý jej rozhodne vdýchol nový život. Komorne ladenú Britanniu som teda po fantasy svete príliš nepochopil, i keď som ju v konečnom dôsledku vzal na milosť. Čínska anabáza ma však, možno aj vďaka menším očakávaniam, príjemne prekvapila.  Creative Assembly si zrejme vstúpili do svedomia a poriadne zapracovali na výslednom produkte. A hoci z globálneho hľadiska neprinášajú žiadnu revolúciu, hĺbka ktorú prináša nový diel, vám s prehľadom zalepí oči nad nedostatkom inovácií.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Total War: Three Kingdoms - Čínska prvotina
Total War: Three Kingdoms je vydarenou súčasťou zabehnutej série, ktorej rozhodne nerobí hanbu. Pokiaľ patríte k jej fanúšikom a zasadenie do Číny vám príde dostatočne atraktívne, aj tentokrát si prídete na svoje.
Pozitíva
  • Hĺbka a celkové prepracovanie titulu
  • Výborný technický stav
  • Zasadenie do Číny
Negatíva
  • Mierne nedostatky v rozhraní
  • DLC politka
85%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (2 Hlasy)
87%

Komentuj!

komentárov