Na hernej scéne sa iba občas objaví titul, ktorý ňou otrasie v základoch a hráči si okamžite vybavia jeho názov i dlhé roky po vydaní. Niekedy to zájde ešte ďalej, kedy podľa nejakej videohry pomenovávame i ďalších zástupcov daného žánru, ako tomu bolo napríklad s “doomovkami”, či aktuálne so “soulsovkami”. Je pravdou, že u Resident Evil to neplatí, keďže by to asi znelo dosť krkolomne, no séria výrazne otriasla hernou scénou a dokonca bola istú dobu i etalónom kvality. Platilo to najmä o druhej časti, ktorá sa medzi hráčov dostala začiatkom roka 1998. Po 21 rokoch prichádza na rad kompletný remake, ktorý má ukázať mladým hráčom, prečo značka Resident Evil získala takú popularitu, no a fanúšikom zase pripomenúť tie staré dobré časy iba v modernom spracovaní. Ja na úvod dodám iba jediné – dámy a páni, legendárna značka dostáva druhý dych!

Verím, že sa medzi vami nenájde nikto, kto by sa pri vyslovení názvu “Resident Evil” opýtal, o čo ide. Legendárna hororová séria od Capcomu je tu s nami totiž už od roku 1996, i keď vývoj prvého dielu započal už v roku 1993. Producent Tokuro Fujiwara chcel síce pôvodne vytvoriť remake svojej hry Sweet Home z roku 1989, avšak režisér titulu, ktorým nebol nik iný než Shinji Mikami, urobil počas vývoja zásadné zmeny, a tak sa zrodil úplne iný titul, ktorý my na západe poznáme ako Resident Evil a japonskí hráči zase ako Biohazard.

Po úspechu prvej časti logicky nasledovalo pokračovanie, avšak vývoj hry Resident Evil 2 neprebiehal ani zďaleka tak hladko, ako by si členovia vývojárskeho tímu priali. Sequel začal vznikať už mesiac po dokončení prvého dielu, pričom pôvodne mala hra odlišný scenár, herné mechanizmy a dokonca i ženskú postavu. Miesto Claire Redfield sme mali pôvodne hrať za Elzu Walker, študentku a motocyklovú pretekárku, ktorá bola v čase nákazy na dovolenke vo svojom rodnom meste – Raccoon City. I grafické spracovanie bolo jednoduchšie, než vo finálnej verzii, čo malo autorom rozviazať ruky v umiestnení veľkého počtu nepriateľov na obrazovku. Shinji Mikami chcel navyše druhým dielom sériu rovno ukončiť, avšak vedeniu sa tento nápad nepozdával. Kvôli mnohým nezhodám a nespokojnosti Mikamiho s doterajším produktom bol vývoj hry reštartovaný, a to napriek tomu, že už bola hotová na 60, až 80%.

Je ťažké posúdiť, či by pôvodne zamýšľané pokračovanie kvalitatívne neobstálo, no dnes môžeme povedať, že výsledný produkt, ktorý dnes poznáme ako Resident Evil 2, stál za tie patálie počas jeho vývoja. A keďže mnoho hráčom považuje práve druhý diel za ten najlepší, prosby o moderný remake boli zo strany hráčskej obce čoraz hlasnejšie. Capcom nakoniec urobil fanúšikom radosť v auguste roku 2015, keď oficiálne oznámil, že je v príprave. Následne sme o ňom tri roky nepočuli, no zmena nastala počas minuloročnej E3, kedy počas tlačovej konferencie Sony bola pustená ukážka, ktorá prezradila, že hra vyjde v roku 2019. A keďže je remake Resident Evil 2 od 25. januára 2019 oficiálne v predaji, mne zostáva iba jediné, a to potvrdiť vám, že Capcom odviedol perfektný kus práce a vdýchol legendárnemu titulu nový dych.

Vitajte v Raccoon City, meste kde to (ne)žije

Príbeh Resident Evil 2 sa odohráva zhruba 2 mesiace po udalostiach v prvej časti. Ak ste ju doposiaľ nehrali, nie je to prekážkou, druhý diel si bezpochyby užijete i bez znalosti predchodcu, prípadne predchodcov, ak budeme brať do úvahy aj Resident Evil 0. V každom prípade, príbeh druhého dielu stojí sám o sebe a znalosť predchádzajúcich udalostí vám môže iba ozrejmiť niektoré skutočnosti.

Dej hry nás zavedie do mesta Raccoon City, kam mieri policajný nováčik Leon S. Kennedy a mladá Claire Redfield, pričom obaja majú odlišné zámery. Leon má totiž nastúpiť do práce v miestnom policajnom zbore R.P.D., pričom Claire pátra po svojom stratenom bratovi Chrisovi, za ktorého si hráči mohli zahrať v už spomínanej prvej časti. Ako sa však ukáže ešte pred príchodom do samotného mesta, nakoľko remake začína o trochu skôr než pôvodná hra, ani na jedného z protagonistov nečaká prechádzka ružovou záhradou, ale boj o život proti krvilačným monštrám.

Ako určite viete, dej Resident Evil 2 nabral v porovnaní s predchodcom na obrátkach. Prvý diel sa totiž odohrával prevažne vo vidieckom sídle neďaleko Raccoon City, no druhá časť sa už neuspokojila s podobne komorným dejiskom. Je pravdou, že veľkú časť hernej doby strávite na policajnej stanici, avšak epidémia spôsobená smrtiacim vírusom nenapadla iba miestny policajný zbor, ale rovno celé mesto, ktoré tak leží zničené v troskách. Obaja hrdinovia tak musia nielen čeliť armáde nepriateľov, popri tom vlastne zistiť, čo sa v meste Raccoon City stalo, ale aj nájsť spôsob, ako z tejto šlamastiky vyviaznuť v celku.

Dej hry určite nepatrí medzi zlatý fond hernej scény, avšak bez problémov obstojí a vďaka určitým zmenám, ktoré vývojári remaku učinili, je zábavou zisťovať, kto za tým všetkým stojí. Samozrejme, veteráni série budú vedieť, čo, kedy, kde, kto a i prečo, no pre nových hráčov bude odhaľovanie príbehového pozadia dostatočne pútavé za predpokladu, že o to budú mať záujem. Dobrou správou je, že v rámci modernizácie nezabudli autori ani na dialógy, ktoré vďaka tomu pôsobia uveriteľnejšie než komické výstupy, ktorými bola značka Resident Evil kedysi známa. Kto pozná originál, určite ocení prácu, ktorú tvorcovia remaku odviedli, pretože zastaranú a v mnohých oblastiach i smiešnu výpravu a dejové podanie presunuli do roku 2019 s absolútnou úctou a pokorou k pôvodnému dielu.

Statická kamera modernizáciu neprežila

Pamätníci si bezpochyby spomenú na statickú kameru, tankové ovládanie a i predrenderované pozadia, ktoré boli charakteristické pre počiatky tejto série. Nakoľko cieľom remaku je poskytnúť hráčom klasický titul v modernom prevedení, niektoré herné prvky jednoducho museli skončiť v odpadkovom koši. Ako prvé to odniesli statické kamery, ktoré síce kedysi pomáhali šetriť výkon a zároveň i navodzovať pocit tajomna, keďže ste nevideli, čo presne vás čaká, no dnes už ide o archaizmus, ktorý by moderné publikum rozdýchavalo iba ťažko, nech už by boli ohlasy na hru hocijaké. Je však trochu škoda, že autori nezakomponovali túto možnosť do hry aspoň ako bonus. Fanúšikovia by to bezpochyby ocenili, i keď je jasné, že PC komunita si s tým nejako poradí. Prípadne sa pochlapia priamo v Capcome a prinesú túto voľbu niekdy v budúcnosti, podobne ako polygonové modely postáv pre Leona a Claire.

Našťastie je preč i tankové ovládanie, ktoré vystriedal moderný pohyb postavy po vzore najnovších third person akčných titulov, ktoré využívajú kameru, ktorá sa nachádza nad ramenom postavy. Vďaka tomu je Resident Evil 2 radosť hrať. Je vidieť, že hra v tomto smere čerpá inšpiráciu zo svojich starších súrodencov, konkrétne Resident Evil 4 až 6, avšak remake ovládanie predčí svojich predchodcov v každom aspekte. Či už ide o plynulosť, prehľadnosť, alebo možnosť strieľať za chôdze, čo bolo pre Resident Evil 4 tabu. Podstatným rozdielom oproti už spomínaným dielom tejto značky je však skutočnosť, že Resident Evil 2 je v prvom rade survival horor a nie akčný horor, prípadne iba akčná hra, ktorá horor evokuje maximálne tak svojou kvalitou. V tomto smere je vidieť, že návrat ku koreňom značky, ktorý bolo vidieť už pri Resident Evil VII biohazard, mysleli v Capcome vážne. Vaša postava tak nie je žiadny neohrozený hrdina, ktorý vydrží nespočet zásahov a ešte k tomu mu môžete naložiť na plecia neobmedzené množstvo predmetov.

Rátajte s tým, že stačí niekoľko uhryznutí, respektíve úderov a je vymaľované. Do inventára si nemožno nahádzať 20 lekárničiek, pre prípad núdze, pričom ani tých nábojov sa po okolí nepovaľuje zbytočne veľa, takže Rambo štýl sa rozhodne nekoná. Ak ste hrali originál, prípadne i spomínaný siedmy diel, budete musieť rozumne hospodáriť s priestorom inventára, pretože niesť môžete iba určitý počet položiek. Dokonca ak máte pri sebe niečo väčšie, ukrojí vám to rovno dve políčka. Samozrejme, inventár je možné rozšíriť za pomoci rôznych káps, avšak tie najskôr musíte nájsť, prípadne rozlúštiť hádanky, aby ste sa k nim dostali. Nebude to však zadarmo…

Návrat ku koreňom survival hororov a i samotnej série možno vidieť i v hľadaní cesty vpred. Nikto vám totiž presne nebude hovoriť, kam je potrebné ísť, prípadne kde sa nachádza daný predmet. Budete musieť hľadať, pátrať a byť obozretný, pretože sa môže stať, že ho ľahko prehliadnete. Je pravdou, že hra je pomerne lineárna, no pri prvom priechode určite nebudete chodiť z miesta na miesto ako suverén. V tomto smere je tu však mierny ústupok zo strany vývojárov v podobe mapy, na ktorej sa vám farebne znázorňuje, či sa v danej miestnosti ešte niečo nachádza, alebo nie.

Tu si však neodpustím jednu výhradu, ktorá síce súvisí s originálnou hrou, avšak pri modernizácii ju predsa len mohli autori trochu poupraviť. Ide totiž o riešenie hádaniek, ktoré dnes môže na hráčov pôsobiť zvláštne. Aby ste sa totiž dostali k nejakému predmetu, budete musieť nájsť niekoľko ďalších predmetov, tie skombinovať a až následne sa dostanete tam, kam potrebujete. Neznie to možno zvláštne, no keď budete riešiť napríklad hádanku spojenú s červeným drahokamom, dáte mi za pravdu. V dnešnej dobe to naozaj pôsobí trochu krkolomne a nezmení na tom nič ani skutočnosť, že policajná stanica v Raccoon City bola kedysi múzeom. No keď už nič iné, hádanky pôsobia aspoň nostalgickým dojmom, čo je vlastne dobre.

Trochu ma mrzí i skutočnosť, že kombinácie k sejfom a zámkom sú pri každom priechode rovnaké (keby to neplatilo aspoň pri Hardcore obtiažnosti), čo síce poteší priaznivcov speedrunov, no predsa len bolo zaujímavejšie, keby sa riešenia obmieňajú. Mnohokrát totiž týmto spôsobom odomykáte predmety, ku ktorým sa nemusíte dostať povinne, takže trocha snahy na ich získanie by nebola na škodu. To je ale neberte ako výhradu, skôr iba postreh.

Dnes vám to pristane, Mr. X

Remake Resident Evil 2, samozrejme, od základu zmenil grafické spracovanie hry. Tam, kde sa kedysi postavy preháňali po predrenderovaných pozadiach, dnes kráčajú po do detailov vymodelovaných priestoroch. I postavy, či už Leon alebo Claire, vyzerajú jednoducho výborne a pôsobia uveriteľným dojmom. Je vidieť, že RE Engine, ktorý poháňal už i Resident Evil VII biohazard je kvalitný a dokáže konkurovať omnoho populárnejším konkurentom.

Tešiť sa tak možno nielen na detailné prostredia, postavy, ale i monštrá, ktoré vyzerajú jednoducho skvelo. Zombie sú pekne hnusné, navyše im môžete odstreľovať končatiny, ak na to budete mať čas a chuť. Nakoľko ide o základný druh nepriateľa, s ktorým sa budete stretávať najčastejšie, vývojári  si dali na ich vzhľade a detailnosti záležať a rozhodne je to vidieť. Nezabudlo sa ani na gore, čo mnoho hráčov ocení, nakoľko sa pohybujeme v hororových vodách.

Výborné sú i zvuky, ktoré excelentne dotvárajú celkovú atmosféru. Klasické melódie, ktoré boli charakteristické pre originál sú síce preč, avšak ani remake sa nemá za čo hanbiť. Autori však tento raz vsadili skôr na nepríjemné ticho, rôzne zvuky šíriace sa prostredím, bručanie nemŕtvych, či dupot Mr. X, alebo ak chcete Tyranta. Ten vás bude bezpochyby stresovať najviac zo všetkých nepriateľov, nakoľko jeho chôdzu počuť naozaj ďaleko, vďaka čomu neviete presne určiť jeho pozíciu. Za tento prvok si autori zaslúžia naozaj veľkú pochvalu, pretože ikonický nepriateľ takto budí ešte väčší rešpekt, než tomu bolo v minulosti. Kvalitný je i dabing, ktorému niet čo vytknúť, takže i v tomto smere nastal výrazný posun vpred. Aby som však nezabudol, pôvodný soundtrack je k dispozícii aj pre remake, avšak musíte buďto vlastniť Deluxe edíciu, alebo si ho zakúpiť za 2.99 € v príslušnom obchode.

Čo sa týka chodu hry, sami ste si mohli vďaka demoverzii overiť, ako hra beží a vyzerá na vašej platforme. Na PlayStation 4 Pro hra vyzerá naozaj veľmi dobre, až na výnimky beží v 60fps, takže tu sa nie je veľmi na čo sťažovať. Jediné, čo som postrehol, je občas zvláštne správanie sa svetelných lúčov. Pri pohľade na vzdialenejšie svetelné lúče vidno mihotanie, ktoré bude, pravdepodobne, zapríčinené určitým druhom vyhladzovania, avšak rozhodne nejde o niečo, čo by vám narúšalo hranie. Ostatne, za pohybu si to asi ani nevšimnete, i ja som túto zvláštnosť postrehol iba vďaka telefonátu, ktorý ma vyrušil počas hrania. Demoverziu som inak skúšal i na hernom notebooku, ktorému sa v útrobách ukrývali procesor Intel i7-8750H, 16GB DDR4 RAM, grafická karta Nvidia GeForce GTX 1060 6GB GDDR5 VRAM, pričom hra bežala pri vysokých nastaveniach plynulo v 60fps. Optimalizácia by teda nemala byť problémom ani v prípade PC verzie a verím tomu, že si hru bez problémov zahráte i na mierne slabších zostavách.

Nevydrží to večne

Resident Evil 2 prináša ako novinku (v porovnaní s originálom, nakoľko tento prvok už sa vyskytoval v remaku prvého Resident Evil) možnosť ubrániť sa pred nepriateľmi menšími zbraňami ako nôž, či granát. V prípade, že vás chce nemŕtvy pohryznúť a máte k dispozícii nôž, môžete ho za pomoci určeného tlačidla zabodnúť do nepriateľa a uchrániť sa tak pred stratou zdravia. Rátajte však s tým, že nôž nevydrží večne a ak sa vám spomínané defenzívne zbrane minú, máte smolu, zombie si pochutná na vašom čerstvom mäse. Nôž a granáty je ale možné využívať i štandardným spôsobom, takže ak máte chuť hodiť granát medzi skupinku, nie je to problém.

Okrem toho je k dispozícii i ďalší arzenál, ktorý bude dobre známy znalcom originálnej hry. Claire bude okrem štandardného revolveru robiť spoločnosť i granátomet, či Uzi, no a v prípade Leona sa zase možno tešiť napríklad na Magnum alebo plameňomet. Samozrejme, nechýba ani Leonova verná Matilda (to jest štandardná, 9mm pištoľ), ktorú môžete počas priechodu hrou vylepšovať za pomoci nájdených dielov. Ako som však už spomínal, nábojov v hre nie je veľa, takže si musíte premyslieť, či nebude rozumnejšie prebehnúť nejakým spôsobom pomedzi nemŕtvych, ako to riešiť streľbou. Okrem nachádzania nábojov si môžete vyrábať strelivo kombinovaním strelných prachov, čo je taktiež prvok hlásajúci návrat.

Scenár A, scenár B, Hunk a Tofu čakajú v rade

Pôvodný Resident Evil 2 obsahoval niekoľko scenárov, ktoré určovali, ako vyzeral priechod hrou. Kánonické poradie bolo kedysi Claire A, Leon B, avšak v remaku je to jedno. Autori pred vydaním hlásali, že scenáre z hry vynechávajú, čo je však iba čiastočná pravda. Áno, napríklad ikonický nepriateľ Tyrant už nie je výlučne súčasťou scenára B, avšak až po priechode s prvou postavou sa vám odomkne takzvaný 2nd Run. Ten strávite v koži toho hrdinu, ktorý počas prvého priechodu “oddychoval”, na poradí teda nezáleží. Až po dohraní hry v 2nd Run však budete mať hru prejdenú, pretože na skutočného záverečného bossa v prvom priechode nenarazíte.

Následne sa hra otvorí ešte o čosi viac, pretože až po absolvovaní skutočne záverečného bossfightu, a teda prejdení hry za obe postavy sa vám odomkne ďalší režim, a to The 4th Survivor. V ňom si zahráte za Hunka, ktorý si bude musieť prebojovať cestu cez hordy nepriateľov z kanalizácie až pred stanicu R.P.D., kde na vás bude čakať vrtuľník. Pamätníci si budú určite veľmi dobre pamätať, no ak patríte medzi nováčikov tak vedzte, že ide o naozajstnú výzvu, nakoľko Hunk ma k dispozícii iba obmedzený počet munície a nepriateľov nebude vyložene málo.

Ak by však hra za Hunka bola pre vás predsa len slabou výzvou, po zdolaní The 4th Survivor sa vám odomkne ešte variant v podobe The Tofu Survivor, čo je vlastne ešte náročnejšia obdoba Hunkovej cesty. V tomto prípade si však zahráte za kúsok tofu, ibaže k dispozícii budete mať iba nôž. Hranie za tofu je síce pomerne bizarné, avšak táto možnosť bola prítomná i v pôvodnej hre. Aktuálne je to všetko, čo na vás v titule čaká, no už teraz je jasné, že ho rozšíri minimálne DLC The Ghost Survivors, ktoré bude zadarmo a ešte viac rozšíri príbehové pozadie hry.

Dorazí aj Nemesis?

Remake Resident Evil 2 je ukážkovým príkladom toho, ako sa majú robiť remaky, či klasické survival horory. Pamätníci si bezpochyby užijú zmodernizovaný návrat na známe miesta a nové publikum sa zase presvedčí o tom, prečo Resident Evil 2 kedysi tak rezonoval hernou scénou, i keď to bude za pomoci moderného prevedenia. Hoci sa hra nesnaží šokovať revolučnými novinkami, využitie klasických prvkov odvádza viac než slušnú prácu a všetko tu vďaka tomu funguje ako dobre namazaný stroj. Ak máte chuť na kvalitný survival horor, alebo skrátka na výbornú hru, neváhajte a vypravte sa do Raccoon City. Hoci tu na vás nečaká rozprávková dovolenka, adept na hororovú hru roku 2019 bezpochyby áno. Teraz už si poprosím “iba” podobne kvalitný remake Resident Evil 3: Nemesis, pretože by som si rád pripomenul i dobrodružstvo, v ktorom jeden z najznámejších nepriateľov celej série neustále volal svojim nepríjemným hlasom S.T.A.R.S..

Resident Evil 2 - Návrat na miesto činu
Remake Resident Evil 2 je skvelým príkladom, ako prepracovať zastaranú hru do modernej podoby. Aj napriek niektorým zmenám a úpravám budete mať pocit, že ste na starom známom mieste činu, ktoré však súčasne pôsobí pomerne sviežim dojmom. Ide o najväčšiu možnú poctu, akú mohli vzdať vývojári z Capcomu svojej legende a vy by ste mali byť pri tom, pretože tu máme kandidáta na horor roku 2019.
  • Skvelá modernizácia legendy, zásahy do originálu učinené s citom a úctou
  • Rozšírenie dejového pozadia, atmosféra, Mr. X
  • Znovuhrateľnosť, grafické spracovanie