Register

A password will be e-mailed to you.

Už je to celkom dlho, kedy som si naposledy mohol užiť rolu manažéra zábavného parku. Postaviť kolotoče, horské dráhy, zabezpečiť občerstvenie pre zákazníkov a sledovať, či sú s mojou prácou spokojní. Verím, že teraz nebudem jediný, kto si vybaví čas, ktorý strávil pri titule RollerCoaster Tycoon z roku 1999, kde som si tieto sny mohol splniť a užiť si obrovskú dávku zábavy. Teraz tu máme rok 2023 a tvorcovia z Limbic Entertainment sa rozhodli zamerať na moju nostalgiu a vrátiť ma do tejto vizionárskej role. Úprimne ma to potešilo a musím uznať, že na postavenie prosperujúcich parkov si vybrali skutočne nádherne vyzerajúce lokality. No Park Beyond ešte očividne potreboval nejaký čas na to, aby sa v hre vychytali niektoré muchy. Patche už síce vychádzajú, no prvotný dojem už nikdy nebude taký, aký mohol byť.

Recenzovaná verzia: PC

Nechcem však, aby to teraz znelo, že tvorcov už na začiatku odpisujem. V jadre by som mohol povedať, že tu máme solídne spracovaný titul, v ktorom celková hrateľnosť funguje v podstate presne tak, ako má. Máte možnosť postaviť veľmi zaujímavý zábavný park, nahnať si do neho obrovské množstvo hostí, zvoliť si umeleckú tému, na ktorú sa váš park zameria, môžete postaviť do neba siahajúce horské dráhy a všetko ide ako hodinky. Keď však nahliadnete pod povrch toho všetkého, do očí vám bohužiaľ udrú aj nedoladené detaily, v ktorých tkvie príčina všetkých problémov, ktoré si postupne rozoberieme.

Položme si teda zásadnú otázku. Čo je potrebné, aby hra ako Park Beyond mohla fungovať? Budeme potrebovať zábavné atrakcie, veľa peňazí, dostatočne veľký priestor a zákazníkov, ktorí nám to všetko zaplatia. Nemal by som, samozrejme, zabudnúť ani na zamestnancov, ktorí sa starajú o chod parku. Skĺbime to všetko dokopy a môžeme pokojne sedieť v našom riaditeľskom kresle a všetko sledovať z nášho vševidiaceho monitoru. Celé som to teraz asi poriadne zjednodušil, no myslím si, že základné piliere nášho parku skutočne stoja na týchto elementoch. Ako ich teda hra zvláda?

Atrakcie samé o sebe sú podľa mňa spracované solídne. Či už ide o samotné kolotoče, alebo horské dráhy. Na pohľad vyzerajú dobre, každá atrakcia imponuje iným zákazníkom a všetky vyzerajú veľmi predstaviteľne. Tu ešte do hry vstupujú vylepšenia a v tomto bode to pôsobí ešte o niečo lepšie. V momente, ako sa vám podarí dosiahnuť určitý míľnik, kde si váš park získa určitú obľúbenosť a zábavnosť v očiach zákazníkov, budete môcť svoje tradičné atrakcie ešte o niečo zatraktívniť. Prečo by ste teda mali mať len jedno ruské kolo? Čo tak rovno nekonečné kolo, ktoré vyzerá ako obrovský hodinový strojček? V tomto smere nemôžem tvorcom uprieť obrovskú dávku kreativity a platí to ale aj pre horské dráhy, kde môžete vybudovať preskakovacie rampy, kanóny, ktoré zákazníkov vystrelia obrovskou rýchlosťou, alebo jednoducho rozdeliť trať na viacero okruhov, ktoré sa postupne opäť budú prepájať.

No súčasne mám pocit, že v tejto oblasti Park Beyond iba prevzal nápady z animovaného filmu Wonder Park a postavil na nich celý titul. Najmä keď som mal možnosť vidieť, ako si prekresľujeme jednotlivé atrakcie pomocou magickej ceruzky, ktorá ich dokáže spraviť o niečo zaujímavejšie. Aby som bol fér, neprekáža mi to nejak výrazne, keďže jednotlivé miesta sú vďaka tomu skutočne ohromujúce. Je mi pritom úplne jasné, že ani jedno z týchto vylepšení by nebolo schválené zo strany inšpekcie, nakoľko by tu boli porušené snáď všetky zásady bezpečnosti a ochrany našich zákazníkov. No nebudem klamať, vyzerá to fantasticky.

Páči sa mi aj to, že oproti RollerCoaster Tycoon prišli tvorcovia s vlastnou formou marketingu. Kým vtedy sme vnímali každého jedného hosťa individuálne, Park Beyond sa miesto toho zameriava na skupiny ľudí. Pre koho vlastne chcete tento park otvoriť? Na akú cieľovú skupinu sa chcete zamerať? Bude to park pre tínedžerov, rodiny alebo dospelákov? Neznamená to, že ostatné cieľové skupiny do vášho parku nevstúpia, no môže to výrazne ovplyvňovať vaše rozhodovanie v oblasti, či bude park viac zameraný na pokojnejšie alebo akčnejšie atrakcie. Každej skupine vyhovuje niečo trochu iné.

To platí aj s jedlom a nápojmi. Kým dospeláci ocenia burger a minerálky, tínedžeri majú radšej kebab a energetické nápoje. Je dobre sa podľa toho rozhodovať, kam všetky tieto obchody uložíte, aby upútali pozornosť potenciálnych zákazníkov. Treba, samozrejme, postaviť aj nejaké lavičky, kde si budú môcť oddýchnuť a netreba zabudnúť na odpadkové koše, aby ste nemali ulice plné smetí. Je tu však ešte jedna vec, ktorú potrebujú mať ľudia na každom rohu. Keď si zákazníci doprajú kvalitnú stravu z vašich stánkov, určite budú mať záujem navštíviť niektorú z toaliet.

Jediná väčšia nevýhoda, ktorá sa týka atrakcií však prichádza práve už so spomínanými vylepšeniami. Napriek tomu, že vyzerajú impozantne a dodajú celému parku úplne magický nádych, spolu s nimi začne stúpať aj vaša údržba a zaistiť, aby ste sa udržali v zisku bude oveľa náročnejšie, než ste si mysleli. Jeden z krokov, ktorý vám môže pomôcť, je zdvihnúť ceny na atrakcie, no súčasne tak riskujete, že zákazníci nebudú mať záujem zaplatiť toľko peňazí. To v praxi znamená, že obrovské “Infiniwheel” síce vyzerá nádherne a viem si predstaviť, že by som mal z neho výhľad na celý park, jedno obyčajné ruské koleso je pre vás často väčšou zárukou príjmu.

Nebudem sa tváriť, že tomu nerozumiem. Väčšia atrakcia znamená väčšiu údržbu. Je to logické. Nakoľko však ide o jedno z najväčších lákadiel titulu, možno by nebolo na škodu, keby sa ten systém ešte trochu vylepšil a dal fanúšikom reálny dôvod na to, aby svoje atrakcie robili zaujímavejšie. V tomto smere totiž vidím najväčší potenciál a bolo by dobré, keby ho tvorcovia plne využili.

Tým sa však už dostávam k problémom, s ktorými hra zápasí. Myslím si, že Limbic Entertainment mali s vydaním predsa len pár mesiacov počkať. Ak by hra vyšla v auguste alebo septembri, nikomu by to výrazne neprekážalo a mali by dostatok času vychytať veľké množstvo bugov a glitchov, s ktorými momentálne zápasí. A hoci je pravda, že niektoré sú len na zasmiatie, pri iných budete plakať, nakoľko pri nich môžete akurát reštartovať celú hru.

Bugy sú, bohužiaľ, slovo, ktoré pre mňa Park Beyond definuje absolútne najviac. Budete ich nachádzať na každom kroku a to už počas úvodného tutoriálu. Bežne sa dialo, že koľajnice prechádzali budovami, vlak namiesto z tunela vychádzal z kamennej steny a odpadkové koše boli zasadené priamo uprostred lavičiek. Zaujímavejšie však bolo, keď som v jednom momente potreboval zdemolovať chodník, ktorý smeroval do kopca. Cesta síce zmizla, no všetky lavičky a koše, ktoré som na ňu umiestnil zostali visieť vo vzduchu. Očividne tu tak nemáme len magické atrakcie, ale aj predmety, ktoré popierajú zákony gravitácie.

Toto sú však veci, na ktorých sa dokážem zasmiať a mávnuť rukou. Horšie situácie však nastávali, keď sa mi zákazníci zasekli v chodníku a nemohli sa dostať k atrakcii, alebo mi kompletne zablokovali celý bufet v obrovskej tlačenici, ktorá nemala konca. Takéto miesta určite nie sú atraktívne a vaša obľúbenosť vám bude klesať raketovou rýchlosťou. Ďalšia vec, ktorú som si všimol je, že horské dráhy po opätovnom načítaní nemusia fungovať tak, ako by mali. Často sa vláčiky niekde zaseknú a zákazníkov nikto nikdy nepustí nasadnúť. Jediné čo môžete urobiť je atrakciu vypnúť a nanovo zapnúť. Čím však všetkých čakajúcich zákazníkov pošlete preč.

No rovnako mám pocit, že zabugovaní sú aj zamestnanci. Tí totiž miestami majú problém prejsť po chodníkoch alebo si neplnia svoje povinnosti. Najviac som si to všimol práve na upratovačoch, ktorí pokojne prejdú po špinavej ulici, zdvihnú odtiaľ možno jednu fľašu a bez problémov idú ďalej vysypať odpadkový kôš, ktorý je niekde úplne inde. Mechanici taktiež občas ignorujú atrakcie, ktoré potrebujú nejakú starostlivosť a neviete sa ich dovolať. Najhoršie však je, že za každých okolností sa môžete spoliehať len na umelú inteligenciu hry. Nemôžete zamestnancov presúvať z jedného miesta na druhé, ako ste mohli v RollerCoaster Tycoon. Tie časy sú preč. Pokojne sa môže stať, že zašpinené ulice budú špinavé až do konca hry, pretože pre upratovačov to bude absolútne nulová priorita. Aspoň, že títo upratovači nemajú neustálu potrebu chodiť mimo chodníkov a kosiť trávnik.

No najhorším bugom bola pre mňa asi bezdôvodná zmena parametrov potrebných na splnenie cieľa. V jednom parku bolo nutné, aby som vylepšil jednu atrakciu na to, aby som dostal potrebnú dotáciu a mohol sa vrhnúť na ďalšie ciele. Lenže z nejakého dôvodu sa z jednej atrakcie neskôr stalo 7, potom 12 a nakoniec až 17. Bojím sa, že keby som level opätovne spustil, už by to bolo 22. Vďaka tomu som mohol prechádzať celý level od začiatku, nakoľko nebola možnosť, aby som daný cieľ splnil tak, ako to hra odo mňa vyžadovala. Dúfam, že s budúcim patchom bude tento problém opravený.

Mal by som ešte možno niečo povedať o herných režimoch. Tie tu máte dva. Príbehovú kampaň a takzvané “pieskovisko” teda sandbox. Počas príbehovej kampane vás čaká osem misií, ktoré vám budú postupne vysvetľovať jednotlivé herné aspekty. Okrem toho musím uznať, že postavy, s ktorými sa stretneme nie sú najhoršie. Sú to trošku jednodimenzionálne stereotypy, kde sa každý správa podľa určitých šablón, no minimálne po stránke dabingu sú na tom celkom dobre a vedia hru príjemne oživiť. Platí to najmä o Philovi a Sophii.

Sandbox zase ponúka klasickú voľnú hru, v ktorej si môžete nastaviť svoje vlastné pravidlá. Či už náročnosť, financie, ciele… všetko záleží len od vás. Práve tu som si mal možnosť všimnúť, že všetky parky môžete vytvárať skutočne v nádherných exteriéroch, ktoré môžete okrem toho ešte aj kreatívne zapojiť do vašej vízie. Pokojne tak môžete postaviť koľajnice pre horské dráhy popod horské priesmyky, alebo naopak využiť využiť rôzne diery ako cestičky. Oba módy však v princípe fungujú úplne rovnako a dočkáte sa v nich totožného zážitku. Buď to máte s príbehom, alebo bez. Záleží iba na tom, čo vám vyhovuje viac.

Záverom sa teda opäť vrátim k svojej pôvodnej myšlienke, že hra mala ešte nejaký čas ostať vo vývoji, aby tvorcovia stihli vychytať všetky muchy. Teraz mám totiž pred sebou titul, ktorý ma v mnohých aspektoch nesklamal, no súčasne ním tvorcovia nesplnili moje vysoké očakávania. Som si pritom istý, že o pár mesiacov sa Limbic Entertainment podarí napraviť vzniknuté nedostatky, no to už môže byť neskoro. Bolo skrátka cítiť, že hra túžila vyrásť až do neba, no niekedy je lepšie sa držať pri zemi. Ak ste fanúšikom RollerCoaster Tycoon, potom je možné, že si vás Park Beyond získa. No rovnako ako aj niektorí hostia, ktorí navštívia váš park, sklamaniu sa skôr či neskôr neubránite.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Park Beyond - Pracuje tu niekde údržbár?
Park Beyond je vizuálne atraktívny titul, ktorí určite poteší fanúšikov RollerCoaster Tycoon hier, no v súčasnej podobe plnej bugov ho veľmi nemožno odporúčať.
Pozitíva
  • Kreatívna zábava
  • Nádherné prostredia, v ktorých je možné stavať
  • Vylepšené atrakcie vyzerajú veľmi predstaviteľne
Negatíva
  • Obrovské množstvo bugov a glitchov
  • Umelá inteligencia zamestnancov
  • Vylepšovanie atrakcií vie byť kontraproduktívne
65%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!