Fear Effect Sedna sa objavuje na scéne po 17 rokoch od vydania druhého dielu tejto série s názvom Fear Effect 2: Retro Helix. A hoci sa snaží naviazať na svoje dedičstvo a obnoviť značku, je na pováženie či sa jej podarí prilákať starých hráčov. Pretože, úprimne, tých nových si asi nezíska.

Recenzovaná verzia: Xbox One

Prvý Fear Effect, kombinujúci prvky z hier ako Resident Evil, či Metal Gear Solid, bol vydaný ešte v roku 2000. Svojho času bol chválený za napínavý príbeh, či za vydarený a silne charakteristický vizuál. Vďaka jeho úspechu ho len o rok neskôr nasledoval druhý a nemenej vydarený diel. Po ňom však dianie okolo značky akosi utíchlo. Aj preto sa dlho zdalo, že so sériou je definitívny koniec, no kickstarterová kampaň z roku 2016 ju znova vrátila na výslnie. Respektíve, ako sa to vezme. Fear Effect Sedna od štúdia Sushee je totiž pomerne nezvládnutým pokračovaním, ktorým jeho vývojári nezískajú tejto značke veľa nových fanúšikov.

Kým pôvodné dva diely série Fear Effect boli akčnými adventúrami videnými z pohľadu tretej osoby a fixnou kamerou, Fear Effect Sedna naopak využíva izometrický pohľad na hraciu plochu. Prvé čo vám po spustení titulu udrie do očí, je jeho vizuálna stránka. Tá pôsobí ako dve hry v jednej, pretože kombinuje ručne maľovanú grafiku a cell-shadové prvky. Tie sú inak najvýraznejšie v plne trojrozmerných prestrihových sekvenciách a hoci nijak zvlášť neohúria mierou svojich detailov, rozhodne nejde o žiadnu tragédiu.

No hoci sú i jednotlivé herné scény dostatočne rozmanité a každá z nich je pocitovo iná, celý čas som sa nedokázal zbaviť dojmu, že grafický štýl ako celok veľmi nestojí za reč. Na jednej strane síce neurazí, na tej druhej strane však ani vyložene nenadchne. Nepomáha ani to, že je dopĺňaný prehnaným, až amatérskym dabingom evokujúcim hlášky typu “Jill sandwich” zo série Resident Evil. Čo je škoda, pretože o to viac vynikajú technické chyby, ktorých je v hre viac ako by bolo milé. Či už sa jedná o nefunkčné tlačidlá, alebo zasekávanie postáv.

Vývojári titulu sa pritom evidentne snažili vytvoriť originálnu hru, no akosi si neuvedomili, že niektoré klasické prvky už dnes nemusia fungovať ideálne. To sa týka napríklad aj súbojového systému, kde si locknete niektorého nepriateľa a toho sa snažíte zneškodniť. To že však na vás medzitým pokojne páli päť ďalších, je už zrejme jedno. V hre však neovládate iba jednu postavu, ale rovno viacero a zrejme preto autori zapracovali aj na akomsi taktickom systéme.

V ňom sa zastaví čas a vy tak môžete pre každú postavu naplánovať až 3 pohyby. Aj preto sa vám sprvoti bude javiť ako ideálny z pohľadu náročnejších situácií. Vo výsledku to však, bohužiaľ, až tak veľmi neplatí. Keď totiž hru odpauzujete, rozbehne sa na obrazovke chaos, vďaka ktorému ľahko stratíte pojem o tom, čo sa na nej deje.  A keďže v dôsledku tohto chaosu môžete veľmi ľahko skončiť mŕtvi, používanie taktického systému vám rýchlo prestane dávať zmysel.

Každá postava má inak vlastnú špeciálnu schopnosť, ktorou môžete efektívne zneškodniť konkrétneho nepriateľa. A pokiaľ dokážete tieto schopnosti umne skombinovať, ničenie väčšieho počtu protivníkov vám nebude činiť žiadny problém. Nevyhnete ani súbojom s bossami, ktorí sú pomerne silní a dokážu vám narobiť o niečo väčšie problémy. No i napriek tomu, že každý z nich je niečim špecifický, technika ich zneškodnenia je pomerne repetetívna. Uhýbať sa a páliť.

Za zmienku stojí aj takzvaný faktor strachu. Ten v praxi funguje tak, že každý zásah do vašej postavy ju učiní zraniteľnejšou, no súčasne bude udeľovať väčšie poškodenie. V realite je však takmer vždy výhodnejšie využívať lekárničky. Alebo likvidovať oponentov potichu. Občas sa to dá a stealth systém hre pomerne sedí. V ňom vidíte vašich nepriateľov, ako sa pohybujú na svojich trasách a to vrátane ich zorného poľa. Vďaka tomu si tak môžete dobre rozplánovať ich postupnú likvidáciu. Nehovoriac o tom, že nehybné telá môžete využívať ako návnady a následne zaútočiť z úkrytu.

Fear Effect Sedna obsahuje aj hádanky a logické prvky, pri ktorých však budete skôr tápať. Niekedy sú totiž indície k riešeniu až tak nenápadné a roztrúsené po celej scéne, že je ťažké si dať dve a dve dohromady a zistiť, čo po vás hra vlastne chce. Väčšinou ide o roztrúsené kódy a znaky, ktoré musíte poskladať v určitom poradí. Hra vám inak veľmi neodpúšťa prípadné chyby ani počas riešenia týchto hádaniek. V tom lepšom prípade budete iba sledovať obrazovku Game Over a čakať na načítanie tej istej pasáže. V tom horšom prípade vás rovno hodí dozadu pred nejakú prestrihovú sekvenciu.

Nováčikovia sa navyše budú musieť potýkať s príbehom, ktorý vôbec nepočíta s tým že by snáď nedajbože nepoznali každý detail z predošlých hier. Miesto toho na vás chrli postavy, o ktorých si myslí že ich predsa musíte poznať a musíte byť radi že tam sú. A než sa dostanete k tej zaujímavej časti obsahujúcej nadprirodzené prvky, tak je váš záujem o tento guláš preč. A tak  by to asi nemalo byť.

Tí čo hrali predchádzajúce diely a poznajú postavy ako Hana, či Rain si však môžu k hodnoteniu pokojne pripísať niekoľko percent navyše. Hra sa inak vzťahu týchto dvoch žien venuje dostatočne, aj keď jeho podanie, pravda, trošku trpí prílišnými poloerotickými a romantickými dialógmi. Keď však už nič iné, tak osobná zápletka aspoň obstojne dopĺňa tú hlavnú. Ku koncu sa nevyhnete ani dôležitej voľbe, od ktorej sa odvíja jeden z troch možných záverov. Hra vás však príliš nemotivuje k ďalšiemu priechodu, nakoľko po dohraní vám stačí nahrať poslednú uloženú pozíciu a zvoliť inú možnosť.

Čo dodať záverom? Či ide o dobrú hru, alebo nie, by mali v prvom rade posúdiť fanúšikovia. Nakoniec jej vývoj si zaplatili práve oni. Za seba len napíšem, že kvalitne nadviazať na sériu, ktorá sedemnásť rokov zapadala prachom nebola práve najjednoduchšia úloha a vývojári sa s tým mohli popasovať aj lepšie. No príbeh pokračuje a skalní priaznivci by mali byť teoreticky radi.  Ostáva len dúfať, že plánovaný remake jednotky nazvaný Fear Effect Reinvented, na ktorom taktiež pracujú rovnakí tvorcovia, dopadne o niečo lepšie.

Fear Effect Sedna - Keď retro naberie zlý smer
Fear Effect Sedna je pokračovaním série, ktoré vzniklo hlavne kvôli fanúšikom. Tí dostanú ďalšiu porciu príbehu z tohoto zaujímavého univerza, no novým hráčom hra zrejme veľa neponúkne.
  • Atmosférou pripomína prvé dva diely série