Japonské štúdio Nippon Ichi Software nám minulý rok prinieslo nekonvenčný hororový titul s názvom Yomawari: Night Alone. V hre ste sa zhostili úlohy malého dievčatka, ktoré pátra po svojej staršej sestre a svojom psovi menom Poro v meste sužovanom rôznymi monštrami a duchmi. Jednalo sa o klasickú adventúru, v ktorej ste hlavne prehľadávali rozsiahle oblasti a riešili rôzne hlavolamy. Prvý diel sa dočkal pomerne kladných ohlasov a to najmä vďaka originálnemu konceptu a výbornej atmosfére. V podobnom duchu pokračuje aj sequel Yomawari: Midnight Shadows, ktorý na seba nenechal dlho čakať.

Yomawari: Midnight Shadows je titul, o ktorom ste pravdepodobne nepočuli. Nejedná sa pritom o zlý alebo nezaujímavý titul, ale pri záplave veľkých hier, ktoré posledný mesiac vychádzali, je veľmi jednoduché ho prehliadnuť. Z môjho pohľadu sa však jedná o veľmi kvalitnú hororovú adventúru, ktorá si zaslúži viac pozornosti. Preto vás s ňou bližšie vás oboznámim. Je však len na vás, či budete mať dostatok odvahy na prechod strašidelným mestom duchov.

Príbeh už od začiatku pôsobí pomerne smutným až depresívnym dojmom. Malé dievčatko menom Yui ide pochovať svojho prvého psíka, ktorý práve zomrel. Z neznámych dôvodov sa navyše rozhodne skoncovať so svojím životom a obesiť sa. Nemenej zaujímavý je však fakt, že jej najlepšia kamarátka Haru ju stále vidí, môže sa s ňou zhovárať a dokonca sa spolu idú pozrieť na ohňostroj. Ten značí koniec letných prázdnin, ako aj skúšku priateľstva týchto dvoch dievčat. Haru sa má totiž po lete presťahovať veľmi ďaleko a s Yui by sa stretávali veľmi sporadicky. Obe si však dali sľub, že na seba nezabudnú a že sa budú i napriek tomu stretávať. Po dojemnom lúčení ich však ešte čaká cesta domov cez tmavý les.

A práve tu sa začína odvíjať samotná zápletka. V lese tieto dve kamarátky začujú strašidelné zvuky a nadobudnú pocit, že ich niekto sleduje. Yui, ako tá odvážnejšia, berie do rúk svoju baterku a rozhodne sa tieto zvuky preskúmať, kým Haru sa medzitým ukryje v blízkych kríkoch. Yui sa však nevracia a Haru sa preto vydáva po jej stopách. Po úniku z lesa ju nenachádza ani doma a preto sa jej rozhodne zanechať list. Nemieni však ostať len pri tom a zaumieni si, že bude v pátraní pokračovať ďalší večer. Lenže bezprostredne po zotmení na mladú hrdinku začnú útočiť rôzne príšery, ktoré usilujú o jediné, jej smrť. Dokáže Haru odolať všetkým nástrahám, ktoré si pre ňu príšery pripravili a nájde svoju kamarátku Yui?

Čo sa týka príbehového pozadia, hra vám nič zdĺhavo nevysvetľuje a všetky podstatné informácie si musíte odvodiť sami. Tvorcovia ich bežne iba naznačujú a zvyšok je len na vašej fantázii. Je síce pravda, že sa takýmto spôsobom môžete v príbehu ľahko stratiť, no ak budete dostatočne dbať na prieskum prostredia a čítanie rôznych listov roztrúsených po celej mape, všetko hravo pochopíte. Dej veľmi dobre graduje a s napätím budete očakávať, čo sa stane ďalej, a to až do samotných záverečných titulkov. Mňa príbeh milo prekvapil a hodnotím ho viac než pozitívne.

Jadrom hrateľnosti je tak, ako aj v jeho predchodcovi prieskum jednotlivých oblastí. Väčšinou sa pritom iba snažíte dostať z bodu A k bodu B, poprípade hľadáte predmet, ktorý následne použijete na otvorenie dverí, alebo prekonanie prekážky. Na predmety môžete svietiť baterkou, ktorá začne okamžite blikať a tak sa dajú jednoducho spozorovať. Predmety sa delia na dva typy podľa spôsobu interakcie s nimi – tie čo sa dajú zobrať, alebo tie, s ktorými sa dá hýbať. Podľa možnej interakcie sa následne objaví príslušný symbol.

Cestu vám však budú znepríjemňovať rôzne typy preludov a príšer. Nájdu sa také, ktorých úlohou je vás len vydesiť a nijak inak nebudú útočiť . Potom sú tu akýsi duchovia, ktorých môžete poraziť tým, že na nich budete svietiť svojou baterkou a oni sa po chvíľke rozplynú. Najväčší problém však predstavujú príšery, ktoré sa vás okamžite snažia zabiť, ak na seba budete pútať pozornosť behom okolo nich.  Preto musíte voliť pomalú chôdzu a stretu sa radšej úplne vyhnúť. Pokiaľ si vás však protivník všimne, tak môžete len utekať alebo sa skryť v kríkoch – akú sú nejaké nablízko.

Pokiaľ vás naháňa protivník, výdrž sa vám míňa omnoho rýchlejšie ako keď len prechádzate mestom a hľadáte potrebný predmet. V hre tak budete často zažívať pocit bezmocnosti a strachu a to dokonca aj pri obyčajnom prechode ulicami mestečka. Keď k tomu pridáte náhodné rozmiestnenie protivníkov a ich variabilitu, tak dostanete jedinečný hororový zážitok, ktorý vás nenechá ani chvíľku v pokoji.

Hra taktiež disponuje aj súbojmi s bossmi Tie sú pomerne originálne a občas aj poriadne náročné. Každý takýto súboj má niekoľko fáz, pričom vždy musíte prísť na spôsob ako sa zbaviť daného protivníka. Niekedy máte iba utiecť na určité miesto kde sa už spustí príbehový dialóg. Inokedy sa zasa musíte uhýbať útokom protivníka a pozbierať niekoľko predmetov, ktoré poslúžia ako ochrana proti zlým duchom. Samozrejme, hra vám väčšinou jasne naznačí ako poraziť daného protivníka. Nemusíte sa tak obávať, že by na vás čakalo dlhé a frustrujúce hľadanie správneho postupu. Tieto súboje mierne osviežujú hrateľnosť, ktorá sa ku koncu hry predsa len naberá určitý stereotyp.

Atmosféra Yomawari: Midnight Shadows je inak pomerne depresívna. Autorom sa podarilo veľmi pôsobivo zachytiť opustené mesto duchov, ktoré je ladené výhradne do tmavých farieb a často v ňom budete pociťovať beznádej. Celú hru vám totiž nepríde nik na pomoc. Skutočne žiadna ďalšia postava, ktorá by vniesla svetlo do temnejšie ladeného sveta. K tomu si pripočítajte fakt, že hra nedisponuje žiadnou hudbou a máte asi predstavu o tom, aké skľučujúce pocity dokáže hra vyvolávať.

Yomawari: Midnight Shadows je vcelku príjemným prekvapením. Nejedná sa síce o titul, ktorý by dokázal urobiť dieru do sveta, no i napriek tomu ide o sympatickú originálne poňatú hororovú adventúru, ktorá stojí za vyskúšanie. Pokiaľ sa radíte medzi skupinu hráčov, ktorí majú radi typ hier a rado sa bojíte, tak vám hru rozhodne odporúčam. Rozhodne však nesadne každému.

Yomawari: Midnight Shadows - Japonské mesto duchov
Yomawari: Midnight Shadows je vydarenou hororovou adventúrou s dostatočne ponurou atmosférou, ktorá vám vydýchnuť pokiaľ neuvidíte záverečné titulky.
  • Mrazivá atmosféra