Vivat Slovakia – Bratislava na úsvite mafie | PREVIEW Adam Hambálek 21. decembra 2024 Preview a Dojmy Predstavovali ste si niekedy, ako by vyzerala niektorá z pupulárnych videoherných sérií, keby bola zasadená v slovenskom prostredí? Napríklad taký ekvivalent série Assassin’s Creed, odohrávajúci sa v časoch Rakúsko-Uhorska? Alebo počin na spôsob Grand Theft Auto, v ktorom by sme sa premávali nebezpečnými ulicami divokej, mafiánmi preplnenej Bratislavy v 90. rokoch minulého storočia? No, hoci prvého uvedeného titulu sme sa zatiaľ nedočkali (aj keď budúcnosť je v tomto smere stále otvorená), ten druhý sa už v podstate stal realitou, a to vďaka snahe slovenského vývojárskeho štúdia s názvom Team Vivat. Toto štúdio totiž už niekoľko rokov pracuje na (sériou Grand Theft Auto inšpirovanom) vývoji projektu, ktorý nesie názov Vivat Slovakia. No aj keď tento počin ešte nevyšiel v plnej forme, tvorcovia sa rozhodli predčasne zverejniť verziu predbežného prístupu. Tá síce nie je ani zďaleka dokončená, no predsa nám umožňuje nahliadnuť do celkom iného Slovenska, ktoré sa ešte len sotva zotavilo z pádu predchádzajúceho, socialistického režimu. Ako tento pokus dopadol a čo o ňom môžeme povedať na základe aktuálnej Early Acces verzie? Vo Vivat Slovakia sa ujmeme úlohy taxikára Milana, ktorý zároveň pôsobí tajný policajt. Netrvá však dlho a Milan sa zapletie s miestnou mafiánskou skupinou, ktorá je známa ako sýkorovci. Táto skupina sa stretáva v takzvanom hoteli Saloon, ktorý budete s Milanom často navštevovať, aby ste započali nové príbehové misie. Hoci verzia predbežného prístupu ponúka pomerne veľké množstvo týchto misií, dokážete ich všetky prejsť za menej ako päť hodín, pretože sú veľmi krátke a jednoduché. Ich náplň je však pomerne rôznorodá: niektoré spočívajú v cestovaní vo vašom aute z bodu A do bodu B, v iných musíte sledovať a prenasledovať istý cieľ. V niektorých misiách si aj trocha zastrieľate, v iných možno pozorovať akýsi náznak plíženia, no táto mechanika je v hre prítomná iba vo veľmi primitívnom a nevyvinutom stave. Hoci teda možno pochváliť tvorcov za snahu o rozmanitosť náplne jednotlivých misií, bolo by ešte treba popracovať na ich rozsiahlosti a komplexnosti. Vivat Slovakia na prvý pohľad určite nezapôsobí vizuálnou a grafickou stránkou, ktorá takmer pôsobí, ako keby bola vytvorená v časoch tretieho dielu Grand Theft Auto, a to aj na najvyšších detailoch. V tomto smere však treba brať ohľad na vývojárov, ktorí tvoria iba relatívne malé štúdio s nízkym rozpočtom a navyše, vizuál ani nikdy nemal byť hlavnou devízou tohto herného počinu. Oveľa lepším dojmom preto pôsobí dizajn Bratislavy, ktorá dýcha autentickosťou a vernosťou. Stretneme sa v nej totiž aj s miestami, ktoré dnes už neexistujú. Napríklad starý lunapark, ktorý fungoval v Petržalke na pravom brehu Dunaja až do roku 2002, kedy bol dvakrát zaplavený a následne zrušený. Hra taktiež ponúka niekoľko vedľajších aktivít, ktorým sa môžete venovať počas prestávok medzi jednotlivými misiami. Medzi tieto aktivity patrí napríklad vozenie zákazníkov vo vašom taxíku, lovenie rýb, pretekanie sa na uliciach Bratislavy, či jazdenie v zábavnom parku s autodromom. Viaceré sa oplatí opakovať za účelom zarábania slovenských korún, no to je asi jediná motivácia, ktorá vás môže viesť k tomu, aby ste sa k nim opätovne vrátili a skúsili ich. Netvrdím, že sú úplne nudné, aspoň z počiatku nie (napríklad narážanie do autíčok v autodrome je celkom zábavné), no po opakovaných pokusoch sa môžu stať pomerne repetitívnymi, ako napríklad rybárčenie, ktorého mechaniky sú až príliš jednoduché. V podstate iba nahodíte háčik do vody, chvíľku čakáte, po potiahnutí vytiahnete háčik z vody a máte rybu, ktorá vám pridá zopár korún do vašej peňaženky. Našťastie však tvorcovia v najnovšom patchi pridali novú vedľajšiu líniu, ktorá sa zameriava na “šialeného vedca” Radoslava a ponúka až päť nových misií. Tvorcovia tým chceli zväčšiť rozsah vedľajších aktivít v Bratislave a musíme uznať, že šlo z ich strany o pozitívny krok. V budúcnosti sa tak určite môžeme tešiť i na niečo ďalšie. Ako som už napísal, hra obsahuje slovenské koruny. Aké možnosti nákupu nám teda Vivat Slovakia ponúka? V prvom rade ide o nové modely aut, ktoré si môžete zakúpiť v Ivanovom obchode s autami, ale tiež o zbrane, ako sú samopaly, alebo brokovnice. Tie sú k dispozícii v rôznych zbrojárskych obchodoch, rozmiestnených kdekoľvek po meste a pomôžu vám v boji s mafiánmi alebo s policajtmi. Okrem toho si môžete kúpiť aj vlastnú garáž za 10 000 korún. No najdôležitejším miestom, kde budete míňať svoje peniaze, je nepochybne opravovňa, kde si môžete znovu dať dokopy svoje poničené vozidlo. Okrem toho už od začiatku disponujete vlastným bytom, v ktorom si môžete ukladať hru (tá sa však ukladá počas a aj po dokončení jednotlivých misií), alebo meniť obleky pre vašu postavu. Veľkým plusom pre slovenských hráčov je rozhodne dabing, ktorý je pomerne dobrý. Samozrejme, vyniká hlavná postava, ktorú nadaboval známy herec Marián Labuda, a dobrá je aj druhá hlavná postava nadabovaná Kristínou Svarinskou. Celkovo je tu pomerne pestrá ponuka hlasov a hlavne je to po slovensky, takže sa to celé dobre počúva a zdôrazňuje to, že hra sa odohráva v Bratislave. Nechýba ani rádio, ktoré kombinuje dobové skladby s čítaním vtedy aktuálnych správ. Najväčším nedostatkom Vivat Slovakia je umelá inteligencia NPCčiek. Ľudia, prechádzajúci sa po Bratislave, častokrát narážajú do rozpohybovaných aut, alebo len tak idú do hlbokej vody, aby sa následne (pravdepodobne) utopili. To isté sa týka aj policajtov, ktorým nevadí, že s autom prechádzate civilistov, problém nastáva až vtedy, keď prejdete policajta, alebo začnete strieľať. Keďže však vaša postava je tiež policajt, krátkym telefonátom v policajnom aute alebo v telefónnej búdke dokážete prenasledovanie zrušiť. Policajné prenasledovanie je však vždy kruté, pretože ich jednotky sa generujú v prostredí, kde sa práve nachádzate, a tak je pre vás nemožné policajtov jednoducho vystrieľať, lebo neustále prichádzajú ďalší až dokiaľ telefonátom nezrušíte sledovanie. Vivat Slovakia je v konečnom dôsledku zaujímavým a originálnym pokusom slovenských vývojárov vytvoriť plnohodnotný videoherný počin z reálneho domáceho prostredia. Hoci obsahuje viacero výrazných neduhov, o ktorých sme sa vyššie rozpísali, predsa len treba tvorcom uznať ich snahu neustále projekt zlepšovať na základe spätnej väzby od hráčov. Obávam sa však, že Vivat Slovakia nemá čím zaujať zahraničných hráčov, ktorí sú neznalí slovenských mafiánskych reálií v 90. rokoch. Tí pravdepodobne skôr siahnu po obdobnom titule, ako napríklad viackrát spomínané Grand Theft Auto alebo Mafia, disponujúcom lepšími hernými mechanikami a profesionálnejším spracovaním. Napriek tomu však treba povzbudiť tvorcov aj do budúcnosti, nielen v súvislosti s plnohodnotnou verziou Vivat Slovakia, ktorá nepochybne odstráni mnohé nedostatky Early Access verzie, ale tiež ohľadom potenciálnych ďalších videoherných projektov, ktorým by sa v budúcnosti mohli zaoberať. Komentuj!