Register

A password will be e-mailed to you.

Podarilo sa Microsoftu a Turn 10 oživiť ich simulačnú sériu, ktorá posunula značku Forza do povedomia hráčov? Alebo si po šiestich rokoch vývoja zaslúži ešte jeden tvrdý reštart? Viac prezradí naša recenzia na nový diel série Forza Motorsport.

Recenzovaná verzia: Xbox Series X

Od poslednej Forzy Motorsport s číslovkou 7 s dôrazom na traťové preteky prešlo 6 rokov. Dovtedy Turn 10 Studios pumpovali von jeden titul za druhým a prakticky sa striedali rok po roku s obľúbenou Horizon sériou. Tá však od niekoľkoročnej absencie simulačnejšie ladeného titulu úplne ovládla prvenstvo v popularite Forza hier, zatiaľčo Motorsport ostal v akomsi obskúrnom zabudnutí, dokonca sa už kvôli expirovaným licenciám ani nedá oficiálne kúpiť. Teraz prichádza naspäť na scénu nový diel bez číslovky a to čisto pre aktuálne Xbox konzoly a PC.

Pre fanúšikov série (ale aj nováčikov) mám veľmi dobrú správu, a tou je, že hlavná filozofia Forza Motorsport série ostáva nedotknutá. Šéfom vášho motoristického dobrodružstva ste v prvom rade vy a nikto iný. Nechcem zbytočne robiť porovnania s konkurenčnými pretekárskymi hrami, ale predsa len si neodpustím jednu vetu. Nenájdete tu žiadne niekoľkominútové nepreskočiteľné prestrihové scény, žiadne fiktívne postavy, ktoré vám neustále vysvetľujú hlúposti, ktoré vás nezaujímajú a žiadne prekomplikované menu, ktoré sa dlho nahráva a konceptuálne nemá nič spoločné s motoršportom. Po skromnom intre pozostávajucom z dvoch skúšobných pretekov a rýchlom vysvetlení základov, máte absolútne voľnú ruku v tom, ako bude vyzerať váš pretekársky zážitok.

Okamžite máte k dispozícii voľný mód, ktorý je odpoveďou na otázku od priateľa, ktorému ukazujete svojú novú autíčkársku hru, “mohol by som si zajazdiť na tej trati s tým vozidlom?”. Áno, môžete, a to bez ohľadu na to, koľko hodín v nej máte odohrané alebo koľko kreditov ste zarobili. Aj keď autá nemáte kúpené, k dispozícii sú všetky prostredníctvom požičovne. Jediný rozdiel bude, že XP a kredity pomocou požičaných áut vo free mode nezískate. Viete si doslova nakonfigurovať svoj vlastný pretek, počet oponentov, ich agresivitu a náročnosť, pravidlá platiace na trati, počasie a ďalšie desiatky parametrov. Bohužiaľ, animácia pitstopu je stále bez mechanikov, avšak tentoraz už to nie je záber na auto ako len stojí na mieste a zrazu zvláštne odíde, ale autori sa pohrali s uhlami kamier a je to celé efektnejšie a profesionálnejšie. Taktiež poteší pekná animácia pódia na konci každého preteku.

Počas pretekov nad vami najnovšie stoja stewardi, ktorí sa pozerajú na každé porušenie pravidiel a to budú následne odzrkadľovať aj časové penalizácie a s tým spojené potenciálne stratenie pozície na konci pretekov. Najčastejšie dodatočné sekundy schytáte za opustenie traťových limitov, pričom sa penalizačný systém realisticky pozerá na to, či ste opustením cesty získali nejakú výhodu. Ak si to strihnete cez hairpin a nehanebne predbehnete súperov mimo trate, alebo si neférovo zrýchlite aktuálny čas, penalizácia je viac než istá. Ak sa v štrku časovo vytrestáte sami, väčšinou sa zaobídete bez ujmy. Rovnako tak sa prihliada aj na kolízie či vytláčanie oponentov a funguje to naozaj zábavne.

Každé kolo je tým iné a nenudíte sa, musíte svoju jazdu neustále vylepšovať a o to väčšie je vaše potešenie po peknom výsledku na konci pretekov. Aj keď sa z nejakej penalizácie vyvlečiete, prizerá sa aj na to, koľko porušení ste už v danom preteku vyviedli. Aj za nevinné “ťukance” či milisekundové vyskočenie z trate budete tvrdo platiť, ak ich máte v každom kole niekoľko. Nastavená náročnosť má taktiež vplyv na agresiu oponentov. Forza nikdy nemala slabú umelú inteligenciu, ale tu sa naozaj oponenti neštítia ničoho a častokrát bojujú zubami nechtami aby vás pri predbiehaní úplne zablokovali prípadne hnusne vytlačili, keď ich už predbehnete. Je preto potrebné dávať pozor, aby ste ešte aj cudzím zavinením nedostali penalizáciu.

Aktuálna kampaň sa delí na poháre šampionátov v rôznych divíziách vozidiel, ako tomu je v sérii už zvykom. Preteky v kampani v konkrétnych šampionátoch fungujú v odlišnom formáte ako doteraz. Najprv je potrebné absolvovať voľný tréning, pozostávajúci z troch kôl a cieľového času, ktorý musíte zajazdiť. Po tréningu však nepokračujete kvalifikáciou, čo je trocha škoda. Na rozdiel od predošlých hier si však viete sami vybrať pozíciu na štarte. Aj na základe náročnosti a vášho výkonu v tréningu sa dozviete, akú máte reálnu šancu vyhrať preteky, či obsadiť pódium. Ovládanie je radikálne zmenené, z manévrovania vozidla doslova až cítite jeho hmotnosť či jej rozloženie. Pri brzdení sa vizuálne šasi hýbe pod odpružením a simulácia nedotáčavosti a pretáčavosti je relatívne realistická.

Prejazd po obrubníku alebo iných povrchoch je citeľný a aj jedno koleso v nepriaznivej zóne vás vie úplne vytočiť prípadne narušiť rytmus jazdy a rýchlosť. Od prvého momentu za volantom budete mať pocit, že toto je úplne iné ovládanie áut, na aký ste boli v hrách zvyknutí. Veľkým pozitívom je multiplayer, ktorý je momentálne najväčším ťahákom pre komunitu. Sú tu ako nakonfigurovateľné voľné preteky s kamarátmi, tak aj ranked šampionáty. Aj tu je potrebné dávať pozor na systém penalizácií, mnohokrát hlavne pri štarte viete byť veľmi nepekne vytlačený, prípadne naraziť omylom do niekoľkých oponentov, a penalizáciu dostanete často vy.

Technicky je Forza Motorsport na vysokej úrovni. Ani tu sme sa nezaobišli bez istých downgradov oproti prezentačným videám, ale väčšinou ide len o hustotu divákov v hľadisku alebo odlišnú vegetáciu. Aj tak ide o jednu z najkrajších okruhových pretekárskych hier na trhu. Konečne sme sa dočkali krásnych 3D stromov v okolí a pokročilejšieho reliéfu. V Maple Valley, ktorá bola ukážková trať pre hru, si užijete množstvo lesov, pestrofarebných porastov, či skál s vodopádmi. Forza dostáva konečne plne dynamické nasvietenie a tiene, teda čakajte minimum pre-baked reflekcií a tmavých miest na trati. K dispozícii máme tri grafické módy, a to Performance v plnom 4K 60fps, Performance RT v dynamickom 4K a 60fps a Fidelity v plnom 4K 30fps.

Osobne odporúčam meniť medzi RT a Fidelity, tie totiž ponúkajú raytracing odrazy a Fidelity mód dokonca prenáša raytracing aj na rôzne sklá na bariérach tratí alebo raytraycované AO efekty. Nie sú to najdychberúcejšie RT efekty na trhu, ale snímkovanie beží stabilne a všetky efekty sú dostupné na konzolách počas hrateľnosti, a nie len počas replayov. Autá krásne odrážajú okolité autá, rôzne prevesy, reklamné bannery alebo prvky na trati, aj keď sú mimo záberu. Zmiešané reakcie dostáva akýsi sivý vyblednutý farebný filter, ktorým autori procesujú finálny obraz. Mne osobne efekt nevadí, je štylizovaný a hra vďaka nemu vyzerá unikátne. Jeho význam je, že sa snaží zjemniť nerealistické presaturovanie farieb, ktorým trpia mnohé pretekárske hry, avšak kritike rozumiem.

Celkový pocit z obsahu, ktorý hra ponúka, je solídny. Mám však dojem, akoby šlo skôr o akúsi launch hru ku novej konzole, než o plnohodnotný sebestačný titul. Nový Motorsport nepokračuje s číslovkou a autori ju otvorene profilujú skôr ako akúsi pretekársku platformu, ktorú budú podporovať celé roky, počas životného cyklu aktuálneho Xboxu. Počet vozidiel sa zastavuje na číslovke 500, nie je to najviac, čo sme kedy mali, ale nezamrzí. Chvályhodné je aj to, že autá nie sú kopírované, a teda že iné lakovanie prípadne edícia sa nepočíta ako samostatné auto. Vo vozovom parku sú však nedostatky. 

Po prvýkrát nemáme v ponuke žiadny moderný F1 monopost, čo je zvláštne, keďže Microsoft priamo sponzoruje tím Alpine a dokonca mu s Xboxom robili v garáži promo. Jediné, čo autori do hry natlačili, sú legendárne, no dnes už pomalé F1 autá od McLarenu a Ferrari z roku 1993. Máme tu niektoré Le Mans Hyperautá, avšak chýba tu aktuálne víťazné Ferrari. Ostáva nám dúfať, že autá postupne pribudnú a nebude to len prostredníctvom plateného Car Passu. Aj bez spomenutých platených pasov, v ktorom sú exkluzívne mnohé kúsky, si na svoje vysnívané auto zarobíte relatívne rýchlo.

Problém nastáva v prispôsobovaní áut a tu dostáva Forza veľa kritiky za isté obmedzenia. Vylepšovanie máte z hľadiska obmieňania komponentov zozačiatku úplne zamknuté. Jednotlivé autá totiž musíte individuálne levelovať, a to jednoducho ich používaním. V pretekaní tie prvé levely dosiahnete pomerne rýchlo, vozidlo zoberiete na dve alebo tri preteky a môžete čo-to vymeniť. Tie najlepšie komponenty však viete osadiť až po istom čase. Je to celé dosť obmedzujúce, avšak je to vec vkusu. Autori chcú, aby ste si autá vážili, ostali s nimi aspoň nejaký čas, podobne ako v ozajstnom živote. Levelovanie je rýchlejšie, ak je však jazda slušná. Teda perfektné zákruty, čisté prebiehacie manévre, neustále vylepšovanie svojich časov, za to všetko budete patrične ocenení. 

Čo sa týka tratí, naskytajú sa spomienky na Forzu Motorsport 5, ktorá bola svojho času vydaná k vtedy novej konzole Xbox One s očividným nedostatkom obsahu. Tratí je síce 20 a máme tu niekoľko noviniek, napríklad japonský Hakone, prípadne juhoafrický Kyalami. Po prvýkrát však úplne absentuje akákoľvek mestská trať a tvorcovia ani nemajú plány nejakú v blízkej budúcnosti priniesť. Chýbajúca detailná Praha alebo Rio z minulých dielov sú sčasti pochopiteľné, tvorcovia museli kvôli novému enginu a geometrii fyzicky skenovať všetky trate nanovo.

Osobne ma však výrazne zamrzelo vynechanie tratí ako napríklad Long Beach alebo Dubaj a aktuálna ponuka je skrátka príliš jednotvárna. Prakticky neustále budete manévrovať medzi obrubníkmi a snažiť sa neskončiť v tráve či štrku, a takmer vôbec nebudete jazdiť popri neúprosných múroch a sťahovať stotinky zo vzrušujúcich šikmých uličiek, ako tomu bolo v predošlých dieloch. Aj legendárny Nurburgring, ktorý sa vracia, prichádza nekompletný. Jeho plná verzia s legendárnym variantom Nordschleife má prísť až niekedy v budúcom roku. Máme tu stále legendárne trate ako Spa, ale chýba tu napríklad Monza. Zoznam tratí neurazí, ale osobne je pre mňa najväčším negatívom titulu.

Forza Motorsport zvládla štart dobre, pretože poskytuje kvalitné základy pre budúce rozširovanie. Technická stránka, fyzika ovládania, kampaň, zábavný multiplayer na štarte a počet áut poskytujú slušné množstvo zábavy, kým príde ďalší obsah. Aj tak si ale budeme musieť počkať na ďalšie autá a trate, ktorých síce nie je málo, ale ich variabilita je naozaj žalostná. Zamrzí chýbajúci splitscreen multiplayer, ktorý bol zakorenený v sérii a tvorcovia nemajú plány priniesť ho naspäť. Penalizačný systém v multiplayeri by si taktiež zaslúžil úpravy. Keď už však sedíte za volantom, máte pocit, že hrajete nextgenový pretekársky titul. A za to si hra zaslúži pochvalu. Hodnotenie nie je také vysoké, ako sme očakávali, avšak po pridaní dodatočného obsahu (na ktorom by tvorcovia určite mali usilovne pracovať) si k nemu pokojne pripočítajte nejaký ten polbodík aj viac.

Forza Motorsport - Preteky novej generácie
Forza Motorsport poskytuje kvalitné základy pre budúce rozširovanie. Technická stránka, fyzika ovládania, kampaň, zábavný multiplayer a počet áut navyše poskytujú už na štarte slušné množstvo zábavy.
Pozitíva
  • Technická stránka
  • Zábavná kampaň a multiplayer
  • Fyzika ovládania
Negatíva
  • Chýbajúce modely áut
  • Veľmi slabá variabilita tratí
  • Chýbajúci splitscreen
85%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (1 Hlas)
80%

Komentuj!