Register

A password will be e-mailed to you.

Séria Dead Space patrí k najznámejším videoherným hororovým sériám. Prvý diel, ktorý pôvodne vyšiel ešte v roku 2008, je však považovaný za najlepší, a to zrejme pre svoju silnú klaustrofobickú atmosféru, ktorú v ďalších dvoch dieloch autori čiastočne opustili. Takmer celý sa odohráva na ťažobnej kozmickej lodi USG Ishimura a len pozvoľna odkrýva, že to, čo sa tam deje, má obrovský dopad na celý svet. Remake Dead Space je však určený aj novým hráčom a nielen fanúšikom klasiky z roku 2008. Vďaka zásahom do každej oblasti zážitku, od zápletky, cez postavy až po špecifické herné prvky a pôžitok z prieskumu, nám však noví vývojári z EA Motive chceli poskytnúť novú verziu tohto základného kameňa videoherného hororu. Pozrime sa teda podrobnejšie, ako sa im to podarilo.

Recenzovaná verzia: PC

Hneď na úvod si pripomeňme, že pôvodného Dead Space sa predalo len okolo 1 milióna kópií a EA ho vtedy považovala za finančné sklamanie. Napriek tomu sa rozhodla v sérii pokračovať, avšak vtedajší vývojári, dnes už neexistujúce štúdio Visceral Games, muselo pristúpiť istým zmenám. Druhý diel sa odohrával v omnoho väčšom prostredí mesiaca Titán a v pôvodne zaľudnenej kolónii, pričom dôraz bol už kladený na príbeh okolo kultu, ktorý vznikol po náleze artefaktu zvaného Marker. V druhom dieli aj hlavný hrdina série, inžinier Isaac Clarke, konečne dostal hlas, aby tak mohol komunikovať s tamojšími postavami. V podobnom duchu sa niesol i posledný, tretí diel, odohrávajúci sa hlavne na domovskej planéte Markeru s názvom Tau Volantis a prinášajúci dokonca novinky v podobe craftingu zbraní, či šplhania po ľadových stenách tejto zmrznutej planéty. Ten prekvapil svojou monumentálnosťou, kedy dokonca ukázal cele mŕtve mimozemské mesto, avšak svoje renomé si pokazil vďaka svojmu zbytočne veľkému (ale vtedy populárnemu) zameraniu na kooperatívne hranie.

Keďže všetky tri diely sa mi podarilo dohrať len vcelku nedávno, teda v druhej polovici minulého roka, a stále mám v živej pamäti nielen herné mechaniky, ale aj rozvíjanie príbehu, musím potvrdiť že v remaku Dead Space sú prítomné aj prvky z ďalších dvoch dielov. Týka sa to najmä príbehu, ktorý je hlbšie rozvinutý a pochopiteľnejší, než v origináli. Určite výrazne pomohlo, že Isaac Clarke dostal nielen hlas, ale už od začiatku (aj keď úplne inú) tvár, takže už nie je len mĺkvym vykonávateľom rozkazov. V pôvodnej celej trilógii niekedy pôsobil ako tupá bábka riskujúca život za ostatných členov, ktorí len niekde v relatívnom bezpečí pasívne čakali, kým všetky problémy vyrieši za nich a tvárili sa, že pracujú na riešení akýchsi veľkých problémov. Tu síce zostal podobným “nástrojom na všetko”, a stále dostáva príkazy ísť do oblasti, kde je to nebezpečné, opraviť nejaký stroj, avšak celé sa to vďaka rozhovorom stáva oveľa akceptovateľnejším.

Samotná zápletka Dead Space nie je vôbec zložitá. Malá posádka inžinierov prichádza na obrovskú ťažobnú vesmírnu loď, ktorá sa znenazdania odmlčala, pričom jej úlohou je odhaliť príčinu a prípadne napraviť spôsobené škody, ak k nim došlo. Veľmi rýchlo zistia, že z takmer celej posádky sa stali groteskné stvorenia označované ako nekromorfovia, a okrem tajomného artefaktu, zvaného Marker, za tým stojí aj skupina ľudských kultistov. Ani príbeh, ani tamojšie postavy teda nie sú vyložene zapamätateľné, no séria Dead Space sa od začiatku nehanbila za to, že je, čo týka vizuálu a hrateľnosti, silne inšpirovaná ako známymi videohrami ako Resident Evil a System Shock, tak sci-fi filmami ako Alien, The Thing, alebo Event Horizon.

Z môjho pohľadu preto Dead Space nebol – s výnimkou samotného lore – príliš originálny a jeho status klasického survival hororu tak považujem za sporný. Možno si tento status zaslúži, no podľa mňa je až príliš generický a bez vyložene inovatívnych nápadov, hoci súčasne treba uznať, že je veľmi kompetentne spracovaný. Tvorcovia remaku tak mali pred sebou dva ciele: osloviť fanúšikov pôvodnej hry, z ktorých vždy väčšia polovica chce, aby sa čo najviac podobal originálu, a potrebu vytvoriť kvalitný, moderný počin stojaci na vlastných nohách. Prvý ciel bol pritom nesporne splnený. Remake Dead Space je veľkým úspechom a hoci vizuálny posun nie je až tak veľký ako tomu bolo u remaku Resident Evil 2, z hľadiska obnovenia vzhľadu a dojmu z pôvodnej hry je to plne na mieste. Veľkým plusom je aj fakt, že bolo pridaného pomerne veľa (aj keď len drobného) obsahu navyše, vrátane niekoľkých nových oblastí a herných mechanizmov.

Zrejme kvôli zachovaniu kľúčového pocitu klaustrofóbie bola zachovaná aj malá rozloha miestností, tvoriacich hernú mapu. V remaku síce nie je potrebné žiadne načítavanie pri priechodoch medzi nimi, no moderný titul by v žiadnom prípade nevznikol s takýmito rozlohou malými a úzkymi oblasťami, aj keď sa im vývojári snažili dodať väčšiu hĺbku a vertikalitu.

Tamojší a prakticky jediní nepriatelia, takzvaní nekromorfovia, pôsobiaci ako rýchlo sa pohybujúci vesmírni zombíci, mali podľa mňa už v minulosti vcelku obyčajný dizajn a ani s next-gen grafikou nepôsobia vizuálne oveľa zaujímavejšie. Napriek krvavým vizuálnym efektom nie sú ani nijak zvlášť strašidelní, hoci v danom prostredí mŕtvej vesmírnej lode výrazne prispievajú k rozhodne vydarenej atmosfére. Tej k účinnosti čiastočne napomohla systém prepínania napájaní rôznych podsystémov, čo sa vždy končí tým, že musíte v nevhodných chvíľach buď zhasnúť svetlá, alebo znefunkčniť výťah, ktorý by vás dostal do bezpečnejšej oblasti. V skutočnosti máte možnosť vypnúť viac systémov, ako je potrebné, takže nie vždy viete, čo spôsobíte, a môžete len dúfať, aby ste (napríklad) neodhalili tajnú oblasť a nespôsobili ste si zbytočné problémy. Celkovo je tu aj oveľa viac takzvaného backtrackingu ako v pôvodnej hre, a to aj vďaka novému systému, keďže do mnohých dverí je nutné najskôr nájsť kartu takzvaného vyššieho oprávnenia.

Z ďalších zmien musím spomenúť napríklad nové, alternatívne režimy streľby pre zbrane a špeciálne schopnosti pre systém vylepšovania, ktoré do celej hry dobre zapadli, čo len potvrdzuje, že Dead Space nie je presným remakom originálu. Dočkal sa mnohých veľmi rozumných zmien a úprav v rámci hrateľnosti, scenáru, ale aj herného dizajnu. Nielenže tak pôsobí modernejšie, ale odstraňuje nedostatky originálu, pričom nový engine Frosbite bol zvolený vhodne. Technické problémy však boli zaznamenané na slabších zostavách, keďže Dead Space je pomerne hardwarovo náročný. To zároveň znamená, že už nielen bez novšej grafickej karty, ale aj SSD disku, vrátane až osemjadrového procesora plnohodnotný, zážitok nečakajte.

Keď to mám celé zhrnúť, musím každopádne skonštatovať, že ide o veľmi vydarený remake, ktorý dokázal priniesť dostatok zmien a pritom to neprehnal a zachoval celú atmosféru a hrateľnosť originálu. Pokojne sa môže tak stať presvedčivým argumentom pre pokračovanie tejto série a fanúšikovia by sa v tom prípade určite nehnevali.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Dead Space - Mŕtvy vesmír bol opäť oživený
Remake akčnej hororovej klasiky z roku 2008 priniesol množstvo menších vylepšení bez toho, aby negatívne pozmenil ktorýkoľvek aspekt pôvodnej hry. Dead Space tak možno vrelo odporučiť nielen fanúšikom pôvodného titulu ale taktiež novým hráčom.
Pozitíva
  • Zachovanie pôvodnej atmosféry a hrateľnosti
  • Pozitívna modifikácia príbehu a samotnej hlavnej postavy
  • Nové prvky, vhodne zasadené do pôvodného konceptu
Negatíva
  • Žiadne výrazné inovatívne nápady
  • Pomerne vysoká hardwarová náročnosť na PC
80%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!