Register

A password will be e-mailed to you.

Call of Duty je na hernej scéne pojmom, nech sa to už niekomu páči, alebo nie. Za roky svojej existencie si táto séria získala milióny fanúšikov po celom svete, a tak sa nemožno čudovať, že do nás vydavateľská spoločnosť Activision sype čo rok, to nový diel. Tento rok však nastáva pre celú značku zlom. Po prvý raz v histórii sa na nás totiž rúti Call of Duty, kde bude chýbať príbehová kampaň. Je to správne rozhodnutie?

Ťažko posúdiť. Mnoho hráčov síce hrávalo Call of Duty práve kvôli kampani, avšak na druhej strane, nebolo by diskusie, kde by ju hráči neoznačovali za zbytočnú, či nekvalitnú. Štatistiky dokonca dokázali, že mnoho hráčov síce kampaň začalo hrať, no nedostalo sa na jej koniec. Tak či onak, táto séria je už dlhé roky pojmom najmä na multiplayerových bojiskách, takže rozhodnutie zamerať sa práve na túto zložku hry dáva zmysel.

Ihneď v úvode sa musím priznať, že séria Call of Duty v mojich očiach už dávno stratila lesk. Bolo to najmä z dôvodu, že sa autori rozhodli opustiť druhú svetovú vojnu a presunúť sa do súčasnosti, prípadne dokonca budúcnosti. Kvality Modern Warfare popierať nebudem, avšak pre mňa už to nebolo Call of Duty. Napriek tomu som sa k sérii z času na čas vrátil, aby som si vyskúšal, čo je nové, kam autori túto značku smerujú. Nakoľko sa mi naskytla možnosť vyskúšať i privátnu betu prichádzajúceho Black Ops 4, neváhal som a zúčastnil som sa.

Niet času nazvyš…

Multiplayer v Call of Duty sa dá popísať mnohými prirovnaniami, no slovíčko rýchlosť by padalo mnohokrát. Všetky súboje sú totiž intenzívne, rýchle a čiastočne chaotické. V posledných rokoch sa však postupne začalo tempo hry neustále zvyšovať, keďže pribúdli wallruny a rôzne high-tech vychytávky, ktoré z postáv robili takmer robotov. Black Ops 4 by v tomto smere mal byť určitým návratom k štýlu “nohami pevne na zemi”, nakoľko prvky ako wallrun z hry boli odstránené. Netreba sa však hneď báť (teda ak ste tento prvok mali radi), keďže tu nájdete vystreľovací hák, ktorý môže práve úspešne nahradiť behanie po stenách. Zmien je tu síce viacero, aspoň v porovnaní s predošlými časťami, no tou najzásadnejšou je omnoho väčší dôraz kladený na taktiku. Samozrejme, hrať môžete aj “hurá do boja” štýlom, no ďaleko nezájdete. Pokiaľ teda nie ste naozajstný profík. Sú súboje stále rýchle? Áno sú. Sú stále zábavné? Odpoveď je taktiež áno. Budú fanúšikovia spokojní so zmenami? To je otázne, no pravdepodobne ich rozdelia na dva tábory.

Tri režimy, hlavný je však Control

Privátna beta ponúkla hráčom vyskúšať si tri režimy. Prvý je Team Deathmatch (Chaos TDM), druhý Capture Moshpit a tretí novinka nazvaná Control. V menu bolo ešte vidieť režim Search and Destroy, avšak ten prístupný nebol, aspoň v čase testovania. Prvé dva zmienené určite fanúšikovia dobre poznajú, takže ich netreba bližšie predstavovať. Ak by ste však náhodou nevedeli o čo ide, tak tímový deathmatch je presne o tom, čo evokuje názov. Capture Moshpit je o zaberaní troch bodov na mape. Novinka Control je v niečom podobná, keďže stojí na zaberaní stanovíšť. Tie sú na mape dve, pričom sa hrá 5 vs. 5. Jeden tím má za úlohu dané stanovištia brániť, druhý tím zase zabrať, no a po ukončení kola sa úlohy prehodia. V úvode boja si vyberiete jedného z desiatich špecialistov, medzi ktorými nájdete šesť navrátilcov a štyroch nováčikov. V tomto režime však nemožno mať v tíme dve rovnaké postavy, takže prichádza na rad už vyššie zmienená taktika. Každý jeden špecialista má totiž k dispozícii jedinečné vychytávky, vďaka ktorým si viete v rámci tímu uľahčovať prácu. Potrebuje zatarasiť jednu z dvoch ciest? V tom prípade sa bude hodiť nováčik Torque a jeho ostnatý drôt. A podobných prípadov je hneď niekoľko, no v tomto smere naozaj musíte kooperovať.

Dôraz kladený na taktiku a tímového ducha znásobuje aj skutočnosť, že máte k dispozícii iba určitý počet respawnov na kolo, takže časté umieranie nepripadá do úvahy. V iných režimoch sa hranie na vlka samotára až tak netrestá, no v režime Control pre tento druh hráčov naozaj nie je miesto . A tu narážame na ďalší problém. Hoci môžete mať v tíme hráčov, ktorí budú hrať podľa pravidiel, Control určite bude omnoho zábavnejší, ak sa spojíte so skupinou svojich priateľov a budete komunikovať cez party chat. Omnoho lepšie si totiž budete môcť rozdeľovať úlohy a kryť jeden druhému chrbát. Ja som mal to šťastie, že som si mohol vyskúšať alternatívy, kedy so mnou bojovali spoluhráči, ktorí chceli kooperovať, no taktiež som si vyskúšal i situáciu, kedy sa takmer každý jeden z tímu rozhodol hrať na vlka samotára. Možno to znie smiešne, no zážitok z hry bol diametrálne odlišný. S kvalitnými spoluhráčmi som sa totiž dobre bavil, no v opačnom prípade by ste asi neverili, ako môžu zlí spoluhráči úplne pokaziť dojem z hry.

Klasické chyby…

Keďže ide o beta test a do vydania zostáva ešte pomerne veľa času, v hre je celkom slušný počet chýb. Našťastie, ani jedna z nich nebola natoľko závažná, aby mi znepríjemnila hranie, teda až na jednu. Tou je kvalita spojenia. Ak sa bavíme o hre zameranej čisto na multiplayer, pripojenie by malo byť ukážkové, nech sa deje čokoľvek. Behom testovania hry som sa však opakovanie stretol s lagovaním a hlásením, že spojenie bolo prerušené. Niekedy to nepredstavovalo veľký problém, no keď sa pred vami z ničoho nič zjaví nepriateľ a začne do vás pumpovať olovo, to už problém je. Nepotešil ma ani matchmaking, ktorý proti sebe pokojne zaradil hráčov s maximálne nevyrovnanými úrovňami. Keď máte level dva a proti vám sa postaví niekto, kto už je level dvadsaťpäť, tak asi tušíte, ako to skončí vo väčšine prípadov.

Samozrejme, stále ide o nedokončený produkt, takže nad glitchmi a bugmi sa musí privrieť oko. Vyložené zlé rozhodnutie však je čakanie v lobby. To trvá 90 sekúnd, pričom môžu byť pripojení všetci hráči, čakanie sa neskráti. A tak znudene pozeráte na pohupujúcu sa postavu, prípadne si idete po vodu, na toaletu a podobne. Pevne verím, že čakaciu dobu autori do vydania skrátia, inak to pre mnohých bude seriózny problém.

Čo sa týka optimalizácie, na PlayStation 4 Pro som nezaznamenal žiadne problémy s frameratom, čo je potešujúca správa. Už omnoho menej však poteší grafická stránka hry, ktorá je zastaralá a chýbajú jej detaily. Modely zbraní sú fajn, postáv ešte celkom tiež, no textúry sú katastrofálne. V tomto smere majú vývojári z Treyarchu čo robiť. Pravdepodobne ich naplno zamestnáva pripravovaný Battle Royale režim Blackout, no to ako výhovorka nepostačí. V pohybe sa však mnohé nedokonalosti strácajú, takže si pri intenzívnych bojoch si nebudete až tak veľmi všímať detaily. Tak či onak, grafickú stránku treba ešte vyladiť, pretože mám pocit, že staršie časti Call of Duty vyzerajú v porovnaní s Black Ops 4 lepšie.

Novinky sú dvojsečná zbraň

Bude Call of Duty: Black Ops 4 hrou, ktorá rozdelí komunitu? Podľa mňa áno. Titul síce prinesie veci, ktoré skalní fanúšikovia milujú, no prídu aj novinky, ktoré v očiach mnohých skrátka zážitok z hry pokazia. Nehovoriac o tom, že v hre bude absentovať príbehová kampaň. Ako som už povedal v úvode, nepatrím medzi skalných priaznivcov značky (i keď na prvé dve časti Call of Duty nedám dopustiť), no pri hraní privátneho beta testu prichádzajúceho dielu som sa zabavil. Sú tu chyby, ktoré zážitok z hry narúšajú, no nemožno chcieť od bety 100% stav. Nový režim Control je zábavný, taktické hranie má potenciál, no všetko bude závisieť od spoluhráčov.

Pokiaľ budete mať s kým Call of Duty: Black Ops 4 hrať, potom na vás 12. októbra tohto roka bude čakať zaujímavý titul.  V opačnom prípade tu budú iné hry. Sám som zvedavý, ako si autori poradia s Battle Royale režimom, ktorý si budem môcť vyskúšať v beta teste už budúci mesiac. Je pravdou, že sa na Black Ops 4 strhla po oznámení vlna kritiky, no tento počin má potenciál, avšak  dozaista neosloví hráčov, ktorí chcú mať pod jednou strechou ako singleplayer, tak i hru pre viacerých hráčov. Ja zatiaľ dávam opatrný palec nahor. A to od človeka, ktorý holduje práve skôr singleplayerovým hrám, berte ako dosť veľkú pochvalu.

Prístup do privátneho beta testu poskytla spoločnosť

Komentuj!