Register

A password will be e-mailed to you.

V prvej časti nášho článku o najlepších videohrách, ktoré neopustili platformu PC, sme si predstavili prvých desať titulov. Už sme si povedali, že najhoršia situácia bola v tomto smere okolo roku 2000 najmä vďaka tomu, že dožívajúci PlayStation nebol dostatočne výkonný. Ďalšou príčinou bol fakt, že konzoloví hráči boli príliš odlišní od tých počítačových. S príchodom novej generácie konzol, najmä Xboxu v roku 2001 sa však situácia začala pozvoľna meniť. Avšak trvalo ešte veľa rokov, kým sa začali stierať rozdiely medzi hráčmi na odlišných platformách.

Príčiny neuvedenia niektorých titulov na konzoly a celkovú situáciu na trhu sme popísali v predchádzajúcom článku. Prechod na spoločnú architektúru, rozširovanie možností konzol o multimediálne služby či automatizovanie procesov na PC však prinieslo svoje ovocie. Aj keď stále každá platforma mala svoje logické výhody a nevýhody, tieto dva svety sa začali neustále približovať. Zariadenia v rámci nových konzolových generácií sa už dali používať aj na sledovanie filmov, prezeranie fotiek, počúvanie hudby, alebo surfovanie po internete. Ale aj povinné inštalácie a opravné patche do hier sa dostali i na pôvodne uzavreté konzolové platformy.

Na druhej strane však stále zostala výhodou veľká otvorenosť platformy PC, keďže najmä pre malých indie vývojárov je tu uvedenie ich produktu oveľa jednoduchšie. Vďaka takto otvorenej platforme si PC hráči môžu užívať spätnú kompatibilitu aj s desiatkami rokov starými titulmi, či využiť možnosť hardvérového vylepšenia, čo u konkurencie je prakticky nemožné. Uvedenie takých komplexných stratégií ako vytvára napríklad štúdio Paradox by na konzolách bolo už vopred vylúčené, keďže ani v tomto smere sa svety nezblížili a zostávajú stále odlišné. Aj bez ohľadu na početné menšie indie tituly, ktoré nikdy neopustili osobné počítače si však v tejto druhej časti článku predstavíme skôr veľké a známe hry nikdy neuvedené ani po zlomovom období novej konzolovej generácie.

11) Baldur’s Gate II: Shadows of Amn (2000)

Baldur’s Gate II: Shadows of Amn je izometrické RPG, vychádzajúce z druhej edície Advanced Dungeons & Dragons a môžete v ňom ovládať skupinu šiestych dobrodruhov. Príbehovo ide o priame pokračovanie Baldur’s Gate, avšak tentoraz obsahuje ešte prepracovanejšie dialógy, do ktorých zasahujete výberom z ponúkaných odpovedí. Hrateľnosť je opäť založená na real-timeových súbojoch, ktoré však môžete pauzovať. Dôležitou zložkou sú rôzne početné úlohy, často viazané na určité povolanie, takže ich nemôžete splniť všetky.

RPG Baldur’s Gate II: Shadows of Amn je často považované za najlepšiu hru vytvorenú v legendárnom engine Infinity. Séria Icewind Dale nemá tak prepracované postavy, či dialógy a titul Planescape Torment je sa zase príliš založený na dialógoch na úkor RPG prvkov. Infinity engine vyvinula spoločnosť BioWare pôvodne pre real-timeovú stratégiu s kódovým označením Battleground Infinity, avšak nakoniec bol projekt zrušený a engine bol použitý pre prvý diel Baldur’s Gate. Obsahuje 2D pozadia a postavy sú vytvorené v spritoch. Napriek týmto 2D prvkom bola pre engine nutná aj 3D technológia OpenGL, čo bolo príliš silné sústo pre vtedajšiu dožívajúcu PlayStation. Nakoniec ani žiadna s pätice hier vytvorených na Infinity engine sa nedostala na iné platformy. V roku 2001 vyšiel titul Baldur’s Gate: Dark Alliance, určený pre zmenu výhradne pre konzole Xbox, PlayStation 2 a Game Cube, ale nebol postavený na Infinite a okrem príbehového zasadenia nemá nič spoločné s PC sériou Baldurs Gate.

12) Gothic (2003)

Gothic je RPG s prepracovaným vnútorným svetom od v tom čase úplne neznámych nemeckých vývojárov Piranha Bytes. Prekvapivo však vtedy priamo konkurovalo oveľa očakávanejšiemu The Elder Scrolls III: Morrowind. Je známe, že týmto svojim úspechom rozdelilo fanúšikov novej éry 3D RPG na dve skupiny. Zatiaľ čo Morrowind staval na obrovskom svete, exotickej architektúre a už vybudovanom bohatom lore, Gothic zaujal skvele vytvorenými postavami a príbehom. Pevne daný hrdina bez mena sa postupne zoznamuje s drsným prostredím baníckej kolónie plnej väzňov, ktorí vzali poriadok do vlastných rúk. Získava skúsenosti, za ktoré si môže zlepšiť základné atribúty, zlepšiť si skilly alebo sa naučiť špeciálne schopnosti, pričom vždy je potrebné nájsť niekoho, kto ich učí. Vašim hlavným cieľom pritom nie je ani tak tradičná záchrana sveta, ale celkom obyčajný útek z tejto väzenskej kolónie.

Celá hra sa ovládala na klávesnici, vďaka čomu vznikol unikátny súbojový systém, v ktorom bolo potrebné kurzorovými klávesmi takticky určovať druh útoku zbrane. Už len táto skutočnosť by stačila na to, aby sa toto RPG, od ktorého si nikto moc nesľuboval, neocitlo na vtedajších konzolách. Konkurenčný TES3: Morrowind bol vďaka silnému vydavateľovi, ktorým bola Bethesda, od začiatku plánovaný aj na konzolu Xbox, pričom séria Gothic musela zostať verná iba platforme PC aj v druhom a treťom dieli. Až zatiaľ posledný diel s názvom Arcania: Gothic 4 sa nakoniec dostal aj na platformy XBox 360, PlayStation 3, či aj PlayStation 4.

13) Vampire: The Masquerade – Bloodlines (2004)

Dnes už kultové RPG Vampire the Masquerade – Bloodlines je postavené na pravidlách papierovej hry na hrdinov “Vampire: The Masquerade”, v ktorom už od dôb Kaina a Lilith súperia upíri o moc. V tomto nekonečnom zápase, odohrávajúcom sa každú noc, stovky upírov rôznych početných klanov umierajú pre väčšiu moc a slávu svojich predkov. Aj vy máte na výber zo siedmych odlišných klanov, pričom môžete hrať za muža či ženu. Každý klan má určité unikátne vlastnosti, či schopnosti a hra je preto za každý klan pomerne odlišná.

Vampire: The Masquerade – Bloodlines bolo po vydaní v novembri 2004 prijaté veľmi rozporuplne. Na jednu stranu si hráči chválili skvelú atmosféru, príbeh a celkovú hrateľnosť, avšak na druhej strane hra obsahovala obrovské množstvo bugov. Bol to posledný počin vtedy známeho štúdia Troika Games, ktoré do Bloodlines vkladalo veľké nádeje. Avšak mizerný marketing a aj fakt, že Bloodlines vyšiel príliš skoro v rovnakom čase a na rovnakom Source engine ako Half Life 2, spôsobilo, že v čase vydania to bol prepadák. Štúdio Troika tak navždy skončilo činnosť, pričom nestihlo opraviť väčšinu chýb a preto nikoho ani nenapadlo uviesť tento titul mimo platformy PC. Fanúšikovia spolu s niektorými bývalými vývojármi však na hru nezanevreli a začali vydávať početné neoficiálne patche, ktoré vychádzajú doteraz. Paradoxne po uvedení hry na Steame, či Gogu sa tak zlepšili predaje, že dokonca prekonali aj tie úvodné z roku 2004.

14) Hearts of Iron II (2005)

Hearts of Iron II je fanúšikmi najviac uznávaný diel strategickej série Hearts of Iron. Ocitáte sa v úlohe jedného zo štátov v dobre známej vojnovej dobe rokov 1936 až 1945. Pod kontrolu dostávate nielen armádu, ale i celú ekonomiku vybranej krajiny vrátane štátnej vlády. Všetko je riešené prehľadnou a zároveň veľmi komplexnou formou. Môžete si zahrať vopred dané reálne scenáre, alebo sa pokúsiť zmeniť priebeh a výsledok druhej svetovej vojny. Takže napríklad môžete odraziť Hitlerov útok na Francúzsko, alebo sa po takzvanej Mníchovskej zrade namiesto kapitulácie tvrdo brániť nemeckej vojenskej presile.

Žánrovým zaradením ide síce o real-time stratégiu s možnosťou pauzy avšak svojim vzhľadom pripomína skôr stolnú hru pri pohľade zhora. Mapa sveta je rozdelená na štáty a provincie, ktoré sú znázornené políčkami, kde prebiehajú akcie v hre. Už len tento vizuál a netradičná hrateľnosť vopred vylučujú možnosť, že by táto séria zaujala aj konzolových užívateľov. Všetky ďalšie početné hry a série od štúdia Paradox Development (Europa Universalis, Crusader Kings) sú postavené prakticky na rovnakých základoch. Nie je teda prekvapením že bez ohľadu na ich kvality sa žiadne z nich nikdy neobjavili mimo platformy PC. Jedinú výnimku tvorí ich ich najnovší sci-fi počin Stellaris (2016), uvedený po veľkých zásahoch do celkového pôvodného konceptu aj na PlayStation 4 a Xbox One v roku 2019.

15) Sid Meier’s Civilization IV (2005)

Štvrtý diel série budovateľských stratégií Sid Meier’s Civilization je mnohými fanúšikmi považovaný za najlepší, aj keď sa názory rôznia. Každopádne, v tomto dieli je séria rozšírená v duchu prídavkov druhého a tretieho dielu, pričom základné aspekty sú od prvého dielu stále rovnaké. A tie sú také, že v ťahovom režime a v úlohe panovníka vami vybranej civilizácie súperíte s ostatnými národmi, aby ste získali vojenskú, technologickú a kultúrnu prevahu. Už na prvý pohľad sa hra od svojich predchodcov odlišuje 3D spracovaním a výrazným prvkom vývoja vášho národa sa stáva prvýkrát náboženstvo.

Prvý diel Sid Meier’s Civilization z roku 1991 bol prekvapivo uvedený v mierne upravenej podobe aj na platformách SNES (1995), či PlayStation (1996). V tom istom roku sa na PlayStation objavil aj druhý diel, avšak to bolo na dlhú dobu poslednýkrát, kedy sa táto séria objavila na konzolách. Toto embargo bolo prerušené až po dlhých 22 rokoch, kedy sa nečakane v novembri 2018 objavil port zatiaľ posledného dielu Sid Meier’s Civilization VI (2016) aj na Nintendo Switch.

16) Silent Hunter III (2005)

Keďže v článku nám chýba zástupca takého tradičného žánru, ako je simulátor, zvolili sme úspešný titul Silent Hunter III (2005). Ide o simulátor nemeckej ponorky U-boat a jeho náplň spočíva v hliadkovaní a potápaní nepriateľských plavidiel v moriach počas druhej svetovej vojny. Čaká tu na vás dynamická kampaň pokrývajúca priebeh celej vojny, počas ktorej je detailne vykreslený technologický i taktický vývoj, akým prešli obe strany konfliktu. Napríklad prvá polovica tejto vojny bola pre nemecké ponorky zlatými časmi, avšak v druhej sa karta obrátila a vaša ponorka bude skôr štvanou zverou skrývajúcou sa pred početnými a všadeprítomnými spojeneckými lietadlami a torpédoborcami.

Tento diel už oplýva širokými možnosťami nastavenia realizmu, ktorý ho dokáže dokonca priblížiť až k akčnej arkáde. Avšak napriek tomu, že Silent Hunter III už nebol zameraný len na hardcore milovníkov ponorkových simulácií, nebol nikdy uvedený na konzolách. A to sa týka všetkých dielov tejto série, vrátane tej poslednej piatej z roku 2010.

17) The Witcher (2007)

The Witcher je fantasy RPG vytvorené podľa románov Andrzeja Sapkowského a zhostíte sa v ňom úlohy zaklínača Geralta z Rivie. Zaklínači sú geneticky zmutovaní lovcovia príšer, ktorí sú však už v tom čase na vymretie. Geralta so stratou pamäti nájdu jeho zostávajúci druhovia zaklínači a odnesú ho do ich chátrajúcej pevnosti Kaer Morhen. Onedlho je však pevnosť napadnutá bandou vedenou neznámym mágom a najväčšie zaklínačské tajomstvá sú ukradnuté. Zaklínači na čele s Geraltom sa teda vydávajú po stopách útočníkov.

Vývojári z poľského štúdia CD Projekt si za účelom ich prvej hry kúpili licenciu na Aurora Engine, ktorý bol základom hry Neverwinter Nights od Bioware. Ten však výrazne prekopali pre svoje potreby a zahájili spoluprácu s NVIDIA, aby The Witcher bol optimalizovaný pre jej grafické karty. Niekoľkoročné prepisovanie enginu, ktorý bol nakoniec zmenený až o 80 percent a pridávanie kvalitnejších detailov, či efektov vylúčilo prevedenie hry na iné platformy. Svoju úlohu zrejme zohral aj netradičný súbojový systém, založený na klikaní myšou. The Witcher 2: Assassins of Kings sa už síce objavil na platforme Xbox 360, avšak tam obsahoval množstvo nového herného obsahu, ktorý bol na PC vydaný až vo forme patchu.

18) S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (2007)

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl je akčná hra z pohľadu prvej osoby s drobnými prvkami RPG od ukrajinského štúdia GSC Game World. Dej hry sa odohráva v okolí jadrovej elektrárne Černobyľ, po tom, čo v nej prišlo k výbuchu. Ujmete sa úlohy takzvaného “stalkera”, teda dobrodruha putujúceho tajomnou Zónou plnej nevysvetliteľných anomálií, artefaktov a mutantov. Vaša hlavná postava po strate pamäti postupne odkrýva svoj zvláštny príbeh pomocou záznamu v PDA, ktorý je jej jedinou spojkou s minulosťou. S.T.A.L.K.E.R. ponúka rôzne zakončenia príbehu, v závislosti od vašich rozhodnutí a činov. Veľký dôraz je kladený aj na komunikáciu s NPC postavami a na obchodovanie s tovarom rôzneho druhu.

Vývoj S.T.A.L.K.E.R.a, pôvodne ohláseného v roku 2001 trval dlhých šesť rokov a aj vzhľadom na unikátnosť enginu, ktorý bol veľakrát prepracovaný nebola hra nikdy portovaná na iné systémy. Nielen ďalšie dve pokračovania, ale aj všetky zvyšné tituly od štúdia GSC Game World vyšli len výhradne na platforme PC, vrátane strategických sérií Cossacks alebo American Conquest. Koncom roku 2011 bolo síce celé štúdio rozpustené, ale v decembri 2014 sa opäť dalo dokopy a následne vydalo real-timeovú stratégiu Cossacks 3 (2016).

19) Starcraft 2 (2010)

Starcraft 2 je priamym pokračovaním veľmi úspešnej real-timeovej stratégie StarCraft z roku 1998. Na rozdiel od svojho predchodcu je rozdelený na tri plnohodnotné časti: Wings of Liberty (2010) Heart of the Swarm (2013) a Legacy of the Void (2015). Neskôr nasledovalo ešte klasické DLC StarCraft II: Nova Covert Ops (2016). Keďže si zachováva pôvodnú atmosféru a hrateľnosť, je jedným z mála z tohto žánru v ktorom bola zachovaná stavba základní a budov. Obsahuje na real-timeovú stratégiu nezvyčajne prepracovaný príbeh, či aj zaujímavé postavy a jednotlivé časti na seba priamo nadväzujú.

Starcraft 2 sa rovnako ako jeho predchodca neobjavil mimo platformy PC hlavne preto, že k hraniu rýchlej real-timeovej stratégie je najvhodnejšia myš s klávesnicou. Firma Blizzard aj ťaží najmä z multiplayerového hrania cez battle.net, v ktorom súťažíte pomocou troch úplne odlišných a dobre vybalancovaných rás. Zúčastňovať sa môžete v niekoľkých ligách prostredníctvom prepracovaného systému prideľovania zápasov. Dôležitým aspektom je v neposlednom rade prepracovaný level editor umožňujúci tvorbu scenárov i dlhších kampaní a v poslednej dobe najviac updatovaný co-op mód Commanders.

20) Total War: Warhammer (2016)

Total War: Warhammer (2016) vychádza zo známej série historických stratégií Total War, ale v tomto titule sa prelína s inou veľkou hernou sériou z sci-fi a fantasy sveta Warhammer. Hra ponúka v základe štyri hrateľné frakcie, konkrétne ľudské cisárstvo, orkov s gobliními klanmi, trpaslíkov a kráľovstvo nemŕtvych upírov. Každá strana má tak svojich hrdinov, zbrane a špeciálne jednotky. U ľudí sú to napríklad parné tanky, orkovia majú obrov, alebo obrovských pavúkov. To znamená, že po prvýkrát v dlhej histórii série Total War hier je k dispozícii mágia, alebo draci, či gryfovia. Hlavná kampaň je rozdielna pre každú rasu a nechýbajú ani možnosti správy provincií, diplomacie alebo budovania jednotiek. Ide iba o prvú hru z chystanej trilógie.

Žiadny z titulov populárnej série Total War sa nikdy neobjavil na inej platforme, než PC a ani Total War: Warhammer nie je žiadnou výnimkou. Príčiny sú známe a pochopiteľné. Séria nemá na domácich zariadeniach žiadnu tradíciu a engine je prispôsobený na hranie s myšou a klávesnicou. The Creative Assembly však tentoraz vyčlenila pre vývoj špeciálny tým vývojárov a okrem iného vytvorila pre Total War: Warhammer, nové kostry pre animáciu príšer a celú škálu nových animácií pre všetky jednotky a postavy.

Nevošlo sa: Aliens versus Predator 2, Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura, Battlefield 1942, Company of Heroes, Dota 2, Dungeon Keeper, Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia, Hidden & Dangerous 2, Homeworld, IL-2 Sturmovik: 1946, Original War, Medal of Honor: Allied Assault, The Settlers II: Veni, Vidi, Vici, Thief II: The Metal Age, Warcraft III: Reign of Chaos, World of Warcraft

Takže to bol náš výber z videohier, ktoré sa nikdy nepozreli na veľké domáce konzoly a zostali len na PC platforme. Síce sa viaceré z nich v nejakej podobe následne objavili na malých mobilných zariadeniach pre Android,či iOS ale takmer vždy išlo o upravené verzie. V budúcnosti sa osud niektorých týchto hier môže ešte zmeniť, ale u väčšiny z nich je to málo pravdepodobné. Rozdiely medzi konzolovými a PC hráčmi sa síce zmenšujú, ale nejaký čas tu s nami ešte budú. Takže je možné že ešte vyjde nejaký pozoruhodný titul, ktorý sa určite neobjaví na domácich konzolách. Iste ich však už nebude toľko, aby sme mohli napísať podobný článok.

Komentuj!