Register

A password will be e-mailed to you.

Ako dopadlo prvé ozajstné príbehové rozšírenie pre Starfield, ktoré si dalo za cieľ vrátiť sa ku klasickému Bethesda štýlu hry? 

Recenzovaná verzia: Xbox Series X

Po takmer presne roku rôznych aktualizácií a zohľadňovania používateľských pripomienok dostáva vesmírna RPG od Bethesda Game Studios prvý príbehový dodatok. V malých bezplatných záplatách sme tento rok dostali vylepšené používateľské rozhranie, detailné 3D mapy na planétach, mimoriadne zábavné terénne autíčko REV-8 na rýchle traverzovanie svetmi a dokonca aj oficiálnu podporu módov. Konečne sa však dostávame k novému príbehu a hlavne k svetu, ktorý je tentoraz celý posiaty ručne vyrobenými lokáciami a questami. Už intro misia na masívnej vesmírnej stanici vám naznačí, že atmosféra sa bude dať krájať, a že toto je naozaj jedna z tých silnejších príbehových línií. Miestami vie byť až hororová, no netreba sa báť, nakoľko nikdy neprejde za čiaru. Nič na vás nebude vyskakovať ani vás naháňať.

Prostredníctvom mysterióznych javov, ktoré nebudem prezrádzať, sa dostanete do predtým neprístupnej slnečnej sústavy, na planétu Va’ruun’kai. Ak ste v základnej hre mali už nejakú interakciu s členmi frakcie Va’ruun, viete, že ich božstvo je veľký had. Taktiež, ak ste v meste New Atlantis navštívili ich ambasádu, je vám známe, že sú oblečení do tmavozeleného, sú potetovaní po celom tele, majú štylizované hranaté zbrane a architektúru a sú obklopení naozaj mysterióznou tmavou aurou. Teraz sa však dostanete do ich hlavného mesta Dazra a zažijete tých ozajstných, normálnejších obyvateľov. Tí síce stále až nezdravo velebia hada a vyzerajú do jedného ako členovia nejakej radikálnej fínskej deathmetalovej kapely, no žijú si svoje každodenné životy v rodinách a klanoch.

Ich denná rutina je každopádne poznačená masívnou katastrofou, ktorá sa udiala práve pred vaším príchodom. V snahe priblížiť sa k hadiemu božstvu sa skupinka vedcov rozhodla v citadele nad mestom vykonať experiment, ktorý dopadol katastrofálne. Polovica mesta aj s obyvateľstvom vybuchla a miesto nich ostal len gigantický kráter. Niektorí sa premenili na šialených fantómov a všade navôkol sa polámal časopriestor a nefunguje tu gravitácia. No a aby toho nebolo málo, spomínaná citadela je obklopená nepriepustnou bariérou a najvyšší predstaviteľ Va’ruunu je teraz s celým experimentom aj vedeckým tímom vnútri uväznený. Celé mesto je hore nohami, politická situácia je nestabilná, klany sa navzájom hádajú a podkopávajú a zvyšok obyvateľstva sa snaží pozbierať z tejto tragédie a nájsť svojich blízkych, ak vôbec prežili. Viac z príbehu prezrádzať nebudem, no v klasickom Bethesda štýle ste práve vy ten vyvolený, ktorý má všetky tieto problémy vyriešiť.

Va’ruun’kai je veľmi pekná a hlavne veľká planéta s prenikavo purpurovou oblohou a na nové autíčko REV-8 je ako stvorená. Je samozrejme plná generických bodov ako sú jaskyne, rafinérie a rôzne farmy. Je však rovnako posiata veľkým množstvom lokácií, s ktorými ste sa doteraz v Starfielde nestretli. Sú tu rôzne náboženské monumenty a kláštory, na ktoré sa budete musieť vyšplhať, detailné vedecké centrá a budovy. Plno usadlostí, kde sídlia rôzne gangy a frakcie, ktoré bojujú proti politickému systému na planéte. Terén vie byť na okraji mapy rovný, no okolo mesta Dazra sú naozaj vysoké hory, ktorými sa budete musieť predierať.

Po prejdení hlavnej príbehovej línie, ktorá nie je extrémne dlhá a trvá len niekoľko hodín, som si myslel, že som videl všetky miesta na mape. Mýlil som sa. Ako vždy, bočné úlohy sú hlavný chod. Tie niekedy budete musieť až krvopotne hľadať, budete si myslieť, že v meste už od vás nikto nič nechce. No z ničoho nič natrafíte na postavu, ktorá má nenápadnú možnosť dialógu. A práve z toho sa často vykľuje zaujímavá úloha. Budete rozhodovať v kovbojskom dueli medzi bratmi, budete napríklad absolvovať náboženskú púť alebo riešiť záhadu fantóma v opustenom sirotinci.

Zdanlivo jednoduchý quest, napríklad typu “nájdite môjho brata, stratil sa” vás spravidla pošle na úplne nenápadné miesto na mape. Tieto zóny vám však po vstupe odkryjú na masívne, až obrovitánske komplexy. Mnohokrát tu nájdete rozsiahle podzemné haly, desiatky zamknutých dverí a rôzne tajomstvá a rébusy, ktoré ani nie sú povinné pre splnenie úlohy. Už len prechod povinnými koridormi vám vie zabrať dobrú polhodinu až hodinu. Mám hotové takmer všetky bočné questy a viem, že do niektorých budov sa budem ešte vracať, aby som objavil všetko, čo som ešte opomenul. 

Nedá sa pritom povedať, že by základný titul neobsahoval ručne vytvorené vesmírne lode a rôzne laboratóriá plné chodieb, ale tie na Dazre naozaj sršia detailami. Takmer každá miestnosť, kancelársky stôl či polička, úplne nepodstatný roh či stena obsahuje niečo, čo vôbec nie je podstatné pre splnenie úlohy, no aj tak sa pri nich zastavíte. Aj interiéry domov, reštaurácií či administratívnych budov vyzerajú impozantne, architektonicky si Va’ruun-ovia naozaj dávajú záležať. Je tu aj niekoľko nových zbraní a skafandrov, ktoré sú to najsilnejšie, čo momentálne v hre nájdete a nesú sa vo Va’ruun-skej tématike. Rovnako aj nepriatelia sú na naozaj nároční a určite na planétu neodporúčam ani vstupovať, kým nie ste aspoň na leveli 50-60, čo je dosť vysoko. Ide jednoducho o endgame zónu, pre ľudí, ktorí sa už v základnej hre vypracovali a hľadajú výzvu.

Recenzie samotnej expanzie sú každopádne vlažnejšie, no akákoľvek negativita pramení prevažne z dvoch dôvodov. Prvý je, že ide o samostatnú lokáciu bez akýchkoľvek následkov na základnú hru. Tu sa hráči oprávnene sťažujú, že vaša spoločníčka z organizácie Constellation a práve členka Va’ruunu Aja, neposkytuje v princípe žiadne dodatočné konverzácie ani príbehové dopady. Viete ju vymeniť za hociktorého pobočníka, a rozdiel si nevšimnete. A keďže expanzia bola ladená práve na túto tématiku, je to naozaj premrhaná príležitosť, pretože Aja naozaj oddaná členka tohto náboženstva. Nejaké tie následky však v Shattered Space predsa len máte, napríklad viete rozhodnúť o politickej budúcnosti planéty a viete frakcie rozhnevať svojimi rozhodnutiami natoľko, že v hlavnom meste nebudete vítaní a budú na vás všetci útočiť, no mnohým hráčom sa to zdá málo.

Opomenúť však nemožno ani fakt, že expanzia stojí 30 eur. To je v princípe polovica základnej hry za plnú cenu a tá už dnes stojí už menej. Shattered Space je pritom, ako som už spomínal, ručne vytvorený, detailný, poskytuje masívne množstvo nepovinného obsahu – akurát, že hlavná zápletka a zopár dôležitých bočných úloh skutočne nie sú hodné takejto vysokej cenovky. Tí, ktorí mali prémiovú alebo zberateľskú edíciu, podobne ako ja, ju síce dostali “zadarmo”, no čo ten zvyšok? Shattered Space mal skrátka určite zlacniť aspoň na takých 20 eur.

Bez ohľadu na to však ide o veľmi kvalitné rozšírenie. Akurát je možno na škodu, že Bethesda neumožňuje pri novej hre vytvoriť alternatívnu postavu a vstúpiť priamo do expanzie, ako to robil Witcher 3 so svojimi rozšíreniami. Najviac určite teší fakt, že procedurálne generovaný obsah je takmer úplne odstavený a z môjho pohľadu teda hráči dostali presne to, čo chceli. No pokiaľ vás nenadchol minuloročný základ, Shattered Space vás nijak neprekonvertuje, hoci sa papierovo nesie v zaujímavejšej a mysterióznejšej atmosfére.

Starfield: Shattered Space - Expanzia na kraji galaxie
Shattered Space je veľmi kvalitné rozšírenie, no ak sa vám nepáčil základný Starfield, zrejme vás len ťažko prekonvertuje na jeho stranu. Nižšia cenovka by však určite neuškodila.
Pozitíva
  • Celý obsah je ručne vyrobený a nie vygenerovaný
  • Masívna mapa s množstvami detailov
  • Skvelé úlohy, ktoré vás posielajú do obrovských a detailných lokácií
Negatíva
  • Vysoká cena
  • Minimálny dopad na dianie v základnej hre
85%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!