Štúdio Codemasters vydalo pred štyrmi rokmi kvalitný titul s názvom DiRT Rally. Ten sa medzi fanúšikmi uchytil natoľko, že dnes máme možnosť hrať pokračovanie s podtitulom 2.0. Prináša však druhý diel skutočne markantné zmeny a oplatí sa mu dať šancu?

DiRT Rally 2.0 by sme v podstate mohli označiť za trináste pokračovanie duchovnej série Colin McRae Rally. Pamätníci si na ňu určite zaspomínajú, nakoľko pretekárske hry nesúce meno škótskeho jazdca boli svojho času symbolom kvality a skutočnej výzvy na štrkových a prašných cestách. Časom sa však séria transformovala do arkádovej záležitosti, kladúcej väčší dôraz na zábavu než na samotnú simuláciu jazdy ťažkým terénom. Codemasters sa však v roku 2015 rozhodli oživiť pôvodný koncept, z čoho vzišiel veľmi dobre prijatý titul s názvom DiRT Rally. No a vzhľadom na jeho úspech nebolo vôbec prekvapením, keď bol o niečo neskôr ohlásený DiRT Rally 2.0. Už na prvý pohľad je jasné, že Codemasters sa aj tentoraz rozhodli pre konzervatívnejšiu cestu.

Pokračovanie s poditulom 2.0 je, rovnako ako prvý diel, určené hlavne pravým fanúšikov rally, ktorý sa neboja zašpiniť prachom. Na úvod vás teda rovno varujem – ak nie ste priaznivcom tvrdej rally, siahnite radšej po inej hre zo série Dirt.  Dirt 2.0 sa s vami totiž rozhodne nebude maznať. Nečakajte žiadne fanfáry, žiadne laserovú show alebo Gymkhany. DiRT Rally 2.0 sa zameriava výhradne na samotné jazdenie vo svojej čírej podstate. Ste to len vy, trať a čas, ktorý hraje proti vám. Pocit z jazdy je naozaj fantastický, a to hlavne v momentoch, kedy si prepnete kameru do kabíny. V nej totiž dokážete pocítiť každý náraz, respektíve každý kamienok šramotiaci pod kolesami či podvozkom. Stačí iba jedno krátke zaváhanie, jeden moment nesústredenia a okamžite končíte mimo trate s rozbitým vozidlom.

Aj napriek tomu, že prvý dojem navodzuje značnú podobnosť s prvým dielom, Codemasters si pripravili pre hráčov i niekoľko zmien. Hra napríklad tentoraz úplne vypustila Hill Climb. Toto však kompenzuje kompletnou licenciou pre Rallycross, ktorú oproti predchodcovi ešte viac rozšírila. Sú tu rovnaké tímy, trate, aj zoznam vozidiel. Vozový park tvorí celkovo 52 modelov, začínajúc v historickej triede H až po najnovšie R5 vozy. Celkovo sú autá rozdelené do 10 tried – od H1, cez historickú B skupinu, GT, R2 až po R5. Samotný Rallycross pridá na zoznam ďalšie 4 triedy a 12 modelov.

So spomínanými vozmi sa môžete následne preháňať v šiestich štátoch: v Argentíne, Poľsku, USA, Španielsku, Austrálii a Novom Zélande. Asi si všimnete, že ani jedna z týchto krajín nepatrí medzi zimné lokality. V tomto dieli si zatiaľ na snehu nezajazdíme. Čo sa týka spomínaného Rallycrosu, ten je už klasický ladený do okruhových pretekov proti aktívnym protivníkom. Ich umelá inteligencia však predsa len trocha hapruje a dokáže vytvárať naozaj zaujímavé momenty. Vo väčšine času však funguje veľmi dobre, no ak si už vyberie svoj moment, potom to stojí za to.

Codemasters ohlásili už vopred sezónnu podporu, a to vo forme DLC a updatov. Hra sa tak bude postupne rozširovať o nové trate a vozy. Aj keď v základe sa šesť zemí môže javiť ako málo, rozkúskovanie na etapy, ktoré vás prevedú celou krajinou, dodáva titulu v tomo smere slušnú variabitu. Na druhej strane, väčšina tratí je tvorená skôr prachovými poľnými cestami a v rýchlosti jazdy si občas ani nevšimnete rozdiel, čo sa týka samotnej krajiny. Tá je však oku lahodiaca už na prvý pohľad. Samotné trate sú modelované ručne, takže o kvalitu je v tomto smere postarané. Priehlbiny, diery a nerovnosti dodávajú jazde správny šmrnc a rovnako sú na tom aj modely áut. Škoda len, že jednotlivé triedy sú trochu nevyvážené. Kým niektoré obsahujú takmer desiatku vozov, iné majú len trojicu a pôsobia chudobne.

Naleštením prešla aj fyzika jazdy a auto sa správa opäť o niečo reálnejšie. No úplný hardcore simulačný model, aký sme mohli vidieť pri Richard Burns Rally, tu rozhodne nečakajte. Ide síce o simuláciu, no predsa len s menšími arkádovymi prvkami. Auto takmer s určitosťou neodstavíte na jednu ranu (pokiaľ sa o to nebudete aktívne snažiť), za to však môžete dostať defekt, otĺcť karosériu a rozbiť svetlá, či interné komponenty. Samotné poškodenia sú však skôr vizuálneho rázu a to ako veľmi som obíjal auto počas jazdy, nijak výrazne neovplyvňovalo moje výkony. Najväčší vplyv na ňu mala jednoznačne absencia svetiel v nočnej krajine.

Pri kolíziách a nehodách som mal každopádne pocit, akoby auto nemalo tú správnu váhu a hra prepočítava fyziku trochu umelo, a to hlavne pri kotrmelcoch. Je nemožné, že vám auto preletí vzduchom 20 metrov, trikrát sa prevráti, a vy pokračujete v jazde akoby nič na plný plyn. Aj jazda na asfalte pôsobí prinajhoršom zvláštne, akoby šlo len o upravené parametre prašnej cesty. Kvalitu trate inak aj vaše štartovacie poradie. Čím nižšie začínate, tým je vozovka v horšom stave s vyjazdenými koľajnicami. Na môj vkus je však vplyv tohto aspektu až príliš decentný.

Zákulisie jazdenia taktiež prešlo miernym faceliftom. Nájdete tu totiž internú ekonomiku. Víťazstvami zarábate viac, prehry vás zase stoja peniaze. Tie, samozrejme, utrácate hlavne za opravy ale aj jednoduchý rozvoj áut, či manažment tímu a to jazdenie príjemne oživuje. Výskum a namontovanie nového motora, či odpruženia však, pochopiteľne, prináša aj potenciálne nevýhody. Výkonnejší motor totiž rýchlejšie opotrebujete a časom budete musieť kúpiť nový a drahší. Bohužiaľ, prišlo mi to trochu nedotiahnuté a vy si aj tak väčšinou budete vyberať tie posledné stupne vylepšených komponentov. Rozmyslíte si to možno iba pri motore, ktorý má vplyv hlavne vo vyšších kategóriách. No pravdou zostáva, že ekonomiku si musíte strážiť a skutočne možno skončiť so svojím tímom peňažne na suchu, čo znamená koniec.

Na svoje si prídu milovníci nastavenia. Či už samotnej hry, kde nájdete množstvo asistentov, no viete si nastaviť aj šikovnosť počítačových protivníkov, alebo čas čítania kopilota. Veľké detaily tu však nečakajte, všetko je na jednom slideri. No miminalne tuneri sa tu budú cítiť ako vo svojej koži. Viete si nastaviť všetko od pretáčavosti, cez prítlak a rozloženie bŕzd, výšky podvozdku, náklon a rozkol kolies až po rozloženie prevodových stupňov. Odborníci na ladenie áut si skrátka prídu na svoje. Najlepšie je, že všetky tieto nastavenia majú skutočne výrazný vplyv na reálne správania auta na trati a vedia vám pomôcť, či riadne zavariť.

Graficky a zvukovo je na tom hra taktiež veľmi dobre. No súčasne treba dodať, že zvuková kulisa je na tom o triedu lepšie ako grafika. Pocit z jazdy totiž dotvára na jednotku. Búchanie, šúchanie, otrasy, kamene, voda, či rev motora znejú naozaj fantasticky, hlavne ak si nastavíte kameru do kabíny. Osobne by som však venoval ešte väčšiu pozornosť kopilotovi, ktorý by mohol viac komentovať momentálne dianie, napríklad samotné nárazy alebo zlú jazdu. Nejaké variácie na nových spolujazdcov či iné štýly čítania by hre taktiež iba prospeli. Veľmi dobre tu zapadá aj príjemný elektronický soundtrack, ktorý sadne hre ako uliaty.

Ani po stránke vizuálu však hre nemožno veľa vytýkať. Na klasickej PlayStation 4 som však v strednej vzdialenosti zaznamenal rozmazanú grafiku, práve v mieste kam sa pohľadom zameriavam a pôsobilo to mierne rušivo. No vozy, či okolitá príroda pôsobia fantasticky. Možno by som venoval trochu viac pozornosti mlákam a ich interakcii s autom pri mokrých tratiach, ktoré sú bohužiaľ len textúrou. Inak však pôsobia výborne a nebojím sa povedať, že v oblasti racingu sú na čele. O niečo slabšie textúry môžete vidieť iba v samotnej kabíne. Počasie a efekty s tým spojené dotvárajú jazdu na výbornú a kvapky na kamere tiež robia svoje. Hra mi osobne bežala v 60fps bez najmenších problémov.

Záverom by som teda mohol DiRT Rally 2.0 s čistým svedomím odporučiť všetkým fanúšikom tohto motošportu. Je však trochu otázne, ako sa k nemu postavia hráči vlastniaci prvý diel. Ten totiž ani dnes výrazne nezaostáva za svojim pokračovaním a jeho kúpou nezískate až toľko pridaného obsahu. Z tohto uhla pohľadu sa možno oplatí zvážiť čakanie na akciu. Ak ste však skutočne veľkým fanúšikom série, investované peniaze určite neoľutujete. Znova však musím zdôrazniť, že DiRT Rally 2.0 je zameraný hlavne na hardcore fanúšikov a ak milujete hry v štýle Need for Speed a arkádovú jazdu, potom je na mieste istá opatrnosť. No osobne mi neostáva nič iné, len pogratulovať Codemasters k vydarenému pokračovaniu, ide totiž o najlepšie simulačne zameraný rally titul s prvkami arkády, na aký môžete aktuálne naraziť na trhu.

Playman_logo

DiRT Rally 2.0 - Najlepšie rally na trhu
DiRT Rally 2.0 je opäť kvalitnou rally hrou, mieriacou hlavne na priaznivcov tohto športu. Na svoje si však určite prídu aj tí ostatní, ktorí sa neboja prachu.