Od uvedenia virtuálnej reality PlayStation VR na trh ubehnú o niekoľko dní presne dva roky. Za tú dobu sa objavilo množstvo zaujímavých hier, no takzvaný killer titul pre túto perifériu až doteraz chýbal. Áno, dobre vidíte minulý čas, pretože dnes recenzovaný titul ASTRO BOT Rescue Mission celú situáciu mení.

Recenzovaná verzia: PlayStation VR (s PlayStation 4 Pro)

S postavičkou Astro Bota sa nestretávajú majitelia PlayStation VR po prvý raz, nakoľko sa tento roztomilý panáčik objavil už pred piatimi rokmi v Playroome, kde sa vyskytovala minihra Robots Rescue. Už vtedy mali hráči za to, že ide o naozaj zaujímavý počin, ktorý by sa mohol premeniť na niečo väčšie. Vývojári z Japan Studio teraz s hrou ASTRO BOT Rescue Mission dokazujú, že vtedajšie tvrdenia boli pravdivé.

Na ceste za záchranou

Hlavná premisa hry je naozaj jednoduchá. Vašu vesmírnu loď napadnú, zničia a aby toho nebolo málo, vašich kamarátov pounášajú. Je teda na vás, aby ste dali veci opäť do poriadku, zachránili svojich kamarátov a porazili svojich nepriateľov. V tomto smere ASTRO BOT Rescue Mission naozaj nie je výnimočným titulom. Chcieť však od skákačky, aby vám svojim príbehom zavarila mozgové závity a sypala pred vás jeden šokujúci zvrat za druhým, je však naivné. O to viac, že ani legendy tohto žánru nevynikajú príbehom. Či už sa budeme baviť o Mariovi, Sonicovi, či Crashovi, príbeh v týchto hrách nikdy nehral prím. A tak je tomu i u titulu ASTRO BOT.

Zábavná hrateľnosť na prvom mieste

Pri skákačkách, najmä tých kvalitných, je dôležitých niekoľko vecí. Potrebujete sympatického hrdinu, dobrý dizajn úrovní a zábavnú hrateľnosť. Bonusom je, ak sa podarí do hry pridať i niečo navyše, no nie je to nutnosť. ASTRO BOT dokázal spomenuté ingrediencie namiešať v správnom pomere, takže vás asi neprekvapí, že ide o naozaj zábavnú hru.

Hlavná postavička je roztomilá a vtipná, k tomu na vás v prípade voľnej chvíle máva, nasadzuje si na hlavu PS VR a ani na chvíľočku nie ja statická. Je pravdou, že samotná hrateľnosť pozostáva zo žánrovo klasických vecí, a teda na vás čaká skákanie (aké prekvapujúce, že), súboje, bossfighty, oslobodzovanie kamarátov, hľadanie ukrytých predmetov, či tajných miestností a zbieranie mincí. Do toho však vstupuje virtuálna realita, ktorá vám umožňuje sa rozhliadať okolo seba a pomáhať tak Astro Botovi v hľadaní či už cesty vpred, alebo tajných miest.

Svet okolo vás

Jednotlivé úrovne sú totiž postavené akoby okolo vašej postavy. Nesledujete žiaden svet niekde pred vami, ale postupne ním prechádzate spolu s Astro Botom. Vďaka virtuálnej realite sa môžete obzerať v 360°, nakláňať sa za roh, či prekážajúci predmet a vďaka nej dostáva hranie nový rozmer. Virtuálna realita tu nie je implementovaná iba pre okrasu, no skutočne posúva zážitok z hrania na ďalší level. S tým však súvisí aj jedna výhrada, ktorú mám ja osobne. S Astro Botom sa síce posúvate vpred, no cúvať nemožno. Ak sa teda posuniete dopredu a budete chcieť dodatočne preskúmať miesto za vašim chrbtom, budete musieť celú situáciu sledovať z diaľky.

Herná doba

Väčšina hier pre virtuálnu realitu predstavuje buď zábavu na dve hodiny, alebo súbor minihier, ktoré vám zaberú v jednotlivých úrovniach maximálne pár minút. ASTRO BOT Rescue Mission síce nie je hrou, ktorá by nadštandardne vybočovala z radu, no tých 5-6 hodín, ktoré vám hlavná kampaň zaberie je predsa len o niečo lepší údaj.
Nenechajte sa však oklamať, úspešným pokorením hlavnej kampane vaše dobrodružstvo nekončí. Počas priechodu jednotlivými úrovňami si totiž môžete odomknúť špeciálne challenge úrovne (celkový počet je 26), ktoré dozaista preveria vašu zručnosť.

Základných úrovní je taktiež 26, pričom pri prvom priechode určite nenájdete všetko. Ak budete chcieť vyzbierať všetko, zachrániť všetkých Astro kamarátov a odomknúť každú jednu challenge úroveň, opätovnej návšteve sa nevyhnete. Ale nemusíte sa báť, napriek tomu si budete tieto návštevy užívať.
Každý jeden level je totiž jedinečný, a tak vás čaká stavenisko, jaskyňa, vysoké skalné masívy, či podmorský svet. Autori majú dostatočne dobrú predstavivosť, čo sa v tomto aspekte odzrkadľuje.
Ak si to tak zrátate, tak potom sa vám herná doba pokojne nafúkne na trojnásobok vyššie spomínaného času.

Poteší oči, i uši

Tituly pre virtuálnu realitu majú v porovnaní s klasickými hrami horšiu grafiku kvôli výpočtovému výkonu. Nejde o žiadne tajomstvo a i ASTRO BOT by určite vyzeral v štandardnom prevedení lepšie. Napriek tomu sa Japan Studio popasovalo s touto úlohou zdarne a servírujú hráčom naozaj pekný VR titul, na ktorý sa dobre pozerá. Hre nechýbajú detaily, prostredia hýria farbami, okolo vás sa všetko pekne hýbe a čo je hlavné, ani napriek tomu Astro Bota netrápi ju kolísajúci framerate. Hlavný podiel na tom všetkom má štylizácia, ktorá vsádza na správne karty. ASTRO BOT Rescue Mission tak patrí medzi najkrajšie VR hry.
Aby dobrodružstvo bolo ešte veselšie, sprevádzať vás bude skvelá hudba, ktorá mi pripomenula značky ako LocoRoco, Patapon, či Katamari. Výborne dopĺňa dianie na obrazovke, avšak ani ostatné zvuky kvalitou nezaostávajú.

Nutnosť spolupracovať

Súčasťou diania hry je nielen hlavný hrdina, ale aj vy. Astro Bota síce ovládate gamepadom, no okrem toho je nutné, aby ste malému hrdinu pomohli i vy. Najzásadnejšiu pomoc mu poskytnete vďaka vystreľovaciemu háku, ktorým strhnete stenu, vytiahnete plošinku, prípadne niečo. Mierenie vykonávate za pomoci pohybu DualShockom, takže je oddelené od rozhliadania sa, ktoré riadite otáčaním hlavy. Pri bežných úrovniach je to pokojné, no challenge úrovne, kde vás bude tlačiť čas, poriadne preveria, či viete robiť viac vecí zároveň. Nejde však o žiaden chaos, iba si je na to nutné zvyknúť, keďže pri štandardných hrách nemusíte niečo podobné vôbec riešiť.

Kamaráti sú v bezpečí

ASTRO BOT Rescue Mission je titulom, ktorý by si nemal nechať ujsť žiaden majiteľ PlayStation VR. Ak sa budeme baviť o hrách, ktoré boli primárne vyvinuté pre virtuálnu realitu, ASTRO BOT je tým najlepším, čo doposiaľ pre túto platformu vzniklo. Niekto môže namietať, že napríklad Resident Evil VII: Biohazard bol plnohodnotnou hrou a ASTRO BOT Rescue Mission nie je, no to vôbec nie je pravda. Tak ako Super Mario 64, i ASTRO BOT posúva skákačky zase o trochu ďalej. Hlavnú úlohu v tom zohráva práve virtuálna realita, ktorá neslúži iba ako nástroj na plnohodnotné priestorové zobrazenie, ale je dôležitým prvok samotnej hrateľnosti. Okrem toho však hra obsahuje klasické prvky, ktoré sú pre tento žáner charakteristické.

Tvrdíte, že skákačky sú pre deti? Tak by ste mali svoju mienku prehodnotiť, nakoľko sa ukracujete a množstvo skvelých a zábavných hier. A hoci sa ASTRO BOT Rescue Mission nedostane do rúk toľkým hráčom, ako by sa dostal bez nutnosti vlastniť virtuálnu realitu, týmto výletom si tento malý roztomilý hrdina opodstatnil svoje miesto na hernej scéne. Ak máte tú možnosť, určite dajte hre šancu, odmení vás skvelou zábavou.

ASTRO BOT Rescue Mission – Najlepšia PS VR hra
ASTRO BOT Rescue Mission je titul, ktorý urobí majiteľom PlayStation VR veľkú radosť. Je zábavný, dobré sa hrá a navyše posúva žáner skákačiek zase o kúsok ďalej. Bez pochýb ide o najlepšiu hru pre túto platformu, takže ak si ju máte možnosť zahrať, určite tak učiňte.
  • Zábavné a roztomilé
  • Dizajn úrovní, výborná implementácia virtuálnej reality
  • Audiovizuálne spracovanie