Hneď na úvod musím priznať, že český počin 1428: Shadows over Silesia ma v mnohom prekvapil. Možno ma hra počas prvých pár hodín až tak neoslovila a trošku som musel bojovať s niektorými aspektami, no rovnako ako víno musí dozrieť, aj ja som tu potreboval viac času, aby som mohol úprimne zhodnotiť, že som za tento zážitok nakoniec vďačný. Cesta Hynka a Lothara sa mi úprimne dostala pod kožu a na niektoré momenty budem ešte dlho spomínať.

Píše sa rok 1428 a boje medzi husitmi a križiakmi začínajú pomaly ale isto vrcholiť. Avšak ani jedna strana ešte nevie, že v centre celého konfliktu stojí ešte niekto ďalší. Niekto, kto pomaly čaká na svoju chvíľu, aby sa zmocnil nadvlády nad svetom. A jeho posluhovači sú všade. Ostáva tak iba na našich hrdinoch, aby pekelnú bránu raz a navždy uzavreli…

Začal by som trošku netradične so slovami, že tento titul určite nenadchne každého. Pokiaľ si akčnú adventúru predstavujete v štýle, že sa váš hrdina sa bude schopný postaviť hordám nepriateľov a na konci vyjsť bez zranení, toto určite nebude titul pre vás. Je potrebné veľa taktizovať, premýšľať, byť trpezlivý, nevrhať sa zbytočne do nebezpečenstva, a každý krok si dopredu premyslieť. Chyby totiž hra nemilosrdne trestá a pocítite to už počas prvej kapitoly. Kým v boji s jedným dedinčanom s vidlami máte dobrú šancu uspieť, pokiaľ vás obkľúči horda protivníkov, bude to oveľa náročnejšie.

Rovnako je potrebné napísať, že čo sa týka zvolených bojových mechaník, nie som ich najväčší fanúšik. Spočiatku sa mi nedarilo absolútne v ničom. Neustále som sledoval ako moji hrdinovia umierajú a musím sa vracať k poslednému checkpointu. Po niekoľkých hodinách hrania, bojovania a umierania som sa však už v súbojoch celkom zdokonalil a bol som dokonca schopný vyzvať oveľa silnejších nepriateľov. Treba si len každý boj dobre naplánovať, byť pripravený a nevrhať sa strmhlav do nebezpečenstva. No rovnako vám môžem dať tip, aby ste mali zakaždým pri sebe aspoň nejakú zásobu faklí. V tmavých miestnostiach, jaskyniach či podzemí ich veľmi oceníte.

Nepriateľov tu inak nájdete dostatok. Od nepriateľských stráží a bojovníkov, cez oddaných služobníkov satana až po kostlivcov a démonov. Rovnako sa v hre nachádza aj niekoľko náročnejších bossov. Je len potrebné prísť na to, kedy vyhráte súboj mečom a kedy sa treba spoľahnúť na svoj zdravý rozum. Pretože v správnych momentoch vám to môže veľa vecí zjednodušiť. Najdôležitejšie je dívať sa okolo seba a dobre počúvať.

Hra však nie je len o súbojoch s nepriateľmi. Rovnako tu nájdete i časti, ktoré sa zameriavajú skôr na to, aby ste sa im vyhli a nenápadne sa okolo nich zakrádali. Samotné zakrádanie je tu inak veľmi kvalitne spracované a v mnohom mi pripomínalo titul Desperados: Wanted Dead or Alive. Zásadnou nevýhodou je akurát to, že ak nie ste ozbrojení, nemôžete voči strážam nijakým spôsobom zakročiť. Na zemi síce máte niekoľko tehál, ktoré môžete zdvihnúť ale čo s nimi v prípade, že nimi nemôžete nikoho ovaliť? Tak isto ich môžete pustiť na zem, no čo z toho, keďže nijak nezareagujú na hluk? Treba len hľadať miesta, na ktorých vás nezbadajú a to je všetko, čo je predsa len menším sklamaním.

Inventár naopak musím veľmi pochváliť. K všetkým položkám sa dá veľmi šikovne preklikať, vidíte ich v ľavom spodnom rohu a môžete s nimi kedykoľvek manipulovať. Je síce obmedzený na nosnosť 35 libier, no aj keby ste vašich hrdinov trošku preťažili, chôdza vám bude umožnená i naďalej. A s výnimkou zbraní a pár iných predmetov sú všetky predmety, ktoré si odložíte do vreciek celkom ľahké. Nemusíte sa teda obávať, že by vás preplnený inventár nejako výrazne obmedzoval. Vždy je však vhodné zbaviť sa predmetov, ktoré už nebudete potrebovať a neplniť ho zbytočne samými tehlami či fakľami.

Dočkali sme sa aj dvoch zaujímavých vsuviek, ktoré vás určite zabavia. V prvom rade sú to zašifrované odkazy, v ktorých nájdete buď nápovedy k určitým hádankám, alebo vám ponúknu lepší obraz o tom, čo sa vlastne okolo vás deje. Možno nejde o najľahšiu činnosť v hre, no pokiaľ sa budete držať inštrukcií, ktoré si nájdete v “Help” záložke, nemali by ste mať väčšie problémy.

Okrem toho tu však nájdete aj minihru v podobe kociek. Tá je až tak kvalitne spracovaná, až je škoda, že sa v hre objaví iba raz. Gambling je síce hriech (ako to Hynekovi povedal otec Diviš), ale ja by som si ho skrátka doprial trošku viac. Je však pravda, že z pohľadu príbehu ako takého by to až tak nefungovalo. Každopádne, ide o skvelú menšiu vsuvku, ktorú si podľa mňa užijete rovnako ako ja.

Poďme si však niečo povedať o dvoch najsilnejších pilieroch tejto hry a tými sú postavy a príbeh. Historickými aspektami sa v tomto prípade nebudem nijakým spôsobom zaťažovať. Vystupujú tu síce skutočné postavy a dočkáme sa aj reálnych miest, no príbeh je posunutý do silnej fantasy roviny. Za seba však môžem povedať, že s tým nemám problém. Je tú totiž možnosť preskúmať miesta, na ktoré by sme sa inak len tak nedostali a zároveň je tu skvelo zakomponovaný aj motív s jednou z najhorších ľudských vlastností a tou je túžba po moci. A ako jednoducho sa dá dostať do služieb diabla a začať konať jeho dielo.

Dočkáme sa veľkého množstva konfliktov, uvidíme veľké množstvo preliatej krvi a rovnako spoznáme aj niekoľko skutočných kacírov, ktorí dobrovoľne podali ruku peklu. V tomto smere musím pochváliť najmä druhú polovicu hry, kedy už začínajú udalosti pomaly, ale isto vrcholiť. Najvýraznejšie však v tomto smere na mňa zapôsobila asi desiata kapitola, v ktorej budeme mať možnosť vidieť výsledky skutočne ohavných zverstiev, ktoré radšej v tejto recenzii ani nebudem spomínať. Čo však spomeniem je, že sa budeme môcť stretnúť aj so samotným démonom Asmodeom. A to už o niečom hovorí.

V príbehu je však rovnako skvelo zakomponovaná aj myšlienka rodiny. Kresťania sa predsa odjakživa volajú bratia a sestry. Spája nás rovnaký Boh, veríme v rovnaké veci. Prečo teda stojíme na rôznej strane barikády a bojujeme proti sebe? V čom sme vlastne iní? Najmä ak veríme v presne to isté, len sa na veci pozeráme z trošku iného uhla? To je jeden aspekt, ktorý je tu zahrnutý. No potom je tu aj Lotharov príbeh, ktorý sa snaží nájsť svoju sestru, ktorá bola unesená. Práve tu sa mu najväčším priateľom stane jeho husitský nepriateľ Hynek. Majú rozdielne ciele, no obaja sú na rovnakej ceste, ktorú im určil sám Boh. Pravdepodobne.

Nechcem viac načierať do tajomstiev, ktoré hra skrýva v príbehu, no možno by som ešte mohol napísať, že budete bojovať so skutočne pekelnými tvormi. Okrem už spomínaného Asmodea sa dočkáte aj súbojom s obrovským baziliškom, mocným čarodejníkom Koscheiom a veľkým množstvom pekelných bytostí, ktoré sa nezastavia pred ničím. Bude to skutočne pekelná bitka.

Prejdime ešte k ostatným aspektom. Graficky vyzerá hra podľa môjho názoru solídne. Viem si predstaviť aj krajší vizuál, no nemám pocit, že by to bolo nejakým spôsobom odfláknuté. Možno by som mohol povedať, že v niektorých miestach pôsobia jednotlivé predmety trošku horšie, no sú tu i pekné detaily v rámci nasvietenia. Preto ju nepovažujem za niečo, čo by nejako kazilo celkový dojem.

Potom je tu i humor a ďalšie malé detaily, ktoré vedia človeku vyčariť úsmev na tvári. Ako napríklad stráže, ktoré si pískajú zvučku Včielky Maje alebo hymnu Darth Vadera. Alebo čo tak trošku potrápiť svojich priateľov v kempe malou hnačkou z vína? Alebo si len tak porozprávať s handrami v ústach? Veľa scénok podobného typu je skvelo spracovaných a fungujú presne tak ako majú.

Pochváliť môžem KUBI Games i za to, že príbeh je podľa mňa veľmi dobre nadávkovaný do jednotlivých kapitol. A oceňujem, že sa po skutočne nepríjemných a ťaživých kapitolách dočkáte aj nejakých odľahčenejších momentov, ktoré vás príjemne upokoja a dostanú opäť do pozitívnej nálady. V tomto smere si myslím, že hra veľmi dobre vie, koľko toho hráči zvládnu a nedržia sa nutne len vážneho alebo strašidelného tónu. Je tu aj priestor na pár príjemných momentov, v rámci ktorých sa napríklad môžete porozprávať s Doběslavom.

Ďalším dôležitým bodom, ktorý som ešte nespomenul je hudba. Tá je takisto nádherná a je tu niekoľko vydarených melódií, ktoré vás ihneď vtiahnu do atmosféry titulu. Zároveň platí, že nikdy nepôsobia nevhodne a vždy dodávajú hre ten potrebný historický nádych. Počúvať ich je skutočne radosť. Za zmienku inak určite stojí aj vcelku vydarený anglický dabing, no máte aj možnosť využiť český, pokiaľ by vám to takto vyhovovalo viac.

Ak by som mal spomenúť negatíva, na ktoré som počas hrania narazil, tie by som vedel zhrnúť v niekoľkých bodoch. Už skôr som spomenul, že som nebol úplne nadšený zo súbojov, no postupne som sa v nich zdokonalil. Často sa však stávalo, že počas dialógových častí mi vždy na malý moment zamrzol obraz a pustil sa znovu až s načítaním ďalšieho hovoreného slova. A to sa dialo pravidelne. Možno sa to neskôr ešte doladí, keďže som testoval nehotovú verziu, no v prípade, že niekto chcel rozprávať počas boja, dojmy mi to určite nevylepšovalo.

Takisto ma mrzelo, že niektoré aspekty ostali trošku nevyužité. Nespomenul som napríklad, že v jednom bode si budete môcť vyskúšať aj možnosť šplhania alebo lezenia po stenách. Stačí do steny zaraziť potrebné záchytné body a môžete ísť na to. Zaujímavý element, ktorý však dokopy využijete iba raz. A to je skrátka škoda, určite by mi nevadilo častejšie šplhanie.

Aby som vás inak ušetril frustrácie, ktorú som miestami pociťoval, prezradím vám, že mojim úhlavným nepriateľom v hre sa stalo zákerné krovie. Kríky, ktoré ma odmietali pustiť ďalej, a nejako som si nebol schopný uvedomiť, že je ich potrebné presekať. Ak ich teda uvidíte, nebojte sa vytiahnuť meč, ušetríte si mnoho času blúdením po mape. A ešte jedna rada – pokiaľ je pre splnenie úlohy potrebný nejaký predmet, určite sa nachádza niekde blízko vás. Je zbytočné prehľadávať celú mapu odznova.

Celé by som to teda asi mohol uzavrieť so slovami, že 1428: Shadows over Silesia si určite zasluhuje vašu pozornosť. Prináša skvele napísané dobrodružstvo s dvomi hrdinami, ktorých si určite obľúbite. V jadre pritom ide o dielo jedného vývojára a už len z toho pohľadu je hodné uznania. Hra síce určite neulahodí každému a v prípade, že máte radi jednoduché oddychovky, ani ju neskúšajte. Ak ste však odhodlaní ísť až do pekla a postaviť sa samotnému diablovi, potom smelo do akcie. Lothar a Hynek vašu pomoc určite ocenia.

1428: Shadows over Silesia - V núdzi poznáš brata
1428: Shadows over Silesia prináša skvelo napísané dobrodružstvo s dvomi hrdinami, ktorých si určite obľúbite. V jadre pritom ide o dielo jedného vývojára a už len z toho pohľadu je hodné uznania.
  • Silný príbeh s dobre napísanými hlavnými hrdinami